Bukefalos 28 år!

Omhändertagen svalunge - Mat?

Miedo

Trådstartare
I stallet hittades idag en svalunge (Ladusvala) på stallgolvet, som uppenbarligen ramlat ut. Omöjligt att veta vilket av de 20+ svalbona som den kom ifrån. Jag som varit riktig fågelnörd när jag var liten kunde absolut inte lämna den åt sitt öde (stallkatter eller svält) och har nu tagit hem den lilla ungen.

Vill givetvis göra vad jag kan för att den ska klara sig, vilket jag vet inte är vidare lätt. Undrar framför allt vad den behöver för mat?
Ladusvalor lever ju i vanliga fall uteslutet på flygande insekter och småkryp, men exempelvis maskar är ju väldigt mycket lättare för mig att få tag på än typ flugor, speciellt i nog stora mängder. Finns det annat än småkryp man delvis kan använda i kosten?
Funderar även över hur varmt som är lagom för ungen?
Vet inte hur gammal den är, men flaxa lite grann kan den, har hyfsad kraft i benen och det riktiga fjädrarna är på utväxt (dock ännu korta och med en del insprängt dun). Har ännu bara matat den lite grann med mask och har åtminstone hittat en bra teknik för att få den att vilja ta maten.
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Jag födde upp en fågelunge för ett par år sedan (osäker på sort) på uppblött hundmat. Den fick en glödlampa över en del av buren, så att den kunde välja hur varmt den ville ha det.
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Jag har läst att många fågelsorter går bra att föda upp på upplött köttfärs och/eller hundmat. Svalor har jag hört ska vara svårare/kräsnare. Men det kanske går bra att mata den åtminstone delvis med det.
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Många fågelungar lämnar boet innan dom är helt flygfärdiga, t ex alla kråkfåglar. Måhända svalor gör det med, i så fall hade jag inte pysslat för mycket med ungen.
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Svalor hör såvitt jag vet inte till de fåglar som lämnar boet innan de är färdiga för det. Kan ha fel, men faktum är ändå att om den lämnats ifred skulle den vara kattmat inom några timmar. Hade definitivt inte tagit hem den om jag trott att den hade bättre chans på annat sätt.

Att få den att äta är inga problem i vilket fall. Mosade maskar och gråsuggor är vad den fått hittills, ska blanda ut lite med uppblött hundmat också. Undviker att pilla förutom just när jag matar.
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

KL
Svalor kan inte lyfta från marken, därav tänker jag att de inte lämnar boet förrän de kan flyga.

Hoppas den klarar sig.
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Nysmällda flugor borde ju fungera, kanske det viktiga inte ligger i vad man ger de utan hur det ges? Något moderlikt föremål typ pincett etc.
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Spinner vidare: Det finns ju byggpincetter som är rätt långa, kanske smidigare än vanlig ansiktsvårdpincett man använder till vardags?
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

KL
Svalor kan inte lyfta från marken, därav tänker jag att de inte lämnar boet förrän de kan flyga.

Hoppas den klarar sig.

Snick-snack, svalor kan visst lyfta från marken. Dom bygger bon av lera som dom givetvis hämtar på marken. Du tänker kanske på tornseglare, vilka lever sitt liv i luften. Men även dom KAN faktiskt lyfta från marken, även om dom inte är byggda för det som svalor.

Sedan är det ofta så med fågelungar att dom hoppar ut innan dom är helt och hållet flygga, men då matar föräldrarna dom där de är - det vill säga på marken. Du kan ju sätta upp den på en hylla eller något så den är lite ur vägen och minskar risken för att den blir tagen av katter.

Du ska INTE ta in den och föda upp den. Det får man inte göra hur som helst med vilda djur.
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Det var lite trixigt från början, men har hittat ett bra sätt att hålla fingrarna när jag ger maten så det påminner lite om ett fågelgap - när jag håller så gapar den den för fullt och tar maten. Föräldrarna stöter ju oftast upp maten när de ger till ungarna.

Flugor är väldigt svårt att få ihop någon mängd av, därav har det nästan enbart blivit mask hittills (uppblandat med liiite uppblött/mosad hundmat). Funderar mest på om det duger i näringsinnehåll?
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Det här är en av anledningarna till att privatpersoner inte får ta in vilda djur, vilket även gäller fågelungar.
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Hittade väldigt bra info här: http://www.djurenso.se/del_5.htm

Har lyckats pricka rätt på nästan alla punkter. Ungen är troligen 1½-2 veckor gammal. Hoppas det går vägen så den kan återlämnas i naturen vid stallet om 2-3 veckor.

Den sitter duktigt och sover mellan mattillfällena, och piper försynt när den vaknat och vill ha mat igen. Hälften av maten jag ger är uppblött, mosig hundmat nu.
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Lämna den till viltvårdare? De kan ta hand om den, och avgöra och hjälpa den att bli redo för att släppas ut när det är dags. :)
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Tvivlar dock på om de tar hand om fågelungar just. Om det inte är rovfåglar eller något ovanligt.
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Här har de haft inne allt möjligt i olika åldrar när jag varit där och lämnat skadade fåglar. Trutar, fiskmåsar, kråkor, skator, svanar, änder... etc etc... Inte direkt ovanliga fåglar.
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Det beror på viltvårdaren. Många tar hand om allt som folk kommer in med, om de inte är för sjuka/skadade såklart. Men hämtar inte in "vanliga" djur själva.

TS: Enligt lag får du inte ha fågeln i mer än 48 timmar utan tillstånd.
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Riskerar nog inte att bli anmäld precis. Ska nog ta och skicka iväg ett mejl till Fågelcentralen och se vad de säger i alla fall.

Ungen mår bra och äter (mycket) bra än så länge i vilket fall.
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Låter som en bra idé. Det svåraste är nog just det där med att träna upp den inför livet i det vilda, så att den inte dör det första den gör så fort den är frisläppt... kan ju inte skada och höra vad de säger. Har de möjlighet att ta emot den är det ju det allra bästa för den :) Härligt att höra att ungen mår bra!
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

*kl*
Jag har hört att man kan stoppa in ungen i vilket svalbo som helst. Föräldrarna kan mata sina ungar i flera olika bon. Har aldrig försökt själv dock.
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Så tänker många om alla möjliga sorters brott.

Själv tycker jag kanske att man borde ta sig en funderare över VARFÖR man bestämt att privatpersoner inte får ta in vilda djur. Det är inte bara något hittepå för att det är skoj att inte tillåta folk att göra det. Jag vet att det är av all välmening man tar in tex fågelungar, men blir ändå alltid lite beklämd att man inte har mer respekt för naturen än så. SJÄLVKLART ska man hjälpa ungen, men genom att göra det man ska för att hjälpa just den arten. I det här fallet sätta upp den i ett bo igen. Det tillhör även naturen att vissa ungar inte överlever, vilket ofta är en extremt viktig del av hela systemet, hur tråkigt det än må vara.

Jag har gått kortutbildningen för viltrehabiliterare, och en stor del av kursen var just att prata om problemen som uppstår när människor, (igen: i all välmening) tar in djur som inte borde tas in. Och att de alltid måste övertala folk att det i princip alltid är det sämsta alternativet.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 104
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp