Bukefalos 28 år!

Omhändertagna hästar såldes

Sv: Omhändertagna hästar såldes

Extra sorgligt då eftersom att hästarna som omhändertogs var välskötta.

Och bara ett par kilometer därifrån går massor av hästar där ägarna, både av kommun och av aktuell myndighet, under många år har fått anmärkning efter anmärkning att åtgärda och ändå sker inget omhändertagande där, trots fortsatt misskötsel och på tok för många hästar utan tillstånd.
Alla är inte lika inför lagen...
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Har nån anmält stället som bara ligger ett par kilometer bort då? Om inte kan du ju göra det. Jag jobbar nära djurskyddare (men inte i Skåne) och deras största problem är att de är alldeles för få. Det är omöjligt att ha koll på alla gårdar och djurbesättnignar.

Sen om man är nyfiken på hur det har gått till med bedömning och liknande så har du ju rätt att ringa Länsstyrelsen och begära ut samtliga handlingar i ärendet. Det är ju offentliga dokument, så det är bara att låna och läsa. Mycket bättre än att spekulera på ett internetforum om huruvuda det var rätt bedömning eller om alla är lika för lagen :)
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Jag såg inte hästarna innan auktionen, men jag blev inte så imponerad. Connemarorna såg helt ok ut, men hovarna på dom såg inte omhändertagna ut, många var långa i hovarna. Många av hästarna hade bit- och sparkskador. Inte konstigt med tanke på hur liten yta alla dessa hästar gick på. Halvblodshästarna var på tok för magra, det stoet som hade en fjolårs fölunge vid sidan såg riktigt illa ut :crazy: Verkar inte som att dom har fodrat med kraftfoder alls till den? Om inte annat, om man nu tar 125/200 kr/dygnet (hört olika priser..) per häst bör man väl kunna lägga tid nog åt att skilja ifrån fölungen? Sen att sälja hästarna ståendes i box, undra hur många som köpt grisen i säcken...
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Många som klagar men detta hade ju faktiskt inte behövt hända alls om JF hade lyssnat på djyrskyddet från allra första början. Han hade gott om tid att sälja av hästar själv, fixa hagar, vatten och ta bort farliga föremål i vindskydden...

Jag anser att han är ansvarig i det stora hela
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Extra sorgligt då eftersom att hästarna som omhändertogs var välskötta.

Och bara ett par kilometer därifrån går massor av hästar där ägarna, både av kommun och av aktuell myndighet, under många år har fått anmärkning efter anmärkning att åtgärda och ändå sker inget omhändertagande där, trots fortsatt misskötsel och på tok för många hästar utan tillstånd.
Alla är inte lika inför lagen...

Men herregud! Bara för att andra har det sämre så är icke lagligt hästhållande ok? Så kan man ju inte tänka!
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Många som klagar men detta hade ju faktiskt inte behövt hända alls om JF hade lyssnat på djyrskyddet från allra första början. Han hade gott om tid att sälja av hästar själv, fixa hagar, vatten och ta bort farliga föremål i vindskydden...

Jag anser att han är ansvarig i det stora hela

Var är djurskyddet inblandat i detta FÖRUTOM att han inte hade tillstånd för dessa hästar?

Detta är inte ett omhändertagande ur djurskyddssynpunkt utan endast pga att han inte hade tillstånd för det antalet hästar han hade!!

Tycker nog att man skall vakta lita vad man kränker ur sig när man uppenbarligen inte vet ett jota om saken! :crazy:
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Men herregud! Bara för att andra har det sämre så är icke lagligt hästhållande ok? Så kan man ju inte tänka!

Nej men man måste faktiskt få ifrågasätta hur det gått till i detta fallet!

Det fanns ju ingen anledning att flytta hästarna till något som var betydligt sämre om man nu hävdar på djurskydd :grin:
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Extra sorgligt då eftersom att hästarna som omhändertogs var välskötta.

Och bara ett par kilometer därifrån går massor av hästar där ägarna, både av kommun och av aktuell myndighet, under många år har fått anmärkning efter anmärkning att åtgärda och ändå sker inget omhändertagande där, trots fortsatt misskötsel och på tok för många hästar utan tillstånd.
Alla är inte lika inför lagen...

Ja jag håller med.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Nej men man måste faktiskt få ifrågasätta hur det gått till i detta fallet!

Det fanns ju ingen anledning att flytta hästarna till något som var betydligt sämre om man nu hävdar på djurskydd :grin:

Självklart! Men hästarna hölls fortfarande olagligt, säga vad man vill om det. Den lagen ska ju såklart gälla alla :)
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Jag kan hålla med om att det inte är snyggt skött av polis och ls. Men
lagen är ändå lagen, börjar man tumma för en person så följer snart fler efter.
JF har haft tid på sig att själv sälja, ordna upp och inte föda upp fler förrän han fått ner antalet.
Jag har själv haft praktik hos JF för 8 år sedan och reagerade redan då över hur det såg ut i stallar och över antalet hästar han hade.
JF har hållt på så pass länge med uppfödning att han borde ha ett bra hum om hur marknaden ser ut och dragit i bromsen själv.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Ja dom är anmälda flera gånger om. Har också blivit ålagda att minska antalet hästar. Allt som hände var att hästarna skrevs över på olika familjemedlemmar men antalet som fanns på gården var och är fortfarande för många. Dessa hästar har det inte bättre än dem som omhändertogs och har också under lång tid varit långt över godkänt antal så det jag reagerar över är varför dessa hästar då inte omhändertas.

Det som är beklämmande i det aktuella fallet är att inte hästarna fick stå kvar under tiden de fick pass etc så att de bibehöll den enligt besiktning fina form de hade vid omhändertagandet. Då hade kanske en försäljning kunnat ske under mer givande former. Nu kunde inte hästarna visas ordentligt, de rapporterades vara i "tråkigt" skick och alla pengar som kom in gick till att betala kostnaden för uppstallningen/omhändertagandet. Ägaren får inte ett öre för sina djur som det ser ut nu. Visst skall han ta ansvar för att situationen uppkommit och den borde inte uppkommit över huvud taget, men man behöver ju inte driva det in i absurdum och sätta en människa i ekonomisk knipa pga detta. Om inte intäkterna hade täckt kostnaderna för omhändertagandet hade han kanske fått betala långt tid för detta.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Nej ett fel rättfärdigar aldrig ett annat fel, det är inte så jag menar.

Men det hade kanske varit lämpligt att prioritera hästar som enligt många har det sämre, och har haft det så under en längre tid, än de hästar som omhändertogs.

Precis som läkare prioriterar allvarligare fall på akuten borde man göra detsamma vad gäller omhändertagande av djur.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

*KL

HÄR finns en tråd med bilder och lite länkar.

Längre ner i tråden (från #94) finns även en del offentliga handlingar som förelägganden att läsa för den som är intresserad.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Djurskyddet har varit där och anmärkt på hur hästarna sett ut och farliga föremål i hagarna och brist på både mat och vatten....


Dessutom är lagen lagen och måste gälla för alla, även JF hur hemmablind han än må ha varit. Synd att han inte försökt hitta hem åt sina hästar själv, därför har det till slut blivit såhär.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Nej ett fel rättfärdigar aldrig ett annat fel, det är inte så jag menar.

Men det hade kanske varit lämpligt att prioritera hästar som enligt många har det sämre, och har haft det så under en längre tid, än de hästar som omhändertogs.

Precis som läkare prioriterar allvarligare fall på akuten borde man göra detsamma vad gäller omhändertagande av djur.

Och här finns en länk med bla. kommentarer från människor som var på auktionen. http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2012/6/Omhandertagna-hastar-saldes/

Skall man omhänderta hästar bör ju utgångspunkten vara att man i alla fall gör ett bättre jobb än den man tagit hästarna ifrån. Det är ju helt vansinnigt att hästarna skall säljas i SÄMRE skick än när de omhändertogs..

Självklart borde akuta fall prioriteras. Men samtidigt kan man ju inte skjuta undan ärenden hur länge som helst.

Ang uppstallningen i väntan på auktion så finns det säkert bestämmelser för sådant. Vi kan ju inte bara anta att de tog bort hästarna från ägaren "för att det var kul" eller av annan godtycklig anledning?

JAG är verkligen inte insatt nog att klaga på förfarandet, är du det? En vänlig fråga, jag är inte ute efter att reta upp någon :)

Men man kan självklart tycka till ändå!
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Och här finns en länk med bla. kommentarer från människor som var på auktionen. http://www.tidningenridsport.se/Nyheter/Sverige/2012/6/Omhandertagna-hastar-saldes/

Skall man omhänderta hästar bör ju utgångspunkten vara att man i alla fall gör ett bättre jobb än den man tagit hästarna ifrån. Det är ju helt vansinnigt att hästarna skall säljas i SÄMRE skick än när de omhändertogs..

Om hästarna omhändertas är väl utgångspunkten att slussa dem vidare eller avliva dem? Eller? Det är väl knappast så att lagen agerar som "Svenska hästars värn" eller liknande? Jag vet inte.

Men självklart ska de inte hållas på ett dåligt sätt för det! Jag tror dock att man måste inse att meningen med att omhänderta djur är att faktiskt ta dem i från de förhållandena djuren är i och hitta bättre förhållanden.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Djurskyddet har varit där och anmärkt på hur hästarna sett ut och farliga föremål i hagarna och brist på både mat och vatten....


Dessutom är lagen lagen och måste gälla för alla, även JF hur hemmablind han än må ha varit. Synd att han inte försökt hitta hem åt sina hästar själv, därför har det till slut blivit såhär.

Det är dock inte orsaken till omhändertagandet! Det var INGA veterinära anmärkningar på hästarna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
576
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 546
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Enköping var fodervärd åt en annans häst – som hon sålde till en tredje person. Nu har fodervärden dömts för bedrägeri och...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp