Bukefalos 28 år!

Omhändertagna hästar såldes

Sv: Omhändertagna hästar såldes

Nej, men t o m djur utan stamtavla har rätt till en dräglig tillvaro.
Jag säger inget om att djur slaktas om de inte kan placeras, men rent etiskt har även de rätt till en dräglig tillvaro den sista tiden.

LS "tar omhand", och skyller sedan på att det är "polisens ansvar". Är det rimligt?!

I konsekvensens namn, så borde ls följa upp de djur de påstår är vanvårdade, eller ännu värre: de djur som "tas omhand" pga prestige och paragrafrytteri, fastän de inte lider öht, men som sedan, efter "omhändertagandet" får det värre!

Förstår inte riktigt, skyller på? En myndighet bör nog följa lagen. Lagen statuerar att länsstyrelsen beslutar men polisen verkställer och att polisen är ansvarig. Om någon uppmärksammar att de omhändertagna djuren inte hålls enligt gällande lagstiftning så ska man givetvis höra av sig. Vi kan omöjligtvis hålla koll på alla hela tiden och kontrollera varje omhändertaget djur efter. Min erfarenhet är verkligen inte att de farit illa i polisens händer. Däremot har de inte alltid fått bra nya hem :crazy:

Hur mkt erfarenhet har du? Två nyhetsartiklar?
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Nu behöver du inte bli snorkig :p

Jag skrev i den här tråden eftersom den behandlade ämnet, och nej det finns bra många fler fall än 2 nyhetsartiklar.

Nu vet jag inte vilken ls du jobbar på, men det finns vissa län där det är värre än i andra.

Att uppfylla gällande lagstiftning är inte detsamma som att djuren mår bra, tyvärr.

Du kan ha alla mått och tillstånd rätt, men att som i det här fallet släppa ihop en mängd hästar som inte känner varandra (med spark och bitskador som följd), att ha "haft omhand" sto med årsföl och inte ens ha vant av det, utan det "fixas" automatiskt vid försäljningen eftersom de fick olika ägare (snacka om abrupt avvänjning :eek: ), inte ens kunna visa hästarna utan de får beskådas i box...etc Det tycker iaf inte jag är att ta hand om djuren och se till så att de mår bra.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Du kan ju läsa det här.

Har lagen följts? Hade hästarna fått omvårdnad?
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Ja vi har nog hört olika verisioner av händelsen?


Hur som helst så har det pågått under flera år och JF har haft god tid på sig att lösa problemen men inte gjort det. Då slutade det såhär och det är väl jättebra att alla pållar fick nya hem eller? :)

Hade JF från början skött sin del hade han dessutom inte behövt betala den höga summan. Och jag kan inte uttala mig om summan är hög eller inte men helt klart så kostar det att ha häst fullt inackorderad med full tillsyn och detta var inte bara en häst.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Att uppfylla gällande lagstiftning är inte detsamma som att djuren mår bra, tyvärr.
Nej, det har du alldeles rätt i och det beror på att lagstiftningen är förebyggande. Djuren ska inte riskera att må dåligt i framtiden heller. Och risken att djuren mår dåligt i framtiden kan mycket väl inbegripa skrotiga hagar, dåliga galler för fönster, djur som inte har stallplats med mera, dålig ventilation med mera.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Men grunden till problemen är ju som jag fattat det att inget tillstånd för så många hästar har funnits under flera flera år? Och det handlar liksom inte om 5 hästar för mycket, inte om 10 heller? Och det har ägaren uppmärksammats på under hela historiens gång som jag fattar det?

Det har liksom inte skett över en natt. Så jag vet inte riktigt hur man kan klaga över att ägaren gått med förlust vid auktionen när en del av hästarna nästan borde fötts in i en redan till antalet olaglig besättning?


Förstår inte hur du resonerar??

Tycker du att det är rätt att man plockar in 36 hästar på 6tln mark och tar 430 000kr för detta??

Jag har ingen åsikt om det är rätt eller fel beslut att inte godkänna antalet hästar, för det är ju inlämnat en ansökan om fler hästar som inte beviljades.

Det jag vänder mig emot är att folk här försöker få det till att hästarna vanvårdats vilket faktiskt inte var fallet. De gick i stora hagar och jag ser ingen orsak att man från myndigheter tar hästar och sätter de på ett för dem betydligt sämre ställe och i betydligt mindre hage. Då tycker jag man har missat något på vägen när det gäller djurskyddet.

Att man dessutom tar hutlöst betalt för dessa tjänster tycker jag ser illa ut och får mig att faktiskt tappa tron på att det verkligen är djuren som sätts först!!


Jag resonerar som så att år efter år efter år med lagbrott till slut faktiskt måste leda till en påföljd. Är det så konstigt?

Att ägaren inte fått tillstånd till så många djur beror ju rimligtvis på att djurskyddsreglerna inte kan uppfyllas för alla djur. Det har ju nödvändigtvis inte något att göra med att djuren ser ut att vara i bra hull just nu?

Min häst kan säker se jättefin ut och vara prima skött även om takhöjden i mitt stall just nu är 205 cm (självklart står inte hästen där).

Och jag inser orimligheten att myndigheterna har i princip fri tillgång till stall och djursjukvårdare som står på standby hela tiden ifall det plötsligt skulle komma in 50 omhändertagna hästar. Samtidig antar jag (obs, jag vet inte!) att om djuren beslutats att omhändertas så finns det regler som reglerar detta. En av dessa regler kanske är att djuren inte får stå kvar hos ägaren till ev auktion/avlivning ska ske? Jag vet inte, vet du?

Jag har dock ingen aning om hur djuren skötts hos ägaren, det tycker jag precis som du att man ska vara väldigt försiktig med att uttala sig om.

Och ang omhändertagandet så vill jag inte heller uttala mig eftersom jag vet lika lite om det. Och det var inte DET jag protesterade emot i tråden heller :)
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Hade JF från början skött sin del hade han dessutom inte behövt betala den höga summan. Och jag kan inte uttala mig om summan är hög eller inte men helt klart så kostar det att ha häst fullt inackorderad med full tillsyn och detta var inte bara en häst.

Tycker du att 36 hästar som prackas in på knappa 6tln och som dessutom inte verkas eller ges extra foder eftersom de tappar i hull har full skötsel för nästan 5000kr/mån???

Och dessutom har löss :crazy: Är det full tillsyn?

Nej hästarna såg inte roliga ut, betydligt sämre än innan de blev omhändertagna
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Jag tycker till skillnad mot dig att man inte ser till djuren utan ser mer till olika paragrafer och måttenheter idag!

Stall som fungerat i många år helt utan incidenter döms ut av nitiska mm mätare.

Vet två hästar som gått upp och runt i stallgången i de nya fina stallen med obegr takhöjd som båda två bröt nacken, de ägarna hade nog gärna önskat att taken var lite lägre :crazy:

Tycker över lag att man tappat allt förnuft och riktigt hästkunnande idag
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Jag vet ingenting om varför eller hur fd ägaren blev av med hästarna, och ärligt talat så bryr jag mig inte om det. Frågan är hur kan dessa hästar se ut på det viset efter 3 månaders " omhändertagning " DET kan jag inte förstå !
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

vart finns infon om att hästarna fått löss?
Eller har du sett det själv på dem?
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

kl

Det här är tyvärr inte det första fallet, och säkert inte det sista, där djuren farmer illa under "omhändertagandet" än vad de gjorde innan.

Det faller mellan stolarna på något sätt, helt plötsligt har ingen ansvar för djurskyddet.
Det har vuxit upp en "omhändertagandeindustri" som tjänar grova pengar med polisens och lst:s goda minne.


Polisen placerar djur hos fd poliser, konkurrenter kan köpa avelsdjur till vrakpriser, ibland är det rena beställningsjobb

Tänkvärt

Polisen och länsstyrelsen tjänar ingenting på ett sånt här ärende. Ägaren till djuren betalar uppehället. Pengarna från försäljningen går till att dra av ägarens skuld. Räcker inte vinsten är det våra skattepengar som bekostar kalaset tills ägaren är skuldfri.

(35 § Kostnader som uppkommer på grund av åtgärder enligt 31
eller 32 § får förskotteras av allmänna medel.

Om ett djur omhändertas enligt 31 eller 32 §, skall kostnaden
slutligt betalas av den mot vilken åtgärden har riktats, om det
inte finns särskilda skäl till annat.

Om ett omhändertaget djur har sålts genom polismyndighetens
försorg, får kostnad som slutligt skall betalas av ägaren tas
ut ur köpesumman.)
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Nej, det är klart att varken ls eller polisen tjänar pengar på omhändertaganden ;)

Däremot de som sett en affärsidé i det hela :(
Det är det jag menar med "omhändertagandeindustri"

125 spänn om dagen innebär en lösdriftsplats för 3800:-/månad !
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Nej, det är klart att varken ls eller polisen tjänar pengar på omhändertaganden ;)

Däremot de som sett en affärsidé i det hela :(
Det är det jag menar med "omhändertagandeindustri"

125 spänn om dagen innebär en lösdriftsplats för 3800:-/månad !
Inklusive ALL skötsel, utfodring och peronal ja! Inte ett endaste dugg orimligt om man bedriver en VIT verksamhet! Det är väl det som skiljer 1000-kr-lösdrifterna från de som bedriver verksamhet som de faktiskt ska kunna gå runt på utan att betala svart. Det börjar lukta avundsjuka och missundsamhet här och det luktar riktigt illa:mad:
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

fast 3800 .- per månad för att få sina hästar vanskötta är definitivt inte billigt! Jag har haft hästar på lösdrift för drygt 1500-1600 i månaden, billigt men där ingick faktiskt tillsyn och stallägaren vanvårdade inte mina hästar! Jag tycker inte man kan kalla det för att dom skötte hästarna.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

fast 3800 .- per månad för att få sina hästar vanskötta är definitivt inte billigt! Jag har haft hästar på lösdrift för drygt 1500-1600 i månaden, billigt men där ingick faktiskt tillsyn och stallägaren vanvårdade inte mina hästar! Jag tycker inte man kan kalla det för att dom skötte hästarna.
Och du har sett dokumentationen över hur hästarna såg ut när de kom dit??? 125 kr täcker upp för en timlön för en hästskötare. Därefter ska man lägga till foder till det. Uppskattningsvis ca 2000 kr/månad. Därefter ska strö, el osv läggas till. Så, nej, det är inte orimligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Inklusive ALL skötsel, utfodring och peronal ja! Inte ett endaste dugg orimligt om man bedriver en VIT verksamhet! Det är väl det som skiljer 1000-kr-lösdrifterna från de som bedriver verksamhet som de faktiskt ska kunna gå runt på utan att betala svart. Det börjar lukta avundsjuka och missundsamhet här och det luktar riktigt illa:mad:

Men hästarna har ju inte sköts det är ju det som folk reagerar på de har varken sköts ifråga om omvårdnad, verkning eller tillskottsfoder när det behövts, så vilken skötsel är det du påstår ingår ?

Sen anser du det vara ett rimligt pris att betala minst 3.800:-/mån för en lösdrift på några tunnland där man tryckt in 36 hästar huller om buller i icke fungerande flockar med enbart partytält som "ligghallar", partytält kan jag lova att ingen annan hade fått godkänt som ligghallar vid en inspektion.

Det luktar inte ett dugg avundsjuka det luktar att folk börjar få nog av den häxjakt som för tillfället råder inom området och reagerar.

Läser man dessutom det sista protokollet från sista kontrollen så framgår det klart och tydligt att hästarna inte på något sätt var vanskötta, det skräp som fanns i hagarna var tydligen en vattenvagn i en av hagarna som de ansåg hästarna kunde skada sig på (hade ju inte varit så svårt att plocka ut den därifrån i så fall), de underkände de galler JF hade satt upp efter att han fått påpekande om att galler saknades alltså har han inte struntat i det, 2 lysrör i ett stall var oskyddade. Det enda allvarliga felet var alltså att han hade 36 hästar mer än han hade tillstånd för, hästar som alltså inte på något sätt var vanskötta innan de omhändertogs däremot var de inte alls i fint skick när de såldes efter att ha varit omhändertagna.

Dessutom är det inte ens lagligt att sälja av beslagtagna djur utan att försöka få så bra betalt för djuret som möjligt, den biten har de knappast uppfyllt när de säljer hästar stående i en box som ingen ens får komma nära för att själv kontrollera innan köp. Det är rent löjeväckande att det får gå till på det sättet. Har dock hört om flera som varit på plats som tänker anmäla det hela, hoppas verkligen det blir en utredning som går till botten ordentligt för så får det inte gå till.
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Inklusive ALL skötsel, utfodring och peronal ja! Inte ett endaste dugg orimligt om man bedriver en VIT verksamhet! Det är väl det som skiljer 1000-kr-lösdrifterna från de som bedriver verksamhet som de faktiskt ska kunna gå runt på utan att betala svart. Det börjar lukta avundsjuka och missundsamhet här och det luktar riktigt illa:mad:

Eftersom det kostade 125 plus moms dvs nästan 5000 kr per häst och månad tror jag inte ett dugg på att det är en normal kostnad för att inte göra ett dugg med hästarna.

De har bara gått i hage OCH blivit i sämre skick än när de togs omhand :( de har blivit smalare, fått löss och dessutom inte verkade som de borde.

Eller du tycker det är ok? Hova in ca 430 000kr på 3 månader när de lika bra hade kunnat gå kvar hos ägaren tills auktionen.


Nej jag köper inte detta och jag hoppas de som väljer att gå vidare med detta verkligen gör det.....
 
Sv: Omhändertagna hästar såldes

Och du har sett dokumentationen över hur hästarna såg ut när de kom dit??? 125 kr täcker upp för en timlön för en hästskötare. Därefter ska man lägga till foder till det. Uppskattningsvis ca 2000 kr/månad. Därefter ska strö, el osv läggas till. Så, nej, det är inte orimligt.

Jo det är i allra högsta grad orimligt. Speciellt här nere i Skåne!

Du betalar ca 5000kr månad för in och tillridning dvs då tar man hand om din häst fullt ut och utbildar den, vilket man inte gjorde i detta fallet!

Men visst du betalar gärna överpriser men det är många som är så pass smarta så de inte gör det.

Hade hästarna tagits omhand hade det varit i ett annat läge!!

Funderar skarpt på att sälja av alla mina och upplåta stallet till ls att ställa dit omhändertagna djur och då hade jag kunnat sluta jobba helt
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
579
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 566
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Enköping var fodervärd åt en annans häst – som hon sålde till en tredje person. Nu har fodervärden dömts för bedrägeri och...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp