Bukefalos 28 år!

Omojligt att fornya svenskt pass!

På temat så behöver kompisens ungar nya pass pga mormor ska begravas utomlands. Strul med den andra föräldern som vägrar underskrift har gjort att pass inte har kunnat införskaffas flera månader i förväg. Det finns inga lediga tider och att vänta med resan är inget alternativ, reglerna säger att mormor måste vara begravd innan mitten på juli. Så det blir ev en "liten" tripp till Gällivare på påsklovet. Återstår bara att övertyga ungarna om att det är roligt att åka tåg i två nätter per resväg (vi åker från Lund).

Tips på vad man kan göra i Gällivare med tre barn 6-9 år?
Det finns en skidanläggning på Dundret.
Tidigare fanns Boda Borg där men vet inte om den är kvar.
Kolla på Gällivare kommuns hemsida eller turistinformation så hittar ni nog något.
Länge sen jag flyttade därifrån så vet inte jättemycket.
 
Såg nu i en lokal fejsbookgrupp att någon är upprörd för att de inte hinner skaffa nytt pass till barnen, till den resa de planerat på sportlovet.
Nog för att det är väntetider nu, men att tro att man ska hinna ordna med pass på en månad oavsett vilket år det är, är väl ändå extremt överoptimistiskt - eller?

Ja, det är ju precis inom felmarginalen även om det inte är kö till de bokade tiderna. När jag bytte pass sist (borde ha varit 2018) sa de att det kan ta upp till tre veckor att få det. Det gick att hitta en tid inom 14 dagar, eftersom jag kunde gå dit mitt på dagen. Summa summarum 5 veckor, utan att det är någon "pass-kris". (Tror det tog 10 dagar att faktiskt få det i slutändan.)

Njaä? När jag fixade pass pga jobbet 2018 så fick jag tid direkt och passet någon vecka senare. Enda fördröjningen då var att det var svårt att passa in en tid med mitt jobb eftersom det var kassa tider på polisstationerna (Vilhelmina respektive Sorsele).

Det har till och från varit svårt att få tider i många år, redan innan covid. Om man inte har en tanke på att det efter två år av stillestånd skulle bli ökat tryck, då har man nog rätt bristande verklighetsförankring om man tror sig kunna resa utan att ha kollat upp pass...
 
Ja, det är ju precis inom felmarginalen även om det inte är kö till de bokade tiderna. När jag bytte pass sist (borde ha varit 2018) sa de att det kan ta upp till tre veckor att få det. Det gick att hitta en tid inom 14 dagar, eftersom jag kunde gå dit mitt på dagen. Summa summarum 5 veckor, utan att det är någon "pass-kris". (Tror det tog 10 dagar att faktiskt få det i slutändan.)



Det har till och från varit svårt att få tider i många år, redan innan covid. Om man inte har en tanke på att det efter två år av stillestånd skulle bli ökat tryck, då har man nog rätt bristande verklighetsförankring om man tror sig kunna resa utan att ha kollat upp pass...

Sensmoralen är alltså att passa in passtid i norrländska obygden :D
 
Kan du verkligen aka pa ditt pass innom 6 manader fran utgang? Jag har blivit stoppad, liksom sonen, pa olika stallen i varlden for att passet inte har mer an 6 manader kvar tills det gar ut.
Det beror på vilket land. Jag ska till Spanien veckan innan mitt går ut och det räcker att det har giltighetstid så länge jag är där. Det gäller att kolla upp vad som gäller för det landet en tänker besöka. Jag försöker hitta en tid för nytt pass innan dess men får se om jag lyckas, är just nu på 27:e juni :D Vilket är över en månad efter mitt pass går ut.
 
Ja med tanke på "miljötråden" så är ju att stanna i Sverige det enda vettiga att göra, om man är mån om miljön liksom. Fast jag förstår ju förstås att det är enkelt att tycka något som man själv gör "rätt" på och hävda "bäst för miljön" och sedan åka utomlands för att man har det som intresse och VILL göra det....lätt att glömma vad som är bäst för miljön och vår planet då.
Kan man inte lämna Sverige på ett miljövänligt sätt menar du?
 
Det har alltsa blivit andrat sedan vi fastnade i London ... Da var det 6 manader och som boende utomlands kunde vi inte fornya passet i Sverige utan var tvugna da att gora det via Ambassaden. :cautious: Det var en mycket intressant discussion med forst den Svenska flygplats personalen och sedan den i London :angel: men vi lyckades och kom med flighten en dag senare. Och en kvall i London ar ju aldrig helt fel.:p



Sist jag skaffade pass var det i Sverige och det tog 3 dagar. (Och jag tyckte det tog FOREVER att fa ett Amerikanskt pass som tar 4-6 veckor)🙄



😳 Va? Varfor skulle inte korkort vara giltig legitimation langre?
Tydligen är körkortet inte säkert nog. Därför ska det sakta fasas ut som giltigt ID.
 
Det var pandemi när det gick ut? Och resa till Sverige två gånger, med de omkostnader det innebär, måste jag ju oavsett.
Jo, men resa mellan Sverige och Danmark gick ju fint även under pandemin. Förr kunde man ju få sitt pass skickat till Danmark, men det kanske inte går längre?
 
Ja med tanke på "miljötråden" så är ju att stanna i Sverige det enda vettiga att göra, om man är mån om miljön liksom. Fast jag förstår ju förstås att det är enkelt att tycka något som man själv gör "rätt" på och hävda "bäst för miljön" och sedan åka utomlands för att man har det som intresse och VILL göra det....lätt att glömma vad som är bäst för miljön och vår planet då.

Det går alldeles utmärkt att åka till en lång rad trevliga resmål med tåg eller båt. Från denna halvan av landet går det tex väldigt mycket fortare att ta sig till Berlin med nattåg, än att ta sig till Kiruna. Med båt kan jag kliva på ikväll, gå och lägga mig i min hytt, och imorgon bitti vara behagligt framme i Tyskland (betydligt billigare än att ta tåg eller bil till Stockholm). Från andra hamnar gäller det samma för tex Tallinn, Riga, Gdansk och Helsingfors. När man fortfarande åkte till Ryssland var även det enklast båtvägen.

Tar man tåget till Hamburg finns det anslutning till så gott som hela Europa. Dessutom gäller interrail på många sträckor så att åka tåg på natten och se nya ställen på dagen blir ett väldigt effektivt sätt att resa både kostnadsmässigt och tidsmässigt.
 
Jag behöver förnya mitt pass sedan innan pandemin, och min son behöver också ett pass då vi troligtvis ska tåga utomlands i sommar. Kollade nyss och det fanns tid idag (för två personer alltså) på eftermiddagen i både Malmö och Lund.
Uppdatering: gick in och kollade igen nu och det fanns tider i Malmö hela eftermiddagen. Bokade för både mig och min son så idag blir passet fixat! :up:
 
Kul att ambassadens hemsida krashar nu nar nya tider slapps for juli...

edit:
Kom in, men alla tider snappades upp nar jag klickade pa dem, och nu ar det tomt i kalendern igen..
 
Senast ändrad:
Det beror på vilket land. Jag ska till Spanien veckan innan mitt går ut och det räcker att det har giltighetstid så länge jag är där. Det gäller att kolla upp vad som gäller för det landet en tänker besöka. Jag försöker hitta en tid för nytt pass innan dess men får se om jag lyckas, är just nu på 27:e juni :D Vilket är över en månad efter mitt pass går ut.
I fredags hade jag tur och fick en tid 31 mars här i Malmö. Så nu är det bara att hämta ett nytt om en vecka.
 
Såg på de lokala nyheterna igår att polisen här omkring börjat ha helg öppet för att kunna minska ner kötiderna på pass. Var en hel del långväga gäster också, det bästa för dom var att de kan hämta ut passet på sina vanliga polisstationer även om de åkt iväg långt.
Får se om det hjälper till att underlätta lite.
 
Rekommenderar att kolla många gånger samma dag och uppdatera frekvent.
Jag lyckades boka en tid åt en kompis dagen efter på det sättet. Så det går, men man får ligga i. Detta var för två veckor sen så det var samma kaos då :)
Precis. Det går att få tid, men man får ligga i. Numera är det i princip förhindrat att en dator kan boka upp tider, dvs "bara" andra medmänniskor som bokar samtidigt.

Hos oss släpps tider frekvent, lite åt gången. Vi har utökade öppettider på morgnar, kvällar och helger. Det är lite samma för andra stationer, i alla fall i mitt län.
Såg på de lokala nyheterna igår att polisen här omkring börjat ha helg öppet för att kunna minska ner kötiderna på pass. Var en hel del långväga gäster också, det bästa för dom var att de kan hämta ut passet på sina vanliga polisstationer även om de åkt iväg långt.
Får se om det hjälper till att underlätta lite.
Just att kunna hämta ut sina resehandlingar på andra polisstationer/ambassader har varit möjligt tidigare också, men det är ju möjligt att gemene man inte vet om det.
 
Just att kunna hämta ut sina resehandlingar på andra polisstationer/ambassader har varit möjligt tidigare också, men det är ju möjligt att gemene man inte vet om det.
Så är det säkert. Polisen som de intervjuade poängterade det, så finns nog viss risk att många inte vet det, men nu vet de förhoppningsvis.
 
Börjar på riktigt lacka på detta nu. Har tittat varje dag i över en månad men lyckas inte få en tid innan vår resa i juni. Dottern var som sagt inte född innan nyligen så det har liksom inte gått att ordna ett pass till henne tidigare. Vi får sannolikt skaffa provisoriskt pass men läser att köerna gör att det tar hela dagar att vänta, vilket inte är dunderkul med liten bebis, och vet man ens om man hinner innan de stänger om man väntat hela dagen? Jag tycker att det är under all kritik att polisen inte kan se till att vi kan få ordna ID-handlingar till vårt barn.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 427
Senast: Huggorm
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 569
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
945
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp