Bukefalos 28 år!

Omplacering/adoption/avliivning

Det kan säkert variera mellan LS. Här är det så att föreningarna avlivar hundar de får in från LS och föreningar är ju inte kända för att avliva i första taget.

En av mina hundar är faktiskt typ importerad (medföljd) men hon har chip, pass och alla papper och hon är inte 20 stycken som poppat upp ur ingenstans.

Det kan vara rätt tydligt ibland att hundarna kommer nån annanstans ifrån. Kuperade hundar tex
Kuperade hundar säger dock fortfarande inte att hunden är smuggelhundar. Den kuperade hunden kan ha importerats helt lagligt, precis som din egen importhund.
 
Tyvärr lär skattebetalarna få stå för notan ändå, då många av de som smugglar saknar (vit) inkomst och har inga (synliga) utmätbara tillgångar.
Däremot skulle en sån faktura slå hårt emot dessa smugglare, deras bilar, hus, och allt skulle tas av kronofogden. Ett sånt straff skulle kännas vilket nog skulle göra att färre väljer att "beställa" dessa smuggelhundar för att sälja i Sverige.
 
Däremot skulle en sån faktura slå hårt emot dessa smugglare, deras bilar, hus, och allt skulle tas av kronofogden. Ett sånt straff skulle kännas vilket nog skulle göra att färre väljer att "beställa" dessa smuggelhundar för att sälja i Sverige.

Det slår ju inte hårt om de inte har utmätbara tillgångar och jag är rätt säker på att de ser till att hus, bilar mm. inte står i deras namn.

Nej, jag tror det gäller att fånga dem under djurplågeri som faller under brottsbalken som kan ge fängelse.
 
Det slår ju inte hårt om de inte har utmätbara tillgångar och jag är rätt säker på att de ser till att hus, bilar mm. inte står i deras namn.

Nej, jag tror det gäller att fånga dem under djurplågeri som faller under brottsbalken som kan ge fängelse.
Det kan bli svårt eftersom hundarna/valparna säljs ganska snabbt efter att dem landat.
 
Kuperade hundar säger dock fortfarande inte att hunden är smuggelhundar. Den kuperade hunden kan ha importerats helt lagligt, precis som din egen importhund.
Men då finns det chip och papper. Min är ingen importhund i strik mening. Hon var medföljande när jag flyttade. Hon är reggad i hemlandet och här och chippad och dna typer flera gånger plus passet och vet journaler plus rabies antikroppar
Det går ju att visa att hon inte är insmugglad.
 
Så länge din region är någonstans i Sverige så är det LST som avlivar, tullen har varken mandat att fatta beslut om avlivning eller utbildning att genomföra det.
Rent formellt är det väl jordbruksverket gnm distriktsveterinärerna som avlivar.
Det verkar i vilket fall vara en annan gång. Ser arbetet från pensionatens sida. Där kommer ofta hundar (som även enl handläggaren) är smuggelhundar som upptäckts på annat ställe en vid gränsen. Dessa hanteras helt annorlunda.
 
Om LS omhändertar dessa smuggelhundar, sätter dem i karantän, skickar fakturan till mottagen (personen som skulle tagit emot hundarna), och sedan omplacerar LS hundarna.
Då kanske smugglarna slutar eftersom det kommer kosta massor för dem att behöva betala karaktären :/
Har en känsla att folk som smugglar inte bryr sig om att betala en sådan räkning.
Även om kronofogden skulle komma och mäta ut så är det inte säkert att det finns något att mäta ut då inte alla äger en fastighet och om bil finns så kan den ha samma värde som min volvo från 04 och har + 30' mil på sig.
 
Men då finns det chip och papper. Min är ingen importhund i strik mening. Hon var medföljande när jag flyttade. Hon är reggad i hemlandet och här och chippad och dna typer flera gånger plus passet och vet journaler plus rabies antikroppar
Det går ju att visa att hon inte är insmugglad.
När LST omhändertar djur vill sällan ägaren samarbeta = LST får inte några papper med djuret, ingen stamtavla, inge pass, inge vaccinations papper, osv.
Så då vet inte LST om hunden är smuggel eller inte, om inte hunden har stamtavla i SKK.
 
Har en känsla att folk som smugglar inte bryr sig om att betala en sådan räkning.
Även om kronofogden skulle komma och mäta ut så är det inte säkert att det finns något att mäta ut då inte alla äger en fastighet och om bil finns så kan den ha samma värde som min volvo från 04 och har + 30' mil på sig.
Dessa personer tjänar massor på dessa olagliga importer, så troligen har dem unnat sig både det ena och det andra eftersom ingen i Sverige har fått något straff pga smuggelhundar så känner dem sig trygga och säkra.
Det enda som sker vid smuggelhundar är ju att hundarna avlivas och transportören åker dit på det, valpfabriken och köparen i Sverige sitter båda trygga.
 
Dessa personer tjänar massor på dessa olagliga importer, så troligen har dem unnat sig både det ena och det andra eftersom ingen i Sverige har fått något straff pga smuggelhundar så känner dem sig trygga och säkra.
Det enda som sker vid smuggelhundar är ju att hundarna avlivas och transportören åker dit på det, valpfabriken och köparen i Sverige sitter båda trygga.
Det måste synas att det finns pengar för kronofogden att ta. Har svårt att se hur smuggelhundar genererar vita pengar.
 
Dessa personer tjänar massor på dessa olagliga importer, så troligen har dem unnat sig både det ena och det andra eftersom ingen i Sverige har fått något straff pga smuggelhundar så känner dem sig trygga och säkra.
Det enda som sker vid smuggelhundar är ju att hundarna avlivas och transportören åker dit på det, valpfabriken och köparen i Sverige sitter båda trygga.
Ofta har väl den typen av folk sina grejer skrivna på andra. Händer inom bilvärden iaf att man använder bulvaner som får ta smällen.
 
Däremot skulle en sån faktura slå hårt emot dessa smugglare, deras bilar, hus, och allt skulle tas av kronofogden. Ett sånt straff skulle kännas vilket nog skulle göra att färre väljer att "beställa" dessa smuggelhundar för att sälja i Sverige.
Fast det gör inte det, eftersom de inte har något i eget namn, precis som @Sol skriver. Allt som händer är att det blir ännu en skuld hos kfm, som varken gör till eller från då kriminella sällan har något som går att utmäta. I slutändan faller alltså fakturan på staten, och därigenom skattebetalarna, att betala.
 
Rent formellt är det väl jordbruksverket gnm distriktsveterinärerna som avlivar.
Det verkar i vilket fall vara en annan gång. Ser arbetet från pensionatens sida. Där kommer ofta hundar (som även enl handläggaren) är smuggelhundar som upptäckts på annat ställe en vid gränsen. Dessa hanteras helt annorlunda.
Du har helt rätt i att det är jordbruksverket. Jag vet inget om hanteringen av mt smuggelhundar i ett senare skede, jag är bara insatt i vad som sker vid gränsen.
 
En organisation har börjat importera själva av den anledningen.

Pensionatet bekostas inte av skattepengar utan av djurägaren, i teorin iaf.
Jag tycker ju att LS ska bekostas av avgifter från djurägare och få mer resurser.
Treveckorsfristen leder ju till att hundar som är sjuka kommer ut i hem (parasiter som inte finns i Sverige tex). Egentligen vore det nog bättre att avliva i sådana fall. Annars ger ju LS ofta hundarna till ideella organisationer
Vilken organisation är det och hur kontrolleras att den organisationen följer alla regler också?

Det är teorin men finns det inga pengar så blir det skattepengar som står för uppstallningskostnaden. Den kostnaden ökar rätt fort när det börjar handla om veckor.

Börjar man kräva att djurägare som registrerat sina djur ska betala avgifter för att Lst ska få mer resurser till såna här fall så lär det sluta med att många låter bli att registrera sina djur och det är att gå flera steg bakåt.
 
Vilken organisation är det och hur kontrolleras att den organisationen följer alla regler också?

Det är teorin men finns det inga pengar så blir det skattepengar som står för uppstallningskostnaden. Den kostnaden ökar rätt fort när det börjar handla om veckor.

Börjar man kräva att djurägare som registrerat sina djur ska betala avgifter för att Lst ska få mer resurser till såna här fall så lär det sluta med att många låter bli att registrera sina djur och det är att gå flera steg bakåt.
Får man nämna organisationer här? En av de stora med fast anställd personal. De är så stora (1000 hundar per år) att jag tror lst har rätt bra koll.

Jag tycker ju att djurrätt är viktigt, utan att vara militant vegan. Jag tycker nog att vi har ett kollektivt ansvar för att djur inte lider av oss människor. Det kostar pengar och personligen avstår jag gärna från en väska för att djuren ska må bättre.

Skatt på djurmaten kanske är en lösning?
 
Får man nämna organisationer här? En av de stora med fast anställd personal. De är så stora (1000 hundar per år) att jag tror lst har rätt bra koll.

Jag tycker ju att djurrätt är viktigt, utan att vara militant vegan. Jag tycker nog att vi har ett kollektivt ansvar för att djur inte lider av oss människor. Det kostar pengar och personligen avstår jag gärna från en väska för att djuren ska må bättre.

Skatt på djurmaten kanske är en lösning?
Det är ingen rättighet att ha sällskapsdjur så det ska absolut inte bekostas på något vis av någon annan än ägaren själv.

Jag betalar för mina djur och ser till att mina djur finns i register, även mina uppfödningar. Detta genom att regga dem i SKK som har regler och koll. Genom att veterinärer undersöker och chipar, genom att anmäla den till JBV, genom att betala för importer. För mig funkar kedjan UTMÄRKT i kontroller mm. Jag behöver inget annat och vill inget annat ha. Jag vill verkligen inte lägga mer av mina pengar för att folk smugglar eller blandrasavlar så hundar far illa så fler kontrollorgan behövs.
Det är inte mitt problem.
Mitt problem är att dessa hundar finns. För de kommer med smittor och de driver upp försäkringspremier.

Jag tror aldrig att vi kan stoppa hundinförsel vid gränserna. Det är naivt att tro på en nollvision på smuggelhundar. Det enda sättet är att ta bort marknaden för dem. Förbjuda gatuhundar och införa mycket större och strängare krav på importer, bättre dokumentation och Svensk veterinärundersökning för att få försäkra den och ge den "medborgarskap".
Skatt på djurmaten är det redan. Allt vi köper är belagd med någon typ av skatt.
 
Jag hamnade i diskussion om hundar nu när jag skulle kvällsrasta damerna. Vet inte riktigt hur vi kom in på ämnet, men i alla fall så blev det att vi pratade om just import av gatuhundar och smuggelhundar. Personerna jag pratade med gillade verkligen hundar, men hade ingen koll och hade lyckats missa allt om riskerna som finns med sånt här. Jag passade på att informera, OM det skulle vara så att de vill köpa hund i framtiden. Tänkte att det var bra, och de var jätteintresserade av att prata om sådant. Tänker också att även om de själva inte köper hund så kanske de känner någon som tänker göra det, eller hamnar i diskussioner vid lunchen på jobbet eller vad som. Kändes bra iaf.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar känna mig rätt uppgiven och ledsen över min hundsituation och skulle behöva lite goda råd... I höstas tog jag en...
2
Svar
34
· Visningar
3 115
Senast: Hyzenthlay
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 407
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp