Bukefalos 28 år!

Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

För mig spelar det absolut ingen roll hur det utförs, det är principen att skära bort en för mannen skyddande del av penis. Ett ingrepp som, även väl utfört, kan medföra lidande för mannen.

Det är dessutom ett ingrepp som göts helt utan att personen som blir utsatt för det har något att säga till om.

De som i vuxen ålder väljer att omskära sig, fine. Jag bryr mig inte.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Fast de flesta jag känner som är emot omskärelse är det ju INTE för att de tror att barnet ligger och lider som fan när den blir omskuren, utan för att det är ett ingrepp som är oåterkalleligt och något som barnet själv inte får besluta om. Hur många är emot det för att de tror att det är en blodig, obehaglig operation??

Tänk om man omskär en liten pojke för att man är jude eller muslim eller vad som helst, och pojken sedan inte alls blir troende? Inte vill ha något med religion överhuvudtaget att göra. Då har man, helt i onödan, skurit bort något som faktiskt inte behövs skäras bort. Något som pojken sedan senare i livet hade velat ha kvar. Hur kan man fatta ett sådant beslut över huvudet på någon?
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Fast de flesta jag känner som är emot omskärelse är det ju INTE för att de tror att barnet ligger och lider som fan när den blir omskuren, utan för att det är ett ingrepp som är oåterkalleligt och något som barnet själv inte får besluta om. Hur många är emot det för att de tror att det är en blodig, obehaglig operation??

Tänk om man omskär en liten pojke för att man är jude eller muslim eller vad som helst, och pojken sedan inte alls blir troende? Inte vill ha något med religion överhuvudtaget att göra. Då har man, helt i onödan, skurit bort något som faktiskt inte behövs skäras bort. Något som pojken sedan senare i livet hade velat ha kvar. Hur kan man fatta ett sådant beslut över huvudet på någon?

Jag känner ingen som ångrar att han är omskuren.
Min son är stolt över det eftersom han är stolt över att vara jude.
Jag tycker inte att det är något man gör i onödan.

Alla föräldrar fattar beslut över huvudena på sina barn, utifrån vad just de tror är bäst. Oåterkalleligt eller ej.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Jag känner ingen som ångrar att han är omskuren.
Min son är stolt över det eftersom han är stolt över att vara jude.
Jag tycker inte att det är något man gör i onödan.

Alla föräldrar fattar beslut över huvudena på sina barn, utifrån vad just de tror är bäst. Oåterkalleligt eller ej.

Nej, men de finns. Du kan läsa vad en del av dem har att säga om det här: http://www.norm-uk.org/circumcision_unhappy.html

Ja, föräldrar tar många beslut över huvudet på sina barn men när det gäller kirurgiska ingrepp bör det enligt min mening handla om att rädda liv eller lem.

Som en av männen som skrivit till NORM-UK uttrycker sig:

As a baby boy I was circumcised. This was a 'routine circumcision done for no other reason than my mother thought it was 'better'.

As far as I am concerned I was failed by the law. If my parents had removed any other part of my body, they would have been prosecuted.


Varför ska det var OK att avlägsna förhuden? Du kan säga att du vill att det sker av religiösa skäl men i många fall ligger inte religiösa skäl bakom. Om man nu kan skära bort förhuden utan några egentliga skäl, varför inte börja skära bort annat också? Örsnibbar, putsa blygdläppar som är olika långa (det kan man ju hävda kan ställa till med lidande för ett flickebarn) osv.?
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Ja, min kille skrev i sin levnadshistoria något i stil med "Jag kan inte minnas att jag gav någon tillstånd att kapa av en bit av min penis"...

Hygienfrågan brukar komma upp, men det är helt enkelt så att en ren snopp är ren förhud eller ej, man visar barnet hur man tvättar sin penis på samma sätt som man visar dem hur man tvättar öronen eller händerna.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Varför ska det var OK att avlägsna förhuden? Du kan säga att du vill att det sker av religiösa skäl men i många fall ligger inte religiösa skäl bakom.

Jag tänker inte ta debatten om "andra skäl". Mina är uppenbara och mycket viktiga för mig. Likaså "varför inte skära bort annat också".

Min anledning står i Toran, jag accepterar det budet och frågar inte Gud varför.
Sen må jag vara allt annat än bokstavstroende, men just omskärelsen är så fundamental.

Jag svarar gärna på frågor, om de ställs av intresse. Inte de som utgår från att mitt svar är "fel".
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Mina lärare i religionskunskap var väldigt kortfattade när det gällde bla. judendomen så om du har tid och lust får du gärna berätta hur en omskärelse går till. Eller tipsa om var man kan läsa mer.
(Nej, jag har ingen son som jag planerar att omskära, har inga barn alls, men är nyfiken på hur det går till.)
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Kan du tala om kortfattat vad det står i Toran om omskärelsen då?
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Kan du tala om kortfattat vad det står i Toran om omskärelsen då?

Gud säger till Abraham att vi ska låta omskära våra söner på den åttonde dagen som ett tecken på förbundet mellan Gud och det judiska folket.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Mina lärare i religionskunskap var väldigt kortfattade när det gällde bla. judendomen så om du har tid och lust får du gärna berätta hur en omskärelse går till. Eller tipsa om var man kan läsa mer.
(Nej, jag har ingen son som jag planerar att omskära, har inga barn alls, men är nyfiken på hur det går till.)

En judisk omskärelse kallas Brit Milà, förbundets tecken.
Den som har pojken i sitt knä kallas sandek, vilket är en särskild hedersbetygelse. Min son låg i knät på sin farfar.
Sedan är det en man som är speciellt utbildad under flera år, i både den religiösa och kirurgiska delen, som utför omskärelsen. Han kallas mohel och läser de föreskrivna bönerna och välsignelserna.

Mohel har sterila instrument som är gjorda för omskärelse (dvs ingen risk att skada något annat). Snoppen sprayas med desinfektionsmedel, förhuden dras fram och så snipp, är det klart. Min son hann inte märka nåt ens. Rengöringsspray, mjuk salva på och tillbaka till mamma.

Närmaste släkten utbrister i jubel och "Mazel tov!"

Sedan hamnar pojken i famnen på "sandek sheni" (andra sandek), i vårt fall vår sons farbror. Han välsignas och tillönskas ett långt och lyckligt liv.

Och sen blir det, som vanligt, glad och högljudd fest.

En dotter hälsas välkommen på liknande sätt men naturligtvis utan omskärelse.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Gud säger till Abraham att vi ska låta omskära våra söner på den åttonde dagen som ett tecken på förbundet mellan Gud och det judiska folket.

Så du menar att en avknipsad förhud skulle vara ett band till gud om man är jude? Det måste väl finnas någon annan förklaring än det? Fast det är ju iofs inte mycket inom någon religion som har en logisk förklaring...
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Ja, min kille skrev i sin levnadshistoria något i stil med "Jag kan inte minnas att jag gav någon tillstånd att kapa av en bit av min penis"...

Hygienfrågan brukar komma upp, men det är helt enkelt så att en ren snopp är ren förhud eller ej, man visar barnet hur man tvättar sin penis på samma sätt som man visar dem hur man tvättar öronen eller händerna.

ja hygienfrågan dyker upp ibland.

Om jag för sjunka till nivån som bygger på egna erfarenheter så vet jag ingen som inte är omskuren som har hygieniska problem gällande sin penis. De som trots alt har det kan ju börja tvätta sig.

kanske fanns (och finns?) problem innan i vissa delar av världen som motiverade detta ingrepp. Religiösa regler bruknar bottna i verkliga behov som inte alltid finns kvar längre.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Hur som helst, jag skulle gärna vilja ta tillbaka tråden till det jag faktsikt frågade om. Nu har CillaW förklarat hur det går till om man är jude, men det var ju inte riktigt det jag ville veta, eftersom det handlade om en muslimsk sed, är det någon som vet något om det?
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Så du menar att en avknipsad förhud skulle vara ett band till gud om man är jude? Det måste väl finnas någon annan förklaring än det? Fast det är ju iofs inte mycket inom någon religion som har en logisk förklaring...

Det är den förklaring vi har fått.

Sen finns det många teorier, både om det och om matlagarna och annat, men det är en annan sak.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

jag tycker omskärelse är bra. För det är mer hygieniskt. Det ger skönare sex.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Det var väldigt otippat att du skulle hitta den här tråden också!
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

jag tycker omskärelse är bra. För det är mer hygieniskt. Det ger skönare sex.

Och du kan tala för alla killar ?

Jag vet iaf två i min bekantskap som "ångrar" sin omskärelse just för att dom har upplever mindre känsel vid sex .

Tvättar man sig som en normal människa är inte förhuden det minsta ohygiensk ( den finns ju av en orsak )

Men det förståss vill man vara sunkig/snuskig så man inte tvättar sig ordentligt så kan ju förhuden ställa till det (urk), så vill man vara sunk så tar man bort förhuden och struntar i duschen :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Så du menar att en avknipsad förhud skulle vara ett band till gud om man är jude? Det måste väl finnas någon annan förklaring än det? Fast det är ju iofs inte mycket inom någon religion som har en logisk förklaring...

Jodå, det mesta har logiska förklaringar när det gäller folks religiösa beteenden. Det är bara det att det passerat århundraden sedan en viss religiös sed uppstod så orsaken kan vara något vi inte längre kan relatera till i modernt västerländskt liv och det är då det blir konstigt för den som inte lever i det. En hel del religiösa seder kommer av en önskan att en gång skilja sig från grannklanen som man inte gillade eller för att visa sin självständighet gentemot en romersk invasionsstyrka eller alla möjliga andra skäl.

När det gäller just muslimer så har den schweizer-egyptiske akademikern Tariq Ramadan t.ex. varit inne på hur västerländska muslimer måste revidera en del av sina traditioner till sina liv i väst istället för att hela tiden hamna i kollision och bli hatade för att de använder sig endast av gammeldags seder från medeltid i Mellanöstern vilka inte fungerar överallt. En sak är ju inte skriven i sten för att den en gång passade en livsstil.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Jag vet iaf två i min bekantskap som "ångrar" sin omskärelse just för att dom har upplever mindre känsel vid sex .
Men när blev de omskurna? De flesta män omskars som bebisar och har ingenting annat att jämföra med.

Rent generellt kan jag säga att jag har haft sex med omskurna män och med icke-omskurna män och de har betett sig på ett liknande vis oavsett.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 343
Senast: Fetaost
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 115
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 596
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp