Bukefalos 28 år!

Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Omskärelse görs inte för att man ska se snygg ut.

Jo, Kanske inte bland judar men i en diskussion jag var med i på en amerikansk sida så var det ett frekvent använt argument. En av de vanligaste förutom "se ut som pappa" och tradition.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Har du sett en omskärelse eller bara läst artiklar/sett på TV?

Nej och jag vill inte se nåon live heller. jag förstår inte vad det skulle tillföra.

Det finns många saker jag inte sett men som jag har åsikter om ändå.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Smurfa runt lite så kan du finna att omskärelse (även korrekt utförd) visst kan medföra lidande. Det finns även medicinska fördelar med att behålla förhuden.

Om den "minskade risken" för livmoderhalscancer kan du läsa här.

Intressant citat från artikeln:

Despite the reported benefits of circumcision, the most common reason for doing it is that the father was circumcised.

Oh, jag tror säkert att det kan innebära lidande i vissa fall, det var inte så jag menade. Men somliga verkar ju likställa det med misshandel och sätta likhetstecken med kvinnlig omskärelse, som väl syftar till att beröva kvinnan sexuell njutning? Manlig omskärelse handlar väl om hygien och även ökad njutning? Vad man än tycker om det hela så kan jag inte personligen se likheterna med kvinnlig omskärelse, som i mina ögon enbart är en styggelse och ren tortyr och helt utan vettig funktion.

Tack för länken! :) Det var intressant läsning. Jag har inte fördjupat mig i sambandet mellan omskurna män och livmoder(hals)cancer. Det var intressant att även om det finns ett samband, så var (är) den största faktorn männens sexuella aktivitet/antal partners.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Tack för alla svar! Nu är jag lite klokare iaf :) Men en fråga återstår, vänder man sig till en vanlig läkare eller är det personer inom ens religion som utför detta? Jag är själv inte för ett sådant ingrepp, det gäller en kompis son vars far är muslim, dom planerar att omskära honom då han är 1,5 år.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Nej och jag vill inte se nåon live heller. jag förstår inte vad det skulle tillföra.

Det finns många saker jag inte sett men som jag har åsikter om ändå.

Det skulle förmodligen ändra din åsikt om att man plågar de små pojkarna. Om du var öppen för förändring, alltså.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Tack för alla svar! Nu är jag lite klokare iaf :) Men en fråga återstår, vänder man sig till en vanlig läkare eller är det personer inom ens religion som utför detta? Jag är själv inte för ett sådant ingrepp, det gäller en kompis son vars far är muslim, dom planerar att omskära honom då han är 1,5 år.

Det beror på religionen.
Judiska församlingen i Stckholm har en speciellt utbildad person för detta ändamål. Hur muslimer gör vet jag inte.

Som sagt.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Omskärelse görs inte för att man ska se snygg ut.

Nej det vet jag :), det görs av religiösa själ men det är ju ett "onödigt ingrepp" om man bortser från det religösa.
Dvs ett ingrepp som inte är förenat med att pojkarna i annatfall skulle bli sjuka etc.

Det är inget som stör/hindrar pojken mer än "att det ska vara så". Sådana operationer kan jag jämföra med andra skönhetsoperationer och det tillåts inte i Sverige på barn under 18 år idag och jag tycker det kan vara en god medelväg.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Jag berättar gärna om hur judisk omskärelse går till för den som vill veta och kan acceptera att det är något fundamentalt i vår tro. Och om man vet hur det går till kan man sluta hojta om misshandel.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Nej det vet jag :), det görs av religiösa själ men det är ju ett "onödigt ingrepp" om man bortser från det religösa.
Dvs ett ingrepp som inte är förenat med att pojkarna i annatfall skulle bli sjuka etc.

Det är inget som stör/hindrar pojken mer än "att det ska vara så". Sådana operationer kan jag jämföra med andra skönhetsoperationer och det tillåts inte i Sverige på barn under 18 år idag och jag tycker det kan vara en god medelväg.

Man kan bortse från en religion man inte har, men jag tycker inte man kan kräva - särskilt inte i mästrande ton - att den religiöse ska bortse från något så grundläggande, och som i normalfallet inte medför några nackdelar.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Mästrande ton?

Nej jag har faktiskt funderat länge på hur man ska kunna utforma det så att religionen inte får stå tillbaka för mycket, det är en himla klurig diskussion.

Jag förstår din(religionens) ståndpunkt och åsikt i det hela.

Men hur ska jag kunna diskutera detta utan att falla under mästrande ton för dig ?

Misshandel tycker jag inte att det är heller, det gjorde jag klart för i början av tråden.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Oh, jag tror säkert att det kan innebära lidande i vissa fall, det var inte så jag menade. Men somliga verkar ju likställa det med misshandel och sätta likhetstecken med kvinnlig omskärelse, som väl syftar till att beröva kvinnan sexuell njutning? Manlig omskärelse handlar väl om hygien och även ökad njutning? Vad man än tycker om det hela så kan jag inte personligen se likheterna med kvinnlig omskärelse, som i mina ögon enbart är en styggelse och ren tortyr och helt utan vettig funktion.

Tack för länken! :) Det var intressant läsning. Jag har inte fördjupat mig i sambandet mellan omskurna män och livmoder(hals)cancer. Det var intressant att även om det finns ett samband, så var (är) den största faktorn männens sexuella aktivitet/antal partners.

Det finns många män som vittnar om minskad känsla i penis med påföljande problem i samlivet (för en del är det smärtsamt att onanera). Det inte att garantera att samlivet inte kommer ta skada. I det viktorianska England omskar man pojkar för att minska deras lust.

En rabbi har tom. uttalat sagt att syftet med omskärelse är att minska den sexuella lusten!

As regards circumcision... ome people believe that circumcision is to remove a defect in man's formation; but every one can easily reply: How can products of nature be deficient so as to require external completion, especially as the use of the foreskin to that organ is evident. This commandment has not been enjoined as a complement to a deficient physical creation, but as a means for perfecting man's moral shortcomings. The bodily injury caused to that organ is exactly that which is desired; it does not interrupt any vital function, nor does it destroy the power of generation. Circumcision simply counteracts excessive lust; for there is no doubt that circumcision weakens the power of sexual excitement, and sometimes lessens the natural enjoyment; the organ necessarily becomes weak when it loses blood and is deprived of its covering from the beginning.

http://www.cirp.org/library/cultural/maimonides/

Denna hemsida är intressant: http://www.norm-uk.org/
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Det är möjligt att en enskild rabbin är av den åsikten, men det är inte det som står i Toran.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Mästrande ton?

Nej jag har faktiskt funderat länge på hur man ska kunna utforma det så att religionen inte får stå tillbaka för mycket, det är en himla klurig diskussion.

Jag förstår din(religionens) ståndpunkt och åsikt i det hela.

Men hur ska jag kunna diskutera detta utan att falla under mästrande ton för dig ?

Misshandel tycker jag inte att det är heller, det gjorde jag klart för i början av tråden.

Det blir lätt en mästrande ton i diskussioner där mina argument underkänns eftersom de är förankrade i något som inte godkänns. Och då jag dessutom är läkare är det lätt att dra billiga poäng och idiotförklara mig som dålig läkare/dålig mor/fast i urgamla omoderna myter som inte har någon relevans i vårt samhälle.
Jag kan inte diskutera med folk som vägrar ta mig på allvar.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Syftade du till att du uppfattar att jag inte tar din åsikt på allvar eller vad ?

Jag har inte idiotförklarat dig heller eller på något sätt lagt fram att du skulle vara en dålig mor/läkare i denna diskussion.

Men jag måste ju ändå stå för min åsikt i diskussionen eller hur?
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Det var generellt. Från denna men även från tidigare diskussioner.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

Jag berättar gärna om hur judisk omskärelse går till för den som vill veta och kan acceptera att det är något fundamentalt i vår tro. Och om man vet hur det går till kan man sluta hojta om misshandel.

jag tycker du kör minst lika mycket mästrande ton som de flesta andra i tråden. jag förstår inte varför mina argument är mindre viktiga bara för att jag inte bevittnat en omskärelse live. varför duger inte TV eller tidningar?

jag förstår inte heller varför man måste acceptera fundamentalistiska inslag i religioner. Religionsfrihet innebär inte att man inte får kritisera religioner.
 
Sv: Omskärelse av små pojkar (1,5 år)

jag tycker du kör minst lika mycket mästrande ton som de flesta andra i tråden. jag förstår inte varför mina argument är mindre viktiga bara för att jag inte bevittnat en omskärelse live. varför duger inte TV eller tidningar?

jag förstår inte heller varför man måste acceptera fundamentalistiska inslag i religioner. Religionsfrihet innebär inte att man inte får kritisera religioner.

Eftersom du inte vet hur det går till så tror du att det är betydligt värre än det är. I verkligheten är det helt odramatiskt, inget blod, knappt ett pip från barnet. SvD hade ett stort reportage om min sons omskärelse, som en motvikt till den debatt som rasade då. Jag tror inte du har läst den.

Religionsfrihet innebär för mig att jag vill ha respekt för min religion samtidigt som jag respekterar andras tro eller icke-tro. Men jag skulle aldrig säga till någon som inte tror som jag att den är ute och cyklar, som jag ofta får höra med olika ord.

Jag mästrar inte. Jag vill ha respekt och jag önskar att man kunde tro på vad jag säger, jag som faktiskt har varit med på ett par omskärelser.

Är det nån annan här som har sett en omskärelse?
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 155
Senast: Fetaost
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 851
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp