Bukefalos 28 år!

ont av svanskappa vid backträning?

det är långt ifrån alla som använder lätt vagn vid backträning.

att använda rockard eller annan tyngre vagn behöver inte i sig vara fel. det beror ju på HUR träningen utförs och hur resten av utrustningen anpassats



mvh rymdentusiasten :bump:
 
:) ja och kanske ta det lite försiktigt.

det verkar ju du göra. :bow:



mvh rymdentusiasten :bump:
 
vart någonstans har du läst att jag tycker travhästarna har det sämre än alla andra?


mvh rymdentusiasten :bump:
 
Ingenstans...
Men man får det intrycket av din skrift... det känns som du bara babblar på och förutsätter massa saker utan ha direkta belägg för det?
Du pratar om att det är vanligt att man tränar backe med rochard? Hur vet du det?
Har du belägg för din kritik av hur hårt svansremmen ska spännas? Har du kolla på någon/några hästar som skadat sig eller lider obehag av att ha haft en för hårt spänd svans rem?

På dig låter det som att var och varennan travare som startar är halt, har skavsår, har hovspricka eller någon annan form av defekt och det finns ingen som bryr sig om att det är så- för veterinären är där för spelarna och ägarna och de struntar i hästarna..
Du skriver att man blir "van" att se detta och inte bryr sig?

Jag skulle säga att du tycker trav är förskräckligt djurplågeri och att de stackars djuren lider...
Det är iallafall så JAG tolkar dina inlägg och den uppfattningan JAG fått om din inställning till trav...
 
ang frågan om svansrem:
humelibumlan skrev:
Ang att man använder svansrem när man kör är ju inte bara för käken skull utan för att vagnen i sig är ganska tung och i nedförsbackar gör trycket fran vagnen att selen gärna glider fram... du kan ju själv kankse räkna ut hör skönt det trycket blir för en häst...

jaha, varför har tränarna i skåne det då? platt, platt platt, därför att det ska vara så. Hjärnan urkopplad. precis som med nosremmar ibland. ha gärna svansrem ,men man måste inte dra åt så förbaskat.
Nånting som skulle väcka avsky hos körfolket är standard hos travfolket. är inte det konstigt?
 
Glöm inte alla blödande kött sår efter skav från benskydden.
en av hästarna i stallet har stora hårlösa fläckar efter tömmarna, man ser hur bränd huden har blivit i många år, tänk vad han känner varje gång han selas på. I ett ridstall skulle man bara inte rida ut om hästen är hårlös och har brännskador under ex gjorden..det är helt klart en enorm skillnad i empati där.
/j
 
halloj där! jag har kört tryckvagn tackar du, det är ju bromsad vagn jag menar, inte att man lägger in mera vikt i nerförs backen.
en fotbroms, finns på alla maratonvagnar :) kalasbra.
om man nämner ordet tryckvagn, då antar jag att man vet vad det är, det borde du oxå anta, så underlättar vi felsökningen.
 
Ursäkta med jag är förbannat trött på ditt hacklande hela tiden! :devil:
Som jag skrev i en annan tråd! Sitt inte på din lilla söta häck och gnäll här på Bukefalos, utan gör något... Säg till dem som kör hästar som har blödande sår, bölder och hovsprickor!
JAG gör det inte och är fruktansvärt trött på dina påhopp och utlägg om hur bra ridhästar sköts (nu var det körhästar) trots att jag faktiskt vet av erfarehet att det finns hästar som lider inom alla dicepliner... Inget som är något speciellt för travaren!

Mår du så hemskt illa, så sluta gå på trav och se eleändet eller gör något! Sitt inte bara och gnäll... Jag tar inte åt mig av din kritik, är bara hemskt less att höra detta malande hela tiden!
Mina hästar har inga hovsprickor, sår eller svullnader... Och trots att jag spänner svansremmen till max (hårt) så glider den ändå när hon börjar röra sig och det är risk för att den ska glida av i uppförsbackar... Hon har trots min grymma hantering inte ont/skav/svullnad i området runt denna grymma anspänning... ??

För det första så är det inte helt platt i skåne, för det andra så är svansrem standard utrustning och det behövs despans för att få köra utan.. Och kör man utan och saktar ner från trav till skritt glider selen framåt...

Jag vet ingen som drar åt hårdare än vad det behövs... och om det nu skulle vara någon som drog den så hårt, har du några "fall" där hästen tagit skada av för hårt spänd svansrem som du kan beskriva?
Jag har flera "fall" där hästen lider obehag av bla för hårt spänd sadelgjord... Konstigt :confused:... Vi inom travet vet vikten av att inte spänna åt så hårt runt andningsorganen, konstigt att ridsporten missat den detaljen!
:angel:
 
Jasså det skulle man inte i ett ridstall? Är du så himla naiv och kategorisk att du verkligen tror det? :confused:

Nej, i ridstall har man inte kunskap nog att ta ut veterinär förrens hästen är 4 gradigt halt och man sitter och bråkar för att hästen inte vill fatta höger galopp (rycka, slita,dra) och skiter fullständigt i att hästen är både halt och har ett roterat bäcken, vilket gör att den inte KAN fatta galopp utan smärta...
Hoppar den inte tillräckligt högt stället man hindret så det är omöjligt att hoppa utan att riva... vägrar den så piskas den av helvete...
Man rider på bett som är vassare än kniven jag stoppar i munnen när jag äter och det är tydligen helt legalt att dra och slita hur mycket som helst..

Kolla på tv ikväll får du se hur dessa ematiska människor behandlar sina hästar... Rycka, dra och slita... :mad: :mad: :mad:

Nej, jag vet att inte alla behandlar sina hästar så här... Men det är minst lika många inom ridsporten som inte skulle ha ansvaret för en häst som det är inom travsporten...

Att hålla på som du gör gör mig bara illamående!
 
innan du skriver, så kolla igenom vem du skriver till och vad den personen har skrivit. jag skrev om platta skåne, och nån annan om blödande munsår..
vet inte vad eller om jag ska svara på ditt utbrott nu.. :confused:

ang svansremmen som du tydligen spänner på max, so ändå glider av...nja. har din häst ingen svansrot eller? eller går hon o slår med svansen? det kan tyda på att något är fel.

/j
 
Ingen människa tolkar en skriven text på exakt samma sätt, så vad jag "borde" anta och inte anta är helt beroende på hjärnans status för dagen. Det finns faktiskt folk som inte vet vad en tryckvagn är, det finns en gammal tråd om det har jag för mig. Det var inte för min egen skull jag skrev inlägget även om jag inte har en tryckvagn och oftast inte anser mig behöva en heller. Så vad tackar du för? En av mina bekanta säger "jo, jag tackar du"
när någon kommer med ett påstående som är helt uppåt väggarna. Ska man tolka ditt inlägg likadant så har vi hamnat på en rätt barnslig nivå...
Personligen är jag absolut inte låst i ett tankesätt för jag håller på med trav och hästar, jag vet nämligen att jag ALDRIG kommer att bli fullärd.

Och sedan en reflektion son INTE är riktad till någon person alls:
Tyvärr är det så här på trav-forumet att det lider av en stor brist. Det verkar som om det är ytterst få som har hållit på någon längre tid inom travet och har/har haft starthästar. Nivån på diskussionerna får gärna slagsida åt ena eller andra hållet då.

mvh ghost
 
:) ingen mår bra av att vara i samma branch för länge! man tenderar att bli alltför konservativ.





:confused: om man frågar en extremt konservativ travmänniska:

varför spänner du (EX) nosremmen på just det sättet?

-det ska vara så för så har vi alltid gjort inom travet.


om du frågar en extremt innovativ travmänniska samma fråga så blir svaret:

- utifrån min nuvarande kunskapsnivå bedömer jag det lämpligast att ha det så.

däri ligger en viss skillnad.
de flesta av oss befinner oss mittemellan men det senare exemplet torde lyckas bättre . :banana: hästeriet är ett livslångt lärande.
det handlar nog mer om att VÅGA gå utanför de gängse normerna i sin sport, vilken gren man än sysslar med.



mvh rymdentusiasten :bump: :) :)
 
Ja... du är samma SnigelFarmor som du var Lelle77... och jag har fortfarnade inte sett ett enda vettigt inlägg från dig....

Min häst har både svansrot och går inte och slåtr med svansen... och max för mig är är inte att ta i för kung och foseterland och att anspänna den så hårt som den ska vara..
 
om man frågar en extremt konservativ travmänniska:

varför spänner du (EX) nosremmen på just det sättet?

-det ska vara så för så har vi alltid gjort inom travet.


om du frågar en extremt innovativ travmänniska samma fråga så blir svaret:

- utifrån min nuvarande kunskapsnivå bedömer jag det lämpligast att ha det så.

däri ligger en viss skillnad.
Vad blir svaret om du frågar en "ridmänniska" i samma situation?
 
samma svar!

:) du byter bara ut travmänniska mot ridmänniska och nosrem mot nosgrimma, i frågorna!

:devil: det var inte meningen att jämföra olika grenar med varandra ( tex trav vs ridmänniska )

utan meningen var att bildgöra skillnaden på att vara vidsynt eller inte på vägen mot det mål man vill uppnå. och då kan det ibland vara givande (ibland inte) att se över gränserna.




mvh rymdentusiasten :bump:
 
åh nu börjar det bli intressant! :banana: :banana: :banana:

vems nosrem?

just din hästs?

isåfall vad har den för funktion?

använder samma häst utöver denna spärrgrimma i lopp?

isåfall vad har den då för funktion?



mvh rymdentusiasten :bump:
 
Alla travhästars nosrem... som är obligatorisk utrustning och inte har som funktion att stänga hästens mun utan endast sitter där ifall bettet går av... Säkerhets utrustning alltså!

Nosremmen och spärrgrimma är 2 helt olika saker och Spärrgrimman är inget alla använder...
Spärrgrimman har flera olika användningsområden och ska spännas som en "vanlig" nosgrimma..
Spärrgrimma måste användas på de hästar som har springrem eller huvudstång...

Min häst har spärrgrimma för att hon kan ta i rätt kraftigt och då viker hon ihop halsen och "kväver" sig.. Utan spärrgrimma "spottar hon ut betten" (vet inte hur jag ska förklara) och man får dra som f*n för att få stopp... om hon blir "pigg" vill säga..
 
Köra utan svanskappa???Det är inget jag skulle göra iaf. Det är ju i det närmaste förenat med livsfara. Ifall hästen ligger på och du har ett för löst spänt ryggstycke åker selen framåt och det blir ett obehagligt tryck mot manken vilket gör att hästen förmodligen ligger på ännu mer osv.

Ett ryggstycke ska vara ordentligt hårt spänt! Man behöver nödvändigtvis inte ta i för kung och fosterland men det ska ändå vara spänt om man säger så..

..att sedan tråden har spårat ur en aning och i mina ögon lite patetiska inlägg såsom blödande munnar osv..bla, bla, bla..

Travsporten är ju i mina ögon en sport där hästarna sällan är jätteofräsha i lopp och det just för att det finns banveterinär. Om man ska dra paralleller med ridsporten kan jag lugnt säga att ridhästarna förmodligen är mer ofärdiga än travhästarna. Inom travet märker man på en gång ifall hästen börjar vara ofärdig-den kanske bryter, hänger på en töm eller är vrong att köra och då kollas den upp innan man går vidare...Tyvärr verkar ryttaren inte ha lika lätt att tolka sin hästs signaler då den helt plötsligt, i deras ögon, är tjurig, istadig eller bara ovillig under ett ridpass. Jag vet inte hur många lektioner jag har ridit då en häst helt plötsligt, från en gång till en annan, är väldigt svårriden.Ryttaren lägger då bara till sitt spö, sina sporrar och en eventuell hjälptygel, skriker och gormar, rider ännu längre och hårdare och kan inte för allt i världen förstå varför hästen är så tjurig denna gång :confused: . Typ efter en månad på samma sätt kan den hästen äntligen få uppsöka en veterinär vilket visar att hästen är jätteofräsh :confused: .Det förstår man väl på en gång :confused: att hästen är ofräsh ifall den har ett annorlunda beteende helt plöstligt.Tyvärr verkar männsikor inom ridsporten ha svårt att urskilja detta...
mvh jesse
 
tryck mot manken blir det iallafall om man spänner bukgjorden väldigt hårt, men om man flyttar bak selen lite kan man ju spänna bakstycket hårt. OCH det är ju skillnad på lopp och träning i backe som förhoppningsvis utförs utan checkrem.

att spänna fast utrustningen hårt (dvs så tight som möjligt mot hästen) är dock ingen garanti för att grejerna ska hålla kanske snarare tvärtom.

ingen här har jämfört ridhästar med trav, utan frågan var om man kunde införa liknande vetkoll inom travet.

ridhästar kan vi diskutera på ett annat forum.

tråden handlade egentligen om ryggstycke vid körning i backe. hästen länger då ryggen och den kan få ont av svanskappan om den sitter för hårt. han funderade på att använda sk baksele som komplement. det är en utmärkt lösning eftersom den hindrar selen att åka fram och trycka på manken. hästen använder då istället rumpan att bromsa upp vagnen med.


:banana: trav är roligt och en mycket framstående sport eftersom den utvecklas hela tiden.
.


mvh rymdentusiasten :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 248
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 488
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp