Bukefalos 28 år!

Ont i axlarna vid ridning.

pannis

Trådstartare
Jag får alltid så ont i axlarna när jag rider, antaligen för att jag är klen och inte orkar hålla tillbaka axlarna, dessutom känns det som att tyglarna måste vara så himla långa om axlarna och armarna är tillbakahållna.

Är det någon som har något tips om hur jag ska slippa få så himla ont?
Något som är speciellt bra att träna för att få mer stabilitet och styrka runt axlarna?
 
Sv: Ont i axlarna vid ridning.

var i axlarna får du ont?
Hur gör det ont? värker? hugger? eller på annat sätt?
Medans du rider eller efter?
Hur lång tid tar det innan du bli bättre?
 
Sv: Ont i axlarna vid ridning.

Det börjar värka efter 20-30min och börjar jag röra massa på armarna lindras det lite, men så fort jag är stilla igen kommer det tillbaka.
Det känns "jobbigt" och ansträngt i axlarna ganska länge efteråt, ibland ett dygn eller två.
 
Sv: Ont i axlarna vid ridning.

Hej.
Här är ett tips på en öving man kan göra för att stärka muskulaturen runt axlarna
Tänk dig att du står på huk med ett kruka framför dig fyllt med vatten, greppa krukan med båda händerna och lyft det framför dig (raka armar i början) och ställ krukan på huvudet med en stor rörelse. men byt ut krukan mot tex hantlar ;)

Sen kan det ju vara så att du spänner dig konstigt i axlarna eller blir stel i armarna när du rider och att det är där problemet sitter. Tänk på att vara så mjuk i armbågen som möjligt, och att om du känner att du börjar anstränga axlarna mkt/att det gör ont, gör en cirkelrörelse med axlarna och känn att du slappnar av ordentligt i axlarna tex i en skrittpaus.
 
Sv: Ont i axlarna vid ridning.

Det låter som att du spänner dig, antaligen för att du upplever tyglarna som "för långa" men samtidigt försöker undvika att bli lutad över halsen. Jag jobbade länge med samma problem, vilket ledde till att jag försökte kompensera och då blev spänd i överarmar-axlar-mellan skulderbladen.
Försök att tänka på att slappna av, och inte korta upp tyglarna för att "komma närmare" hästen (jag gjorde gärna så, per automatik). Jobba på att hålla händerna stängda ordentligt och bibehålla kontakten utan att spänna armarna. "Rid med tuttarna!" som jag blev uppmanad en gång :D
 
Sv: Ont i axlarna vid ridning.

Håller med föregående talare..
Låter absolut som att du sitter och spänner dig.
Låt axlarna falla nedåt mot ditt bäcken samtidigt som du tänker på att vara följsam i hela axelpartiet.
När hästen rör sig så gungar den med huvudet fram och tillbaka, denna rörelse ska du följa med hela ditt skulderparti.
Kontrollera så att du sitter helt korrekt i sadeln. Bäckenet skall vara helt rakt, alltså ej tippat framåt (man svankar) eller tippad bakåt (man skjuter rygg). Själv blev jag förvånad över att det faktiskt känns som att jag lutar mig framåt - vilket jag inte gör utan jag är helt rak i sitsen. Detta gjorde även att mina skänklar flyttades bakåt till korrekt position automatiskt.
Iom dessa övningar blev jag mer följsam i axelpartiet och spänningarna i axlarna började släppa.

Kanske kan avslappningsövningar hjälpa..?
 
Sv: Ont i axlarna vid ridning.

Tack för alla svar! Nu har jag en del saker att tänka på nästa gång jag rider:)
 
Sv: Ont i axlarna vid ridning.

jag skulle tipsa dig om att t.ex. i början av passet rulla axlarna sakta bakåt och stretcha nacken lite medan du skrittar hästen på långa tyglar. sedan om du känner för det under träningspasset så ta en liten paus o repetera.
efter passet gör du samma sak.

ett hett tips är att börja träna yoga. :) själv känner jag att det hjälpt mig mkt, men träningsformen passar ju inte alla heller. det gäller att du hittar en träningsform utöver ridningen som passar dig!
jag skulle säga att alla ryttare behöver en träningsform utöver ridningen för att släppa på spänningar. vi är dåliga på att träna oss själva =/

tränar du ngt annat förutom ridningen?
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i axlarna vid ridning.

Låter som sagt som om du spänner axlarna, du kan testa att inte räta på ryggen och dra tillbaka axlarna, utan att öppna bröstkorgen, då får du en mer avslappnad hållning.
Att gå till en terpeut, som en massör eller naprapat kan också vara en god idé för att få fart på cirkulationen!

Lycka Till!
 
Sv: Ont i axlarna vid ridning.

tränar du ngt annat förutom ridningen?

Jag tränar sjukgymnastik:o för jag har varit konvalicent ett tag.
Sjukgymnasten har säkert förslag på bra övningar men jag tänkte det kunde vara bra att fråga er hästmänniskor också.
 
Sv: Ont i axlarna vid ridning.

:)Gud vilken bra tråd, har exakt samma problem ont över hela axelpartiet när jag rider. Å även jag takar för bra svar.

Fått en tid hos en sjukgymnast i april.
 
Sv: Ont i axlarna vid ridning.

Du ska inte behöva "hålla tillbaks" axlarna. Är du spänd i bröstmuskulaturen kan du ha problem att få axlarna att avslappnat hänga i rätt position. Spänner du dig i axlarna genom att dra tillbaks dem så blir då spänd i armen och i handen. Då blir du långsam i handen.

Stretcha bröstmuskulaturen innan ridningen och då du rider sätter du dig i sadeln så tänker du dig att någon först och främst drar dig uppåt i en krok fäst på hjässan, så du blir rak i ryggen. Tänk fram med bröstet(utan att svanka eller ramla fram) och ned med(dvs slappna av och bli tung i) armbågen istället för bak med axlarna. Då får du mindre spänningar i kroppen.
 
Sv: Ont i axlarna vid ridning.

Att du får ont i dina axlar vid ridning tyder på dålig bålstabilitet (obalans) dvs dåliga magmuskler samt stela höfter vilket medför spänningar som fortplantar sig upp till dina axlar/skuldror/nacke. Du sitter inte med hästen i rörelsen utan motarbetar rörelsen ( dålig magmuskulatur) genom att bromsa hästen i tygeln och använda dina axlar. Du ska tänka på att det ska vara lätt att rida, inte en strid, så träna upp dina magmuskler för att få bålstabilitet samt stretcha höfböjarmuskeln. Det är även viktigt att du vågar öppna upp din bröstkorg och bäcken och verkligen rida framåt. Pga av dålig bålstabilitet så stänger många sin bröstkorg genom att hålla händerna tätt ihop, luta sig lite hopkurat framåt och kardinalfelet tittar ned på hästens hals. Sträck upp dig naturligt, utan spänningar, titta åt det hållet du rider , öppna upp bröstkorgen och bäcken genom att använd dina magmuskler och lårmuskler för att driva hästen framåt i en aktiv rörelse. Lycka till:) Sen har det ju relevans om sadeln passar dig/hästen och om hästens rörelsemönster är svårt el lätt att följa för att du ska komma till rätt ridning med dina "skavanker" men förutsättningen för god ridning är bra bukmuskulatur på både häst och människa:D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 221
Senast: Jahaja
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
F
Kropp & Själ Jag har sedan några år tillbaka besvär med spända muskler i nacke och skuldror. Ihärdiga kiropraktorer, massörer och naprapater har...
2
Svar
34
· Visningar
1 760
Senast: Fruentimber
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp