Ont i foten

vinkelina

Trådstartare
I söndags fick jag plötsligt väldigt ont i foten. Promenerade barfota över gården och så högg det till. Hittade inget som kände tänkas orsaka smärtan.

När det inte släppt ännu i går tisdag gick jag till läkaren. Har själv klämt genom foten utan att hitta nått. Känns som någon stoppar en kniv när jag går. Kan inte lokalisera smärtan. Ingen svullnad eller rådnad ses

Läkaren hittar inte heller nått direkt men jag ömmar lite vid ligamentet under fotknölen. Stödbandage, två dagars sjukledigt och voltaren tabletter.

Dock är jag väldigt överrörlig och belastar fotlederna väldigt mycket. Känns mera som att det vore fram i foten de onda sitter. Stödbandaget hjälper inte det minsta.

Någon som har en idee
 
Stressfraktur ! Hade exakt samma problem och det konstaterades lätt via röntgen.


I söndags fick jag plötsligt väldigt ont i foten. Promenerade barfota över gården och så högg det till. Hittade inget som kände tänkas orsaka smärtan.

När det inte släppt ännu i går tisdag gick jag till läkaren. Har själv klämt genom foten utan att hitta nått. Känns som någon stoppar en kniv när jag går. Kan inte lokalisera smärtan. Ingen svullnad eller rådnad ses

Läkaren hittar inte heller nått direkt men jag ömmar lite vid ligamentet under fotknölen. Stödbandage, två dagars sjukledigt och voltaren tabletter.

Dock är jag väldigt överrörlig och belastar fotlederna väldigt mycket. Känns mera som att det vore fram i foten de onda sitter. Stödbandaget hjälper inte det minsta.

Någon som har en idee
 
I söndags fick jag plötsligt väldigt ont i foten. Promenerade barfota över gården och så högg det till. Hittade inget som kände tänkas orsaka smärtan.

När det inte släppt ännu i går tisdag gick jag till läkaren. Har själv klämt genom foten utan att hitta nått. Känns som någon stoppar en kniv när jag går. Kan inte lokalisera smärtan. Ingen svullnad eller rådnad ses

Läkaren hittar inte heller nått direkt men jag ömmar lite vid ligamentet under fotknölen. Stödbandage, två dagars sjukledigt och voltaren tabletter.

Dock är jag väldigt överrörlig och belastar fotlederna väldigt mycket. Känns mera som att det vore fram i foten de onda sitter. Stödbandaget hjälper inte det minsta.

Någon som har en idee
Fast om du har varit hos läkare och hen inte hittat något så kan nog inte Buke göra det heller.

Jag får ont i fötterna ibland utan att det direkt hänt något. Går man mycket i platta skor nu på sommaren t ex kan fötterna börja protestera. Men det är inget läkare kan behandla, man får gå i bättre skor bara.
 
Fast läkare är ju oftast slarviga imo och röntgar gärna inte i första taget.. Skriver oftast ut medicin bara o ordinerar vila o så är problemet tillbaka sen efter medicin och vilan.. Stressfraktur yttrar sig sådär som @vinkelina beskriver @mandalaki och då krävs ju röntgen för att konstatera detta o därefter lämplig åtgärd

Läkare kan visst göra mycket ?
 
Fast om du har varit hos läkare och hen inte hittat något så kan nog inte Buke göra det heller.

Jag får ont i fötterna ibland utan att det direkt hänt något. Går man mycket i platta skor nu på sommaren t ex kan fötterna börja protestera. Men det är inget läkare kan behandla, man får gå i bättre skor bara.

pga just instabila fötter och fotleder går jag 90% av tiden med skoinlägg som är gjutna efter mina fötter. Nu på sommaren försöker jag gå barfota.

Kände att läkaren inte riktigt lyssnade på mig. Han fick fram reaktion i fotleden, alltså var det där problemet satt. Man får fram reaktion i nästan alla mina leder om man manipulerar dem då de konstant hoppar ur led, de finns alltid en retning i dem som inflamation. Känner som sagt mera smärta under trampdynan än i fotleden, men smärtan sprider sig i foten
 
Fast läkare är ju oftast slarviga imo och röntgar gärna inte i första taget.. Skriver oftast ut medicin bara o ordinerar vila o så är problemet tillbaka sen efter medicin och vilan.. Stressfraktur yttrar sig sådär som @vinkelina beskriver @mandalaki och då krävs ju röntgen för att konstatera detta o därefter lämplig åtgärd

Läkare kan visst göra mycket ?

Funderar lite på stressfraktur själv, men kan de uppstå som att man knäpper med fingrarna. Har nya skoinlägg och går en del på jobbet
 
Ja, min uppstod över natten typ. Är en inflammation innan som inte läker ut och då uppstår stressfrakturen, lätt att missa en inflammation faktiskt..
 
Fast läkare är ju oftast slarviga imo och röntgar gärna inte i första taget.. Skriver oftast ut medicin bara o ordinerar vila o så är problemet tillbaka sen efter medicin och vilan.. Stressfraktur yttrar sig sådär som @vinkelina beskriver @mandalaki och då krävs ju röntgen för att konstatera detta o därefter lämplig åtgärd

Läkare kan visst göra mycket ?

Men med den synen på läkare skulle jag aldrig besvära dem överhuvudtaget. Min huvudpoäng var just att om en utbildad läkare som själv undersökt foten inte hittat något så bör sannolikheten vara mycket låg för att outbildade lekmän på internet som aldrig överhuvudtaget träffat patienten ska hitta något.
 
Ja, min uppstod över natten typ. Är en inflammation innan som inte läker ut och då uppstår stressfrakturen, lätt att missa en inflammation faktiskt..

ok. skall ge det några dagar till och sedan ringa igen. Har ju inte blivit bättre av stödbandage och vila. Igår gick jag till stallet, ca 300m en väg, skritta runt barbacka, noga med att inte landa på foten när jag hoppade av. Och tänkte inte klara av att gå hem, tog 15 min
 
Hur vet du att jag är outbildad? Och varför är du så dryg? Vadå den synen på läkare, tror jag inte direkt är ensam här om att inte blivit tagen på allvar av läkare och alla är inte duktiga nej spec inte vårdcentral.


Men med den synen på läkare skulle jag aldrig besvära dem överhuvudtaget. Min huvudpoäng var just att om en utbildad läkare som själv undersökt foten inte hittat något så bör sannolikheten vara mycket låg för att outbildade lekmän på internet som aldrig överhuvudtaget träffat patienten ska hitta något.
 
Jag har själv haft en stressfraktur och då sa man att det kan komma som man knäpper med fingrarna om man har belastat foten mer än normalt antingen samma dag eller i några dagar.
 
Funderar lite på stressfraktur själv, men kan de uppstå som att man knäpper med fingrarna. Har nya skoinlägg och går en del på jobbet

Stressfraktur kommer av upprepad belastning som vid en mycket lång marsch (kallas även "marschfraktur"), ensidig löpträning/hopp etc. Om en får en fraktur bara sådär, så är det något annat fel.
 
pga just instabila fötter och fotleder går jag 90% av tiden med skoinlägg som är gjutna efter mina fötter. Nu på sommaren försöker jag gå barfota.

Kände att läkaren inte riktigt lyssnade på mig. Han fick fram reaktion i fotleden, alltså var det där problemet satt. Man får fram reaktion i nästan alla mina leder om man manipulerar dem då de konstant hoppar ur led, de finns alltid en retning i dem som inflamation. Känner som sagt mera smärta under trampdynan än i fotleden, men smärtan sprider sig i foten

Hoppar dina fotleder ur led? Höfterna? Armbågarna?
Vad gör du då? Åker till akuten?

*seriöst, uppriktigt nyfiken*
 
Hoppar dina fotleder ur led? Höfterna? Armbågarna?
Vad gör du då? Åker till akuten?

*seriöst, uppriktigt nyfiken*


Vrickar fötterna ofta, knän hoppar ur led och jag drar axlarna över det som är normal. Gör faktiskt ingenting, jag puttar tillbaka dem på plats, säger några fula ord och fortsätter med det jag höll på med. har en sjukdom som heter EDS
 
Hur vet du att jag är outbildad? Och varför är du så dryg? Vadå den synen på läkare, tror jag inte direkt är ensam här om att inte blivit tagen på allvar av läkare och alla är inte duktiga nej spec inte vårdcentral.
Eftersom du skrev Fast läkare är ju oftast slarviga imo och röntgar gärna inte i första taget så utgick jag från att du inte är utbildad läkare. Det är däremot CillaW som dykt upp i tråden så vi kan nog vara lugna för att TS får så kompetent hjälp som är möjlig via nätet.
 
En tråd för mig det här.

Har de tio-tolv senaste dagarna gått och cyklat myyyycket mer än vanligt (tre till åtta timmar per dag), och igår morse så började det göra ont uppepå foten. Sket i det, cyklade ändå på dagen, och tog en promenad på kvällen. Idag är det lätt svullet/svampigt ovanpå där det gjorde ont igår, och det gör skitont! En googling säger att där det gör ont sitter båtbenet (visste inte ens att det fanns såna i fötterna).

Men hur tar jag reda på om det är en inflammation av nåt mjukt, eller en stressfraktur?
  1. Sätter mig på VC imorrn bitti och låtar läkaren klämma på den?
  2. Tar en Ipren idag och ser om svullnaden går ner?
Behöver jag ens ta reda på vad det är?
Skiljer sig behandlingen åt?
Och vad menas med "aktiv vila" som det så vackert står när jag googlar runt?

Dis sux...
 
En tråd för mig det här.

Har de tio-tolv senaste dagarna gått och cyklat myyyycket mer än vanligt (tre till åtta timmar per dag), och igår morse så började det göra ont uppepå foten. Sket i det, cyklade ändå på dagen, och tog en promenad på kvällen. Idag är det lätt svullet/svampigt ovanpå där det gjorde ont igår, och det gör skitont! En googling säger att där det gör ont sitter båtbenet (visste inte ens att det fanns såna i fötterna).

Men hur tar jag reda på om det är en inflammation av nåt mjukt, eller en stressfraktur?
  1. Sätter mig på VC imorrn bitti och låtar läkaren klämma på den?
  2. Tar en Ipren idag och ser om svullnaden går ner?
Behöver jag ens ta reda på vad det är?
Skiljer sig behandlingen åt?
Och vad menas med "aktiv vila" som det så vackert står när jag googlar runt?

Dis sux...
Om jag var du skulle jag ge det åtminstone några dagar. Min erfarenhet är att diverse såna där smärtor kan uppstå vid överansträngning och det är sällan något behandlingsbart.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har vrickat min fot 5ggr och även blivit trampad av en häst på samma fot. Nervskada är konstaterad efter jag blev trampad. Jag har...
Svar
7
· Visningar
756
Kropp & Själ skall till läkare nästa vecka (äntligen) men försöker hitta någon spännande diagnos själv under tiden ;) I våras någon gång började jag...
Svar
4
· Visningar
1 104
Senast: vinkelina
·
Kropp & Själ Buke kan ju ALLT så jag tänkte försöka hitta input här även i denna fråga. Jag har ett yrke där man står och går mycket, sällan under...
Svar
3
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp