Ont i foten

Tassetass

Trådstartare
Jag har alltid vara stolt över mina fötters förmåga att klara typ allt och jag har gått och sprungit mycket det senaste fem åren och aldrig haft ont.

Nu har dock någonting hänt och jag blir inte av med det, har nu haft ont i två veckor.

Smärtan sitter i vänster fot, och om ni kollar på vänstra bilden så är det det vita området som heter "lateral plantar fascia" som är boven i dramat. (Hittar dock bara info om vanlig plantar faciit när jag googlar och då hamnar man ju på fel sida av foten, dessutom vet jag inte om det är just bindväven som gör ont eller om det är något annat i det området.)

Foot-3-layers.jpg


Det gör ont när jag går, ju mer jag går desto ondare gör det. När det är som värst kan jag överhuvudtaget inte stödja på foten, och igår började det stråla upp på utsidan av vaden upp mot knäet också. Är det är snäppet under värst hjälper det att gå på tå. Gå i trappor går finfint. Idag är första dagen som jag vaknar och har ont, annars har det alltid varit bra på morgnarna.

Har försökt vila bort det under åtminstone fem-sex dagar (trodde jag skulle bli tokig...) men utan framgång. Får inte äta antiinflammatoriska utan recept från läkare eftersom jag är gravid, apotekspersonalen sa blankt nej.

Skulle vara himla käckt om någon hade lite erfarenheter, tips eller råd. Jag vet att ibland kan sådana här märkliga smärttillstånd botas genom någon liten fiffig stretchövning men jag kan inte lista ut vad det skulle kunna vara. Är ingen stjärna inom anatomi, nämligen.

Jag ska försöka få tag på vårdcentralen på måndag (igen, har försökt men att komma fram där är periodvis hopplöst) men det vore ju bättre om jag kunde lösa det själv innan dess. :p
 
Det kanske är lika bra att du bokar tid för hältutredning på vårdcentralen, så de kan hjälpa dig lokalisera problemet och ge dig råd utifrån det, i och med att du ska undvika värktabletter i den mån det går. Att se över skorna är också ett hett tips, så att de ger stöd och stötupptagning.
 
Det kanske är lika bra att du bokar tid för hältutredning på vårdcentralen, så de kan hjälpa dig lokalisera problemet och ge dig råd utifrån det, i och med att du ska undvika värktabletter i den mån det går. Att se över skorna är också ett hett tips, så att de ger stöd och stötupptagning.

Hältutredning. :D

Skorna är vad de alltid har varit, är van sedan många år att både gå och springa i skor med tunn sula och med lite dämpning. Man tycker att om det hade varit ett problem skulle det ha uppstått när jag tränade 5-6 pass i veckan och inte nu när jag gravid och astrött inte går mer än några promenader då och då...

Fast jag har skor med bra dämpning också, jag har liksom alla sorter. :D Till vardags har jag väl en 6-7 par jag varierar mellan, allt från "finskor" med tunn sula till löparskor som är mer eller mindre dämpade till Salomon-walking-skor som är väldigt fotriktiga och väldämpade.
 
Hältutredning. :D

Skorna är vad de alltid har varit, är van sedan många år att både gå och springa i skor med tunn sula och med lite dämpning. Man tycker att om det hade varit ett problem skulle det ha uppstått när jag tränade 5-6 pass i veckan och inte nu när jag gravid och astrött inte går mer än några promenader då och då...

Jag håller dock med om att checka av skorna..ibland kan behovet ändras och man bör kolla upp skorna regelbundet.

..säger jag som har haft plantar faciit i omgångar (ett helsicke att bli av med och det är inte alltid det sitter på "exakt" utpekad punkt på bild, det är ofta en större inflammation i hela senan/senor och senfästen som berörs, även upp mot ben/knän för en rad andra problem blir sekundära pga kroppens försök till avbelastning) och fått lära mig läxan att vettiga skor + att kolla upp dem ofta, minst 2ggr/år och fundera om de fortfarande håller måttet, stabiliserar på rätt sätt och inte är det minsta utnötta nånstans som kan ge felbelastning.

Vet inte hur långt gången du är nu, men din kropp utsätts ju för tillfället med extra vikt och kanske att kroppen förändras och därmed förändring i rörelse.. sånt kan bidra.
 
Jag håller dock med om att checka av skorna..ibland kan behovet ändras och man bör kolla upp skorna regelbundet.

..säger jag som har haft plantar faciit i omgångar (ett helsicke att bli av med och det är inte alltid det sitter på "exakt" utpekad punkt på bild, det är ofta en större inflammation i hela senan/senor och senfästen som berörs, även upp mot ben/knän för en rad andra problem blir sekundära pga kroppens försök till avbelastning) och fått lära mig läxan att vettiga skor + att kolla upp dem ofta, minst 2ggr/år och fundera om de fortfarande håller måttet, stabiliserar på rätt sätt och inte är det minsta utnötta nånstans som kan ge felbelastning.

Vet inte hur långt gången du är nu, men din kropp utsätts ju för tillfället med extra vikt och kanske att kroppen förändras och därmed förändring i rörelse.. sånt kan bidra.

Jag la till litegrann i förra inlägget, jag har skor från alla delar av skalan och varierar flitigt mellan dem. Som löpnörd är jag hyggligt insatt i skor och vet vad som fungerar, så jag tror inte det är skorna. I sådana fall är det nog troligare att skylla på att jag varit ovanligt mycket barfota sista fyra-fem veckorna då jag knappt kunnat träna och haft väldigt mycket hemmaplugg och därmed inte haft på mig skor så himla ofta.

Jag är bara i v 19 och har knappt gått upp nånting, så jag har svårt att tro att det är graviditetens fel. Möjligen om jag felbelastar, men då tycker jag att det borde visa sig på något mer sätt än endast och enbart i vänsterfoten. Dessutom kom det verkligen över en natt, min upplevelse sedan tidigare är att felbelastningsbesvär kommer mer gradvis.

Själv tror jag att det är någon sorts inflammation som skulle lösa sig med en veckas antiinflammatoriska, men den lösningen tycker ju inte sjukvården att jag ska ge mig på på egen hand. :p Därför hoppades jag att det skulle vara något som kunde lösas på annat vis, precis som att vissa löprelaterade knäproblem kan lösas med någon finurlig styrkeövning och en och annan smärtsam stretchövning. :D
 
Jag la till litegrann i förra inlägget, jag har skor från alla delar av skalan och varierar flitigt mellan dem. Som löpnörd är jag hyggligt insatt i skor och vet vad som fungerar, så jag tror inte det är skorna. I sådana fall är det nog troligare att skylla på att jag varit ovanligt mycket barfota sista fyra-fem veckorna då jag knappt kunnat träna och haft väldigt mycket hemmaplugg och därmed inte haft på mig skor så himla ofta.

Jag är bara i v 19 och har knappt gått upp nånting, så jag har svårt att tro att det är graviditetens fel. Möjligen om jag felbelastar, men då tycker jag att det borde visa sig på något mer sätt än endast och enbart i vänsterfoten. Dessutom kom det verkligen över en natt, min upplevelse sedan tidigare är att felbelastningsbesvär kommer mer gradvis.

Själv tror jag att det är någon sorts inflammation som skulle lösa sig med en veckas antiinflammatoriska, men den lösningen tycker ju inte sjukvården att jag ska ge mig på på egen hand. :p Därför hoppades jag att det skulle vara något som kunde lösas på annat vis, precis som att vissa löprelaterade knäproblem kan lösas med någon finurlig styrkeövning och en och annan smärtsam stretchövning. :D

Stretch kan ju absolut funka, eller tejpning tex men det kanske vården kan hjälpa dig med att avgöra vad som är lämpligast då om du absolut inte tror att det är skor eller sulor tex som ställt till det :)
 
Stretch kan ju absolut funka, eller tejpning tex men det kanske vården kan hjälpa dig med att avgöra vad som är lämpligast då om du absolut inte tror att det är skor eller sulor tex som ställt till det :)

Ja, vi får se vad de säger, om jag får tag på dem. Hoppas på ett mirakeltips så länge. :D
 
eftersom jag är gravid,

Vad kul att du väntar barn, grattis :D
Hormonerna luckrar upp allt möjligt i kroppen så kanske det kan finnas något samband (jag bara spekulerar, har ingen aning).

Det du beskriver är annars min vardag, med stigande ålder och vikt har diverse fotkrämpor börjat infinna sig och jag kan bara råda dig att gå till någon firma som utför analyser och beställa svindyra inlägg som ger dig det stöd du behöver. För det är inget kul att ha ont i fötterna!!!!!
 
Du kan prova stretcha vaden både med böjt och rakt knä. Sen kan sätta upp benet och håll den ena handen runt tårna för att fixera och den andra handen runt hälen och dra hälen bakåt för att stretcha. Jag skulle gå till en sjukgymnast.
 
Vad kul att du väntar barn, grattis :D
Hormonerna luckrar upp allt möjligt i kroppen så kanske det kan finnas något samband (jag bara spekulerar, har ingen aning).

Det du beskriver är annars min vardag, med stigande ålder och vikt har diverse fotkrämpor börjat infinna sig och jag kan bara råda dig att gå till någon firma som utför analyser och beställa svindyra inlägg som ger dig det stöd du behöver. För det är inget kul att ha ont i fötterna!!!!!

Tack! :D

Kan graviditeten luckra upp fötterna!? O_o

Jag är så allergisk mot konceptet inlägg, jag avskyr tjocka skor utan går helst barfota eller i tunna skor. Det tar emot... :p
 
Du kan prova stretcha vaden både med böjt och rakt knä. Sen kan sätta upp benet och håll den ena handen runt tårna för att fixera och den andra handen runt hälen och dra hälen bakåt för att stretcha. Jag skulle gå till en sjukgymnast.

Stretchar vaderna redan men den där med att fixera tårna var ny, den har jag inte testat!

Sjukgymnast finns med i planen, har de ingen läkartid ska jag be om en sjukgymnasttid på en gång.
 
Jag har haft liknande problem, tror definitivt på att söka upp en bra sjukgymnast. Utifrån din beskrivning av hur du tränar skulle jag försöka hitta en med idrottsinriktning.

Tyvärr var det som funkade bäst för mig senast jag fick problem voltaren-salva men i och med din graviditet går det ju inte :-(
 
Alltså när du är gravid påverkas alla leder i kroppen av dina hormoner, allt uppluckras liksom, så det kanske har hänt nåt i din fot. Sen påverkas det ju av att du väger mera nu också och av att du förmodligen har en annan belastning på tassen. Du ska ha bra skor med stöd, ffa runt hälen så den inte glappar, testa att rucka på hälen på skon för att se om den glappar. Och böj skorna framtill för att få en uppfattning om hur "lös" skon är framtill.
 
Bra tråd, vilka bra bilder du hittat på foten.

Jag har senaste veckorna (4-6 kanske) fått ont (av och till) på ovansidan av foten långt åt sidan. Det i området där det står abductus hallicus. Jag tror inte det beror på skor eftersom jag använder samma modell av skor sedan senaste 5 åren. Det är ett område stort som en femkrona som även ömmar en del vid palpering.

Motionerar inget speciellt utöver ridningen och skogspromenader.
Det hindrar mig inte från dessa saker nämnvärt men däremot gör det emellanåt så pass ont att jag haltar en stund, däremellan så känns det oftast åtminstone lite grann.

Tips? Ska jag testa någon stretch, smörja med Voltaren ett tag eller helt enkelt pallra mig till läkare?
 
sjukgymnast och skor är de heta tipsen.

Och om du är gravid kan du lika gärna avstå från inflammationsdämpande läkemedel. De är visserligen sämst att använda under sista delen av graviditeten, men över huvud taget en ökad risk för missfall och missbildningar.
 
Gå till en riktig sportsjukgymnast.

Jag hade så ont i mina knän att jag inte kunde sova, tänkte att det kan vara allt från cancer till inbillning (logiskt va?). Fick en tid hos en gammal kompis som är sjukgymnast som direkt visste vad som felade, innan hon ens hade sett mig. Min benställning är fel, så jag belastar tokigt, speciellt nu när mina ridmuskler försvunnit.
Iaf, hon satte nålar i mina spända muskler och jag fick ett rehabprogram. Redan efter 3 veckor är jag mycket bättre.

Du har säkert någon sådan där du bor, som jobbar mycket med idrottsmän, de har säkert sett det förr.
 
Tack! :D

Kan graviditeten luckra upp fötterna!? O_o

Jag är så allergisk mot konceptet inlägg, jag avskyr tjocka skor utan går helst barfota eller i tunna skor. Det tar emot... :p

Du har liksom ont i senan som går under foten och sitter fast i "hälsporren"? Testa kanske att ta upp foten i knät och peta upp tårna lite (mer kanske gör ont) och sträck och massera senan under foten lite och stretcha. Sedan tror jag på vanlig vadstretch. Om det gör jätteont så du bara kan gå på tå, kan du inte testa högklackat den dagen? (alltså inte pumps utan jodphurskängor med lite klack typ).

Jag får hälsporreont ibland och då brukar jag försöka stretcha senan under foten lite som ovan.

Jag tror graviditet kan luckra upp lite vadsomhelst, men tex foglossningar verkar må bättre av lite träning (mina bättrades alltid lite av ett friskispass och sämrades av trappor) så det är ju bättre om du inte haltar runt totalt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Svårt att sätta rubriken, men ska försöka förklara problemet. Jag har till och från haft lite problem med ena foten när jag rider...
2
Svar
20
· Visningar
3 323
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Jaha kära Bukefalister, nu tänker jag rådfråga er. Någon kanske har haft liknande problem, vem vet? Har sen några veckor tillbaka ont i...
Svar
2
· Visningar
489
Senast: Texaz
·
Kropp & Själ mNu har jag haft ont i foten i 3 månader utan att det blir ett uns bättre. Om något så blir det sämre istället. :cry: Jag har försökt...
Svar
6
· Visningar
882
Hästhantering Varning för långt inlägg! Blir inte klok på om mitt ena sto (9 år) bara är sur eller om hon har ont. Håller på att utreda henne med...
2
Svar
39
· Visningar
5 810
Senast: acj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp