Bukefalos 28 år!

Ont i handleder

Sv: Ont i handleder

Ja den där envisheten är både bra och dålig. Hade jag inte varit så envis hade jag kanske gått till läkaren för längesen. Innan det blev så mycket värk. Men ibland är det bra att vara envis också. Hästtjejer ger inte upp i första taget. (inte andra eller tredje heller)
Nej det ska mycket mera till än onda handleder för att jag ska ge upp hästeriet. Måtte jag kunna rida så länge jag lever:)
Envisheten är inte alltid positivt, som att inte uppmärksamma när det är fel någonstans i tid. Tänkte på att du känner dig som 90 år, om man går m kronisk värk , inflammationer i kroppen är det vanligt m trötthet då energin går till smärtan och sömnen även kan bli sämre..ta de signalerna på allvar, vila mer, och ring läkaren..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ont i handleder

Jag försöker ta det lugnt, med mina mått mätt då förstås. Jobba heltid, ta hand om två hästar och familj med två barn gör att någon direkt vila blir det sällan. Försöker ändå ta allt i lugnare tempo och säger till mig själv att vissa saker faktiskt kan vänta.
 
Sv: Ont i handleder

min ganglion är hård!

å det är en ganglionknöl, den är ju trots allt opererad.

så vad det är för "fel" på min för att den inte är elastisk som du säger vet jag inte, men hård är den!
 
Sv: Ont i handleder

Ganglier kan vara olika hårda, men är alltid elastiska som gummbollar. De är aldrig hårda som ben.
 
Sv: Ont i handleder

Jag har haft problem med mina handleder i många år.
det går i perioder, har ont i 2 veckor, sen är det ok i 2 veckor, ont igen osv.

När jag vinklar de in mot handleden så såg de förut olika ut, en hade en knöl. Röntgade, inget konstigt.
Knölen har försvunnit nu men har fortfarande ont.
För mig är det skönt att vinkla dom inåt, alltså har jag inte så ont när jag rider (om jag inte måste använda händerna väldigt hårt),
men att borsta, då man "vinklar" bakåt, gör väldigt ont..

Har också bara fått för mig att det är slitage.
Haft det sen jag var ca 11 år dock.
Har fått tips att träna med lätta hantlar för att bygga upp muskulaturen.
 
Sv: Ont i handleder

lite liknande mig. Borsta hästen gör för....ligt ont. Jag känner ingenting alls när jag rider (som tur är) men det är ju mest annat man gör i stallet.
Jag tänker inte ge mig nu förrän jag får redan på vad det är för fel. Jag vågar inte (och kan inte) träna något förrän jag fått en diagnos. Det kan ju förvärra också beroende på vad det är för fel.
 
Sv: Ont i handleder

Att ta det lite lugnt kan ju inte skada, det har du rätt i. Det måste inte alltid gå så fort. Men jag har inte alls ont av mockning utan största problemet är att spänna sadelgjorden och borsta hästen. Då gör det bedrövligt ont. Det går liksom inte att göra på ett försiktigt sätt. Borstning blir det mindre av när det gör ont. Hästen blir oftast avborstad nuförtiden, men en riktig rykt blir det sällan. Lite smutsigare häst blir det, men jag kan verkligen inte borsta mera. (hon lider nog inte av det direkt)

Jag fixar inte en regelrätt ryktning som regel. Jag måste tänka på hur jag håller borstarna/skrapan och inte vara så effektiv i mina tag här heller;). Låta det ta lite tid istället. Det är ett elände när hästen lerbadat, dock...

Jag låter det ta tid med att spänna sadelgjorden också. Går första biten med hästen tills jag fått sadelgjorden dit jag vill. När jag rider i engelsk sadel (väldigt sällan numer) så var det lättare att spänna uppsuttet.
 
Sv: Ont i handleder

men du hade bara ont när du gjorde saker eller?
jag har ont liksom hela tiden.. även om jag ligger stilla

Ja jag har bara ont när jag lyfter eller vrider i vissa vinklar. Att ställa in en tallrik mat i micron gör tex ont. Att hålla i en stekpanna med en hand är nästan omöjligt. När jag är stilla känns ingenting.
 
Sv: Ont i handleder

Ja jag har bara ont när jag lyfter eller vrider i vissa vinklar. Att ställa in en tallrik mat i micron gör tex ont. Att hålla i en stekpanna med en hand är nästan omöjligt. När jag är stilla känns ingenting.

Googla på "de Quervain" eller tendovaginit i första dorsala senfacket.
 
Sv: Ont i handleder

Smärta vid tumsidan av handleden som beror på en sena som har det lite för trångt.
 
Sv: Ont i handleder

Är reumatiker sen flera år tillbaka, och har haft mer ont i hanlederna men mår nu bättre pga medicinering. Fattar precis hur jobbigt det är. Vad som har hjälp mig är ett par riktiga handledstöd, lite tuffare än de vanliga man får först. mina har både stödskena och rem runt hamdleden och i ett material som tål lite... Är arbetsterapeut själv så jag vet at det är viktigt att stabelisera i handleden för att få kraft i händerna. Mina heter reband schroller. Försäljaren var lite impad av att jag kunde köra hö i dom!

Back on tracka har sköna handledstöd, inte som stöd men de ökar cirkulationen och därigenom minskad smärta.

Vad som har hjälpt mig mer är att, se över vilka borstar jag har, svängda, som en banan, funkar bäst gärna med korta strån. barnborste kan vara ok... Vid "grovsanering" av rullad häst i lera, fungerar piggborste med träpiggar på skaft, igentligen svansborste?
Har skaffat gummitygel och förlängt stropparna på sadelgjorden, bättre grepp. Bär bara halvfulla hinkar med vatten om jag måste bära, hellre två, en i var hand. Hästarna har "åkt ut" på lösdrift. Inte av den orskaen men det har underlättat!

OCH det viktigaste. det GÅR ATT BE OM HJÄLP :banana:.

Till TS tycker jag nog att du skall stå på dig för remiss till ortoped.
Kan du knyta handen bocka den nedåt med tummen inne i handen?
Jag tycker det låter som det kommer från senan/senskidan till tummen?
 
Sv: Ont i handleder

Hej

Jag har inget svar eller tips på vad det kan vara som du har i dina handleder. Men...Något som hjälpte mig när jag hade värk i mina leder pga jag belasta/vred är ett par handledsskydd som jag köpte hos min zonterpeut. Det är invävd keramik i dom och på mig har det verkligen hjälpt med dessa skydd. Värt att prova kanske?:angel:
 
Sv: Ont i handleder

Till TS tycker jag nog att du skall stå på dig för remiss till ortoped.
Kan du knyta handen bocka den nedåt med tummen inne i handen?
Jag tycker det låter som det kommer från senan/senskidan till tummen?
[/QUOTE]

Jag kan göra det men det gör ont. speciellt i den högra leden. Däremot är det inte riktigt samma smärta som när jag lyfter eller vrider.
 
Sv: Ont i handleder

Tycker att det är lite konstigt att läkaren nöjer sig med att ge inflammations hämmande om han/hon inte riktigt vet vad det är? OM det är någon sena som "har det för trångt" så behöver den en speciell skena som gör att den kan läka. iband kan det vara flera orsaker till smärta samtidigt. Minns jag rätt att du var mammaledig? Ibland kan hormonerna vid en graviditet ställa till det....
LYCKA TILL och hoppas du får en riktig undersökning! Ibland tror jag vi är mer ihärdiga att söka hjälp för hästarna än för oss sjäva.:crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
592
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 801
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 034
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp