Bukefalos 28 år!

Ont i handleder

Sv: Ont i handleder

bra tips. Jag hade verkligen inte en aning om att rubbning i ämnesomsättningen kan yttra sig i lederna. Där ser man. Nu har jag lärt mig något nytt idag. Ska fråga läkaren om de kan ta ett prov för det kan ju kollas med ett vanligt blodprov. (har kollat det tidigare för flera år sen men då var det inget fel) (Något har hänt med min ämnesomsättning för jag kan inte längre äta lika mycket utan att det plötsligt fastnar på kroppen, men det har jag kopplat till åldern.)
 
Sv: Ont i handleder

Man har mer värk i perioder (sk skoov) men det gjer mer värk när handen används. Inflammationen kan också ge svaghet, mer värk bara av att försöka att öppna en liten burk, bära 2 liter mjölk i kasse.
 
Sv: Ont i handleder

Har problem med vänster handled sen jag var 12-13 år. Enligt läkaren är det en förslitningsskada orsakade av hästeriet och enda lösningen är att sluta med hästar.

Har alltid haft ganska svaga & beniga handleder, så jag tro det är därför jag fått problem redan som barn. Smärta vid all typ av belastning, ibland även utan belastning och däremellan stelhet och mycket "knak". Om jag till exempel rör jag handleden uppåt och neråt så klonkar det allt och inprincip varje morgon får jag knäcka till den för att stelheten ska släppa. Har även märkt att den där benknölen på utsidan av leden är betydligt större än på min högra led.

Det jag gör för att underlätta problemen är att träna stryke, så att musklerna får jobba vid belasning istället för lederna, och så använder jag stödbandage vid tex. stallarbete. Tycker även att mirakelpåse (vetekudde) tar bort viss del av smärtan, men framför allt stelheten:)
 
Sv: Ont i handleder

karpatunnelsyndromet stämmer inte med min värk så det är det nog inte, men det andra, ganglion. Det låter mera som min smärta.

Ett ganglion orsakar inte smärta i sig. Det är en bubbla ut från en led eller en senskida, fylld med geleaktig ledvätska. Sitter den dumt till kan det orsaka smärta, men oftast inte.

Din beskrivning kan stämma med många olika åkommor i handleden.
 
Sv: Ont i handleder

Ett ganglion orsakar inte smärta i sig. Det är en bubbla ut från en led eller en senskida, fylld med geleaktig ledvätska. Sitter den dumt till kan det orsaka smärta, men oftast inte.

Din beskrivning kan stämma med många olika åkommor i handleden.

Ok. Min knöl är stenhård. som om skelettet byggt på sig. Det känns som om jag har ett överben alltså. Då stämmer det nog inte med "ganglion" ändå.
Jag får be läkaren att fortsätta utredningen. Tror ju själv att det handlar om ren förslitning. Det är ju ganska tungt jobb i ett stall trots allt. Men får jag veta vad det är kan jag lindra på bästa sätt. (hoppas jag)
 
Sv: Ont i handleder

Man har mer värk i perioder (sk skoov) men det gjer mer värk när handen används. Inflammationen kan också ge svaghet, mer värk bara av att försöka att öppna en liten burk, bära 2 liter mjölk i kasse.

Min ena handled krånglar i perioder. har gjort den i några år. Det kan ju vara så att jag har ett problem i vänstra leden och ett annat i den högra.
Plötsligt känner jag mig så gammal:D
 
Sv: Ont i handleder

Beställ tid till läkarn. Gammal e du väll inte har läst att du e ung , ett år yngre än mig, suck;)
 
Sv: Ont i handleder

Jag har också problem med mina handleder, höger är värst. Syns inget men man vet att mitt brosk inte är som det ska i någon led alls. Jag är hjälpt av stöd då och då. Använder smärtstillande salva/spray när det är som värst och då blir det bättre ett tag. Ska låna min hästs BoT-paddar och se om det har effekt...har du provat?

Jag är 45 år och har haft problemen till och från hela livet...;)
 
Sv: Ont i handleder

Men reumatisk värk är väl mera ihållande? alltså att det gör ont även när man inte använder handen alls. Eller har jag helt fel?
Nej, man behöver inte ha vilosmärta. Men om du bara har i handlederna är väl reumatism inte så troligt. Det brukar byta leder efter behag.
 
Sv: Ont i handleder

Nej jag tycker inte heller jag är gammal, men när jag fått sån ledvärk så känner jag mig gammal. Som en pigg 90 åring ungefär.
Det är tydligt att jag långt ifrån är ensam och att ha handledsproblem. Blir vi så slitna av allt stalljobb?
 
Sv: Ont i handleder

Det frestar nog på , men vi kommer nog att rida , sköta pållarna om vi så rullar in på stallgången m rullator. Hästtjejjer kan vara jäkl.. stöniga, blir offta påmind av många.
 
Sv: Ont i handleder

Nej jag tycker inte heller jag är gammal, men när jag fått sån ledvärk så känner jag mig gammal. Som en pigg 90 åring ungefär.
Det är tydligt att jag långt ifrån är ensam och att ha handledsproblem. Blir vi så slitna av allt stalljobb?

Jag tror att vi kvinnor ska vara så attans effektiva hela tiden. Vi ska mocka en box på mindre än en kvart och genast ge oss i kast med nästa...Jag har insett att det måste få ta tid. Ta det lugnt och ta små lass på kärran, gå fler gånger etc.
 
Sv: Ont i handleder

Får man fråga vilken typ av ämnesomsättningsfel det var? Både sköldkörtelfel och reumatism till hör ju samma "familj" av autoimmuna sjukdomar.
 
Sv: Ont i handleder

Det frestar nog på , men vi kommer nog att rida , sköta pållarna om vi så rullar in på stallgången m rullator. Hästtjejjer kan vara jäkl.. stöniga, blir offta påmind av många.

Ja den där envisheten är både bra och dålig. Hade jag inte varit så envis hade jag kanske gått till läkaren för längesen. Innan det blev så mycket värk. Men ibland är det bra att vara envis också. Hästtjejer ger inte upp i första taget. (inte andra eller tredje heller)
Nej det ska mycket mera till än onda handleder för att jag ska ge upp hästeriet. Måtte jag kunna rida så länge jag lever:)
 
Sv: Ont i handleder

Ganglier är inte hårda, de är elastiska, som en gummiboll ungefär.

Är inte du ortoped? eller har jag blandat ihop dig med någon annan?
Om du är ortoped så borde du ha rätt bra koll på det här antar jag. Knölen jag har kan inte vara en ganglionknöl i så fall.
 
Sv: Ont i handleder

Att ta det lite lugnt kan ju inte skada, det har du rätt i. Det måste inte alltid gå så fort. Men jag har inte alls ont av mockning utan största problemet är att spänna sadelgjorden och borsta hästen. Då gör det bedrövligt ont. Det går liksom inte att göra på ett försiktigt sätt. Borstning blir det mindre av när det gör ont. Hästen blir oftast avborstad nuförtiden, men en riktig rykt blir det sällan. Lite smutsigare häst blir det, men jag kan verkligen inte borsta mera. (hon lider nog inte av det direkt)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
660
Senast: Ramona
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 022
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 728
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 990
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp