Ont i knä efter vurpa

MissFideli

Trådstartare
Jag puttades omkull av en häst förra lördagen. Alltså en vecka sen drygt. Inget dramatiskt, jag hamnade raklång och han var vänlig nog att inte kliva på mig. Han puttade mig bakifrån, så vad jag kommer ihåg så var det inga "vrid" med i det hela. Fick rejält ont och en blödning inuti. Men utöver att det fortfarande är rejält ta-ömt, så är det otroligt stelt på morgonen/när jag kört bussen ett pass. Det försvinner, men en punktsmärta på insidan av knät blir jag inte av med. Den finns där när jag går och om jag råkar vrida knät i en vinkel som tydligen inte gillas. Nu är det ju bara 1 v sen, men inte kan väl nått ha gått sönder på en sån simpel vurpa? Är det nått fäste eller nått där?
Svullnaden lade sig på några dagar och byttes ut mot en tjusig blånad.

Vad kan jag göra? Hade tänkt börja promenera, men smärtan gör ju att det inte är så himla kul.
 
Jag är sån där som söker hjälp efter några månader med sånt här eftersom det oftast "bara" sitter muskulärt.
Vilket jag också tror kan vara vettigt. Jaghade också väntat någon/några veckor.

När man ramlar sådär och får våld mot nån kroppsdel blir det svullet. Svullnad gör ont och begränsar rörlighet väldigt påtagligt.

Sätt på ett stöd eller linda så du håller åtminstone svullnaden i schack och för lite stöd. Det behöver inte vara påtagligt svullet på utsidan för att vara svullet inuti.
 
Vilket jag också tror kan vara vettigt. Jaghade också väntat någon/några veckor.

När man ramlar sådär och får våld mot nån kroppsdel blir det svullet. Svullnad gör ont och begränsar rörlighet väldigt påtagligt.

Sätt på ett stöd eller linda så du håller åtminstone svullnaden i schack och för lite stöd. Det behöver inte vara påtagligt svullet på utsidan för att vara svullet inuti.

Med tanke på att det fortfarande är blått så ligger det nog kvar blod där inne. Men varför kommer det och går? Att det blir bättre vid rörelse är ju klart, men varför blir det stelt igen väldigt fort?
 
Jag är sån där som söker hjälp efter några månader med sånt här eftersom det oftast "bara" sitter muskulärt.
Kan förstå det på sätt och vis.
Mitt knä gick från "friskt" till utdömt efter undersökningar.
Så jag hade nog gett vården en chans och åtminstone pratat med dem.
 
Med tanke på att det fortfarande är blått så ligger det nog kvar blod där inne. Men varför kommer det och går? Att det blir bättre vid rörelse är ju klart, men varför blir det stelt igen väldigt fort?
Det är väl helt naturligt? Rörelse tränger undan svullnaden runt de delar som rör sig och när du är stilla fyller det på igen. Vore konstigt om det vore tvärtom.
 
Det är väl helt naturligt? Rörelse tränger undan svullnaden runt de delar som rör sig och när du är stilla fyller det på igen. Vore konstigt om det vore tvärtom.

Men vad fyller på? Kan ju knappast vara blod. Eller menar du att det är samma svullnad sol kommer tillbaka liksom?
 
Men vad fyller på? Kan ju knappast vara blod. Eller menar du att det är samma svullnad sol kommer tillbaka liksom?
Nej inte blod men väl lymfvätska. För att det ska finnas blod måste ett blodkärl vara skadat. det är det sällan vid en vanlig stukning.

Högst ovetenskapligt.. Jämför om du tar en påse halvfylld med vatten - kläm ihop den på mitten och där blir tomt. Sluta kläm och det fyller tillbaka i hela påsen.

det är samma som sker när du rör en led som är svälld/fylld. Rörelsen trycker undan svullnaden och när du är stilla igen fylls det tillbaka.
 
Nej inte blod men väl lymfvätska. För att det ska finnas blod måste ett blodkärl vara skadat. det är det sällan vid en vanlig stukning.

Högst ovetenskapligt.. Jämför om du tar en påse halvfylld med vatten - kläm ihop den på mitten och där blir tomt. Sluta kläm och det fyller tillbaka i hela påsen.

det är samma som sker när du rör en led som är svälld/fylld. Rörelsen trycker undan svullnaden och när du är stilla igen fylls det tillbaka.

Ah, då är jag med!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det några ortopeder, sjukgymnaster eller idrottsläkare här? Jag har sedan ett par år inget främre korsband i vänsterknät, efter...
Svar
5
· Visningar
1 569
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det började för ett par dagar sedan, eg utan att jag tänkte på det först. Knäet var lite stelt och ömt och det kändes lite ostabilare än...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: Sonic76
·
Kropp & Själ Oktober 2011 så vart jag rejält sparkad av min häst,ren olyckhändelse,men han sopa mig i backen totalt av en smäll. Jag fick världens...
Svar
11
· Visningar
5 397
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ För exakt två veckor sedan fick jag en spark på mitt knä. Jag skulle kliva upp på en sten för att sitta upp på hästen, stod på höger ben...
Svar
4
· Visningar
791
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp