Bukefalos 28 år!

Ont i magen?

Contest

Trådstartare
Jag har en hund som lite då och då har något som ser ut som magknip. Han piper till och går runt i en liten cirkel för att sedan lägga sig ner en kort stund för att sedan fortsätta. Gnäller lite ibland under proceduren. Det är lugnt ett tag innan det startar igen, "anfallen" pågår bara någon minut. Detta magknip, eller vad det nu kan vara, pågår bara en dag och sedan är det som vanligt igen i några månader innan det kommer tillbaka igen och pågår en dag osv. Har vid tidigare tillfällen ringt veterinär som efter min beskrivning bett mig promenera med honom och se om han bajsar (trodde att det var förstoppning) och återkomma nästa dag om det inte blivit bättre, men då har det sedan gått över. Han bajsar inte under tiden han har dessa "anfall", men brukar göra det utan problem innan och efter. Pissar gör han precis som vanligt.

Igår fick han detta. På dagen var han som vanligt och bajsade också vid promenad, men på kvällen fick han dessa "anfall". Var ute flera gånger med honom och då var han precis som vanligt, men sedan kom magknipen (?) tillbaka ett tag efter vi kommit in igen. Idag är han precis som vanligt.

Jag ser inget samband med dessa "anfall" då han har dessa lite då och då oavsett om det är perioder med mycket motion och perioder då det blir lite mindre, vi har bott på olika ställen (lägenhet/gård) och han har haft olika matsorter också.

Någon som vet vad detta kan vara? Någon som har varit med om något liknande?
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i magen?

Har hunden motionerats och ätit före anfallen? Eller har de kommit medan hunden vilat länge? Kan hunden ha fått i sig något annat? Är hunden stressad? Jag skulle nog kontakta veterinär igen. Kanske det är gallsten eller nåt liknande?
 
Sv: Ont i magen?

Min tjej hade jatte problem med 'gas' och betedde sig precis sa, fast hon fes dodliga bomber ocksa.:crazy: Jag bytte till "grain free" hund mat (inga sadeslag alltsa) och hon har blivit helt bra. Inga lukt bomber och ingen magknip.:cool:
 
Sv: Ont i magen?

Min hund har också haft magknip, men hennes varar under längre stunder.

Som åtgärd har jag tagit bort tonsilerna (som tydligen var blödande)
och bytt foder till jag hittade ett som passade (inget ris/spannmål).
 
Sv: Ont i magen?

Tack alla för era svar!

Jag ska byta foder, vilket jag funderat på innan, men jag vet inte vilket jag ska välja. Några tips?
Förhoppningsvis blir vovvens magknip bättre om vi hittar ett bra foder som passar, annars får jag kontakta veterinär igen om det återkommer.

hastflicka och jemeni: Vilket märke är det på erat foder som ni har?
 
Sv: Ont i magen?

Jag ger Mandy Orijen adult jag har ocksa gett henne fisk med mycket gott resultat. Jag tycker dock att hon ar lite battre pa adult an fisk. (fast jag tror det berodde pa ett hundgodis jag gav henne nar hon var pa fisk)
 
Sv: Ont i magen?

Sådär gjorde min hund några gånger förra sommaren när han var valp. Först var jag rädd att han hade något fel på bakbenen eftersom han inte verkade vilja gå, men eftersom han efter en stund var som vanligt igen tolkade jag det också som något slags magknip. Det var dock obehagligt och hade det hänt fler gånger hade jag gått till vet.

Jag är inte helt säker med det är möjligt att det slutade i samband med att jag bytte foder (från Royal Canin till Standardt), jag hade faktiskt glömt det hela tills jag läste den här tråden.
 
Sv: Ont i magen?

Det var ganska enkelt att se sambandet pa min ... hennes rokbomber var verkligen det varsta jag nagonsin varit med om (saknar en liten gron spyende smilie har) och hennes oro slappte samtidigt som bomben, tills om en liten stund igen. Det var ocksa varst just efter mat.
Om hon ater mycket hastmat som hastarna spiller var hon ganska gasig i magen efterat pa allt annat foder an Orijen. Med Orijen kan hon bade ata en hel del kottbullar som tranings godis (hon far vanligtvis ost) OCH ata rent dar hastarna spiller utan att vi marker det pa henne.
 
Sv: Ont i magen?

Jag vill inte leka veterinär men skulle jag ge mig på en kvalificerad gissning skulle jag säga att jag tror att han har magkatarr. Min kh-collie har det och beter sig exakt som din. Händer det att han spyr galla?

Om jag var du skulle jag prata med en veterinär.

Jag ger min vovve roayl canine intestal. Hon får torrfoder morgon och sen eftermiddag samt en klick hills magfoder på burk på kvällen. Hundar men magkatarr skall inte gå tomma i magen för länge.

Sen hon började med det har hon haft en liet magkramp men inte spytt en enda gång! hon har ätit detta i snart 6veckor.


Mvh Annie
 
Sv: Ont i magen?

Min hund har inte spytt någon gång i samband med magknipet. Magknipen pågår som sagt bara en dag och sedan är allt bra i flera månader innan det kommer tillbaka i en dag osv. Kan det vara magkatarr då? Läste att symtomen på det är kräkningar och diarré, vilket han inte har.

Hundmaten står alltid framme då han oftast inte brukar äta just vid utfodringarna (om det inte finns något gott inblandat i maten), han brukar gå och äta när han vill. Lite kräsen med torrfodret är han.
 
Sv: Ont i magen?

Min hund har aldrig haft diarre men hon spydde ca 2-4ggr i månaden. Inte i samband med magknipet tan på morgnarna. Det plus de symtom du beskriver var det enda hon hade. Siri ville inte heller äta. När de blivit för tomma i magen börjar de må illa och vill inte äta, och när de inte äter mår de mer illa. Det blir som en ond spiral. Hundar med magkatarr skall därför ha ett lättsmält snällt foder på regelbundna tider.

Jag kan inte säga att det är magkatarr din hund har men jag tycker att det är värt att kolla upp, alternativt byta till ett smakligt mag-foder. Det är ju inget som kan skada dem. Veterinären brukar sälja RC Intestal och det är väldigt bra smaklighet på det. till och med min jättekräsna hund äter det.

Lycka till!
 
Sv: Ont i magen?

Fast om en hund inte kraks och inte har diarre, bara beter sig som om den har magknip ... kan det inte vara magknip da? Och om man far bukt med det bara genom att byta foder sa behover man kanske inte ga till vetten med dyra rakningar som foljd?
 
Sv: Ont i magen?

Visst kan man det. men jag vill inte sitta på buke och säga att det är bara att byta foder. Man kan börja med att byta foder givetvis. Jag är ingen sån som springer till veterinären i tid och otid men ser jag att min hund har jätteont i magen trots bra foder så gör jag något åt det. Jag vill heller inte hålla på att testa mig fram i fodervärlden för att kanske hitta ett foder som passar. Så pass kunnig är jag inte. Då frågar jag hellre någon som vet så får min hund snabbt hjälp. Och det har ju uppenbarligen fungerat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
437
Senast: Harrysen
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
834
Senast: Nova123
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp