Bukefalos 28 år!

Ont i sittbenen - helt plötsligt..

-Catherine-

Trådstartare
..kan det bli så?

Jag har i tre år haft samma sadel, samma häst och samma vikt men aldrig haft ont i sittbenen. Men nu, nu har jag börjat få ont där...känns inte alltför roligt måste jag säga.

Vad kan det bero på och hur skall jag slippa eländet? Tips?
 
Sv: Ont i sittbenen - helt plötsligt..

Menar du bossorna som ligger mot hästen? Att de skall stoppas om? Eller menar du sitsen?

Jag har en luftstoppad Wintec så bossorna går ju inte att stoppa om..
 
Sv: Ont i sittbenen - helt plötsligt..

Tänkte precis säga detsamma. Stoppningen kan ha sjunkit ihop och sätter dig i en annan position som leder till värken.

Har hästen musklat om sig och att sadeln av den anledningen sätter dig i en annan sits?

Hade samma problem tidigare med min hoppsadel. Jag vill ha pad under just för stötdämpningen och hade under en period fårskinn under, utprovad med fårskinn. Nu har han musklat om sig så pass att sadeln blir för smal och då kände jag av i sittbenen, sadeln låg nämligen i bakvikt. För tillfället rider jag med en gelpad undertill, lagom tjock och då försvann värken ;)

Tillägg: Såg nu i efterhand att du hade en luftstoppad...
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i sittbenen - helt plötsligt..

Hmm...hästen har stått hela vintern så han är inte världens muskelknippe för stunden direkt. Men jag tycker ändå att sadeln ligger bra, så det borde inte vara det som orsakar smärtorna. Men visst, sitsen är ju inte världsmjuk, helt klart.

Jag funderar lite på om det kan vara så att jag är ovan att "sitta korrekt" då jag i höstas upptäckte att jag gärna red med för långa stigläder och därmed hamnade i stolsits. Kortade lädren och därmed blev sitsen lodrät igen. Kan det påverka tro?
Jag vill verkligen inte ge mig in i sadelträsket eftersom sadel ligger så bra och hästen gillar den...att byta då känns lite galet :(

Kan smärtan ge med sig om jag håller ut? Fårskinn eller gelsits, kan det vara ngt? Sitsen är faktiskt en smula för stor för mig så det skulle inte göra ngt om den fylldes ut en aning :)
 
Sv: Ont i sittbenen - helt plötsligt..

För mig räckte det med att byta från fårskinn till gelpad under för att hästen musklat sig mer, just för att sadelns position ändras något.

Stiglädernas längd kan definitivt påverka! :)
 
Sv: Ont i sittbenen - helt plötsligt..

Jag får undersöka extra noga, testa med att byta till ett annat koppjärn kanske om det behövs. Experimentera med läderlängden också kanske..
Retsamt att det alltid skall vara NGT som krånglar :(
 
Sv: Ont i sittbenen - helt plötsligt..

Antar att det är något OT.

Känner igen det där... Blev helt plötsligt 1600 kr fattigare då ponnyn kom på att han ville få fler muskler och det resulterade till att Jaguaren blev för smal. :( Spändes om till x vid :eek:

Har ständigt sadelproblem...
 
Sv: Ont i sittbenen - helt plötsligt..

På det du berskriver tycker jag att det låter troligt att din ändrade sits är orsaken. Min dotter rider i en wintec med utbytbara järn och luftstoppning. Hon säger att hon får ont "i baken" (tror det är sittknölarna hon menar) av sömmarna. Vi köpte en gelpad och lade på och sedan har hon inte haft problem mer - så visst kan en gelpad hjälpa (men koppjärnen ska du ju inte byta om inte hästen ändrat sig).
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: Mogge
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: Sasse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 021
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp