Bukefalos 28 år!

Orka tjafsa om veterinärräkning?

Angel

Trådstartare
För att göra en lång historia kort så har en distriktare varit ute i stallet upprepade gånger för att kolla på en häst med fotskabb. Alla hästarna ska då behandlas mot det men vet. missade att skriva ut recept till mina hästar då h*n ville kolla med sina kollegor vad som var lämpligt till mina (digivande sto & föl). Sen hörde jag inget av veterinären så efter några dagar ringer jag för att kolla vad som händer. H*n har då fortfarande inte kollat upp vad hästarna bör få för behandling. Får efter ytterligare en tid ett recept inringt till apoteket. Nu har mina stallkompisar fått en samlad faktura på allting som vet. ordnat med när h*n varit ute i stallet och jag har fått ytterligare en faktura på "rådgivning och recept" a 200 kr (en avgift som även finns på den samlade fakturan).
Ska jag verkligen behöva betala extra för att vet (som dessutom tydigen inte var färdigutbildad utan väl sommarjobbade) inte hade kompetens nog att ge mig recept samtidigt som h*n var ute i stallet? Aldrig varit med om liknande förut och blev rätt sur då vet. enligt mig har tagit betalt för samma sak två gånger (dvs har ingenting med summan att göra utan är en principgrej)....
 
Klart man ska ifrågasätta en faktura om man tycker att det är fel. Men i det här fallet är jag inte säker på att du får rätt.
Så sent som igår hade jag distriktsveterinären här för att utfärda ett intyg till en häst. Räkningen för går direkt till ägaren av den hästen. Samtidigt så har jag några hästar här med annan ägare som visat sig vara i akut behov av avmaskning (efter träckprov). Så jag bad att få recept på maskmedel och diskuterade fortsatt behandling av dessa hästar med veterinären.
Jag känner denna veterinär sedan lång tid tillbaka och jag vet att det absolut inte debiteras något som inte är nödvändigt enligt deras regler från Jordbruksverket. I detta fallet sa hon direkt att vi skulle avmaska och att hon skulle skriva ut ett recept men att hon var tvungen att ta en receptutskrivnings avgift på 125 kr, vilket inte gick att kring gå.
Så jag misstänker att avgiften på 200 kr som TS fått en sådan "måste" sak för att det skrivits ut ett recept. Anar mig till att det regleras efter journalen som veterinären måste föra.
 
Säger som ovanstående, det är alltid en receptavgift oavsett om veterinären skrivit ut det på plats eller efteråt.
 
Jag har då aldrig betalat något för recept på maskmedel från distriktet. Jag mailar in provsvaret och dom gör ett e-recept.
 
Det jag betalat för har visserligen inte varit recept på maskmedel utan metacam. En gång vid operation på Ulltuna och en gång då veterinären kom till stallet.
 
Att ställa frågan är väl aldrig fel..blev i mitt dubbeldebiterad av klinik nyligen ( fick åka in en extra gång enbart f en provtagning då de inte hade provtagningskittet hemma när jag var där fick och då ytterligare en stationsavgift påförd) Jag fick omgående 550+moms avdraget när jag ställde mig frågande till detta.
 
För att göra en lång historia kort så har en distriktare varit ute i stallet upprepade gånger för att kolla på en häst med fotskabb. Alla hästarna ska då behandlas mot det men vet. missade att skriva ut recept till mina hästar då h*n ville kolla med sina kollegor vad som var lämpligt till mina (digivande sto & föl). Sen hörde jag inget av veterinären så efter några dagar ringer jag för att kolla vad som händer. H*n har då fortfarande inte kollat upp vad hästarna bör få för behandling. Får efter ytterligare en tid ett recept inringt till apoteket. Nu har mina stallkompisar fått en samlad faktura på allting som vet. ordnat med när h*n varit ute i stallet och jag har fått ytterligare en faktura på "rådgivning och recept" a 200 kr (en avgift som även finns på den samlade fakturan).
Ska jag verkligen behöva betala extra för att vet (som dessutom tydigen inte var färdigutbildad utan väl sommarjobbade) inte hade kompetens nog att ge mig recept samtidigt som h*n var ute i stallet? Aldrig varit med om liknande förut och blev rätt sur då vet. enligt mig har tagit betalt för samma sak två gånger (dvs har ingenting med summan att göra utan är en principgrej)....

Antagligen är det så att när de skrivit in receptet i datorprogrammet så har de missat att klicka i rutan "ej fakturering", då skickas det automatiskt en faktura från företaget som tillhandahåller programvaran för e-recept till kliniken, ringer du dem så ska de enkelt kunna stryka fakturan :)
 
Hej!

På samma tema: Vi vaccinerade 5 hästar samtidigt i stallet. 2 av dessa har fått betala 15 kr mer för vaccinet. Det gäller samma vaccin på alla hästar och står samma namn i specifikationen. De två som fått betala mer är de minsta, så det lär inte heller bero på storlek (att större skulle behöva mer).

Nån som har nån förklaring. Jag tänker såklart ringa och kolla med dom, men blir lite nyfiken på varför det finns 2 olika priser på samma vaccin.

/Lavinia
 
Det enda som jag tänka mig som förklaring om det är rätt fakturerat, är att vaccinet kommer från två olika partier. Där det nyaste då gått upp i pris och att det bara råkat bli de två minstasom fått det.
Fast jag tror nog mest på att det blivit fel.
 
För att göra en lång historia kort så har en distriktare varit ute i stallet upprepade gånger för att kolla på en häst med fotskabb. Alla hästarna ska då behandlas mot det men vet. missade att skriva ut recept till mina hästar då h*n ville kolla med sina kollegor vad som var lämpligt till mina (digivande sto & föl). Sen hörde jag inget av veterinären så efter några dagar ringer jag för att kolla vad som händer. H*n har då fortfarande inte kollat upp vad hästarna bör få för behandling. Får efter ytterligare en tid ett recept inringt till apoteket. Nu har mina stallkompisar fått en samlad faktura på allting som vet. ordnat med när h*n varit ute i stallet och jag har fått ytterligare en faktura på "rådgivning och recept" a 200 kr (en avgift som även finns på den samlade fakturan).
Ska jag verkligen behöva betala extra för att vet (som dessutom tydigen inte var färdigutbildad utan väl sommarjobbade) inte hade kompetens nog att ge mig recept samtidigt som h*n var ute i stallet? Aldrig varit med om liknande förut och blev rätt sur då vet. enligt mig har tagit betalt för samma sak två gånger (dvs har ingenting med summan att göra utan är en principgrej)....

Jag är osäker på om jag uppfattat rätt.
Menar du att "rådgivning och recept" är specificerat till varje hästägare i samband med hembesöket?

Om man ska vara petig tror jag nämligen att samtliga hästägare skulle få var sin sådan post.
 
Jag ringde och frågade varför det kostade olika.

Det visade sig att om man vaccinerade i samband med annat blev det ett pris och om man gick via en annan meny blev det ett annat. Det var alltså ett fel i deras system, som dom inte visste om. Tyvärr var det dyrare priset rätt så nu har dom väl ändrat det för alla som kommer efter *sorry*. Men jag slapp iaf betala dyrare för de hästar som fått det billigare priset.

/Lavinia
 
Jag är osäker på om jag uppfattat rätt.
Menar du att "rådgivning och recept" är specificerat till varje hästägare i samband med hembesöket?

Om man ska vara petig tror jag nämligen att samtliga hästägare skulle få var sin sådan post.

Nej, det är en sådan avgift till de andra (för recept på flera olika mediciner) och jag har fått en separat på samma summa som de andra fått tillsammans. Ska man få en sådan avgift per recept eller per häst så blir det ju sanslöst dyrt om man har flera hästar för något som kan ta ett par sekunder i arbetstid.
 
Senast ändrad:
Nej, det är en sådan avgift till de andra (för recept på flera olika mediciner) och jag har fått en separat på samma summa som de andra fått tillsammans. Ska man få en sådan avgift per recept eller per häst så blir det ju sanslöst dyrt om man har flera hästar för något som kan ta ett par sekunder i arbetstid.

Egentligen är det nog så att varje hästägare ska ha en sådan faktura, ja. Misstänker jag. Och att alla andra haft tur och kunnat buntas ihop.
Men det är väl enklast att ringa till vet.stationen och fråga om fakturan.

Jag tycker att det var ansvarsfullt av den vet som var ute, att vilja kontrollera extra noga med tanke på digivande sto.
 
När jag hittade min häst halt så visste jag att ambulatoriska skulle komma till en annan häst. Så jag hakade på och veterinären var så hygglig att han delade på utkörningskostnaden 800 kr på oss två, fast egentligen skulle jag ha betalat 800 kr också.Man tror knappt sina öron ibland:up:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 486
Senast: Seabaz
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 638
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 219
Senast: tara
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 688
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp