Bukefalos 28 år!

Ortopediska inlägg

escodobe

Trådstartare
I skorna, är det värt det eller är det bluff och båg?:confused Jag får ofta ont i mina hälar, undertill. det är som om jag har för lite fett som stötdämpar. jag köper rätt ofta nya (billiga) innesulor till skorna. Men det blir sällan mer än okey tills de tappar stunsen.

Kan det vara värt att skaffa inlägg eller är det bara fejk?
 
Sv: Ortopediska inlägg

normalt får jag bara ont i hälarna Vilket visserligen suger men nu har jag ont I knän, höfter och skenben två månader efter att jag tydligen överansträngde dessa vid ett löppass. Vila har inte löst det helt och jag funderat på om det kan ha något samband Och att mer hälstuds skulle Avlasta även resten av kroppen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ortopediska inlägg

JAAA det är värt det! Se bara till att påpeka att de ska avlasta hälarna när de tillverkas, så gröper de ur det en aning till där så du bär mer vikt under hålfoten.

Jag har haft ortopediska inlägg i bortåt 15 år, eller kanske mer. Och jag älskar dem!
 
Sv: Ortopediska inlägg

Låter som att du har tendens till hälsporre. I vilket fall är det helt klart värt ett par ordentliga inlägg.
 
Sv: Ortopediska inlägg

Helt klart är det värt det! Var bara noggrann med att påtala vad ditt problem är. Jag var inte tillräckligt tydlig så mina är en aning för hårda men i övrigt är de super. Med ortopediska inlägg kan du förvandla de billigaste ÖoB skor till värsta superskon.
Be bara om en remiss på vårdcentralen, första inlägget är på många ställen gratis.
 
Sv: Ortopediska inlägg

Ja! Du får dina inlägg speciellt gjorda efter dina fötter och de korrigerar de eventuella felställningar man har.

De köpta finns ju bara stöpta i en och samma form..men vi alla ser lika dan ut i kroppen och fötterna.
 
Sv: Ortopediska inlägg

Helt klart är det värt det! Var bara noggrann med att påtala vad ditt problem är. Jag var inte tillräckligt tydlig så mina är en aning för hårda men i övrigt är de super. Med ortopediska inlägg kan du förvandla de billigaste ÖoB skor till värsta superskon.
Be bara om en remiss på vårdcentralen, första inlägget är på många ställen gratis.

Handlar det om hälsporre så har man i mitt landsting inte rätt till rabatterade skoilägg och därmed inte rätt till remiss.
I mitt hemmalandsting hänvisas man till sportaffären för sådana inlägg, eller får finansiera själv hos Ortopedtekniska avdelningen.
Så det ser olika ut på olika ställen i landet.

Dock håller jag med om att det är värt mödan och kostnaden att köpa bra ilägg i skorna.
 
Sv: Ortopediska inlägg

För det första så låter dina symtom inte som hälsporre.

Och för det andra behöver du en läkarbedömning (helst ortoped) innan du får en remiss till ortopedtekniska för rätt sorts inlägg.

Fast för det tredje, om du köper någon sorts dämpande hälinlägg kan det ju inte bli nån större katastrof annat än för din ekonomi.
 
Sv: Ortopediska inlägg

Det bästa är väl som de andra säger att bli ordentligt undersökt om vad problemet är.

Men innan du får tid så kanske ett par formade från tex intersport eller haglöfs sole nånting kan hjälpa lite? De på intersport och en del andra ställen formar sulorna efter dina fötter, jätteskönt tyckte mina fötter men jag har inte haft råd att köpa nya efter att jag slet ut de gamla. Går just nu med ett par liknande sulor från haglöfs som följde med ett par sånna skor men tror det finns lösa att köpa. De går man antingen in eller värmer i ugnen o ställer sig på har jag för mig, så formar de sig också efter ens fötter :)
 
Sv: Ortopediska inlägg

Jag hade mest tänkt mig gå till sportaffären och få sulor gjorda, drygt 1800 skulle de ha, jag har föreställt mig att man måste vara halvinvalid för att det ska vara motiverat att gå till läkaren? Det är jag ju inte riktigt.
Men både jobb och familj har börjat tjata om att jag borde kolla upp sviterna efter löpningen.... Hmpf
 
Sv: Ortopediska inlägg

När jag hade problem med hälarna så lade jag i vanliga tjocka gelsulor i skorna och vips var problemet borta :)
 
Sv: Ortopediska inlägg

Det finns sulor som är anatomiskt formade och väldigt sköna att köpa i vanliga affärer. Ortopediska inlägg är rätt dyra och det kan vara värt att prova billigare alternativ först. Jag köpte ett par jättesköna anatomiska sulor på Lidl. De kostade en 50-lapp. Tyvärr glömde jag ta ur dem när jag kastade de helt utslitna jodphursen, men det är en annan historia:D
 
Sv: Ortopediska inlägg

Jag hade mest tänkt mig gå till sportaffären och få sulor gjorda, drygt 1800 skulle de ha, jag har föreställt mig att man måste vara halvinvalid för att det ska vara motiverat att gå till läkaren? Det är jag ju inte riktigt.
Men både jobb och familj har börjat tjata om att jag borde kolla upp sviterna efter löpningen.... Hmpf
Låter som att priset är likvärdigt med att gå till ortopedteknikerna och göra inlägg. Då hade jag nog hellre valt det alternativet, de är ju ändå utbildade på att göra det och jobbar med just detta hela dagarna...

Huruvida man kan få det på remiss från landstinget brukar oftast bero på vad man har för diagnos. Hälsporre ger ingen rabatt här längre, men sen det konstaterats att mina besvär orsakades av reumatisk sjukdom behöver jag i princip bara säga att jag behöver fler inlägg eller skor så får jag remiss på det :love:. Det är inte gratis med remiss heller, men lite mer human kostnad. Fast kostnaden varierar också mellan landstingen, har jag förstått...
 
Sv: Ortopediska inlägg

jag får betala mellan 800-1800 kr.. men vet ff inte vad de skrivit i remissen..:D så det ska bli spännande ;)
 
Sv: Ortopediska inlägg

Jag bor också i Västragötaland och jag fick mina inlägg gratis. Visserligen för några år sedan så det kan ju ha ändrats men jag tycker helt klart att det är värt ett försök. Jag gick till en vårdcentralsläkare som skrev en remiss genast. Man behöver absolut inte vara total invalid för att få dem utan det räcker med att man har något problem som är fotrelaterat eller som kan bli bättre med hjälp av sulor.
 
Sv: Ortopediska inlägg

jag har ortopedsulor som kostade skjortan... eftersom jag har felställning på både fötter och ben. Problemet är jag aldrig använder dom, för dom passar ju bara i vissa skor, typ gymnastikskor eller liknande. I balerina skor, eller skor med klack eller andra smala skor går dom inte alls i, då dom tar stoooor plats. DOm ligger bara längst in i garderoben.. har ont i höfter och knän tack vare att jag inte kan ha dom, men jag vägrar gå runt i gymnastikskor hela tiden.
 
Sv: Ortopediska inlägg

Jag går runt i gymnastikskor eller kängor, de gånger jag har andra skor är så få att det inte är ett problem.
 
Sv: Ortopediska inlägg

Jag bor i Västra Götaland och de är inte gratis längre.
Har inte fått remiss pga hälsporre utan pga nåt annat
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 468
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 165
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 335
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 858
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp