Osäker.. egen häst?

A

alexandrha

Red en häst som jag egentligen skulle ha på foder för ca 2 veckor sedan. Ett halvblod på 11 år, valack, svart. Helt underbar att rida och hur lätt i handen som hälst. De sa att jag skulle få honom helgen därpå, sedan 2 dagar innan så fick jag reda på att de hade kontaktat någon annan som skulle komma och provrida honom. Så jag tog kontakt med tjejen som hade honom i sitt stall och enligt henne tyckte hon att hon hade fått intrycket att jag inte var intresserad? :confused: Jag hade fixat stallplats, sadel, räknat ut kostnaderna m.m och dessutom sagt det till henne. Jag förstår inte för 5 öre hur hon kunde få det intrycket??? Hon ringde mig senare och snackade en massa skit om tjejen som hade honom på foder då och jag berättade det för den tjejen och hela bråket gick ut över mig, allt jag ville var att få en häst. Men hon ringde och sa till mig att ägaren hade tagit tillbaka honom och att det inte blev någonting. Hur kan man göra så? Jag förstår inte.. Man ska hålla sig till det man säger. I alla fall så har jag försökt hitta en massa hästar nu men alla är långt borta. Och jag har ingen möjlighet till transport, hon som hade hästen innan kunde köra honom till mig. Så irriterande hade allting fixat. :mad: Nu har jag skickat till ett antal och alla har sagt att de vill sälja och inte lämna ut på foder eller så har de redan blivit utlämnade. Vet ni någon bra sida där man kan hitta foderhästar? Hade varit tacksam för svar! :laugh:
 
Sv: Osäker.. egen häst?

Jag var med på samma sak i somras. Hade en underbar medryttarhäst som jag skulle köpa. Allt var klappat och klart, hästen skulle bara betalas men helt plötsligt när jag kommer till stallet en dag så har hästen redan åkt till en annan tjej som tydligen hade varit där och provridit utan mitt vetande. Allt hände bakom ryggen på mig så jag kunde inte göra något.
Jag råder dig att kolla runt på sidor som blocket, hästnet och bukefalos så ska du se att du hittar drömhästen till slut. lycka till med letandet! :laugh:
 
Sv: Osäker.. egen häst?

Så sjukt :crazy: Hur kan man göra så? Ja, jag har kollat redan och hört av mig, men de flesta har redan blivit utlånade. men det är ett antal kvar som ej har svarat än. Får hoppas någon gör det och att de är intresserade :laugh:
 
Sv: Osäker.. egen häst?

Det är bara att skynda långsamt, nån gång när du minst anar det så dyker hästen upp som det står ditt namn på :)
 
Sv: Osäker.. egen häst?

Ja man kan ju hoppas! Det brukar ju bli så! :D
 
Sv: Osäker.. egen häst?

inte för att va sån men många hästmänniskor är ärligt talat konstiga. har flera gånger varit påväg till hästar som jag skulle provridit, bestämt tid och allt, men sen så helt plötsligt är det någon annan som ska ha hästen när personen sa att jag va den ända just då som skulle provrida :s hänt massa liknande saker! dom hör inte av sig och blabla.. du hittar nog en häst tillslut, som jag själv gjort!
 
Sv: Osäker.. egen häst?

Sen bör väl tilläggas att detta är min lillasyster på 16 år, har ingen inkomst utöver studiebidrag. Och beräknar att hästen kommer kosta ca 1200-1500 / månad. Har avrått henne förut och tycker att det är alldeles för vagt att skaffa häst på den summan. Vad händer om hästen skadar sig? Behöver mer foder än beräknat?

Hon har all tid i världen att bli hästägare sen när hon gått ut gymnasiet, skaffat jobb, men inte nu. Fortsätt att utvecklas på ridskolan, fortsätt rida din medryttarhäst eller skaffa en annan.
 
Sv: Osäker.. egen häst?

Ja men får jag hjälpen som jag har sagt förut är det fortfarande inget problem..
 
Sv: Osäker.. egen häst?

Jajo jag har märkt det, rätt synd faktiskt.. Många som är sjukt oseriösa och gör allt för att bli av med hästen så fort som möjligt :P
 
Sv: Osäker.. egen häst?

Och dessutom orkar jag inte ta det fler gånger med dig. Vet inte vad jag ska göra för att få dig att inse.. Jag känner att jag inte kommer någonstans med att ha medryttarhäst eller gå på ridskola. jag vill ha mer frihet och om jag så ska börja jobba på helgerna så får jag göra det. Ta det som du vill...
 
Sv: Osäker.. egen häst?

Lägg hellre pengarna på träning med en medryttarhäst, hur ska du kunna komma längre bara för att du skaffar dig en foderhäst? Det är träningar som gäller om man ska komma någonstans.
 
Sv: Osäker.. egen häst?

Så sant som det är sagt.

Det är mycket smart att lägga pengar på BRA träning istället.
 
Sv: Osäker.. egen häst?

Sen bör väl tilläggas att detta är min lillasyster på 16 år, har ingen inkomst utöver studiebidrag. Och beräknar att hästen kommer kosta ca 1200-1500 / månad.

*kl* Det skulle jag säga är väldigt lågt räknat om man inte har egen gård. Bara hökostnaderan för en halvblodshäst blir ju halva den kostnaden. Lägg till försäkring, kraftfoder, hovslagare, spån/torv till boxen, utrustning som måste bytas ut, mineraler, tandraspning, vaccinationer m.m. så är du redan utan någon hyreskostnad uppe i mer än så. För att inte tala om ridlektioner, transport om du någon gång vill åka nånstans, bensinkostnader m.m.

Vi bor tokbilligt med våra hästar, men de kostar ändå drygt 2500 kr styck träningar och utrustning ej inräknat, och de äter mindre än halvblod.
 
Sv: Osäker.. egen häst?

Men galet! Du kan inte beräkna att din häst ska kosta max 1500kr/månad. Jag hade egen häst tills november och rent ut sagt så kostade han 4000-5000kr/månad och då var mina träningskostnader bara ca 500kr/månad också. Han va en frisk häst som jag inte hade något lån på. Så har du inte egen gård kan du glömma att lyckas hålla dig nedanför 1500. Strunt i att skaffa egen och lägg 1500kr/månad på träningar istället. DÅ kommer du lära dig mycket!

Sen tror jag inte att det är många som vill ha sina hästar ute på foder. När jag låg i försäljningsgroparna var tjejer som ringde/skrev och sa "vad sägs om foder?" ett rent hatobjekt. Sålänge det inte står i annonsen at foder är okej, så tycker ja det är irriterande att skriva om man inte vill köpa.
 
Sv: Osäker.. egen häst?

Jag fick dem kostnaderna från förra ägaren som sa att det var vad han kostade i månaden! Och dem stog för allting förutom foder & stallplats!! Och jag kollar ju såklart på de som vill lämna ut hästen på foder! :S
 
Sv: Osäker.. egen häst?

Så du menar att ägarna ska betala för skoning, inköp av broddar och täcken som slits, om hästen vrickar sig och vetrinären måste komma ut m.m.

Jag kan ge exempel för vad vi betalar per häst så kan du jämföra:

-Vi står kollektivt, så kallhyran är bara 800 kr /häst. (Men det medför MKT jobb)
- Hö, ca 10 kg per dag, ggr 2,50 per kilo, ger ca 800 i månaden
- Kraftfoder/lucern, ca 1 kg per dag till våra ponnyer 200 kr
- Halm, mineraler, morötter, betfor ca 100 kr per ponny
- Torv, ca 70 kr balen ggr 6 = 420 kr
- Träning, ca 200 kr en gång i månaden
- Hovslagare ca var 6:e vecka 1000 kr, dvs ca 600 kr per månad

ca 2300 kr

Övriga kostnader:
- Försäkring ca 1000 per halvår (lååååg livförsäkring på våra ponnyer)
- Regelbunden veterinärvård: tandraspning, vaccin, ca 600 kr per år
- Inköp av täcken som går sönder i hagen: 1000 kr per år
- Broddar, och andra förbrukningsvaror: 500 kr per år

Men dessa kostader kommer i klumpsummor, vilket gr det heelt nödvändigt att ha en buffert. Ett snabbt besök av en vetrinär vid en sårskada eller så går lätt på över tusenlappen ens utan att man behöver göra något mer avancerat. Höet köper vi in för föera månader åt gången, vilket ger många tusen som måste fram när det levereras.


"ej nödvändiga" inköp men som är sånt som gör det lönt att ha egna hästar:
- Hästtransport ca 40 000 kr
- Sadlar, mellan 4000 och 11 000 kr beg, måste bytas ut när hästen musklar om sig och sadeln börjar klämma. Men det går ju att rida barbacka. :)
- Nya schabrak, ländtäcken, borstar, svampar, ridkläder, skor och sånt som man vill ska vara helt och rent, så mkt man har råd med. Blir nog några tusen per år även om jag itne köper så mkt dyra saker.
- Klippmaskin 1000-3500 kr. Eller ca 300 kr per gång.
 
Sv: Osäker.. egen häst?

Men för att den kostar 1500 hos en ägare betyder inte att den kostar det nån annanstans och om den blir skadad.

Du måste väl betala för foder och stallplats?
in och utsläpp och mockning läggs ju på om du inte kan / hinner själv.

Redan där borde du vara uppe på minst 2000 i månaden beroende på var du bor.

Om du ska betala för studiebidraget dessutom, så har du ju inga pengar kvar till kläder osv som det är menat att gå till.

Jag skulle aldrig lämna ut häst på foder till en 16-åring som ska klara den på studiebidraget.
Ska man hålla sig till såna marginaler blir nog inte hästägandet så kul.
 
Sv: Osäker.. egen häst?

kl
för att ge ännu en kostnadsbild att jämföra med..

min häst är en oldenburger på 178 cm och alltid varit lite svår i hull vilket gör att han behöver mt mat och tillskott och grejjer..

hyra och strö.. 2200
hö 600-700
kraft och tillskott 1500
min sambo är hovslagare så det blir materialkostnad på ca 200 i månaden
han är en frisk häst hitills så enbart tänder 2ggr per år och vacc ca 200 i månaden
ca 300 i utrustning.. snitt alltså säkert mer också för den delen
träning minst 1000 kr + bensin
försäkring 400 kr månaden

sen tillkommer transport och dragbil och försäkringar på dessa...

du ser ju själv vilka poster du kan räkna bort men det finns ju saker du inte kommer undan.. sen är det inte roligt att ha häst om du ligger på gränsen men både ekonomi och allt annat.. man ska alltid beräkna att kunna försörja sin häst själv utan hjälp från andra..

min åsikt iaf
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 282
Senast: nexxa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 559
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 374
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 878
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp