Bukefalos 28 år!

Osäkerhet på andra hundar

_Runaway_

Trådstartare
Har en 4-årig schäferhane här hemma som inte alltid är en ängel med andra hundar. Tog över honom i höstas, och tidigare ägaren sa att han var vaktig och tuff och gapig mot andra hundar "som en schäfer väl bör vara" ungefär.
Nu börjar jag ju däremot fundera (efter ett bra tags naivitet) om han inte helt enkelt är osäker. Men vad är skillnaderna på en arg/tuff hund och en osäker?

Om vi ser en hund på promenaden, som är en 15 meter bort och längre så bryr han sig inte. Han observerar den men bara genom att säga hans namn och ett litet lätt "här" så har han genast släppt intresset.
Om vi däremot möts på vägen/stigen på nära håll reser han ragg, skäller och gör utfall om han går i koppel. Om han är lös (sällan) så travar han gärna fram till den andra hunden och hälsar. Också med rest ragg men gör absolut inte utfall utan koppel. Det går att få honom att avbryta hälsningsproceduren och ta honom till sig.
När vi hälsat på kompisars hundar första gången brukar vi se till att ha lösa hundar för att ingen ska känna sig trängd. I dessa lägen är han alltid snäll, han älskar att leka och bli jagad så han försöker gärna få igång den andra hunden på bus.
Hälsar vi däremot med kopplad hund blir han mer aggressiv och morrar ifrån och/eller hoppar framåt mot den andra.

Problemet vi har är att vi möter så få hundar här på landet. Skulle nästan önska att vi bodde i tätort ett tag bara för att ständigt möta andra hundar i parken. En idé är ju att faktiskt ta bilen dit och promenera då och då.
Ska man förslka sig på skvaller (har tänkt tanken länge men har inte fått tummen ur), och börja på långa avstånd från andra, så att man till slut kan leka sig förbi när man möts på samma väg?
Tror ni att det handlar om osäkerhet eller ren aggressivitet? Jag känner inte att vi direkt har andra problem i vardagslydnaden (förutom katter...), och på tränings/tävlingsplanen är han en klocka. Bryr sig inte om andra hundar i platsliggning etc. Men däremot är det ett jäkla konstant skällande när vi är på klubben. När kursens alla hundar har kommit tar det en tio minuter sen är han tyst och nöjd med situationen. Kommer det en ny hund skälls det vidare. Man får så ofta höra ursäkten att det är ju en schäfer, dom låter. och det kan jag acceptera, att olika raser har olika benägenhet att säga "här är jag!", men jag hittar ju ingen av-knapp! Jag vet inte hur jag ska bära mig åt :crazy:
 
Sv: Osäkerhet på andra hundar

Om han fungerar med hundarna han får hälsa och umgås med är han väl långt ifrån aggresiv iaf=)

Är ju jättevanligt att hundar har svårt att kommunicera i koppel.
 
Sv: Osäkerhet på andra hundar

Man hälsar inte på andra hundar i koppel, man låter inte heller sin lösa hund trava fram till andra, även om det är sällan.

För att svara på din fråga, din hund är med största sannorlikhet osäker. Om han skäller till, eller gör utfall så betyder det samma sak: Öka avståndet.
Det betyder aldrig att "han säger sitt namn".
 

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
1 705
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 144
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp