Osäker på P Piller

sjunga

Trådstartare
Hej!

Detta kanske är en dum fråga men jag blir lite orolig så jag har två frågor. Jag fick P piller utskrivet och jag skulle börja ta dem första mensdagen vilket var för ett par dagar sedan. Jag tog första pillret på första mensdagen men inte direkt när jag upptäckte att jag hade mens för jag var inte hemma. Så jag fick mens ungefär vid 10 men tog pillret vid 18 ungefär. Börjar skyddet mot graviditet direkt ändå ?

Min andra fråga är att jag blöder som vanligt fast jag tagit pillren, men det ska det väl göra eller ?

Jag märkte nu att jag borde frågat min um mer men detta frågor bara ploppa upp just nu.

Tack på förhand :)
 
Hej!

Detta kanske är en dum fråga men jag blir lite orolig så jag har två frågor. Jag fick P piller utskrivet och jag skulle börja ta dem första mensdagen vilket var för ett par dagar sedan. Jag tog första pillret på första mensdagen men inte direkt när jag upptäckte att jag hade mens för jag var inte hemma. Så jag fick mens ungefär vid 10 men tog pillret vid 18 ungefär. Börjar skyddet mot graviditet direkt ändå ?

Min andra fråga är att jag blöder som vanligt fast jag tagit pillren, men det ska det väl göra eller ?

Jag märkte nu att jag borde frågat min um mer men detta frågor bara ploppa upp just nu.

Tack på förhand :)

Det är lugnt bara du tog pillret samma dag.
Ja, du kommer att blöda men kanske lite färre dagar än normalt.
 
Skydd mot graviditet ska du nog inte räkna med från dag 1, det beror på vilket p-piller du har. Det ska stå i bilagan.Läs den. Vill du vara säker så räkna med ngn veckas karens iaf.

Kroppen brukar behöva lite tid att stabilisera sig så det kan ta ngn månad eller två innan du märker skillnad på blödning. Oftast blir det mindre mängd och/eller kortare period. Eller så märks det bara på mindre smärta. Om du känner dig osäker ta kontakt med UM.
 
Är det inte första månaden det inte typ skyddar innan kroppen tagit upp det osv? Så var det på min tid (låter gammal :p)
 
Det är dagen som är viktig, inte att du tar pillret på vid första droppen :)

Det tar ett tag innan skyddet aktiveras, det är alltså inte så att du är skyddad från första tabletten. Läs i bipacksedeln eller slå upp den på nätet, så ser du mer exakt hur just dina piller funkar och ungefär hur lång tid de rekommenderar att man ska skydda sig med tex kondom samtidigt.
Hur din blödning just nu kommer att se ut beror på hur kroppen reagerar. Det kan vara så att du blöder precis som vanligt, att du blöder kortare, eller att du blöder mycket längre än vanligt. Det är inte ovanligt att man kan ha mer eller mindre blödning under några veckor under omställningsperioden.

Sedan kan du även märka skillnad på dina kommande genombrottsblödningar, men precis som tidigare sagt - det är inte säkert att du märker skillnad alls. Ring gärna din UM igen, det är vana vid att man ringer kort efter man börjat med pillren :)
 
Tack för alla svar! Det känna lugnare nu :) men jag läste innehållsförteckning och det stod att skyddet skulle verka direkt men jag blir ju ändå osäker. Mitt p piller heter rosal 28, tror det skulle vara samma som yasmin bara att rosal är billigare :)! jag är en sådan nybörjare på p piller och antagligen därför jag är så ängslig haha!
 
Det största syftet med att ta första pillret vid första mensdagen är väl just för att få ett säkert skydd från början. Även om det tar några dagar för p-pillerna att verka så kan man ju inte bli gravid när man har mens. Mensen skyddar alltså när man börjar och då hinner pillerna kicka in innan man får nästa ägglossning.
 
Tack för alla svar! Det känna lugnare nu :) men jag läste innehållsförteckning och det stod att skyddet skulle verka direkt men jag blir ju ändå osäker. Mitt p piller heter rosal 28, tror det skulle vara samma som yasmin bara att rosal är billigare :)! jag är en sådan nybörjare på p piller och antagligen därför jag är så ängslig haha!

Står det att det skyddar från första mensdagen så är du på det torra. Eller ja, till 99,XX %, som alla p-piller.
 

Liknande trådar

Relationer Jag träffade en granne på ICA idag. Vi ska träffas några stycken med barn och grilla whamburgare på söndag och jag sa till grannen att...
2
Svar
32
· Visningar
3 597
Senast: Pratsch
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 399
Senast: emma-vsm
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
834
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp