Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan tillägga att det även stod att man skulle höra av sig snabbt, valparna brukade vara populära och var snart leveransklara... Men ja, det var åtminstone lugnt med avbetalning om det var för mycket att betala många tusenlappar på en gång. Kändes väldigt mycket "Vi kastar ut valparna till vem som helst bara vi får pengar!" även om jag såklart hoppas att det inte är så.
 
Tycker man bara ska avla på speciella tikar öht.
Och skippa blandrasavel helt.
Däremot tycker jag inte den åldern är gammal. Finns tikar på 4 år som är sämre lämpade fysiskt för avel än tikar på 8.
Äldre tikar är de bästa mödrarna förutsett att hon är i form fysiskt och mentalt.
Jo, förstås! :p
Menade mest att om man nu ska para en äldre tik så tycker jag personligen att det ska vara något utöver de "normalspeciella" ;), alltså en hund som är helt oersättlig i avelsarbetet. Det går säkert superbra för många äldre tikar att få valpkullar senare i livet och erfarenhet är alltid bra.
Måste väl vara väldigt olika inom olika raser också hur "gammal" en 8-åring är? Men det ska ju som sagt anpassas till individen i första hand.
 
-Klipp-

Precis som alla andra BC-korsningar på Blocket blir det alltså en där fantastisk hund som får precis de egenskaper man vill. Inte för att jag upplever välavlade border collies som miljösvaga och asociala, men det kanske beror på att de jag träffar är i brukssammanhang/på lydnadstävlingar och merparten av dem med stor sannolikhet även vallas med.
-Klipp-

Dom enda BCs jag har varit med om som har varit "miljösvaga" och "asociala" osv. är understimulerade och dåligt tränade BCs (både hos sällskapsägare och djurägare). Det är alltså inte normen om de får vara aktiva och arbeta och är ifrån bra avel.

Senaste annonsen just nu på blocket: "Underbart snälla chiuauavalpar som även kan gå på låda"...

Tyvärr vanligare än vad man tror ang. med småhundar och att få gå på låda. :( Att hundpromenader även handlar om att få nosa och att vara i olika miljöer fattar inte dessa. :banghead: Kan de inte gå och köpa ett gosedjur istället?
 
Jo, förstås! :p
Menade mest att om man nu ska para en äldre tik så tycker jag personligen att det ska vara något utöver de "normalspeciella" ;), alltså en hund som är helt oersättlig i avelsarbetet. Det går säkert superbra för många äldre tikar att få valpkullar senare i livet och erfarenhet är alltid bra.
Måste väl vara väldigt olika inom olika raser också hur "gammal" en 8-åring är? Men det ska ju som sagt anpassas till individen i första hand.
Oersättlig är det nog få tikar som är :)
 
Hittade detta i en omplaceringsannons:
"Det är 25% alaskan husky vilket gör att hon kan vara på promenader i timmar, 37% rottweiler/amstaff vilket ger henne ett lugn och lite vakt, men utan att någonsin gå till attack."
Oookej :meh:
).

Hänvisar till mitt inlägg i förra tråden om %.. man kan få se precis vad som helst! :wtf: Jag undrar fortfarande hur de räknar, om jag nu ska tänka bort det faktum att man inte har en aning när man lämnat den första renras+renras-korsningen. 25% alaska husky..? Som ju är en blandras..? Men räknas givetvis som % i en blandiskorsning. Såklart.Precis som rottis/staffe. Solklart.. :meh: (Alla som skriver om 37% av nåt i en hund har för övrigt straffat ut sig själva kunskapsmässigt..)

Senaste annonsen just nu på blocket: "Underbart snälla chiuauavalpar som även kan gå på låda"...

Excuse me medan jag går och kör huvudet i en vägg. :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
(Dock hört värre, omplacering som såldes när ägaren ledsnat. Hunden hade bott i ett badkar i en fin våning i Sthlm. Noll muskler och insparkat bröstben.)
 
Enligt en undersökning de tog upp på en föreläsning jag var på är genomsnittstiden som Stockholmshundar är ute på promenad en dag hela 30 minuter... Det är fan skamligt :(
 
Jo, förstås! :p
Menade mest att om man nu ska para en äldre tik så tycker jag personligen att det ska vara något utöver de "normalspeciella" ;), alltså en hund som är helt oersättlig i avelsarbetet. Det går säkert superbra för många äldre tikar att få valpkullar senare i livet och erfarenhet är alltid bra.
Måste väl vara väldigt olika inom olika raser också hur "gammal" en 8-åring är? Men det ska ju som sagt anpassas till individen i första hand.
Jag skulle ju snarare se det som positivt att de får lite senare än tidigt, då hinner ju tiken meriteras och man vet definitivt vad man avlar på, jämfört med avel på en 2-3-åring. Så länge tiken är fräsch ser jag inget fel med det.

Jag har visserligen aldrig avlat hund, men avlar häst och vi har aktiva avelsston på gården som är 23-25 år och helfräscha. :)
 
Jag skulle ju snarare se det som positivt att de får lite senare än tidigt, då hinner ju tiken meriteras och man vet definitivt vad man avlar på, jämfört med avel på en 2-3-åring. Så länge tiken är fräsch ser jag inget fel med det.

Jag har visserligen aldrig avlat hund, men avlar häst och vi har aktiva avelsston på gården som är 23-25 år och helfräscha. :)
Vi avlar inte förens tiken är korad eller har hunnit få lite meriter. Det blir hon först vid 3,5- 4 år. Ska man sen hinna ta iaf 3 kullar och samtidigt låta henne ha lite pauser för vila och ev tävling så blir nån kull efter 7 års ålder.
På bruksraser som presterar är det vanligt :)
 
Enligt en undersökning de tog upp på en föreläsning jag var på är genomsnittstiden som Stockholmshundar är ute på promenad en dag hela 30 minuter... Det är fan skamligt :(
Det förvånar mig inte... :grin: och tänk då att det är genomsnittliga tiden. Det finns fortfarande hundägare i Sthlm som går några timmar per dag och därmed drar upp snittet. Själv förstår jag inte hur man kan vilja bo i Sthlm (själva kommunen alltså. Jag själv bor i Sthlms län) och ha hund med tanke på hur ohundvänligt det är. Visst, det finns rastgårdar i många parker men.. långpromenader där inne. Å andra sidan är mitt drömboende ett litet hus i utkanten av någon mindre stad :angel:
 
Det förvånar mig inte... :grin: och tänk då att det är genomsnittliga tiden. Det finns fortfarande hundägare i Sthlm som går några timmar per dag och därmed drar upp snittet. Själv förstår jag inte hur man kan vilja bo i Sthlm (själva kommunen alltså. Jag själv bor i Sthlms län) och ha hund med tanke på hur ohundvänligt det är. Visst, det finns rastgårdar i många parker men.. långpromenader där inne. Å andra sidan är mitt drömboende ett litet hus i utkanten av någon mindre stad :angel:
Det var precis vad vi sa på föreläsningen, det är ett HEMSKT genomsnitt med tanke på alla som är ute flera timmar.

Själv bor jag ju i Täby, trivs väldigt bra där. Mycket skog och många sjöar runt omkring men ändå nära till stan. Dock vill jag helst bo som du, en stuga i utkanten :P Kanske Vallentuna, om det inte varit så mycket våld där...
 
Själv bor jag ju i Täby, trivs väldigt bra där. Mycket skog och många sjöar runt omkring men ändå nära till stan. Dock vill jag helst bo som du, en stuga i utkanten :P Kanske Vallentuna, om det inte varit så mycket våld där...
Äh, där jag bor så ska det vara våld hela tiden enligt tidningar osv, jag tycker att det är ganska lugnt här :p Jag tror att det många gånger är ganska lugnt på de flesta "stökiga ställen" bara man undviker att umgås med de otrevliga gängen som finns. Hade gärna bott i utkanten av Piteå (gjort det förut) om det bara inte varit så galet långt norrut... Lite OT kanske :angel:
 
Det var precis vad vi sa på föreläsningen, det är ett HEMSKT genomsnitt med tanke på alla som är ute flera timmar.

Själv bor jag ju i Täby, trivs väldigt bra där. Mycket skog och många sjöar runt omkring men ändå nära till stan. Dock vill jag helst bo som du, en stuga i utkanten :P Kanske Vallentuna, om det inte varit så mycket våld där...
Jag bor på gränsen mellan Vallentuna o Norrtälje, här finns bara granar o tallar o en o annan sommargäst.
 
Det skulle vara Östermalm i så fall med hela gärdet, liljansskogen och Djurgården att promenera på, men vem tusan har råd att bo där. :p
Jag är från Täby men bor i Sollentuna nu, kul med fler norrortsbor!
 
Det förvånar mig inte... :grin: och tänk då att det är genomsnittliga tiden. Det finns fortfarande hundägare i Sthlm som går några timmar per dag och därmed drar upp snittet. Själv förstår jag inte hur man kan vilja bo i Sthlm (själva kommunen alltså. Jag själv bor i Sthlms län) och ha hund med tanke på hur ohundvänligt det är. Visst, det finns rastgårdar i många parker men.. långpromenader där inne. Å andra sidan är mitt drömboende ett litet hus i utkanten av någon mindre stad :angel:
Men det finns ju många områden med närhet till stora grönområden eller i övrigt bra promenadvägar, t ex längs Mälaren. Varför är det sämre att ha hund i Sätra, Årsta, Hässelby, Bromma, Enskede etc än i Sollentuna eller Täby? Min uppfattning är att många hundägare i innerstaden går ganska långa promenader med sina hundar. Finns bra strövområden i Liljansskogen, kring Haga (men då riskerar man förstås att passera kommungränsen), på Gärdet och Djurgården mm, förutom att man kan gå längs med vattnet. En del äldre, med små hundar, orkar kanske inte gå så långt, men det är bra att de kommer ut tack vare hundarna. Blir ju mycket socialt också - inte ovanligt att man ser små pensionärs- och hundsamlingar i gathörnen på kvällarna :).
 
Men det finns ju många områden med närhet till stora grönområden eller i övrigt bra promenadvägar, t ex längs Mälaren. Varför är det sämre att ha hund i Sätra, Årsta, Hässelby, Bromma, Enskede etc än i Sollentuna eller Täby? Min uppfattning är att många hundägare i innerstaden går ganska långa promenader med sina hundar. Finns bra strövområden i Liljansskogen, kring Haga (men då riskerar man förstås att passera kommungränsen), på Gärdet och Djurgården mm, förutom att man kan gå längs med vattnet. En del äldre, med små hundar, orkar kanske inte gå så långt, men det är bra att de kommer ut tack vare hundarna. Blir ju mycket socialt också - inte ovanligt att man ser små pensionärs- och hundsamlingar i gathörnen på kvällarna :).
Jag tänker visserligen mest på innerstaden och runt tex Karlberg, där känns det väldigt hundovänligt. För egen del tänker jag att det inte är bra att köpa hund för en person som inte orkar vara ute och gå oavsett anledning till det. Det är struntsamma om hunden får personen i fråga att vara ute "mer än vanligt", om hunden ändå inte kan få röra på sig ordentligt.

Här i mitt område finns det tex en tant som har svårt att röra sig. Hon var ändå ute någon timme per dag med sin förra hund, då kom hon kanske 2km. Det gick extremt långsamt, men ut kom både hon och hunden. Nu var hunden i fråga extremt(!) osund och klarade inte heller av ett högre tempo än så, så det fungerade ju för dem. Hade hon haft en sundare hund hade den inte haft det bra hos henne om hon inte ordnat med någon typ av hundrastare som kunde motionera hunden åt henne. Som tur är inser hon det själv och har därför inte köpt någon ny hund efter att hennes förra somnat in.

Om folk har hundträffar, går långpromenader, går långt längs vattnet på vägar som inte bara är platt asfalt hela tiden osv så är det ju jättebra. Undersökningen som nämndes här i tråden hade ju dock visat att det absolut inte är något som de flesta hundägare ägnar sig åt inne i stan. Snittar man på en halvtimme utomhus per dag för en hund, då anser jag att man inte bör ha hund oavsett ras. Eftersom de är ute så lite med sina hundar är det ju inte heller de som andra (tex du och jag och andra bukefalister) har störst chans att möta och komma i kontakt med, mer troligt är ju att vi kommer i kontakt med de som är ute mycket eftersom de syns. De andra, de finns där ändå.
 
Men det här med 30 min promenad, min hund är en riktig soffpotatis och han brukar vilja hem direkt när han är klar. Men mer är 30 minuter dagligen går vi trots allt. När det är fint väder blir det längre men då föreslår hunden hela tiden att vi ska ta en stig som går hemmåt:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 806
Senast: Hazel
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 542
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 897
Senast: Praefatio
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 207
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp