Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som aldrig tar slut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Denna annons alltså :meh:

"Dvärgpudel valpar med Halekin /Papilon genen

9 000:-
Halekin pudle är pudel rasen ursprung som är två färgad. Pappan till våra valpar är en sådan renrasig dvärgpudel, men utan stam tavlan.
Mamman är en 75% dvärgpudel med 25% Papillon gener.
[...]
Priset är prutat och klart då gäller det kontant betalning då du hämtar hem valpen.."

Righto.

Denna stackars valp... :cry:
"Molly är en 3 vägs korsnings blandras. Mamman är labrador pappan labrador golden och shäfer blandras. Mest labrador i vår sötnos. Molly som vi har döpt hon till är glad livlig valp som älskar allt och alla och är van vara med på allt. Van vid andra hundar älskar barn van vid åka bil. Molly är 90% rumsren om man sköter det. Med molly ingår halsband koppel matskålar och även hennes foder ( royal Canin valp)
4000kr är priser för molly
Hemmet är viktigare än pengarna
Bra hem önskas till vår sötnos
Hon är 10v säljes pga ny arbets rutin och flera timmar tyvärr.
Maila ej endast telefon kontakt svarar jag ej är jag på jobb"

10 veckor :crazy:

Hittade även några som skryter med sina "extremt ovanliga" långhåriga, rakryggade schäfrar.
"Vi [...] föder upp den gamla ursprungsSchäfern, med stor skalle, rak rygg, fyrkantig nos och stora tassar."
De har till och med lagt upp en bild av ett skrytreportage från nån tidning som satte :banghead:-rubriken: "Schäfrar glänser i vitt och guld" som följs upp med "De långhåriga vita och guldfärgade hundarna säljs sedan över hela Sverige". I artikeln skryter de bland annat om hundarna med tigrerade ben, "alltså nästan zebrafärgade. Det är vi rätt ensamma om."

De är tydligen också mycket nöjda med sitt avelsarbete för att förstöra JRT (som de inte kan stava till): "Genom många års avel, har vi fått fram en lugn och fin stam av Jack Russelvalpar som trivs ypperligt tillsammans med barn och andra djur."
"Våra Jack russels är ej jaktavlade, därför blir de betydligt lugnare"

Och deras hundar blir förstås vad man gör dem till, bara det är "rätt köpare" så kan man inte alls sätta dem i fack:
"Jag tillhör kategorin människor som tycker att det inte finns något fack där man kan ställa in hundar i. Det talas om familjehundar, knähundar osv. I min värld passar hunden man väljer in precis som den är, hos rätt köpare - hos gammal som ung." :meh:

Hoppas jag inte gav Voff en hjärnblödning nu!
 
Hjälpte till att skaffa en liten gatukorsning till en äldre dam.
Hunden har växt upp och passade bra. Men de som sålde unghunden sålde även ngr valpar av en korsning spansk mastiff/rottweiler. Ville att jag skulle ta med en sådan teddybjörn till tanten.
Dessa valpar var underbart charmiga men storleken på tassarna avslöjade vilken storlek de skulle ha.
Men en mastiffs inställning och en rottis motor...Vår Herre bevare oss......
 
Men det här med 30 min promenad, min hund är en riktig soffpotatis och han brukar vilja hem direkt när han är klar. Men mer är 30 minuter dagligen går vi trots allt. När det är fint väder blir det längre men då föreslår hunden hela tiden att vi ska ta en stig som går hemmåt:D
Såna hamnar i kategorin "hundar som inte förstår sitt eget bästa". :D Jag har själv haft en liknande, när det regnade vägrade hunden gå ut. Man fick bokstavligt talat dra ut honom, han gjorde sina behov på första, bästa gräsplätt (ca 30 sek från huset) och sen skulle han hem, punkt. Alternativet var att släpa runt hunden längre och det var inte direkt nåt alternativ.

Ras på hunden? Australian kelpie. :cautious: Det där med att ha en aktiv brukshund som vägrade vara ute i regn, bosatt i Sverige, var väl ingen höjdare...
 
Denna annons alltså :meh:

"Dvärgpudel valpar med Halekin /Papilon genen

9 000:-
Halekin pudle är pudel rasen ursprung som är två färgad. Pappan till våra valpar är en sådan renrasig dvärgpudel, men utan stam tavlan.
Mamman är en 75% dvärgpudel med 25% Papillon gener.
[...]
Priset är prutat och klart då gäller det kontant betalning då du hämtar hem valpen.."

Righto.

Denna stackars valp... :cry:
"Molly är en 3 vägs korsnings blandras. Mamman är labrador pappan labrador golden och shäfer blandras. Mest labrador i vår sötnos. Molly som vi har döpt hon till är glad livlig valp som älskar allt och alla och är van vara med på allt. Van vid andra hundar älskar barn van vid åka bil. Molly är 90% rumsren om man sköter det. Med molly ingår halsband koppel matskålar och även hennes foder ( royal Canin valp)
4000kr är priser för molly
Hemmet är viktigare än pengarna
Bra hem önskas till vår sötnos
Hon är 10v säljes pga ny arbets rutin och flera timmar tyvärr.
Maila ej endast telefon kontakt svarar jag ej är jag på jobb"

10 veckor :crazy:

Hittade även några som skryter med sina "extremt ovanliga" långhåriga, rakryggade schäfrar.
"Vi [...] föder upp den gamla ursprungsSchäfern, med stor skalle, rak rygg, fyrkantig nos och stora tassar."
De har till och med lagt upp en bild av ett skrytreportage från nån tidning som satte :banghead:-rubriken: "Schäfrar glänser i vitt och guld" som följs upp med "De långhåriga vita och guldfärgade hundarna säljs sedan över hela Sverige". I artikeln skryter de bland annat om hundarna med tigrerade ben, "alltså nästan zebrafärgade. Det är vi rätt ensamma om."

De är tydligen också mycket nöjda med sitt avelsarbete för att förstöra JRT (som de inte kan stava till): "Genom många års avel, har vi fått fram en lugn och fin stam av Jack Russelvalpar som trivs ypperligt tillsammans med barn och andra djur."
"Våra Jack russels är ej jaktavlade, därför blir de betydligt lugnare"

Och deras hundar blir förstås vad man gör dem till, bara det är "rätt köpare" så kan man inte alls sätta dem i fack:
"Jag tillhör kategorin människor som tycker att det inte finns något fack där man kan ställa in hundar i. Det talas om familjehundar, knähundar osv. I min värld passar hunden man väljer in precis som den är, hos rätt köpare - hos gammal som ung." :meh:

Hoppas jag inte gav Voff en hjärnblödning nu!
Sne jag blir på första stycket !
Har själv en harlekin och så ovanliga som de är kan man tro att ägarna till dom inte ska släppa dom till blandrasavel , men nejdå.
 
Men det finns ju många områden med närhet till stora grönområden eller i övrigt bra promenadvägar, t ex längs Mälaren. Varför är det sämre att ha hund i Sätra, Årsta, Hässelby, Bromma, Enskede etc än i Sollentuna eller Täby? Min uppfattning är att många hundägare i innerstaden går ganska långa promenader med sina hundar. Finns bra strövområden i Liljansskogen, kring Haga (men då riskerar man förstås att passera kommungränsen), på Gärdet och Djurgården mm, förutom att man kan gå längs med vattnet. En del äldre, med små hundar, orkar kanske inte gå så långt, men det är bra att de kommer ut tack vare hundarna. Blir ju mycket socialt också - inte ovanligt att man ser små pensionärs- och hundsamlingar i gathörnen på kvällarna :).
Räknar inte något av de områden du räknade upp till innerstan, utan tänker som @Red_Chili
Som tidigare sagt det var en undersökning som tog upp ett genomsnitt på 30 min, betyder inte att det inte finns de hundägare som promenerar mer (eller mindre) och som ger sina hundar ett kanonliv.
 
Såna hamnar i kategorin "hundar som inte förstår sitt eget bästa". :D Jag har själv haft en liknande, när det regnade vägrade hunden gå ut. Man fick bokstavligt talat dra ut honom, han gjorde sina behov på första, bästa gräsplätt (ca 30 sek från huset) och sen skulle han hem, punkt. Alternativet var att släpa runt hunden längre och det var inte direkt nåt alternativ.

Ras på hunden? Australian kelpie. :cautious: Det där med att ha en aktiv brukshund som vägrade vara ute i regn, bosatt i Sverige, var väl ingen höjdare...

Låter som min kelpie, hon tror att hon är gjord av sockervadd så hon smälter när det regnar. Börjar det regna när man är ute och går så springer hon in under ett träd och gömmer sig.
 
Såna hamnar i kategorin "hundar som inte förstår sitt eget bästa". :D Jag har själv haft en liknande, när det regnade vägrade hunden gå ut. Man fick bokstavligt talat dra ut honom, han gjorde sina behov på första, bästa gräsplätt (ca 30 sek från huset) och sen skulle han hem, punkt. Alternativet var att släpa runt hunden längre och det var inte direkt nåt alternativ.

Ras på hunden? Australian kelpie. :cautious: Det där med att ha en aktiv brukshund som vägrade vara ute i regn, bosatt i Sverige, var väl ingen höjdare...

Rollo är likadan. Ingen brukshund men en relativt aktiv ras. Han vill inte gå ut i dåligt väder men han ligger även och piper om han inte motioneras... :banghead:
 
Finns väl även undersökningar om att stadsbor lägger ner mer tid än husägare på landet som bara kan låta hundarna rasta sig själva på tomten.
När jag flyttade från lägenhet så minskade promenaderna i skit väder betydligt.Lite tråkigt för det var skönt bara man kom ut.
 
Räknar inte något av de områden du räknade upp till innerstan, utan tänker som @Red_Chili
Som tidigare sagt det var en undersökning som tog upp ett genomsnitt på 30 min, betyder inte att det inte finns de hundägare som promenerar mer (eller mindre) och som ger sina hundar ett kanonliv.
Red_Chilli kunde inte tänka sig att bo i Stockholms kommun, de områden som jag räknar upp ligger alla i Stockholm stad.
 
Det förvånar mig inte... :grin: och tänk då att det är genomsnittliga tiden. Det finns fortfarande hundägare i Sthlm som går några timmar per dag och därmed drar upp snittet. Själv förstår jag inte hur man kan vilja bo i Sthlm (själva kommunen alltså. Jag själv bor i Sthlms län) och ha hund med tanke på hur ohundvänligt det är. Visst, det finns rastgårdar i många parker men.. långpromenader där inne. Å andra sidan är mitt drömboende ett litet hus i utkanten av någon mindre stad :angel:

Hur lyckas man ens gå endast 30 min om dagen när man bor i stad/lägenhet? Jag menar, med 4 promenader om dagen så blir det ett snitt på 7,5 min/promenad... :crazy:

Jag är ju på södermalm ibland (räknas till staden?) och det finns ganska mycket att promenera kring där, bla Tanto :)

Däremot är ju rastgårdarna riktigt små..
 
Jag tänker visserligen mest på innerstaden och runt tex Karlberg, där känns det väldigt hundovänligt. För egen del tänker jag att det inte är bra att köpa hund för en person som inte orkar vara ute och gå oavsett anledning till det. Det är struntsamma om hunden får personen i fråga att vara ute "mer än vanligt", om hunden ändå inte kan få röra på sig ordentligt.

Här i mitt område finns det tex en tant som har svårt att röra sig. Hon var ändå ute någon timme per dag med sin förra hund, då kom hon kanske 2km. Det gick extremt långsamt, men ut kom både hon och hunden. Nu var hunden i fråga extremt(!) osund och klarade inte heller av ett högre tempo än så, så det fungerade ju för dem. Hade hon haft en sundare hund hade den inte haft det bra hos henne om hon inte ordnat med någon typ av hundrastare som kunde motionera hunden åt henne. Som tur är inser hon det själv och har därför inte köpt någon ny hund efter att hennes förra somnat in.

Om folk har hundträffar, går långpromenader, går långt längs vattnet på vägar som inte bara är platt asfalt hela tiden osv så är det ju jättebra. Undersökningen som nämndes här i tråden hade ju dock visat att det absolut inte är något som de flesta hundägare ägnar sig åt inne i stan. Snittar man på en halvtimme utomhus per dag för en hund, då anser jag att man inte bör ha hund oavsett ras. Eftersom de är ute så lite med sina hundar är det ju inte heller de som andra (tex du och jag och andra bukefalister) har störst chans att möta och komma i kontakt med, mer troligt är ju att vi kommer i kontakt med de som är ute mycket eftersom de syns. De andra, de finns där ändå.
Men många köper hund när de blir pensionärer. Då har de all tid i världen till långpromenader. 15 år senare går kanske både de och hunden lite långsammare.
De här samlingarna i gathörnen tycker jag man ofta ser lite senare kvällar och tidiga mornar. Visst finns det en risk att äldres hundar (så småningom) kanske inte får den motion de behöver, vilket är sorgligt om det inte finns någon som kan hjälpa till. I det stora hela tror jag ändå att fördelarna överväger, att många hundar hjälper till att hålla människor friska, ger dem sällskap och ser till att de kommer ut. Och det är inte säkert att en hund i ett villaområde går mer den dag som ägaren inte orkar gå långa promenader. Vår hund hade daghusse/matte som var 85-90. Hade inte kunnat vara bättre för någon av dem. :)
Och jag undrar som sagt vad de menar med "Stockholmshundar"? Och kanske hur undersökningen gjorts.
 
Men många köper hund när de blir pensionärer. Då har de all tid i världen till långpromenader. 15 år senare går kanske både de och hunden lite långsammare.
De här samlingarna i gathörnen tycker jag man ofta ser lite senare kvällar och tidiga mornar. Visst finns det en risk att äldres hundar (så småningom) kanske inte får den motion de behöver, vilket är sorgligt om det inte finns någon som kan hjälpa till. I det stora hela tror jag ändå att fördelarna överväger, att många hundar hjälper till att hålla människor friska, ger dem sällskap och ser till att de kommer ut. Och det är inte säkert att en hund i ett villaområde går mer den dag som ägaren inte orkar gå långa promenader. Vår hund hade daghusse/matte som var 85-90. Hade inte kunnat vara bättre för någon av dem. :)
Och jag undrar som sagt vad de menar med "Stockholmshundar"? Och kanske hur undersökningen gjorts.


Då skulle dom sett min mormor med sina två sista hundar, båda utställningschampions som var ute i skog och mark och klättrade i bergen med min 75 + mormor och hennes väninna och dennes hund! Och ja, hon bokstavligen klättrade i bergen med hundarna för att hitta nya stigar osv! :love::love::love::love: Nu fyllda 84 utan hundar men lika pigg & snygg ändå! :D
 
Skulle det där vara roligt?
Nej inte alls, men jag reagerade på:
"Själv förstår jag inte hur man kan vilja bo i Sthlm (själva kommunen alltså. Jag själv bor i Sthlms län) och ha hund med tanke på hur ohundvänligt det är."
Att påstå att hela kommunen (staden) är hundovänlig tyckte jag kändes konstigt eftersom där finns hela västerort och söderort som inte är mer tät stad än grannkommunerna.
 
Hur lyckas man ens gå endast 30 min om dagen när man bor i stad/lägenhet? Jag menar, med 4 promenader om dagen så blir det ett snitt på 7,5 min/promenad... :crazy:

Jag är ju på södermalm ibland (räknas till staden?) och det finns ganska mycket att promenera kring där, bla Tanto :)

Däremot är ju rastgårdarna riktigt små..
Hälsans stig runt Södermalm är en dryg mil guld!

Jag tror att undersökningar ofta glömmer att ägaren sällan är ensam om att gå ut med hunden - min ska enligt uppgift gå ut 1 h/dag med dagis (vi går också fram och tillbaka till dagis - ca 5 km/dag - plus morgon- och nattkiss. Det är våra minimumdagar).

Jag skulle också vilja veta mer om undersökningen, innan jag drar växlar på den.

PS som boende i Stockholmsstad har jag underbara ordnade, tillgängliga promenader både i min direkta närhet och en tunnelbaneresa/busstur bort - både natur och gallerior, parker och gator. Jag har tidigare bott i Åkersberga (promenaderna begränsade av exploatering/privata markägare och i mångt begränsade till gångvägar, Många gångstråk upphackade), utanför Norrtälje (promenaderna begränsade av privata markägare, den terräng som fanns utan andra stigar än viltstigar, kringgärdad av odlingsmark) Vaxholm (bra, Bogesundslandet :heart)

Men jag uppskattar att driva runt, På helgen händer det att jag och Pyssling börjar med Mälaren och Ljudarsjön vid 7:00, går till Ängbyplan eller Kanaan och äter frulle. Går till Åkeshov. Tar tunnelbanan till stan, Går till hundhagen vid Konradsbergsparken, går Norrmälarstrand förbi Stadshuset, till Gamla stan, åker över till Djurgården... slutar med vin på Oktagonen i Sturegallerien och åker hem och sover. Vi går i affärer, hänger på caféer... Schäferprinsessan hade dessutom vänner i konstvärlden och brukade bli inbjuden till vernissager
 
Hälsans stig runt Södermalm är en dryg mil guld!

Jag tror att undersökningar ofta glömmer att ägaren sällan är ensam om att gå ut med hunden - min ska enligt uppgift gå ut 1 h/dag med dagis (vi går också fram och tillbaka till dagis - ca 5 km/dag - plus morgon- och nattkiss. Det är våra minimumdagar).

Jag skulle också vilja veta mer om undersökningen, innan jag drar växlar på den.
Kan ju lätt bli som med resvaneundersökningar där många glömmer turen till affären, ärendet man gjorde på lunchen etc. Kanske räknar man det inte som promenad att hunden följer med till affären eller på andra ärenden? Och ja, hundar sitter utanför affärerna även i Stockholms innerstad, senast såg jag en chihuahua.
 
Som fd hundägare boende inom tullarna så tycker jag det finns gott om möjligheter till många och långa prommenader med hund. Vi bodde vid Kungsholms torg, flera grönområden, långa prommenader runt Kungsholmen, turer till Djurgården och Liljansskogen + att de allt som oftast fick hänga med till stallet. Det blev lätt ett par timmar/dag + träning på SBK.
 
Denna annons alltså :meh:

"Dvärgpudel valpar med Halekin /Papilon genen

9 000:-
Halekin pudle är pudel rasen ursprung som är två färgad. Pappan till våra valpar är en sådan renrasig dvärgpudel, men utan stam tavlan.
Mamman är en 75% dvärgpudel med 25% Papillon gener.
[...]
Priset är prutat och klart då gäller det kontant betalning då du hämtar hem valpen.."

Righto.

Denna stackars valp... :cry:
"Molly är en 3 vägs korsnings blandras. Mamman är labrador pappan labrador golden och shäfer blandras. Mest labrador i vår sötnos. Molly som vi har döpt hon till är glad livlig valp som älskar allt och alla och är van vara med på allt. Van vid andra hundar älskar barn van vid åka bil. Molly är 90% rumsren om man sköter det. Med molly ingår halsband koppel matskålar och även hennes foder ( royal Canin valp)
4000kr är priser för molly
Hemmet är viktigare än pengarna
Bra hem önskas till vår sötnos
Hon är 10v säljes pga ny arbets rutin och flera timmar tyvärr.
Maila ej endast telefon kontakt svarar jag ej är jag på jobb"

10 veckor :crazy:

Hittade även några som skryter med sina "extremt ovanliga" långhåriga, rakryggade schäfrar.
"Vi [...] föder upp den gamla ursprungsSchäfern, med stor skalle, rak rygg, fyrkantig nos och stora tassar."
De har till och med lagt upp en bild av ett skrytreportage från nån tidning som satte :banghead:-rubriken: "Schäfrar glänser i vitt och guld" som följs upp med "De långhåriga vita och guldfärgade hundarna säljs sedan över hela Sverige". I artikeln skryter de bland annat om hundarna med tigrerade ben, "alltså nästan zebrafärgade. Det är vi rätt ensamma om."

De är tydligen också mycket nöjda med sitt avelsarbete för att förstöra JRT (som de inte kan stava till): "Genom många års avel, har vi fått fram en lugn och fin stam av Jack Russelvalpar som trivs ypperligt tillsammans med barn och andra djur."
"Våra Jack russels är ej jaktavlade, därför blir de betydligt lugnare"

Och deras hundar blir förstås vad man gör dem till, bara det är "rätt köpare" så kan man inte alls sätta dem i fack:
"Jag tillhör kategorin människor som tycker att det inte finns något fack där man kan ställa in hundar i. Det talas om familjehundar, knähundar osv. I min värld passar hunden man väljer in precis som den är, hos rätt köpare - hos gammal som ung." :meh:

Hoppas jag inte gav Voff en hjärnblödning nu!
Jooooooooo!!!!!!!!!!!
Ghaaaaaaa......................:arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 834
Senast: Hazel
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 564
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 897
Senast: Praefatio
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 209
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp