Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade aldrig parat om en tik som snittats, oavsett anledning.
Även om det beror på en valp som ligger fel? En bekant flög till veterinär när deras hund inte kunde föda, visade sig vara en jättestor valp som stoppade upp det hela. Den var död men veterinären kunde rädda resten av kullen och tiken.
 
Tror inte det var pga felläge som det blev snitt utan snarare värksvaghet. Men intressant att höra era erfarenheter och åsikter @vallhund @dobbis @FrauleinLeo

Hunden jag tänker på är ingen stjärna på något sätt, gick i avel ändå, hade bara en valp som dog i samband med snittet (och snittet berodde på värksvaghet om jag fattat det rätt för valpen låg rätt men tiken kom liksom aldrig igång ordentligt/allt avstannade). Meeeen, det är ju en fodertik och första kullen (som ju inte blev en kull) så uppfödaren planerar troligtvis ny kull :down: Så hen känns ju som hen passar bra in i den här tråden :grin:
 
Tror inte det var pga felläge som det blev snitt utan snarare värksvaghet. Men intressant att höra era erfarenheter och åsikter @vallhund @dobbis @FrauleinLeo

Hunden jag tänker på är ingen stjärna på något sätt, gick i avel ändå, hade bara en valp som dog i samband med snittet (och snittet berodde på värksvaghet om jag fattat det rätt för valpen låg rätt men tiken kom liksom aldrig igång ordentligt/allt avstannade). Meeeen, det är ju en fodertik och första kullen (som ju inte blev en kull) så uppfödaren planerar troligtvis ny kull :down: Så hen känns ju som hen passar bra in i den här tråden :grin:
Nu har jag mycket liten erfarenhet av hundar, men desto mer av bl.a. får, och en del av hästar.
Om t.ex. ett lamm ligger väldigt fel, dör i födelsekanalen, eller är väldigt stort och "fastnar", så stannar värkarbetet av.
Och det gäller också för andra däggdjur som jag har erfarenhet från.

Så då borde väl ett svagt värkarbete även hos hund, kunna bero på motsvarande faktorer, och inte nödvändigt vara ett hinder för att betäcka igen?
 
Nu har jag mycket liten erfarenhet av hundar, men desto mer av bl.a. får, och en del av hästar.
Om t.ex. ett lamm ligger väldigt fel, dör i födelsekanalen, eller är väldigt stort och "fastnar", så stannar värkarbetet av.
Och det gäller också för andra däggdjur som jag har erfarenhet från.

Så då borde väl ett svagt värkarbete även hos hund, kunna bero på motsvarande faktorer, och inte nödvändigt vara ett hinder för att betäcka igen?

Fast i @Killaloe s bekantas fall så låg valpen rätt, alltså är det mest troligt att det rör sig om värksvaghet utan några andra bakomliggande faktorer (gissar vi oss till, eftersom vi inte vet mer än vad som skrivits här). Däremot kan värksvaghet absolut vara ett symtom på ett annat fel, som det du t ex tar upp, och behöver alltså inte nödvändigtvis utesluta hunden från avel.
 
Är det en stor eller liten ras? Om det bara är en valp på en hund av storlek labbe, då kan det väl vara svårt att få igång värkarbetet för att det inte finns så mycket som "trycker på"? Eller är det något jag blivit itutat av nån som hade det som bortförklaring?
 
Är det en stor eller liten ras? Om det bara är en valp på en hund av storlek labbe, då kan det väl vara svårt att få igång värkarbetet för att det inte finns så mycket som "trycker på"? Eller är det något jag blivit itutat av nån som hade det som bortförklaring?
Någon drog en vals med dig.Det som kan göra att det blir problem med bara en valp är att den inte utsöndrar tillräckligt med "födahormon" (har glömt vad det heter)
 
Är det en stor eller liten ras? Om det bara är en valp på en hund av storlek labbe, då kan det väl vara svårt att få igång värkarbetet för att det inte finns så mycket som "trycker på"? Eller är det något jag blivit itutat av nån som hade det som bortförklaring?

Staffe avsåg det. :)
 
Är det en stor eller liten ras? Om det bara är en valp på en hund av storlek labbe, då kan det väl vara svårt att få igång värkarbetet för att det inte finns så mycket som "trycker på"? Eller är det något jag blivit itutat av nån som hade det som bortförklaring?

Hur trycker man i så fall ut den sista valpen? :p
Låter som en märklig bortförklaring.
 
Det var mycket konstigt på den tiden :rofl: Milla fick valpar när jag var 13, och när de skulle vänjas in på mat så var det kokt färs, kokt ris, a-fil och riven morot som var det senaste. Gav man inte sånt var man djurplågare :cautious:

A-fil minns jag som en klassiker, men ris och morötter? :p Mormor blandade alltid ut torrfodret med malet slaktavfall/rester så det fick valparna också när de var stora nog.
 
Det var mycket konstigt på den tiden :rofl: Milla fick valpar när jag var 13, och när de skulle vänjas in på mat så var det kokt färs, kokt ris, a-fil och riven morot som var det senaste. Gav man inte sånt var man djurplågare :cautious:

Wow, du tog just upp något jag totalt glömt bort. Minns också att det var ris och morötter hos många jag kände. :eek:
 
Snabbtitt på blocket..
"Valpar med mycket fin mentalitet, föräldrarna är lugna och kloka, riktiga toppenhundar. Labrador/border collie/siberian husky
Födda den 9/3. Tre hanar, gulvita. Fyra tikar, svarta med vita tecken.
Endast till landet, måste få vara fria. Ej för långt bort.
Leverans 12/5 Vet bes.vaccinerade och chippade.ss"

Antar att de vill att man köper valpen, släpper ut dem i det fria, men inte för långt bort..? Från vad??

15:000 för labradoodles som har flat i sig..
Russkiy toy/Kelpie någon???

"Hej, efter en riktigt lyckad kull förra gången så är det dags igen. Denna gång är det en kull på 6st små valpar. Och nu finns det 2 valpar kvar. En tik och en hane.
Mamman är blandras Jack Russel/Boston Terrier, pappan är blandras Shih Tzu/Cocker Spaniel. "

Malteser/Chihuahua/Jack Russell..

"Inteligent blandning av
CHIHUAUA YORKSHITERRIER och RYSKIE TOY" Jag tvivlar på intelligensen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 117
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 148
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 475
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp