Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag mycket liten erfarenhet av hundar, men desto mer av bl.a. får, och en del av hästar.
Om t.ex. ett lamm ligger väldigt fel, dör i födelsekanalen, eller är väldigt stort och "fastnar", så stannar värkarbetet av.
Och det gäller också för andra däggdjur som jag har erfarenhet från.

Så då borde väl ett svagt värkarbete även hos hund, kunna bero på motsvarande faktorer, och inte nödvändigt vara ett hinder för att betäcka igen?
Precis. För att inte tala om hur stor påverkan det kan ha med en spårämnesbrist. Måste ju kunna gälla även på hund?
 
Hur trycker man i så fall ut den sista valpen? :p
Låter som en märklig bortförklaring.
Den sista valpen lär iofs inte behöva öppna någon födselkanal ;)

Just nu jobbar jag ju för fullt med lamning i Norge, på en fårras som får upp till 5 lamm per tacka. Jag ser absolut att ett felläge hos första lammet kan stanna upp hela värkarbetet, det kan räcka med ett felslaget framben. Det finns liksom vissa "triggerpunkter" som först vattenblåsan och sedan lammkroppen måste komma åt för att sätta igång de olika värkarna. Likaså ser jag en oerhörd skillnad i tackornas förmåga att hantera detta, och kraften i värkarna, beroende på hur mycket mineralfoder de fått. Nu pratas det mycket om på får att fellägen i sig är ett avelsproblem - tydligen främst orsakat av baggen?

Varför skulle det inte kunna vara samma på hund?
 
Hur ställer ni er till blandraser/korsningar av andra djurarter?
Är ni lika strikta där att ni inte vill ha t.ex. en bondkatt utan det är renrasigt som gäller?
 
Hur ställer ni er till blandraser/korsningar av andra djurarter?
Är ni lika strikta där att ni inte vill ha t.ex. en bondkatt utan det är renrasigt som gäller?
För mig är det helt skilda saker helt enkelt för att katter inte skiljer sig så mycket i beteende mellan raser i jämförelse med hundar där mentalitet/temperament osv kan skilja sig oerhört :)
Däremot gillar jag inte hej vild kattavel där folk släpper ut sina okastrerade katter och låter det gå som det går och skulle inte skaffa en katt på så vis.
 
Den sista valpen lär iofs inte behöva öppna någon födselkanal ;)

Just nu jobbar jag ju för fullt med lamning i Norge, på en fårras som får upp till 5 lamm per tacka. Jag ser absolut att ett felläge hos första lammet kan stanna upp hela värkarbetet, det kan räcka med ett felslaget framben. Det finns liksom vissa "triggerpunkter" som först vattenblåsan och sedan lammkroppen måste komma åt för att sätta igång de olika värkarna. Likaså ser jag en oerhörd skillnad i tackornas förmåga att hantera detta, och kraften i värkarna, beroende på hur mycket mineralfoder de fått. Nu pratas det mycket om på får att fellägen i sig är ett avelsproblem - tydligen främst orsakat av baggen?

Varför skulle det inte kunna vara samma på hund?

Jag citerar mig själv (du har ju även gillat inlägget?):

Fast i @Killaloe s bekantas fall så låg valpen rätt, alltså är det mest troligt att det rör sig om värksvaghet utan några andra bakomliggande faktorer (gissar vi oss till, eftersom vi inte vet mer än vad som skrivits här). Däremot kan värksvaghet absolut vara ett symtom på ett annat fel, som det du t ex tar upp, och behöver alltså inte nödvändigtvis utesluta hunden från avel.

Alltså menar jag att det givetvis kan ligga andra faktorer bakom svagt värkarbete. Så var det i vårt fall när vi valde att avla på tiken igen trots snitt.
 
Hur tänker ni kring fortsatt avel på tik som vid första kullen blir snittad? (Vad jag vet pga att hon aldrig kom igång ordentligt vid förlossningen)?

Om det är stor skillnad från ras till ras så handlar det om Staffe.

Primär värksvaghet är ärftligt och något som ska utesluta tiken ur avel. Hon bör inte paras igen. Med primär menas det att det är "fel" på tiken.
Vid sekundär värksvaghet som lett till kejsarsnitt kan det vara okej med en kull till lite beroende på orsakerna, rasen, linjerna etc. Med sekundär menas andra orsaker än just tiken i sig. Det kan röra sig om döda valpfoster, fellägen, för stort foster, underliggande sjukdom etc.
 
En fråga ur ren nyfikenhet bara:
Vad anser ni, framförallt ni som inte oavsett anledning skulle para om en tik som behövt snittas, om tikar som behöver veterinärhjälp vid valpningen? Ska dom fortsätta gå i avel?
 
Hur ställer ni er till blandraser/korsningar av andra djurarter?
Är ni lika strikta där att ni inte vill ha t.ex. en bondkatt utan det är renrasigt som gäller?
Jag har blandraser och skulle kunna ha huskatt om jag mot förmodan skulle skaffa katt. Det jag ställer mig emot är aveln utom i vissa undantag ex. prestationsavel.
 
En fråga ur ren nyfikenhet bara:
Vad anser ni, framförallt ni som inte oavsett anledning skulle para om en tik som behövt snittas, om tikar som behöver hjälp vid valpningen? Ska dom fortsätta gå i avel?
Rent spontant vill jag säga nej, men då kastar jag stora sten i glashuset.
Min ena ras får ju ofta snittas pga att en valp sitter som en propp oftast pga att tiken inte är bred nog i bäckenet.
 
En fråga ur ren nyfikenhet bara:
Vad anser ni, framförallt ni som inte oavsett anledning skulle para om en tik som behövt snittas, om tikar som behöver veterinärhjälp vid valpningen? Ska dom fortsätta gå i avel?

Samma där för mig....det beror på orsaken.
Vi parar om fodertiken nu. Hon hade ju ett fint värkarbete på de två första valparna men nr 3 var stor och låg fel och fastnade. Den var avsevärt större. Hon fick ut den med vår hjälp men sen var hon trött och värkarbetet mattades av och vi viste att fler fanns, så vi åkte in.
De två sista kom ut med hjälp av dropp, dock avlidna. Hade det inte varit för valp nr 3 hade allt troligtvis förlöpt normalt och vi hade inte behövt söka hjälp. Hadde hon behövt snittas så Ser jag inte att det skulle vara relevant för nästa dräktighet.
 
Samma där för mig....det beror på orsaken.
Vi parar om fodertiken nu. Hon hade ju ett fint värkarbete på de två första valparna men nr 3 var stor och låg fel och fastnade. Den var avsevärt större. Hon fick ut den med vår hjälp men sen var hon trött och värkarbetet mattades av och vi viste att fler fanns, så vi åkte in.
De två sista kom ut med hjälp av dropp, dock avlidna. Hade det inte varit för valp nr 3 hade allt troligtvis förlöpt normalt och vi hade inte behövt söka hjälp. Hadde hon behövt snittas så Ser jag inte att det skulle vara relevant för nästa dräktighet.
+ @dobbis
Kul att höra hur ni resonerar!
Nu avlar jag inte själv men är ju väl involverad i aveln men jag resonerar som du @Voff
Beror helt på orsaken! För trångt bäcken är för mig definitivt ett avelsproblem, sådana tikar ska inte gå i avel något mer eftersom de ju nedärver problemet till sina avkommor.
Pratade med en uppfödare av Boston terrier för ett tag sedan och frågade hur det såg ut med valpningar inom linjerna. Det kunde inte personen svara på eftersom avelstiken uppfödaren hade var en import och i landet hunden kom ifrån snittas ALLA tikar inom rasen på rutin eftersom det var billigare än att vänta tills problem uppstår. Jag såg ut såhär :eek: inombords!
 
+ @dobbis
Kul att höra hur ni resonerar!
Nu avlar jag inte själv men är ju väl involverad i aveln men jag resonerar som du @Voff
Beror helt på orsaken! För trångt bäcken är för mig definitivt ett avelsproblem, sådana tikar ska inte gå i avel något mer eftersom de ju nedärver problemet till sina avkommor.
Pratade med en uppfödare av Boston terrier för ett tag sedan och frågade hur det såg ut med valpningar inom linjerna. Det kunde inte personen svara på eftersom avelstiken uppfödaren hade var en import och i landet hunden kom ifrån snittas ALLA tikar inom rasen på rutin eftersom det var billigare än att vänta tills problem uppstår. Jag såg ut såhär :eek: inombords!
Så är det i Ungern med,dom parar o beställer tid för snitt 61-63 dagar senare, dom resonerar som så att better safe then sorry.
Själv har jag haft 2 snitt (inte samma tik) en propp på midsommaraftons morgon och ett planerat snitt efter bäckenröntgen o tvivelaktigt om alla valpar var små nog för att säkert komma ut. Båda tagna ur min avel,både haft valpar hos annan uppfödare (nej så var det inte tänkt)
Edit: Boston har inte alls någon hög frekevens på snitt.
 
Så är det i Ungern med,dom parar o beställer tid för snitt 61-63 dagar senare, dom resonerar som så att better safe then sorry.
Själv har jag haft 2 snitt (inte samma tik) en propp på midsommaraftons morgon och ett planerat snitt efter bäckenröntgen o tvivelaktigt om alla valpar var små nog för att säkert komma ut. Båda tagna ur min avel,både haft valpar hos annan uppfödare (nej så var det inte tänkt)

Detta var Slovenien eller Slovakien, så förvånar mig inte att det är så även i Ungern. Tyvärr gör dom det ju omöjligt att komma åt problemet med avel när de inte ens vet vilka som har problem och vilka inte.
Skönt att du bara haft två snitt genom alla år!
 
Tycker jag med men å andra sidan så är mina frallor inte så typiska frallor, tik 1 hade haft en kull född naturligt innan snittet, det var därför jag köpte henne.

Skönt det! Har stött på några enstaka frallor som jag brukar kalla sportfrallor. Med lång nos, bra andning och atletisk kropp. Samtliga har faktiskt varit importer och hade nog verkligen inte gått bra i utställningsringen.
 
https://m.blocket.se/stockholm/Belgisk_vallhund___Malinois_72413079.htm

6000 för registrerade malinois valpar. Billigt? Snarare dyrt...
Kollar man tikens mh har beskrivaren avbrutit, ettor på hanteringen :(
Tiken har dessutom ED grad 2.
Det där är kullen jag la in om, för nån sida sen.. Dessutom är frågan om de ens kommer kunna regga valparna, med tanke på att det ska vara tikens tredje kull på alldeles för kort tid?

Läste på Facebook om en som köpt valp ur tikens första kull.. Hon hade ett par månader efter köp, när hon fick stamtavlan, upptäckt att uppfödaren blandat ihop valparna vid leverans :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 115
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 145
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 475
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp