Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså matadoravel är ju inte bra oavsett, men på så sjukt kort tid, med så lite utvärdering och så dåliga resultat på det lilla som ÄR utvärderat... Usch.

Skulle inte ta i sån avel med tång :mad:
Fast 4-5 kullar på ett år är väl inte extremt?
Det beror nog på vilken ras. För vissa kanske det är mycket för andra normalt.
 
Fast 4-5 kullar på ett år är väl inte extremt?
Det beror nog på vilken ras. För vissa kanske det är mycket för andra normalt.

Så här säger RAS för australian shepherd om matadoravel (min fetning):

Vad kan vi som rasklubb göra för att arbeta för en sund avel i vår ras?
SASK:s rasspecifika avelsstrategier (RAS) uttrycker att genetisk variation i en ras är i hög grad beroende av hur många hanhundar som används i avel och hur de används. Beräkningen är baserad på att en genomsnittlig hanhund används i avel under en period av 4-5 år. För att behålla en rimlig bredd i aveln bör ingen hanhund tillåtas producera mer än maximalt ca 5 % av antalet valpar i en generation men helst inte över 2 %. Med utgångspunkt från dagsläget och en beräkning via Lathunden och rasdata så ligger vår maxgräns för det som kan benämnas avelsmatador för närvarande på 68 avkommor. Med den rekommenderade gränsen på 2 % hamnar vi på en siffra på ungefär 27-30 hundar som högsta lämpliga antal valpar under en livstid.

Dessa siffror är baserade på en tänkt helsvensk population. Med fortsatt omfattande import- men då av obesläktade eller svagt besläktade hundar- kan vi tillåta oss en något mer intensiv användning av enskilda hanhundar i avel i spannet över 2 % men ej upp till 5 %. Ju mer vi närmar oss 5 %-gränsen ju större är risken att vi förlorar delar av rasens genetiska variation och även att eventuella anlag för sjukdomar etc. får en stor spridning. Graden av variation är alltså beroende av om de hanhundar som används och importeras är närbesläktade eller om det finns en bredd i släktskap. För att bedöma det måste man se på mer än de första 2-3 generationerna.

Och även om importhundar "tillåts" ha en högre andel avkommor, så är det ju importer som stärker rasen det handlar om. Inte sådana som (uppenbarligen) för med sig större andel ED-fel än genomsnittsaussien....
 
Så här säger RAS för australian shepherd om matadoravel (min fetning):



Och även om importhundar "tillåts" ha en högre andel avkommor, så är det ju importer som stärker rasen det handlar om. Inte sådana som (uppenbarligen) för med sig större andel ED-fel än genomsnittsaussien....

Det är det jag menar att skilnaderna mellan raser kan vara stora. 5 kullar per år i tex Schäfer som är en stor population skulle inte ses som matadoravel.
I bland kan vi nog behöva vara lite tydliga i de här trådarna att vissa saker inte är "fel" för alla.
 
Det är det jag menar att skilnaderna mellan raser kan vara stora. 5 kullar per år i tex Schäfer som är en stor population skulle inte ses som matadoravel.
I bland kan vi nog behöva vara lite tydliga i de här trådarna att vissa saker inte är "fel" för alla.

Japp, jag håller med. Jag ville bara förtydliga vad just RAS för aussie säger, vad som är normalt i den rasen :)
 
Aussiehane, 5 kullar varav 4 födda 2015 (januari, februari, mars, oktober). Totalt 37 avkommor, 7 födda 2016)

Av 30 i "röntgenklar" ålder är 19 röntgade. 6 st har 1:a ED, 1 st har 3:a ED. Detta i en ras där armbågsfel nästan inte existerar (väldigt få som har ED anmärkningar).

Av dessa 30 hundar (4 olika kennlar) har endast 8 st gått MH, den yngsta kullen är nu 20 månader så inga mer kommer att ingå i rasstatistiken. Toppen :up: !
Du vet att man är 2 om att göra barn?
 
Vi har pratat lite här hemma om hur vi kan tänka oss upplägget ang parningar om vi behåller hanen vi får hem på prov.
Det vi har kommit fram till är att inga parningar på tikar som har HD och ED-statistik under medelvärdet. Vi kommer också säga nej till tikar ur linjer där vi anar att andra hälsoproblem finns. Sånt är svårt att vara säker på men ibland hör man en del snack och tyvärr är det vad man att gå på.
Kennlar med allmänt taskigt ryckte går också bort. Jag skulle tro att i slutändan kommer det nog inte bli så många parningsförvrågningar iom att vi är en rätt liten och okänd kennel och bra hanar finns det gott om just nu.
 
Såg inte så ut,med tanke på att du skyllde hanen för allt.

Jag har inte skyllt hanen för allt, det läste du in själv. Jag delgav en hanes statistik på hans avkommor då jag tycker att det är konstigt/korkat att använda samma hane så tätt utan att ha en aning om vad han lämnat innan.

Skillnaden på hane och tik är att ingen tik kan (lagligt) kan få 4 kullar/30 avkommor inklämda på ett år.
 
Riktiga klipp finns nu på Blocket!
Vad sägs om oregistrerade fralla-valpar för 15 000 kr st. med (vad jag kan se) springor till näsborrar? Eller varför inte oregistrerade bluemerle BC valpar för 17 000 kr? Båda annonserna anger att tiken och hanen är friska! :wtf:
 
"Pappan Rambo som är 1 1/2 år är en blandning mellan Rottweiler/schäfer/amstaff. Mamman Kelly som är 3 år är en blandning mellan Rottweiler/schäfer. Båda föräldrarna är väldigt harmoniska och kärleksfulla hundar. "

:arghh::arghh::banghead:
 
Riktiga klipp finns nu på Blocket!
Vad sägs om oregistrerade fralla-valpar för 15 000 kr st. med (vad jag kan se) springor till näsborrar? Eller varför inte oregistrerade bluemerle BC valpar för 17 000 kr? Båda annonserna anger att tiken och hanen är friska! :wtf:
Bäst å passa på innan dom tar slut då :p tror jag tar två av varje. En tik och en hane. Sen kan jag para dom och få friska fina blandisar :banana::angel:. Och dessutom dubbelt så många valpar. Dubbelt med valpar dubbelt med pengar :up:
 
Riktiga klipp finns nu på Blocket!
Vad sägs om oregistrerade fralla-valpar för 15 000 kr st. med (vad jag kan se) springor till näsborrar? Eller varför inte oregistrerade bluemerle BC valpar för 17 000 kr? Båda annonserna anger att tiken och hanen är friska! :wtf:

Men varför i bövelen skulle BC-valpar som är blue merle kosta så mycket? :confused::confused: Oregistrerade dessutom... Men man vet ju vilka de marknadsför sig till (de som inte ska valla med sin hund och därför ingen registrerad uppfödare säljer hund till dom, eller är helt opassande hundägare. Det och att de vill ha en Skittles Collie för att vara speciell)
 
Dagens Blocketvalpar:

-Pyrenéer/golden/BC/gordonsetter
-"Shihpoo". Äntligen dyker den omtalade shitpoo-blandningen upp och så kallar de dem för något annat :( :angel:
-Schäfer/golden/leonberger/rottis/terv/BC :nailbiting:
-"Bordoodle"
-Amstaff/schäfer/boxer
-"Doubledoodle"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 269
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
377
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 326
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
531
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp