Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Annars får man bara skaffa sig en kattlåda ala gigantus! :angel::angel::up:
Påminner mej om en av instruktörerna på hundklubben.Han har leonberger. Han skulle förklara för nya medlemmar att man plockade upp efter hunden på apellplan. Och då finns det såna här svarta påsar i behållare lite här och var längs staketet. Ni klarar er med dom. Har man leonberger, så tar man en sån här. Och så tog han fram en sopsäck.
 
Påminner mej om en av instruktörerna på hundklubben.Han har leonberger. Han skulle förklara för nya medlemmar att man plockade upp efter hunden på apellplan. Och då finns det såna här svarta påsar i behållare lite här och var längs staketet. Ni klarar er med dom. Har man leonberger, så tar man en sån här. Och så tog han fram en sopsäck.
:rofl::rofl:
 
Alltså om det är krav på att avelshundarna ska ha genomfört MH-beskrivning, hur kan man då få registrera valpar efter hundar med brutet MH? Tycker det är helt ologiskt och kravet känns lite tandlöst även om förhoppningsvis merparten av valpköpare inte köper från en sådan uppfödare... Att "klara" ett MH, dvs. genomföra hela MH:t utan att bryta är ju inte svårt på ngt sätt eller ja ska verkligen inte vara svårt får en normalt stabil hund.

En uppfödare av KH collie som varit uppe tidigare i denna tråd har just nu en kull där mamman har brutet MH (beskrivaren bröt efter Moment 2c). På det så har pappan till kullen inget roligt MH även om det är genomfört. Tycker synd om valparna :(.
 
Alltså om det är krav på att avelshundarna ska ha genomfört MH-beskrivning, hur kan man då få registrera valpar efter hundar med brutet MH? Tycker det är helt ologiskt och kravet känns lite tandlöst även om förhoppningsvis merparten av valpköpare inte köper från en sådan uppfödare... Att "klara" ett MH, dvs. genomföra hela MH:t utan att bryta är ju inte svårt på ngt sätt eller ja ska verkligen inte vara svårt får en normalt stabil hund.

En uppfödare av KH collie som varit uppe tidigare i denna tråd har just nu en kull där mamman har brutet MH (beskrivaren bröt efter Moment 2c). På det så har pappan till kullen inget roligt MH även om det är genomfört. Tycker synd om valparna :(.

Från årsskiftet 16/17 gäller att hundar födda efter 2016-01-01 måste ha kryss i alla rutor på MH för att vara godkända för renrasavel. Så sakta men säkert kommer vi slippa ifrån att de allra mest mentalt skräpiga hundarna går i avel... ett litet steg i rätt riktning!
 
Alltså om det är krav på att avelshundarna ska ha genomfört MH-beskrivning, hur kan man då få registrera valpar efter hundar med brutet MH? Tycker det är helt ologiskt och kravet känns lite tandlöst även om förhoppningsvis merparten av valpköpare inte köper från en sådan uppfödare... Att "klara" ett MH, dvs. genomföra hela MH:t utan att bryta är ju inte svårt på ngt sätt eller ja ska verkligen inte vara svårt får en normalt stabil hund.

En uppfödare av KH collie som varit uppe tidigare i denna tråd har just nu en kull där mamman har brutet MH (beskrivaren bröt efter Moment 2c). På det så har pappan till kullen inget roligt MH även om det är genomfört. Tycker synd om valparna :(.
Tyvärr är kravet bara att mentalstatus ska vara känd. Sen får den vara hur värdelös som helst. Man kan tom avstå hälften av momenten.
Det är alltså inte krav på att klara MH. Bara krav på kryss i alla rutor. Men det finns rutor som "avbrutet" eller "avstår"
 
Från årsskiftet 16/17 gäller att hundar födda efter 2016-01-01 måste ha kryss i alla rutor på MH för att vara godkända för renrasavel. Så sakta men säkert kommer vi slippa ifrån att de allra mest mentalt skräpiga hundarna går i avel... ett litet steg i rätt riktning!
Ok, definitivt i rätt riktning! Tiken i detta fall är så klart född innan 2016-01-01.
 
Tyvärr är kravet bara att mentalstatus ska vara känd. Sen får den vara hur värdelös som helst. Man kan tom avstå hälften av momenten.
Det är alltså inte krav på att klara MH. Bara krav på kryss i alla rutor. Men det finns rutor som "avbrutet" eller "avstår"
Så knäppt! Kryss med "avbrutet" eller "avstår" är ju till viss del inte bättre än att inte ens ha gjort MH. O_o
 
Så här står det i MH-reglerna:

Föräldradjur födda t o m 2015-12-31: Med känd mental status menas att hunden genomgått en fullständig Mentalbeskrivning Hund (MH). Om föraren avbryter provet anses hunden inte ha känd mental status. Avbryter beskrivaren provet eller om föraren avstår skott, ska hunden ändå anses ha känd mental status.

Föräldradjur födda fr o m 2016-01-01: Med känd mental status menas att hunden genomgått en fullständig Mentalbeskrivning Hund (MH) med kryss i alla 33 positioner. Hund som förare eller beskrivare avbrutit anses inte ha känd mental status. Om föraren avstår skott ska hunden ändå anses ha känd mental status.

Av föraren avbrutet prov skall betraktas som ett provtillfälle.
 
Från annons på Blocket :
"En renrasig Malinoisvalp (utan stamtavla), vars far är en stor, snygg och elegant exemplar från en utställning / brukshundlinje, och modern kommer från en tuff polislinje (därför inga papper!)"
Ehh ookaj?!:confused::wtf::banghead: 

Om det inte hade varit för att det är så missledande och fult lögnaktigt så hade jag skrattat åt det! "Därför inga papper" my ass.....

Hade det varit schäfer från Försvarsmakten hade det ju kunnat stämma men malle?

Jojo...försök kränka på polisen en hund utan papper.

Jahaja.. Det verkar som att dessa valpar är från samma som varit uppe i denna tråd flera gånger.. De som avlat på anmärkning på höfter och brutna mh:meh:
Måtte de ha använt en annan tik, för vad blir det annars.. Fjärde kullen utan pauser mellan löpen O_o
 
Jag undrar också varför de inte helt enkelt köper hundar med stam och avlar så?

Söta valpar som nog kommer att få bli sålda men hamna i fel hem. :( Och om det är sant om höfterna så hoppas jag de undkommer att få lida utav HD.

Om de använt samma föräldrar som innan borde dessa vara reggade (trots att det isf är polushundslinjer :laugh:) , importerade från om det nu var Tjeckien eller nåt.. Men de hade tre kullar på samma tik på tre efterföljande löp, så bara de två första kullarna fick reggas om jag hängt med ordentligt i svängarna..
Men som sagt, hoppas innerligt att de använt annan tik denna gång
 
Om de använt samma föräldrar som innan borde dessa vara reggade (trots att det isf är polushundslinjer :laugh:) , importerade från om det nu var Tjeckien eller nåt.. Men de hade tre kullar på samma tik på tre efterföljande löp, så bara de två första kullarna fick reggas om jag hängt med ordentligt i svängarna..
Men som sagt, hoppas innerligt att de använt annan tik denna gång
Då är de förhoppningsvis inte längre medlemmar i SKK vilket omöjliggör registrering.
 
Den här annonsen dök upp i mitt flöde på Facebook idag... Det jag reagerade på var att det inte är första gången med samma föräldrar och raserna...

Blandras valpar
6 000 kr

Hej har 6 st valpar 2 tikar och 4 hannar.
Mamman är amstaff/rottis
Pappan är schäfer.
Dom e leveransklara den 27 juli.
Vid leverans är dom vaccinerade chippade å besiktigade och avmaskade.
Dom e vana katter å barn.
Vid tingning erläggs 1500 å resten när valpen hämtas.
Ha haft tidigare valpar på dessa föräldrar där omdömet vart att dom är lätt lärda sociala villiga å lära.opservera endast seriösa behöver göra sig besvär och höra av sig mer bilder kan skickas vid intresse
 
Från årsskiftet 16/17 gäller att hundar födda efter 2016-01-01 måste ha kryss i alla rutor på MH för att vara godkända för renrasavel. Så sakta men säkert kommer vi slippa ifrån att de allra mest mentalt skräpiga hundarna går i avel... ett litet steg i rätt riktning!
Så var det ju förr + skottfast,förstår inte varför dom övergick till dom här tama reglerna.
 
Då är de förhoppningsvis inte längre medlemmar i SKK vilket omöjliggör registrering.

Tyvärr kan du som privatperson bryta mot de flesta av SKKs regler och ändå få regga avkommorna. Reglerna gäller bara oss med registrerad kennel.
Du får tom regga avkommor efter HD/AD-belastade föräldrar men valparna får en avelsspärr. Men den avelsspärren avskräcker inte alltid folk som inte ska avla. De kan tom tycka de gjort ett jätteklipp som får en lite billigare hund med stamtavla som går att tävla.

Det borde vara regförbud på dem iaf.
 
Tyvärr kan du som privatperson bryta mot de flesta av SKKs regler och ändå få regga avkommorna. Reglerna gäller bara oss med registrerad kennel.
Du får tom regga avkommor efter HD/AD-belastade föräldrar men valparna får en avelsspärr. Men den avelsspärren avskräcker inte alltid folk som inte ska avla. De kan tom tycka de gjort ett jätteklipp som får en lite billigare hund med stamtavla som går att tävla.

Det borde vara regförbud på dem iaf.
Reglerna gäller alla medlemmar. För att regga en tredje kull måste man ha kennel.
 
Reglerna gäller alla medlemmar. För att regga en tredje kull måste man ha kennel.

Tyvärr jättelätt att komma runt. Det är bara att låta någon annan, tex sambo stå som uppfödare för nästa två kullar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 117
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 147
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
497
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 475
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp