Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, det är väl ändå lite falsk marknadsföring? :confused: Jag tänker på brukshundsdelen, då de inte kan vara med och tävla i bruks. Kan de ens träna det? Folk kanske köper i god tro att det är möjligt och sen blir besvikna när de har ambitionerna men inte tillgång till brukstävlande. Vakthund kan ju i princip vilken hund som helst bli beroende på hur man definierar det (min lilla lundis är en prima vakthund, så länge han inte är fokuserad på sin mat :D och han kanske inte är så skräckinjagande alltid, men...)

Träna kan du men inte tävla i alla grenar. Jag tränade tom med min blandras men få tävlingar var öppna för oss.
 
En valpintressent hörde av sig till oss om kommande kull och var mycket noga med att föräldrarna skulle vara rakryggade för hen ville få en hund med frisk rygg. Jag upplyste hen om att båda föräldrarna var ryggröntgade och att de följde rasstandarden och trodde det skulle vara gott nog men nej. Hanen var inte rak nog för en bra rygg (hen hade sett honom på en bild)
Hanen ser ut som en helt vanlig bruksschäfer, varken mer eller mindre.
Har dom inte bättre förstånd så vill man inte sälja till dom i alla fall.
 
@Voff men du föder ju upp rääääkor, blev inte en av Csystrarna bir-valp i Göteborg? Klart ni föder upp sjuka hundar då. :p

Totalt ot: saknar dig förresten :heart

Jo Criga blev ju det. Den enda bruksschäfern som ställde upp :p
Hon blev sågad löngs haserna i en schäfergrupp för sina bristfälliga vinklar mm men domaren ansåg att hon hade "korrekta vinklar och mycket god benstomme".
En pytteliten "sågbock" på 25 kg ;)

Miss you to. Jag får försöka komma upp nån dag och hälsa på:heartheart
 
Alltså, det är väl ändå lite falsk marknadsföring? :confused: Jag tänker på brukshundsdelen, då de inte kan vara med och tävla i bruks. Kan de ens träna det? Folk kanske köper i god tro att det är möjligt och sen blir besvikna när de har ambitionerna men inte tillgång till brukstävlande. Vakthund kan ju i princip vilken hund som helst bli beroende på hur man definierar det (min lilla lundis är en prima vakthund, så länge han inte är fokuserad på sin mat :D och han kanske inte är så skräckinjagande alltid, men...)

Jag kan ju nånstans tycka att just sånt är lite "skyll dig själv"...
 
Jo Criga blev ju det. Den enda bruksschäfern som ställde upp :p
Hon blev sågad löngs haserna i en schäfergrupp för sina bristfälliga vinklar mm men domaren ansåg att hon hade "korrekta vinklar och mycket god benstomme".
En pytteliten "sågbock" på 25 kg ;)

Miss you to. Jag får försöka komma upp nån dag och hälsa på:heartheart
Fantastiskt, en domare som dömer efter rasstandarden! :up:
 
På sätt och vis gör nog de flesta det, men schäferns rasstandard är jäkligt vid och öppen för tolkningar. Tyvärr.
Men jag ska prova och ställa hennes syster en gång också bara för att :devil:
Gör det när du kommer till Kungsör i September, är en BHK utställning i Eskilstuna på söndagen:banana:
 
Från annons på Blocket :
"En renrasig Malinoisvalp (utan stamtavla), vars far är en stor, snygg och elegant exemplar från en utställning / brukshundlinje, och modern kommer från en tuff polislinje (därför inga papper!)"
Ehh ookaj?!:confused::wtf::banghead: 
 
Från annons på Blocket :
"En renrasig Malinoisvalp (utan stamtavla), vars far är en stor, snygg och elegant exemplar från en utställning / brukshundlinje, och modern kommer från en tuff polislinje (därför inga papper!)"
Ehh ookaj?!:confused::wtf::banghead: 

Om det inte hade varit för att det är så missledande och fult lögnaktigt så hade jag skrattat åt det! "Därför inga papper" my ass.....
 
Om det inte hade varit för att det är så missledande och fult lögnaktigt så hade jag skrattat åt det! "Därför inga papper" my ass.....
Ja, det är ju en minst sagt underlig bortförklaring.
De var dessutom billiga (6500 har jag för mig), så det känns ju verkligen som att de stackars valparna ska ha bra mkt tur för att hamna i aktiva hem :cautious::(
 
Från annons på Blocket :
"En renrasig Malinoisvalp (utan stamtavla), vars far är en stor, snygg och elegant exemplar från en utställning / brukshundlinje, och modern kommer från en tuff polislinje (därför inga papper!)"
Ehh ookaj?!:confused::wtf::banghead: 

Hade det varit schäfer från Försvarsmakten hade det ju kunnat stämma men malle?
 
Från annons på Blocket :
"En renrasig Malinoisvalp (utan stamtavla), vars far är en stor, snygg och elegant exemplar från en utställning / brukshundlinje, och modern kommer från en tuff polislinje (därför inga papper!)"
Ehh ookaj?!:confused::wtf::banghead: 

Jojo...försök kränka på polisen en hund utan papper.
 
Gick precis med i en grupp på FB, där en aussieägare säger att rasen inte borde ligga under SBK längre, för hundarna har blivit för veka....? Exakt HUR skulle det hjälpa rasen att INTE ligga under SBK där det iaf är krav på MH för avel osv?!

Och sen undrar jag hur hen kommit fram till att rasen har blivit för vek, när vi t.o.m ser en uppåttrend på MH resultat gentemot rasklubbens idealprofil.....

Har ställt frågan, får se om jag får svar...
 
Gick precis med i en grupp på FB, där en aussieägare säger att rasen inte borde ligga under SBK längre, för hundarna har blivit för veka....? Exakt HUR skulle det hjälpa rasen att INTE ligga under SBK där det iaf är krav på MH för avel osv?!

Och sen undrar jag hur hen kommit fram till att rasen har blivit för vek, när vi t.o.m ser en uppåttrend på MH resultat gentemot rasklubbens idealprofil.....

Har ställt frågan, får se om jag får svar...
Finns ju uppfödare som inte vill att collies skall ligga under SKK.
 
Gick precis med i en grupp på FB, där en aussieägare säger att rasen inte borde ligga under SBK längre, för hundarna har blivit för veka....? Exakt HUR skulle det hjälpa rasen att INTE ligga under SBK där det iaf är krav på MH för avel osv?!

Och sen undrar jag hur hen kommit fram till att rasen har blivit för vek, när vi t.o.m ser en uppåttrend på MH resultat gentemot rasklubbens idealprofil.....

Har ställt frågan, får se om jag får svar...
Såg ditt svar o tack för like:en :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 217
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
304
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 259
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp