Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderingarna väcktes efter att ha haft och gör med en uppfödare å jobbets vägnar upprepade gånger. Personen har noll koll omkring sig och jag kan bara undra om hen är lika oorganiserad och impulsiv i sin avel som i övrigt för då tycker jag synd om valpköparna.
 
Liten undran som egentligen är ett sidospår till tråden men av alla trådar tyckte jag den passade mest in här.

Hur ställer ni er till "röriga" uppfödare? Dvs uppfödare som inte har nån ordning om sig gällande papper, ekonomi, ofta ställer in träffar, läger, tester osv. Detta med kort varsel. Mao som inte klarar av att leverera fixet runt omkring utan trassel?

Är sånt viktigt för er när ni kollar uppfödare? Tappar en rörig uppfödare lite i trovärdigheten för er?
Håller med i de andra svaren, skiter i uppfödaren om det är en bra valp med linjer jag vill ha. Men då har jag ett rätt bra kontaktnät (visserligen ffa hos folk med andra raser), så behöver jag hjälp med något är det inte ett behov att just uppfödaren svarar. Om det inte är för att informera om bekymmer i linjen och så.
Som förstagångsköpare så är det viktigare med bra uppfödare.
 
@Voff Som andra sagt. Har man hundra koll på vad man köper så kanske det kvittar så länge man vet att personen klarat av flera kullar förut.

Är det en förstagångs uppfödare hade jag kanske blivit aningens orolig. Likaså om köparen är nybörjare så hade det känts viktigare att uppfödaren har någon koll på sig själv.
 
Liten undran som egentligen är ett sidospår till tråden men av alla trådar tyckte jag den passade mest in här.

Hur ställer ni er till "röriga" uppfödare? Dvs uppfödare som inte har nån ordning om sig gällande papper, ekonomi, ofta ställer in träffar, läger, tester osv. Detta med kort varsel. Mao som inte klarar av att leverera fixet runt omkring utan trassel?

Är sånt viktigt för er när ni kollar uppfödare? Tappar en rörig uppfödare lite i trovärdigheten för er?
Mina hundars uppfödare är jätteröriga!
Hundar har blivit glömda i rastgårdarna när det är dags att åka till tävlingar, hundar vaccineras/veterinärbesiktigas osv i sista sekund, när jag varit med och levererat valpar är det inte alltid 100% koll på var alla papper är förrän sekunden innan valpköparen ska åka med valpen... Jag tror inte heller att de någonsin kommit iväg vid planerat klockslag när de ska resa till tävlingar eller liknande. Vi som känner dem skrattar mest åt hur de vimsar runt.

Trots detta, så jäklar vilka bra hundar de får fram!
De har hållit på mycket och länge (ca 30-35 år och många gånger haft flera kullar per år). Jag har träffat en enorm mängd av hundar från dem och i princip samtliga har varit mycket trevliga mentalt, friska och med sund kroppsbyggnad. De har många kullar där alla som fått möjlighet att tävla på något sätt även har placerat sig utmärkt vid de flesta tävlingstillfällena.

Så ja, trots att de är minst sagt virriga så vet de hur man får fram bra hundar. Det finns säkert flera uppfödare som kan vara på liknande sätt.

Tillägger: några valpträffar/läger ordnar de inte. Det skulle aldrig gå att få till på något vettigt sätt.
 
Min senaste omplacering kommer indirekt från en utländsk kennel jag länge haft ögonen på, nu tror jag iofs att det är väldigt bra ordning där men det är över 10 år sedan jag fick upp ögonen för de hundarna. Tiken är uppfödd där och hannen är en av deras importer, hunden jag har är själv en import och som sagt omplacering och nu ca 1.5 år.

Helt fantastiskt underbar hund! :love: Helt ljuvlig men fortfarande lite strykrädd och osäker med okända, trist att se hur han fortfarande kan huka sig och blunda när jag ger honom mat. :( Men han har ett kalastemperament och är så otroligt tillgiven och mycket will to please. :heart
 
Liten undran som egentligen är ett sidospår till tråden men av alla trådar tyckte jag den passade mest in här.

Hur ställer ni er till "röriga" uppfödare? Dvs uppfödare som inte har nån ordning om sig gällande papper, ekonomi, ofta ställer in träffar, läger, tester osv. Detta med kort varsel. Mao som inte klarar av att leverera fixet runt omkring utan trassel?

Är sånt viktigt för er när ni kollar uppfödare? Tappar en rörig uppfödare lite i trovärdigheten för er?

Jag tänker att en bra uppfödare måste ha god moral. Dvs kunna ge upp sina personliga drömmar för ett högre mål, avstå från att använda en hund de satsat på, vara ärliga när det gått lite snett osv osv.
Har ingen direkt erfarenhet av just uppfödare men jag känner många oorganiserade människor med ovanligt bra moral.
Att de har koll på hundarnas välbefinnande är så klart ett krav då. Men i mitt liv har det inte varit de rörigaste som varit dåliga på att se till hundarnas behov heller..

Mvh oorganiserad matte som inte kan hantera deadlines;)
 
Jag tänker att en bra uppfödare måste ha god moral. Dvs kunna ge upp sina personliga drömmar för ett högre mål, avstå från att använda en hund de satsat på, vara ärliga när det gått lite snett osv osv.
Har ingen direkt erfarenhet av just uppfödare men jag känner många oorganiserade människor med ovanligt bra moral.
Att de har koll på hundarnas välbefinnande är så klart ett krav då. Men i mitt liv har det inte varit de rörigaste som varit dåliga på att se till hundarnas behov heller..

Mvh oorganiserad matte som inte kan hantera deadlines;)

Det verkar mest vara jag som inte skulle känna mig helt trygg med att få det jag söker från någon som inte har vidare koll på papper, ekonomi, bokningar, löften ect i sin kennel :)
 
Jag skulle nog inte vilja köpa en valp av en kennel som verkligen har noll koll, för om uppfödaren inte har koll på sin ekonomi eller papper känner jag inte att jag kan lita direkt på att uppfödaren har koll på valparna och parningarna. Undantag då om det är en uppfödare jag känner som jag faktiskt vet har koll på viktiga grejer även att det inte verkar så från utsidan såklart. Men det är nog mest för att jag inte är en van hundmänniska och aldrig köpt valp innan eller så :D
 
Det verkar mest vara jag som inte skulle känna mig helt trygg med att få det jag söker från någon som inte har vidare koll på papper, ekonomi, bokningar, löften ect i sin kennel :)

Nej då, jag är ganska noga själv och gillar när andra är det!

Jag kanske inte aktivt hade valt bort en rörig uppfödare om deras parningar var lovande, men indirekt hade jag gjort det. Klickar så mycket bättre med folk som har ordning och reda omkring sig och som har koll på vad de sysslar med. Även om "klicket" inte är ensamt avgörande vid val av uppfödare så spelar det roll. Uppfödare jag inte klickat minsta med har jag strukit från listan ganska snabbt och det ska till en helt obegripligt bra parning för att jag ska överväga att ta upp kontakten där igen.

Kortfattat: Jo, ordning spelar viss roll men är kanske inte helt avgörande. :)
 
Jag skulle nog inte vilja köpa en valp av en kennel som verkligen har noll koll, för om uppfödaren inte har koll på sin ekonomi eller papper känner jag inte att jag kan lita direkt på att uppfödaren har koll på valparna och parningarna. Undantag då om det är en uppfödare jag känner som jag faktiskt vet har koll på viktiga grejer även att det inte verkar så från utsidan såklart. Men det är nog mest för att jag inte är en van hundmänniska och aldrig köpt valp innan eller så :D
Jag tror de flesta av mina uppfödarvänner är lite som en annan, specialintresserad som borde diagnosticerats med en bokstavskombination... Det vill säga de har benkoll på sina hundar och allt runt det men kan vara både socialt speciella och praktiskt ganska förvirrade ;)
 
Jag hade kunnat nappa faktiskt om ekonomin var stabil. Jag gillar Leonberger och de låter ju som att dom är trevliga trots eländet. Det är inte en ras jag skulle köpa som valp, men en vuxen omplacering skulle jag kunna tänka mig. En av mina hjärtehundar var en lite knepig Leonberger-tik. (Mönster, små-knepiga tikar stjäl mitt hjärta, Terv, Leonberger, schäfer och en icke-knepig, trevlig riesentik)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 226
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
317
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 271
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
517
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp