Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns en grupp där colliehanar tillgängliga för avel läggs ut, den senaste som kommit upp beskrivs som lugn, stabil och orädd samt skottfast på MH. Det senaste är åtminstone verifierbart. Bryr man sig om att kolla sånt hittar man också att han har en tidigare kull och utifrån den, sitt eget och övriga släktens resultat så har hans indexvärde för Nyfikenhet/Orädsla beräknats till 76. Han är naturligtvis friröntgad själv, några syskon och den enda avkomma som röntgats har inte lika bra resultat utan även HD-index hamnar på 76.

Den här hunden beräknade avelsvärde för både Nyfikenhet/Orädsla och HD ligger alltså så lågt under rassnittet att det inte går att göra en kombination med honom där kullens beräknade index ligger över 100 - det finns ingen tik som kan höja siffrorna så mycket. Det har gnällts en massa om att avelsbasen kommer att bli för liten om Collieklubben får genom sin ansökan om krav på kullindex för N/O på mer än 100. I själva verket kommer nästan alla hundar fortfarande kunna användas, däremot inte i vilken kombination som helst. Dock kommer den här typen av hundar att hindras från att gå i avel - och det är därför jag hoppas att SKK beviljar ansökan. Det finns absolut ingen anledning till att en hund med så dåligt index ska gå i avel!
 
Finns en grupp där colliehanar tillgängliga för avel läggs ut, den senaste som kommit upp beskrivs som lugn, stabil och orädd samt skottfast på MH. Det senaste är åtminstone verifierbart. Bryr man sig om att kolla sånt hittar man också att han har en tidigare kull och utifrån den, sitt eget och övriga släktens resultat så har hans indexvärde för Nyfikenhet/Orädsla beräknats till 76. Han är naturligtvis friröntgad själv, några syskon och den enda avkomma som röntgats har inte lika bra resultat utan även HD-index hamnar på 76.

Den här hunden beräknade avelsvärde för både Nyfikenhet/Orädsla och HD ligger alltså så lågt under rassnittet att det inte går att göra en kombination med honom där kullens beräknade index ligger över 100 - det finns ingen tik som kan höja siffrorna så mycket. Det har gnällts en massa om att avelsbasen kommer att bli för liten om Collieklubben får genom sin ansökan om krav på kullindex för N/O på mer än 100. I själva verket kommer nästan alla hundar fortfarande kunna användas, däremot inte i vilken kombination som helst. Dock kommer den här typen av hundar att hindras från att gå i avel - och det är därför jag hoppas att SKK beviljar ansökan. Det finns absolut ingen anledning till att en hund med så dåligt index ska gå i avel!
Siffror! Han funkar ju bra hemma... :cry:
 
Blocket-surfandet fortsätter:

"Valpar, 8v, av mellanstorlek finnes

"Ras fakta"; Vem bestämmer ras? Upp till var och en då det är baserat på tro och inte fakta. Hur som helst har jag avlat på följande egenskaper och personligheter; gladlynthet, nyfikenhet, lagom energinivå, socialkompetens, gosighet, mental stabilitet och mkt lekfulla med stor arbetslust. Perfekt temperament för alla situationer."

Säljaren nämner alltså ingenstans vad för raser som finns i. Ser ut som Rottis/Ridgeback.

Det är också en helt homogen kull! :up:

"Vilken valp skall ni köpa :) Kvittar då all är lika genom att de är samma ras.."
Man får alltså bestämma själv vilken ras det är? Gud va praktiskt :up:
 
Såg precis en annons om en omplacering på 6 månader: shar pei/husky, till ny hundvan familj.
Jisses så söt den var. Såg ut som man kan tänka sig en sharpei utan rynkor och med ett blått och ett brunt öga :love:
Säkert jättefrisk och en bra familjehund 'som gillar att följa med på allt men behöver en fast hand'

:laugh:
 
Dagens fynd från allas vårt block: Gumminakna teacup valpar! (sök gumminakna- whatever the hell that is- så får ni upp den). Bara 30 000 stycket!! (chi + kines o ska tydligen väga 250 gram-.. låter hälsosamt.. not.. och hur en kines + chi kan bli så små som 8-veckors..?

Notera att man får inte höra av sig om priset men man kan kanske pruta lite ändå.. hur man nu gör det när man inte får prata om priset på dessa unika gummivalpar :meh::wtf:
 
Dagens fynd från allas vårt block: Gumminakna teacup valpar! (sök gumminakna- whatever the hell that is- så får ni upp den). Bara 30 000 stycket!! (chi + kines o ska tydligen väga 250 gram-.. låter hälsosamt.. not.. och hur en kines + chi kan bli så små som 8-veckors..?

Notera att man får inte höra av sig om priset men man kan kanske pruta lite ändå.. hur man nu gör det när man inte får prata om priset på dessa unika gummivalpar :meh::wtf:
https://m.blocket.se/vi/75303584.htm
Hah! Skulle just lägga in länken när jag såg att de redan nämnts här.
Otroligt. Man baxnar.
 
Började valpkurs med min nya valp igår. Bara teori första gången, inga hundar med, men presentation av deltagarna och våra hundar.

En valp som kommer att bli riktigt intressant att följa - en 12-årig tjej som ska gå kursen med följande blandis: schäfer/bordercollie + greyhound/husky. Jag hoppas, hoppas för tjejens skull att det kommer att funka bra, men jag undrar hur man som förälder kan köpa en sådan blandning till en 12-åring? Hur tänker man då?
 
En valp som kommer att bli riktigt intressant att följa - en 12-årig tjej som ska gå kursen med följande blandis: schäfer/bordercollie + greyhound/husky. Jag hoppas, hoppas för tjejens skull att det kommer att funka bra, men jag undrar hur man som förälder kan köpa en sådan blandning till en 12-åring? Hur tänker man då?

De tänker säkert - precis som många andra okunniga och naiva - att "hunden blir vad man gör den till" , det där med genetik och arv är ju bara humbug:meh:.

Stackars tjej, jag hoppas som du att hunden och hon funkar bra, men bara av att läsa korsningen så blir man rädd att det kommer förstöra hennes hundintresse bara för att hon kommer få kämpa som fan :( . Var hennes föräldrar med som stöd på kursen?
 
De tänker säkert - precis som många andra okunniga och naiva - att "hunden blir vad man gör den till" , det där med genetik och arv är ju bara humbug:meh:.

Stackars tjej, jag hoppas som du att hunden och hon funkar bra, men bara av att läsa korsningen så blir man rädd att det kommer förstöra hennes hundintresse bara för att hon kommer få kämpa som fan :( . Var hennes föräldrar med som stöd på kursen?
Pappan var med på kursen igår, han berättade att de redan har en golden därhemma, men att den nya valpen skulle bli dotterns egen hund. Jag hoppas han kommer att vara med i fortsättningen också som stöd!
 
https://m.blocket.se/vi/75303584.htm
Hah! Skulle just lägga in länken när jag såg att de redan nämnts här.
Otroligt. Man baxnar.
"De är 50% chihuahua och 50% kinesisk nakenhund....OBS! De är väldigt dyra men värda sin vikt i guld. OBS!!! Vill ej ha svar från er som inte har tänkt köpa någon av valparna men som ändå måste lägga sig i och ha synpunkter över priset. Till er säger vi: Köp någon annan valp som är betydligt billigare för det finns tusentals jättebilliga valpar till salu på Blocket. Dock vet vi till 100% att just sådana här valpar ej går att få tag på någon annanstans. Priset kan diskutteras något om vi finner rätt hem."

Alltså what?!
100%, really? Ingen annan i hela Sverige har testat denna unika blandning? Ok...
Exakt HUR är de värda sin vikt i guld? ..vilket väl iofs inte blir så mycket då de är så små.. ;)
Kommer man kunna avla vidare på dem och producera guldägg eller vad?
Min cockerpoo är ju också värd sin vikt i guld. Tycker jag. Eftersom jag älskar honom. Kan inte sälja honom för 30 000 kr ändå..
 
Började valpkurs med min nya valp igår. Bara teori första gången, inga hundar med, men presentation av deltagarna och våra hundar.

En valp som kommer att bli riktigt intressant att följa - en 12-årig tjej som ska gå kursen med följande blandis: schäfer/bordercollie + greyhound/husky. Jag hoppas, hoppas för tjejens skull att det kommer att funka bra, men jag undrar hur man som förälder kan köpa en sådan blandning till en 12-åring? Hur tänker man då?
Tack gode gud för att de iaf sökt sig till kursverksamhet från start!
Få gör det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 178
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 202
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 523
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp