Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror de flesta av mina uppfödarvänner är lite som en annan, specialintresserad som borde diagnosticerats med en bokstavskombination... Det vill säga de har benkoll på sina hundar och allt runt det men kan vara både socialt speciella och praktiskt ganska förvirrade ;)

Jag åsyftade dock rörighet i kenneln, inte privat :)
 
Det verkar mest vara jag som inte skulle känna mig helt trygg med att få det jag söker från någon som inte har vidare koll på papper, ekonomi, bokningar, löften ect i sin kennel :)

Vad jag funderar på när du skriver så är hur någon kan veta att en annan kennel inte har ordning på sådana saker? Alltså, visst, om valpköpare inte får med papper, om löften bryts och det skrivs mycket konstigheter i sociala medier så märks det ju. Men jag kan ärligt säga att jag inte har en blekaste aning om någon kennels ekonomi och tvivlar på att jag skulle kunna ha koll på vad någon kennel bokar in eller planerar annat än om det var just kennelträffar. M.a.o. kan nog många kennlar vara väldigt röriga utan att någon som jag upptäcker något av det :p
 
Vad jag funderar på när du skriver så är hur någon kan veta att en annan kennel inte har ordning på sådana saker? Alltså, visst, om valpköpare inte får med papper, om löften bryts och det skrivs mycket konstigheter i sociala medier så märks det ju. Men jag kan ärligt säga att jag inte har en blekaste aning om någon kennels ekonomi och tvivlar på att jag skulle kunna ha koll på vad någon kennel bokar in eller planerar annat än om det var just kennelträffar. M.a.o. kan nog många kennlar vara väldigt röriga utan att någon som jag upptäcker något av det :p

Nog finns det många kennlar med taskiga rykten, men ändå får de ju sålt.
Jag tycker man hör (och ser på sociala medier) en hel del valpköpare som berättar om olika grejer de råkat ut för. Jag har även sett olika div hundrelaterade aktörer neka uppfödare samarbete pga rykten de burit. Det kan vara att neka parningar, kursledare som nobbar läger osv.
 
En aussieuppfödare har "råkat" få en "tjuvparningskull" på sin tik som nu är 16 månader.... givetvis inte ens MH på tiken.
 
För att inte tala om att tiken vill ju ha valpar :idea:
Nä SKK skulle ta o strama åt sina regler o följa dom till punkt o pricka,dom duckar tom SJV regler :banghead::yuck:

Ja det där stör mig nåt enormt. Det där med att regga kullar fö att inte valpköpare ska bli lidande.. de har ju inte köpt med stamtavla. Då kan de ju börja regga alla blandisar oxå för att inte nån ska bli "lidande" :cautious: (Hundarna lider uppenbarligen inte då..??)
 
Ja det där stör mig nåt enormt. Det där med att regga kullar fö att inte valpköpare ska bli lidande.. de har ju inte köpt med stamtavla. Då kan de ju börja regga alla blandisar oxå för att inte nån ska bli "lidande" :cautious: (Hundarna lider uppenbarligen inte då..??)
Det brukar heta att vet anser att en dräktighet o valpning är skonsammare för tiken än att spruta den.:banghead:
 
Alltså va f*n :confused:
Läste på Facebook angående den där "kenneln" som fött upp storpudlar, den som det stormat så mycket kring, den där de fått djurförbud men ändå fått behålla sina hundar för att själva göra sig av med dem..
De ska tydligen vara i full gång fortfarande. Sälja valpar som levereras ur en baklucka på nån parkeringsplats och allt vad det var :confused:
Är ett djurförbud verkligen så tandlöst, eller kan det bara vara hittepå för att smutskasta ännu mer?
 
Alltså va f*n :confused:
Läste på Facebook angående den där "kenneln" som fött upp storpudlar, den som det stormat så mycket kring, den där de fått djurförbud men ändå fått behålla sina hundar för att själva göra sig av med dem..
De ska tydligen vara i full gång fortfarande. Sälja valpar som levereras ur en baklucka på nån parkeringsplats och allt vad det var :confused:
Är ett djurförbud verkligen så tandlöst, eller kan det bara vara hittepå för att smutskasta ännu mer?

Kan vara hittepå, men egentligen skulle det inte förvåna mig om det var sant. Utifrån vad jag tolkade det som så såg inte kennelägaren sin del i det som hände, utan ansåg att alltihop var en enda stor häxjakt och personer som tycker så brukar ofta inte dra sig för att göra samma fel om och om igen. Problemet är att ingen kan kontrollera om detta stämmer eftersom man tydligen inte hittar kennelägaren eller dennes familjemedlem som varit delaktig.
 
Finns House of Rottweiler kvar? Jag kom att tänka på dem iom den här tråden, men hittar dem ingenstans på nätet - förutom trådar OM dem, från flera år tillbaka. Man får väl hoppas att de lagt ner...
 
Finns House of Rottweiler kvar? Jag kom att tänka på dem iom den här tråden, men hittar dem ingenstans på nätet - förutom trådar OM dem, från flera år tillbaka. Man får väl hoppas att de lagt ner...

Har för mig den frågan var uppe för länge sen och att det då framkom att de inte finns kvar längre, men är inte helt säker.
De var väl sådana där som var duktiga på att marknadsföra sig och skriva en massa smörja som lät bra men aveln var rent bedrövlig?
 
Blocket-surfandet fortsätter:

"Valpar, 8v, av mellanstorlek finnes

"Ras fakta"; Vem bestämmer ras? Upp till var och en då det är baserat på tro och inte fakta. Hur som helst har jag avlat på följande egenskaper och personligheter; gladlynthet, nyfikenhet, lagom energinivå, socialkompetens, gosighet, mental stabilitet och mkt lekfulla med stor arbetslust. Perfekt temperament för alla situationer."

Säljaren nämner alltså ingenstans vad för raser som finns i. Ser ut som Rottis/Ridgeback.

Det är också en helt homogen kull! :up:

"Vilken valp skall ni köpa :) Kvittar då all är lika genom att de är samma ras.."
 
Blocket-surfandet fortsätter:

"Valpar, 8v, av mellanstorlek finnes

"Ras fakta"; Vem bestämmer ras? Upp till var och en då det är baserat på tro och inte fakta. Hur som helst har jag avlat på följande egenskaper och personligheter; gladlynthet, nyfikenhet, lagom energinivå, socialkompetens, gosighet, mental stabilitet och mkt lekfulla med stor arbetslust. Perfekt temperament för alla situationer."

Säljaren nämner alltså ingenstans vad för raser som finns i. Ser ut som Rottis/Ridgeback.

Det är också en helt homogen kull! :up:

"Vilken valp skall ni köpa :) Kvittar då all är lika genom att de är samma ras.."
Tror det är samma man som varit uppe förr, isf är det bland annat dobermann, ca de bou och rottis i dem om jag inte minns fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 172
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 202
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 522
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp