Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det verkar som om "det slagit över" lite på väldigt många katthem, det blir ett slags extremskyddande av katter. Och enligt dessa katthem får inte ens kastrerade katter, som bor hos människor på en gård långt från grannar och med obefintlig trafik ha utekatter. Jag ser också katthem som en förhållandevis urban företeelse. Det finns ju en poäng med innekatter mitt i Stockholm...
Min erfarenhet också. Galna kattsamlare som håller vildkatter instängda i badrum i åratal i "väntan på rätt hem". Hade en kort period kontakt med största lokala katthemmet, det var en skrämmande upplevelse.
 
Alltså det där med procenter.. :banghead:
"Pappan är en snart 4-årig blandras, 88 % golden retriever, 12 % flatcoated retriever. Han är en frisk, snäll, lydig och social kille.
Mamman är en snart 3-årig blandras, 50 % australian shepherd, 25 % golden retriever, 12,5 % bordercollie och 12,5 % springer spaniel. "
 
Det är väl det där med naturligt beteende som är lite speciellt på hund. Ta tex BC. Den kan vara ute hela dagen om du så vill men kan fortfarande få lustiga beteenden för att den inte har rätt arbetsuppgift. En häst och katt blir inte knäpp sålänge de får vara häst och katt. Många hundar behöver så mycket mer än att bara "få vara hund".

Min häst blir skvatt galen om hon inte får jobba, liksom många andra sporthästar. Skulle hon bara gå i hagen skulle hon stressa sönder sig. Ostimulerade hästar brukar utveckla beteendestörningar typ vävning, krubbitning, hagvandring etc.
 
Alltså det där med procenter.. :banghead:
"Pappan är en snart 4-årig blandras, 88 % golden retriever, 12 % flatcoated retriever. Han är en frisk, snäll, lydig och social kille.
Mamman är en snart 3-årig blandras, 50 % australian shepherd, 25 % golden retriever, 12,5 % bordercollie och 12,5 % springer spaniel. "
Vad är problemet med att ange procent?
 
Min häst blir skvatt galen om hon inte får jobba, liksom många andra sporthästar. Skulle hon bara gå i hagen skulle hon stressa sönder sig. Ostimulerade hästar brukar utveckla beteendestörningar typ vävning, krubbitning, hagvandring etc.

Många sporthästar tycker jag har en miljö som är ganska lite stimulerande. Många timmar på box, för små hagar, för lite aktivitet i hagen, för få alt inga hästkompisar.

De sk sporthästar jag träffat på har ärligt talat inte varit speciella mot andra. Det finns avelsston som skrotar runt och unghästar som är nöjda. Sen är det klart att hästar i hög kondition blir rastlösa om man plötsligt tar bort motionen. Men nja, att de skulle få beteendestörningar av att vara ute 24/7, ha fri tillgång på grovfoder, hästkompisar, stora hagar, vatten i ena änden och mat i andra tex. Har svårt att tro det.
 
Min häst blir skvatt galen om hon inte får jobba, liksom många andra sporthästar. Skulle hon bara gå i hagen skulle hon stressa sönder sig. Ostimulerade hästar brukar utveckla beteendestörningar typ vävning, krubbitning, hagvandring etc.

Ärligt talat tycker jag många sporthästar verkar väldigt toleranta mot att ha tråkig miljö och lite stimulans. Hur många är det inte som är ute i 2-6 timmar i små rutor och sen rids 1 h 5-7 dagar i veckan, oftast på ridbana.
 
Vad är problemet med att ange procent?

Därför du inte vet hur mycket av vad som ärvs efter första generationens blandrasavel. En renrasig som paras med en annan ras ger avkommor som är 50-50. Säg att du har en hund som är hälften labrador och hälften pudel och du parat den med en pudel. Teoretiskt sett kan du få avkommor som är 100% pudel. Ju fler raser och ju fler generationer det gäller, ju mer komplicerat blir det. De där procenten som kommer efter 50-50 betyder ingenting.
 
Därför du inte vet hur mycket av vad som ärvs efter första generationens blandrasavel. En renrasig som paras med en annan ras ger avkommor som är 50-50. Säg att du har en hund som är hälften labrador och hälften pudel och du parat den med en pudel. Teoretiskt sett kan du få avkommor som är 100% pudel. Ju fler raser och ju fler generationer det gäller, ju mer komplicerat blir det. De där procenten som kommer efter 50-50 betyder ingenting.

Det förstår jag, samtidigt brukar jag som blandisägare (lång historia) faktiskt ange procenten för att folk ska få en uppfattning iaf. I vårt fall har vi en bruksschäfer/ labbe. Lägger jag då till 87,5% schäfer och 12,5% labbe så slipper jag frågor om det verkligen är labbe i. :)

Annars behöver jag förklara att jo det är schäfer/ labbe men att hon låter som en schäfer, rör sig som en schäfer, har temperament som en schäfer osv. Det enda hon fått av labben är att pälsen är ngt kortare än en korthårig schäfers (dock inte Labbekort).
 
Det förstår jag, samtidigt brukar jag som blandisägare (lång historia) faktiskt ange procenten för att folk ska få en uppfattning iaf. I vårt fall har vi en bruksschäfer/ labbe. Lägger jag då till 87,5% schäfer och 12,5% labbe så slipper jag frågor om det verkligen är labbe i. :)

Annars behöver jag förklara att jo det är schäfer/ labbe men att hon låter som en schäfer, rör sig som en schäfer, har temperament som en schäfer osv. Det enda hon fått av labben är att pälsen är ngt kortare än en korthårig schäfers (dock inte Labbekort).
Fast det är ju mycket bättre om folk då kan få en uppfattning om att "jaha, bara för att det är en annan ras i betyder inte det att hunden behöver få några drag av den rasen".

En hund som är 1% Husky kan fortfarande bli 100% Husky, något som de flesta inte har en susning om..
 
Fast det är ju mycket bättre om folk då kan få en uppfattning om att "jaha, bara för att det är en annan ras i betyder inte det att hunden behöver få några drag av den rasen".

En hund som är 1% Husky kan fortfarande bli 100% Husky, något som de flesta inte har en susning om..

I den bästa av världar kanske men den orken har inte jag. Rör vi oss bland nytt folk kan vi få frågan om vilken kennel hon är från 10ggr på en timme.
 
Och för att äta själva funkar ju det. Men Ska man sikta på att få fram specifika egenskaper så gör man det klart lättare för sig om man väljer renrasigt.
Ja, absolut! Vi säljer vare sig levande eller slaktade djur, utan vår lilla fåruppfödning är enbart till husbehov. Om hundar bara fick en valp som tikägaren behöll eftersom denne så gärna ville ha en avkomma efter gulliga Fluffsan, så hade det inte funnits några problem med blandrasavel... Nu får ju en medelstor hund 5-10 valpar i en kull och även om avelsdjursägarna själva vill ha var sin, så ska ändå ett gäng ut till andra. Att Fluffsans ägare anser att dennes tik är skapelsens krona och därför bara måste gå i avel, så är ju Fluffsan bara en hund bland alla andra för de som inte känner henne. Om Fluffsan är en renrasig hund så kan ju ägaren i alla fall ta fram bevis på att Fluffsan är så bra som denne säger, genom att göra de hälsotester som är relevant för rasen, gärna göra någon form av mental-/funktionsbeskrivning (BPH, MH, FB-R etc beroende på ras), ställa ut på officiella utställningar och om det är en arbetande ras även pröva Fluffsan inom det område som är relevant för rasen. Att Fluffsan är snäll mot familjens barnbarn och inte jagar grannens katt är ju ingen avelsmerit.
 
Mina blandraser sa jag bara blandraser om. Jag gick aldrig in på detaljer om ingen frågade. Den första sa jag bara "en salig röra" om nån frågade. (50% golden, 25 %rottis 12,5% labb och 12,5% Spingerspaniel) för en salig röra i skallen med egenskaper som gick emot varandra var det.
Den andra var 50/50 schäfer och Keeshound, men jag sa bara raserna. Procenten sa liksom inget då hon fått 100% av en ras i vissa egenskaper och 100% av den andra i andra. En del egenskaper fattades helt!
 
Det förstår jag, samtidigt brukar jag som blandisägare (lång historia) faktiskt ange procenten för att folk ska få en uppfattning iaf. I vårt fall har vi en bruksschäfer/ labbe. Lägger jag då till 87,5% schäfer och 12,5% labbe så slipper jag frågor om det verkligen är labbe i. :)

Annars behöver jag förklara att jo det är schäfer/ labbe men att hon låter som en schäfer, rör sig som en schäfer, har temperament som en schäfer osv. Det enda hon fått av labben är att pälsen är ngt kortare än en korthårig schäfers (dock inte Labbekort).

Fast varför behövs det anges procent för att folk ska få en uppfattning? Det räcker väl med att säga att det är en blandning av schäfer och labbe? Jag har en kull blandraskatter hemma och ingen skulle gissa att nummer 3 är syskon med nummer 1 och 2 eftersom de är så olika varandra. På Blocket skulle de ha samma procentsatser angivna, men i praktiken säger det ju ingenting.
 
Det förstår jag, samtidigt brukar jag som blandisägare (lång historia) faktiskt ange procenten för att folk ska få en uppfattning iaf. I vårt fall har vi en bruksschäfer/ labbe. Lägger jag då till 87,5% schäfer och 12,5% labbe så slipper jag frågor om det verkligen är labbe i. :)

Annars behöver jag förklara att jo det är schäfer/ labbe men att hon låter som en schäfer, rör sig som en schäfer, har temperament som en schäfer osv. Det enda hon fått av labben är att pälsen är ngt kortare än en korthårig schäfers (dock inte Labbekort).
Det är väl bara att säga att farmors far (eller vem det nu är) var labbe. Istället för att ange procent som man inte ens vet hur mycket de ärvt ner.
 
Min går ute nästan hela tiden, med andra hästar. Hon tycker inte det är roligare för det. Jag ville bara belysa att man inte kan anta att hästar är på ett visst sätt för att bevisa något om hundar. Hästar är också väldigt olika.

Det är ingen som säger att hästar inte är olika? Eller katter. eller kaniner.

Fast det är skillnad på medfödda egenskaper samt behov och invanda vanor samt kondition.

Häst som rids och tränas - invand vana.
Häst som behöver träffa kompisar, röra på sig ordentligt, rejält med grovfoder - medfött behov.

Enligt ditt resonemang skulle varenda avelssto och unghäst vara skvatt galen.

Min ponny sparkade sönder en boxdörr för att han var ute för lite. Oavsett hur mycket han tränades, och han var i hög kondition, så var han absolut inte nöjd om timmarna inne var för mycket. För att det är grundliggande behov att hästar behöver röra på sig mycket.

Min ponny är en träningsnarkoman. Efter en timme så har han egentligen kommit igång som bäst och jobbar gärna på ungefär hur länge som helst. Men han har nu så gott som stått i över två år och även om han var lite laddad i början och gärna vill röra på sig, så är han fullt nöjd med att gå på lösdrift med sina polare. Nöjdast är han om han får gå med unghingst att leka en massa med.

En hund kan också hållas i högre kondition och få mer stimulans än "nödvändigt". Det betyder inte att de BEHÖVER det. Och klart att de kan bli rastlösa om man helt plötsligt minskar på aktiviteten. Men att de skulle bli knäppa om man tog bort "överskottet" stämmer ju sällan, om de är hyffsat okej i huvudet och de får vänja sig.

Jag vet inte. Jag har så svårt att tro att hästar går runt och blir galna och skaffar sig stereotypa beteenden när de har tillgång till att utöva alla sina behov. Jag menar, de föds ju liksom inte med behovet att tränas av oss. Det är något som vi sakta bygger upp under flera års tid. Hundar däremot, de föds med de egenskaperna. Det märks mycket redan i valpstadiet hur mycket eller lite drifter en hund har.
 
Hundar däremot, de föds med de egenskaperna. Det märks mycket redan i valpstadiet hur mycket eller lite drifter en hund har.

Så de förvildade eller hemlösa hundarna utvecklar ofta stereotypa beteenden för att de inte har människor som ser till att hålla dem i arbete? De lyckas inte få utlopp för sina behov på egen hand?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 183
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 203
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
511
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 523
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp