Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
"BlandrasValpar 10 veckor tikar/hanar,1st 11månaders hane& 1st 4månaders hane. Korsning chäfer/rottweilerXspaniell/siberianhusky, fina lättdresserade hundar utan något jaktintresse, säljes till köpare med bra rastmöjlighet,pris från 1950kr"

Lättdresserade? Då får man hoppas de inte får så mkt utslag på huskyn :cool:

Hur tänker ni kring fortsatt avel på tik som vid första kullen blir snittad? (Vad jag vet pga att hon aldrig kom igång ordentligt vid förlossningen)?
.

Jag gör det inte gärna och inte utan att ha tänkt genom saken både en och tio ggr. Har hänt en gång, mycket fin tik med bra stam och temperament och bra meriter och hälsotester osv, hon hade hela paketet. Snittet var pga felläge. Tyvärr blev även andra kullen snitt, var en ensam stor rejält missbildad valp. Planerade snitt och att para om en med primär värksvaghet, då är man bara girig i mitt tycke.

Jag såg en kommentar från en veterinär i England som undersökt en 5 mån fralla och jag grät nästan när jag läst klart. Han hade så stora ögon att ögongloben var för stor för ögonhålan, till den grad att han inte kunde stänga ögonlocken ordentligt. Han hade även näsborrar så små att han överhuvudtaget inte kunde andas genom näsan, samt att svalget var för långt i förhållande till skallbenet att det gick bak ner i halsen, så när han åt och drack kvävde han sig själv. Förutom det hade han även så djupa veck i ansiktet att de skavde mot varandra så det bildades djupa skavsår i vecken som varade. :(
Som jag förstod lämnades den till ett hundstall, veterinären ville avliva. :/

Men vilken idiot lämnar en sjuk hund till ett hundstall?? O vilket hundstall tar emot?? :mad:

Jag såg en annons om chihuahua. Båda föräldrarna var SKK-reggade men kullen skulle inte reggas p.g.a det var tjuvparning :confused: Uppfödaren ägde båda hundarna, de var inte syskon eller unghundar.
Vad spelar det för roll om det är tjuvparning?

Är den sk uppfödaren medlem i SKK borde nån anmäla det hela :meh: Ligger säkert mer bakom..

Min erfarenhet också. Galna kattsamlare som håller vildkatter instängda i badrum i åratal i "väntan på rätt hem". Hade en kort period kontakt med största lokala katthemmet, det var en skrämmande upplevelse.

När jag jobbade på klinik var de inte glada på ett lokalt katthem som verkligen samlade på sig för många katter, det kunde bryta ut sjukdomar för att de inte hade koll på djuren osv. Likadant verkar många katthem endast sälja till de som vill ha djuren inne 24/7 även om de varit ute hela livet. Jag vet att det är större risker med att ha dem ute, men att stänga in en katt som levt som utekatt i flera år.. det tycker jag inte känns så snällt. Funkar ju med vissa men med andra.. vet hur våra fört liv när de velat gå ut och inte fått, tex när en var skadad. Men men, OT. Väldigt mycket kattsnack här nu :D
 
Ja, det finns en plan för bevarande av "bondkatt", men det finns inget utförande av den.
Det finns t.ex. ingen rasförening "Bondkatt".
Europé är inte samma sak som lantraskatten, den avlas inte heller med ett "bevarande perspektiv". Tyvärr verkar dessutom antalet födda "Europé"-ungar vara väldigt få i Sverige.

Jag skrev en hel del om "lantraskatt" på en tråd på kattsidan för en tid sedan.

Och tog fram en hisklig massa länkar och underlag...

Jag fortsätter gärna en diskussionen om lantraskatter under "kattforumet", men har inte riktigt tid att skapa en tråd och engagera mig djupt i en sådan diskussion nu under vårbrukstider...

Det är lugnt, alla tycker olika om vad som torde räknas att vara våran "lantras", men idén med Europén har sen 40-talet att bevara vår klassiska lantraskatt. Jordbruksverket har den med i sitt bevarandeprogram sen några år tillbaka. Hittills har vi bara den, och det tas visst in noviser även nu i Sverige fick jag reda på (underbart!).

Att Europén är ovanlig är för att marknaden är liten; folk som vill ha en sällskapskatt ser Europén och tänker, "Öh, en sådan kan jag få gratis hos grannbonden." En person som vill ha en musjägare på sin gård tänker, "Öh, en sådan kan jag få gratis hos grannbonden, och jag vet inte ens om den här blir en bra jägare eller inte". Den typiska personen bryr sig lite om saker som hälsotester. Att avla fram bra musjägare blir inte ett fokus, för dessa potentionella kunder söker musjägare ifrån andra håll istället (och är dessutom billigare!). Så Europén sitter tyvärr i en konstig sits. Det finns ingen annan "utmanare" heller för att bygga upp en Nordisk bondkattsras.

Iaf, detta är OT och håller med om att detta borde tas till kattforumet. :o Och när det kommer till tråden och oseriös avel i överlag (ett generellt inlägg för tråden):

Hundar håller jag med om har ett helt annat lager av oseriositet. Har man buskavel med katter, illrar, kaniner, råttor, osv. handlar det mycket och mest om att folk trycker ut söta djurungar utan att bry sig om sjukdomshistorik eller om det finns en marknad för dom eller inte, ev. att tjäna snabba pengar. För lata att kastrera sina djur kanske t.om. Ljug gärna lite om vilka raser som visst ska finnas inblandade och sätt högre pris. Skit i alla regulationer.

Men hos hundar kan du även avla fram individer som är helt mentalt ostabila p.ga att det blir en konflikt i dess hjärna (vallhund + jakthund, släng gärna in lite vakthund och draghund i den också vettja!), hundar med helt sabbade höfter, hundar som kräver enormt mycket arbete som hamnar i en lugn familj, hundar med enorma andningsproblem, hundar med helt galna pälstyper som är gott som omöjliga att ta hand om, hundar med enorma hudproblem, osv. Folk avlar fram galna korsningar och riktar sin annons mot barnfamiljer och "hunden blir som man gör den till". Det kan t.om bli en fara för andra om det slinter i skallen på hunden.

Så ämnet är inte svart och vitt. Ser jag en påstådd "bondkatt/norsk skogSkatt" whatever korsning som visst ska säljas ovaccinerade för 3000kr himlar man mest med ögonen, "jo men eller hur" :meh:, och "Men varför? Finns ju tiotusentals hemlösa huskatter redan. :banghead::banghead:". Någon korsar sin papillon med grannens chihuahua eller shi-tzu. "Har de ens koll sjukdomshistoriken på sina hundar? Finns det inte redan en massa dvärghundskorsningar där ute?" Oseriöst? Javisst! Men ser man en Border Collie/Husky/Ovcharka/Malinois/Rottweiler-korsning som säljs som "perfekta familjehunden" blir man ju mer :nailbiting::nailbiting:.

Den oseriösa hundrasaveln är också en riktig rysare ibland. Hundar med rädslor, ingen leklust, ingen kamplust, D-höfter, säljs till ovetande människor som förväntar sig att de ska få en bra och seriöst uppfödd hund. Istället får de en sönderstressad hund som inte fungerar i vardagen. En hund som inte kan andas, kan knappt gå normalt. Saker som en hund SKA kunna få göra.

Oseriös avel var ämnet!
 
Senast ändrad:
Lättdresserade? Då får man hoppas de inte får så mkt utslag på huskyn :cool:



Jag gör det inte gärna och inte utan att ha tänkt genom saken både en och tio ggr. Har hänt en gång, mycket fin tik med bra stam och temperament och bra meriter och hälsotester osv, hon hade hela paketet. Snittet var pga felläge. Tyvärr blev även andra kullen snitt, var en ensam stor rejält missbildad valp. Planerade snitt och att para om en med primär värksvaghet, då är man bara girig i mitt tycke.



Men vilken idiot lämnar en sjuk hund till ett hundstall?? O vilket hundstall tar emot?? :mad:



Är den sk uppfödaren medlem i SKK borde nån anmäla det hela :meh: Ligger säkert mer bakom..



När jag jobbade på klinik var de inte glada på ett lokalt katthem som verkligen samlade på sig för många katter, det kunde bryta ut sjukdomar för att de inte hade koll på djuren osv. Likadant verkar många katthem endast sälja till de som vill ha djuren inne 24/7 även om de varit ute hela livet. Jag vet att det är större risker med att ha dem ute, men att stänga in en katt som levt som utekatt i flera år.. det tycker jag inte känns så snällt. Funkar ju med vissa men med andra.. vet hur våra fört liv när de velat gå ut och inte fått, tex när en var skadad. Men men, OT. Väldigt mycket kattsnack här nu :D

Min mor är volontär på ett katthem, där finns det fler katter som varit utekatter hela sitt tuffa liv, men som sen kommer till ett hem och vägrar att gå ut igen.
 
Den galna blandisavlaren "med GARANTI" är i farten igen. Nu med labbe/malamute/"vit schäfer". Man undrar ju hur många hundar de har där ute när det dyker upp kull efter kull med olika föräldrar.

Galna kombinationer förresten (men orelaterat till kvinnan ovanför). Hur låter BC-karelare? Eller vad sägs om en husky-bulldogg?

En off topic-bonus:
"Lea är drygt 22 veckors chiwawa som jag och min familj kanske skaffade lite för hastigt..
Med tanke på tre barn och kommande barn så vill vi inte att Lea drabbas av den närhet kärlek o ömhet hon behöver..."
:(
Kolla in denna på blocket om ni hinner förresten (stavningen bör göra henne lätt att hitta). Lilla plutten ser precis ut som en vingmutter!
Den såg inte det minsta renrasig ut :confused:
 
Min mor är volontär på ett katthem, där finns det fler katter som varit utekatter hela sitt tuffa liv, men som sen kommer till ett hem och vägrar att gå ut igen.

Sen är katter även revirdjur och brukar hålla sig inom det. Oftast handlar det om att en katt har vant sig vid viss stimulans och revirstorlekar. Katter brukar även ha lite svårt för miljöbyten, men det är individuellt (som med mycket annat).

Sen som med oseriös avel så finns det oseriösa katthem, hundstall osv. Det sistnämnda läser man en hel del om i utlandet. Man tar in kringströvande och gatuhundar som har levt halvvilda i decennier, trycker in dom i små burar och försöker placera ut dom i normala hem. Ibland går det kanske, men det är inte alltid.

Rätt så aktuella fall är amerikanska organisationer som köper upp kött/skinnhundar (t.ex Nuerongis) ifrån Sydkorea som inte är avlade för sällskap utan är i flera generationer avlade för kött och dess skinn, inte sällskap. Även de inhemska hundraserna avlade som sällskap/jakt/vakthund, Korean Jin-Do och Pungsanhundar t.ex, klarar sällan ett "typiskt hundliv" som många andra hundraser gör. Och detta gör dom också när det redan finns så många hemlösa hundar i USA i massa härbärgen, hundar av raser som ÄR avlade för sällskap och som tamdjur. :confused: Dessutom, att köpa upp dessa kötthundar bara ger hundköttsindustrin mer pengar, de föder upp fler kötthundar och ersätter de hundar som såldes till dessa organisationer. Lite som att kasta ut vatten ur en läckande båt.

Detta är ett intressant ämne! :idea:
 
Häst är ännu värre än hund, där ska du ju sitta på djuret och har nåt ljushuvud då fått för sig att korsa en stor tung ras med en explosiv reaktiv ras får du oftast en stor tung häst som är lika explosiv som ett fullblod. Och det där ska man försöka rida och hantera, 900 kilo plus. Livsfarligt på riktigt.

Då väntar vi med spänning på en "oseriös-avel-tråd" även på hästsidan.. :D
Lär bli svårt att hitta lika mycket negativ-fakta där dock, eftersom uppgifter om häst inte är lika lättillgängliga/offentliga.
 
En aussiekull på blocket, där de gjort om en kombination för att valparna blev så OTROLIGT BRA!!! Första kullen är född 2016-04-15, andra 2017-04-01.... kull 1 har ju inte hunnit utvärderas nått, så vad som är så OTROLIGT BRA fattar jag inte....

Som grädde på moset gick tiken sitt MH när hon var 62 månader och ett gäng dagar, och hade bl.a 5 på skott....
 
En aussiekull på blocket, där de gjort om en kombination för att valparna blev så OTROLIGT BRA!!! Första kullen är född 2016-04-15, andra 2017-04-01.... kull 1 har ju inte hunnit utvärderas nått, så vad som är så OTROLIGT BRA fattar jag inte....

Som grädde på moset gick tiken sitt MH när hon var 62 månader och ett gäng dagar, och hade bl.a 5 på skott....
Men äh, valparna har väl kammat hem några valp-priser på utställning och inte haft ihjäl sina ägare, det duger väl som utvärdering? :up:
 
En aussiekull på blocket, där de gjort om en kombination för att valparna blev så OTROLIGT BRA!!! Första kullen är född 2016-04-15, andra 2017-04-01.... kull 1 har ju inte hunnit utvärderas nått, så vad som är så OTROLIGT BRA fattar jag inte....

Som grädde på moset gick tiken sitt MH när hon var 62 månader och ett gäng dagar, och hade bl.a 5 på skott....
OTROLIGT BRA = OTROLIGT SÖTA och SÅLDES FORT
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 083
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 123
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 468
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp