Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår att ni säljer arbetande hundar, men gör verkligen alla som skriver i denna tråden det? För de flesta har samma attityd här.

Ang färdig ponny versus valp så är det nog inte så stor skillnad som du tror. Det går lika fort att förstöra en ponny som att sabba en valp så naturligtvis är matchningen ponny/ägare lika viktig som valp/köpare. Som jag skrev tidigare så säljer inte jag heller till den som inte klarar av det men jag ville bara påpeka hur det låter i den här tråden för någon som inte kan lika mycket som ni. Jag har också träffat en hel del uppfödare av rashundar genom åren, jag hade släthårig foxterrier i ett tidigare liv och var mycket på utställningar med dem, och en viss nedlåtande attityd mot valpköpare fanns även då. Jag tycker faktiskt att vi som säljer har ett ansvar att utbilda, men det är min åsikt. Jag har även haft ett antal schäfrar så har också förståelse för er med arbetande hundar men igen, tänk lite på hur ni låter.

Nu är det ju skillnad på att diskutera i en tråd bland till största delen insatta personer där tråden är till för att förfasas över och diskutera oseriös avel. Och oftast just uppfödarna, inte köparna även om det ena leder till det andra. I en tråd som heter "vad ska jag tänka på när jag köper hund?" Uttrycker man sig på ett annat sätt, iallafall till någon som är öppen för att lära sig.

Sen skulle jag också dra åt mig öronen (inte heller uppfödare, men avelsintresserad) om jag får intressenter som frågar om väldigt grundläggande saker eller som när jag var tvungen att omplacera min brukshund- sådana som inte alls visar ett intresse för att träna dvs kunna ge hunden det den behöver.

Sen tycker jag det borde upplysas mer om fördelarna med renrasig och seriös avel, men då är det väl mer på antingen frågor samt i blocketannonser (tex vad stamtavla innebär, det är inte bara ett papper för att imponera). Där tycker jag ofta det är (oavsett art och ras) antingen blandraser eller bara en kommentar om stamtavla. De som skriver om tester och meriter gör det ofta på ett sätt som gör det oförståeligt om man inte redan är insatt. Men det är mest som ett alternativt forum för utbildning för att påverka dem som inte får för sig att söka info, även om det inte är de man helst säljer till
 
En av de största fördelarna med renrasig avel är ju att det är så lätt att kolla upp valpkullar. Som en kull med grönisar som annonseras ut nu där allt låter jättetrevligt i annonsen. Går man in och tittar på Avelsdata är det ända positiva man kan säga om tikens MH att det åtminstone inte är lika bedrövligt som hanens. Ingen av dem leker, båda har femma på skott men tiken vågar åtminstone gå fram till spökena.
Naturligtvis har kombinationen gjorts tidigare. Annonsen berättar om hur bra det blivit. Tja, bara en av valparna har mentalbeskrivits och även om det inte är några fantastiska siffror så klår den sina föräldrar med hästlängder, vilket ju är positivt. Mer negativt är att den har C-höfter och, precis som ett syskon, anmärkning på armbågarna.
 
En av de största fördelarna med renrasig avel är ju att det är så lätt att kolla upp valpkullar. Som en kull med grönisar som annonseras ut nu där allt låter jättetrevligt i annonsen. Går man in och tittar på Avelsdata är det ända positiva man kan säga om tikens MH att det åtminstone inte är lika bedrövligt som hanens. Ingen av dem leker, båda har femma på skott men tiken vågar åtminstone gå fram till spökena.
Naturligtvis har kombinationen gjorts tidigare. Annonsen berättar om hur bra det blivit. Tja, bara en av valparna har mentalbeskrivits och även om det inte är några fantastiska siffror så klår den sina föräldrar med hästlängder, vilket ju är positivt. Mer negativt är att den har C-höfter och, precis som ett syskon, anmärkning på armbågarna.

Jag läste samma annons och snokade också på avelsdata. Det är tur att man är nyfiken som vi är, värre är det för de valpköpare som inte är så insatta och tror att SKK-registrering automatiskt innebär någon form av kvalitetsstämpel :(
 
En av de största fördelarna med renrasig avel är ju att det är så lätt att kolla upp valpkullar. Som en kull med grönisar som annonseras ut nu där allt låter jättetrevligt i annonsen. Går man in och tittar på Avelsdata är det ända positiva man kan säga om tikens MH att det åtminstone inte är lika bedrövligt som hanens. Ingen av dem leker, båda har femma på skott men tiken vågar åtminstone gå fram till spökena.
Naturligtvis har kombinationen gjorts tidigare. Annonsen berättar om hur bra det blivit. Tja, bara en av valparna har mentalbeskrivits och även om det inte är några fantastiska siffror så klår den sina föräldrar med hästlängder, vilket ju är positivt. Mer negativt är att den har C-höfter och, precis som ett syskon, anmärkning på armbågarna.
Det går banne mig inte att gilla det du beskriver, även om jag håller med dig i allt. Som grönisägare blir jag dessutom skitförbannad att man medvetet gör en sån parning och förstör både rasen och dess rykte. :rage: :banghead:
 
@Dentaku @Theodor Ja det där är det ju tyvärr få som vet om att man bör göra. Vet inte hur många gånger jag hamnat i diskussioner eller sett diskussioner om blandras vs renras där det kommer in folk som bara "jag hade en renrasig hund och den hade ju fel på höfter/armbågar och var såhär sjuk och blahblah och alla syskon också! Alla mina blandisar har levt längre!" osv. Reggad renras säger ju egentligen inte annat än att det går att kolla upp släkten (även om man också hoppas att det ska betyda rastypiska, friska hundar).

Ett annat populärt användningsområde för Avelsdata är ju dock precis motsatsen. Blandrasivrare som använder avelsdata för att peka på hur "skräpig" renrasaveln är. Typ "men titta här hur många som har HD och ögonproblem!!!"
...som om det inte skulle finnas på blandisar. Det som inte syns det finns inte liksom.
 
Jag läste samma annons och snokade också på avelsdata. Det är tur att man är nyfiken som vi är, värre är det för de valpköpare som inte är så insatta och tror att SKK-registrering automatiskt innebär någon form av kvalitetsstämpel :(

Det blir ju extra lätt att tro med den typen av välformulerad annons som det handlar om här. Allt låter ju jättebra!
 
@Dentaku @Theodor Ja det där är det ju tyvärr få som vet om att man bör göra. Vet inte hur många gånger jag hamnat i diskussioner eller sett diskussioner om blandras vs renras där det kommer in folk som bara "jag hade en renrasig hund och den hade ju fel på höfter/armbågar och var såhär sjuk och blahblah och alla syskon också! Alla mina blandisar har levt längre!" osv. Reggad renras säger ju egentligen inte annat än att det går att kolla upp släkten (även om man också hoppas att det ska betyda rastypiska, friska hundar).

Ett annat populärt användningsområde för Avelsdata är ju dock precis motsatsen. Blandrasivrare som använder avelsdata för att peka på hur "skräpig" renrasaveln är. Typ "men titta här hur många som har HD och ögonproblem!!!"
...som om det inte skulle finnas på blandisar. Det som inte syns det finns inte liksom.

Faktum är att jag nog aldrig stött på någon blandrasivrare som använt Avelsdata. Den typen av personer som argumenterar på det viset brukar bara hugga siffror ur luften. Det där med att blandraser är friska trots att inga hälsokontroller gjorts är dock en klassiker.
 
Faktum är att jag nog aldrig stött på någon blandrasivrare som använt Avelsdata. Den typen av personer som argumenterar på det viset brukar bara hugga siffror ur luften. Det där med att blandraser är friska trots att inga hälsokontroller gjorts är dock en klassiker.
Jag har stött på ett par som till och med spottade ur sig massa regnummer och stamtavlenamn för att folk skulle "gå in och se på hemskheterna". Men ja det är garanterat oftast taget ur luften.
 
Fick nyligen höra om en som kontaktat en uppfödare och ville låna en avelstik nu, för att para med sin hane eftersom hon tyckte att hanen var fin och ville ha en valp efter honom.

Kan då tilläggas att hanen var personens första hund av rasen, att personen tydligen inte varit speciellt aktiv med sin hund och troligen inte hunnit skaffa speciellt mycket kunskap om rasen eller något direkt kontaktnät - samt att uppfödaren i fråga inte hade någon tik som skulle kunna användas i avel nu ens om hanen varit intressant. Hanhundsägaren hade alltså bara kontaktat kenneln velat låna "någon tik vilken som helst" typ :p

Nä, det blev inget med valpar där.
 
På tal om skk-reg; finns annons på toypudel för 15 tusen där det står att föräldrarna är skk-reggade. Va bra då! Står dock ingenting om valparna...:down:
 
"Denna kull är mkt speciell med rätt partner kan det bli lila, då mamman till valparna är blå brindle, pappan är choklad, denna kombination gör att det automatiskt blir extra speciella. Det är alltså blå och choko"

Handlar förstås om oreggade frallavalpar. 17000 kr, inte ett ord om föräldrarnas hälsostatus och mentalitet eller vad köparen kan förvänta sig av valpen förutom att den kan producera vissa färger om man avlar vidare :(
 
"Denna kull är mkt speciell med rätt partner kan det bli lila, då mamman till valparna är blå brindle, pappan är choklad, denna kombination gör att det automatiskt blir extra speciella. Det är alltså blå och choko"

Handlar förstås om oreggade frallavalpar. 17000 kr, inte ett ord om föräldrarnas hälsostatus och mentalitet eller vad köparen kan förvänta sig av valpen förutom att den kan producera vissa färger om man avlar vidare :(
Det som stör mig mest är färgaveln,för generellt är frallor trevliga o stadiga och vi har inga hälsotester som krav,men är man seriös så kollar man i alla fall patella.
Och så var det ju det där med andningen :banghead:
 
Ang frallor... Blå eller blå med vitt är väl ingen godkänd färg? Igår träffade jag nämligen på en person som glatt kvittrade att de köpt en blå och vit valp, den hade dessutom en del blå prickar i det vita (personens beskrivning) så därav min undran :)
 
Ang frallor... Blå eller blå med vitt är väl ingen godkänd färg? Igår träffade jag nämligen på en person som glatt kvittrade att de köpt en blå och vit valp, den hade dessutom en del blå prickar i det vita (personens beskrivning) så därav min undran :)
Nej nej och återigen nej :arghh: och oavsett färg så får dom inte ha prickar i det vita.
 
Sub-topic; oseriösa valpköpare.
Blir så trött på aussievärlden just nu. Tydligen är det helt normalt att välja hund efter färg och enbart vilja ha en specifik färg. Även om hunden är perfekt i alla andra avseenden men har en färg man inte tycker om - klart man inte köper den hunden! Sen säger de ju också att de vill ha alla bra egenskaper OCH färgen, men jag tvivlar på att de faktiskt håller på det om den där valpen med finaste färgen dyker upp.. :meh:
 
Sub-topic; oseriösa valpköpare.
Blir så trött på aussievärlden just nu. Tydligen är det helt normalt att välja hund efter färg och enbart vilja ha en specifik färg. Även om hunden är perfekt i alla andra avseenden men har en färg man inte tycker om - klart man inte köper den hunden! Sen säger de ju också att de vill ha alla bra egenskaper OCH färgen, men jag tvivlar på att de faktiskt håller på det om den där valpen med finaste färgen dyker upp.. :meh:
Jag väljer också på färg,dobbis o pinne ska vara black & tan,mops svart (dom är enkelpälsade o jag är allergisk) frallor helst fawn i någon nyans eller skåck,den ska andas jävligt bra för att få vara brindel.
 
Jag väljer också på färg,dobbis o pinne ska vara black & tan,mops svart (dom är enkelpälsade o jag är allergisk) frallor helst fawn i någon nyans eller skåck,den ska andas jävligt bra för att få vara brindel.
Men du skulle väl inte köpa en fralla som andas dåligt bara för att den är fawn? En dobbisvalp efter skotträdda föräldrar för att den är black and tan?

Det är sånt jag ställer mig emot. När folk tummar på mycket viktigare saker för att få tag i en viss färg.

Jag menar, jag har också färger jag föredrar. En riktigt mörk kakaobrun med lite vitt, har den tan ska den vara ren och stark i färgen men inte för mörk, blå ögon. Om den är merle ska det vara stora färgade fält, inga dilute-fläckar.

Så, här sitter jag med en blue merle med ljus, ojämn tan, running copper, bruna ögon och dilutefläckar :p För det är så mycket annat som är viktigare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 275
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 338
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovlera
  • Uppdateringstråd
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp