Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här tråden fick mig att börja kolla lite BPH och MH på saluki... Det var... sisådär roligt. Å andra sidan är det knepigt, för tex min Wahidah var otroligt fin mentalt men eftersom hon var ointresserad av människor så kryssade de i att hon inte var helt trygg med att hälsa på folk.

När jag efteråt frågade vad som skulle ha behövts för att få max där, då sa de att man sätter maxpoäng på trygg där på hundar som är som tex en golden, som själv går fram och är överdrivet glad... Jag själv kan ju tycka att det borde gå under kategorin "glad i människor" istället för "trygg"...

Så Wahidah, som stod helt lugnt och lät sig hanteras precis hur som helst, som utan problem följde med när annan person gick iväg med henne osv, hon fick en ynklig 2a på trygg med människor :cool: Som tur är har jag film på det, så det går att se att åtminstone den siffran inte stämmer.
 
Såg det MH:t på FB, hemskt! Och ännu värre att man vill ta valpar på tiken! Stackars valpar :cry:. Chansen att den tiken eller valpar efter den tiken kan fungera ”OK” i vårt samhälle är typ minimal :crazy::cry:.

Ja det var där jag hittade detta och blev så fascinerad att jag var tvungen att kolla på avelsdata.
Bara ett fåtal avkommor är röntgade, en med HD:E och en är krypt.
 
Den här tråden fick mig att börja kolla lite BPH och MH på saluki... Det var... sisådär roligt. Å andra sidan är det knepigt, för tex min Wahidah var otroligt fin mentalt men eftersom hon var ointresserad av människor så kryssade de i att hon inte var helt trygg med att hälsa på folk.

När jag efteråt frågade vad som skulle ha behövts för att få max där, då sa de att man sätter maxpoäng på trygg där på hundar som är som tex en golden, som själv går fram och är överdrivet glad... Jag själv kan ju tycka att det borde gå under kategorin "glad i människor" istället för "trygg"...

Så Wahidah, som stod helt lugnt och lät sig hanteras precis hur som helst, som utan problem följde med när annan person gick iväg med henne osv, hon fick en ynklig 2a på trygg med människor :cool: Som tur är har jag film på det, så det går att se att åtminstone den siffran inte stämmer.

Detta är Mamma Mus HM. Hon är otroligt nervstark och orädd. Hon är socialt öppen men nöjer sig med att hälsa med en sniff och ett par svansvift sen är hon klar. Hon har ett allvarspaket men har rätt hög retningströskel och använder det mycket förnuftigt.
Av utomstående uppfattas hon som en lugn och loj hund. Hon kan helt enkelt skilja på prestation och vardag.
Detta är ett MH i min smak.
LIcIMOs.jpg
 
När jag efteråt frågade vad som skulle ha behövts för att få max där, då sa de att man sätter maxpoäng på trygg där på hundar som är som tex en golden, som själv går fram och är överdrivet glad... Jag själv kan ju tycka att det borde gå under kategorin "glad i människor" istället för "trygg"....

Ja, det låter aningen underligt. Överdrivet glad är ju inte alltid trygg. Breeze har 4 på kontakt hälsning, 5 på kontakt samarbete och sen 2 på kontakt hantering för han bara studsade upp och ner och skulle kontrollera hälsningssituationen själv. Så man kan ju lika gärna hamna där på den överdrivet glada hunden. Sen har det tyvärr en del med matte att göra som gjort en massa fel i hur hon hanterar situationen (han gör nämligen inte så med andra än mig i andra änden av kopplet, suck), vilket gör att jag nu är skitnervös inför MT:et.
 
Om jag fick rita upp mitt förslag på sämsta möjliga MH så hade jag nog ritat nått i stil med detta.
"Ras" är Wolfdog, alltså inte godkänd ännu och därav saknas rasmedelvärde.
Denna käcka tik går det nu att boka valp efter :crazy:
vNmI0Z5.jpg

Jag blev bara tvungen att gå in och kika på kenneln till detta elände.

Tikens kommande kull presenteras stort och stolt med att de varit i Belgien för att para och tiken är MH-testad. Det där MHt hade jag hållt tyst om :angel:
 
Försöker lär mej hur man läser dom här ( vad kallar man dom?). Tror jag har uppfattat det rätt hur man läser men vad står siffrorna runt om för? 8d 7b 6c osv

De kallas spindeldiagram. 8D, 6C osv är själva momenten. Skott är t ex moment 10.
 
Detta är Mamma Mus HM. Hon är otroligt nervstark och orädd. Hon är socialt öppen men nöjer sig med att hälsa med en sniff och ett par svansvift sen är hon klar. Hon har ett allvarspaket men har rätt hög retningströskel och använder det mycket förnuftigt.
Av utomstående uppfattas hon som en lugn och loj hund. Hon kan helt enkelt skilja på prestation och vardag.
Detta är ett MH i min smak.
LIcIMOs.jpg

Vad spännande, tittade precis på min mammas aussie. Jag kommer ihåg när han gjorde MH men har aldrig sett hans diagram eller beskrivningsprotokollet.
YTtMaqo.jpg
 
Den här tråden fick mig att börja kolla lite BPH och MH på saluki... Det var... sisådär roligt. Å andra sidan är det knepigt, för tex min Wahidah var otroligt fin mentalt men eftersom hon var ointresserad av människor så kryssade de i att hon inte var helt trygg med att hälsa på folk.

När jag efteråt frågade vad som skulle ha behövts för att få max där, då sa de att man sätter maxpoäng på trygg där på hundar som är som tex en golden, som själv går fram och är överdrivet glad... Jag själv kan ju tycka att det borde gå under kategorin "glad i människor" istället för "trygg"...

Så Wahidah, som stod helt lugnt och lät sig hanteras precis hur som helst, som utan problem följde med när annan person gick iväg med henne osv, hon fick en ynklig 2a på trygg med människor :cool: Som tur är har jag film på det, så det går att se att åtminstone den siffran inte stämmer.
Låter lite underligt.
Så ska det väl inte vara @Milosari ?
 
Nej den samlade bedömningen ska i stort sett motsvara kryssen i momentet även om man får lite utrymme att gå på magkänsla. Men om hunden inte har ett enda kryss som visar på otrivsel så låter det orimligt med en tvåa på tryggheten.
I själva protokollet står det:
"Utforskande blick mot/doftundersökning mot TL, sträcker sig mot (ev ngt steg mot) TL", sedan är det ingen reaktion på resten, för då hade hon hälsat klart och stod bara still och tittade lite på publiken :p
 
I själva protokollet står det:
"Utforskande blick mot/doftundersökning mot TL, sträcker sig mot (ev ngt steg mot) TL", sedan är det ingen reaktion på resten, för då hade hon hälsat klart och stod bara still och tittade lite på publiken :p
Utfoskande har inte med trygghet att göra. Ingen tvekan på promenaderna heller? Accepterade kontakten vid stoppet? Kanske var beskrivaren ovan att läsa vinthundar och misstog låg svans för knipt svans?
 
Utfoskande har inte med trygghet att göra. Ingen tvekan på promenaderna heller? Accepterade kontakten vid stoppet? Kanske var beskrivaren ovan att läsa vinthundar och misstog låg svans för knipt svans?
Ingen tvekan alls, accepterade all kontakt. Beskrivaren pratade glatt om hur otroligt trevlig hund jag hade, öste beröm över henne och frågade om det verkligen var rastypiskt att de var så coola med allt, för hon hade bara någon vecka innan sett en annan saluki som inte alls varit lika avslappnad.
 
Alltså. Jag fattar inte varför någon nämner BPH i en valpannons när resultatet från detta BPH är bedrövligt. (jag har gett upp tanken på att folk ska låta bli att avla på skit..).

Blev tvungen att kolla upp hunden. Mindre social än genomsnittet i rasen, (protokollet visar en hund som visserligen accepterar hantering men troligen tycker att det är riktigt obehagligt med nya människor), mindre nyfiken än genomsnittet i rasen och dessutom rejält skotträdd. Leka ville den inte heller, knappt ens med egen leksak.

Och justja, rasklubben rekommenderar HD & ED-röntgen, de ger inte valphänvisning utan det. Den här tiken är inte röntgad. I kullen den kommer från är en enda hund röntgad, den hade D-höfter (och den är använd i avel).

Tokigt bra avelstik va? Det är uppfödaren som behållit tiken ur tidigare kull och nu tagit valpar på den :grin:
 
Alltså. Jag fattar inte varför någon nämner BPH i en valpannons när resultatet från detta BPH är bedrövligt. (jag har gett upp tanken på att folk ska låta bli att avla på skit..).

Blev tvungen att kolla upp hunden. Mindre social än genomsnittet i rasen, (protokollet visar en hund som visserligen accepterar hantering men troligen tycker att det är riktigt obehagligt med nya människor), mindre nyfiken än genomsnittet i rasen och dessutom rejält skotträdd. Leka ville den inte heller, knappt ens med egen leksak.

Och justja, rasklubben rekommenderar HD & ED-röntgen, de ger inte valphänvisning utan det. Den här tiken är inte röntgad. I kullen den kommer från är en enda hund röntgad, den hade D-höfter (och den är använd i avel).

Tokigt bra avelstik va? Det är uppfödaren som behållit tiken ur tidigare kull och nu tagit valpar på den :grin:

Bisarrt. Vad är det för ras?
 
Alltså. Jag fattar inte varför någon nämner BPH i en valpannons när resultatet från detta BPH är bedrövligt. (jag har gett upp tanken på att folk ska låta bli att avla på skit..).

Blev tvungen att kolla upp hunden. Mindre social än genomsnittet i rasen, (protokollet visar en hund som visserligen accepterar hantering men troligen tycker att det är riktigt obehagligt med nya människor), mindre nyfiken än genomsnittet i rasen och dessutom rejält skotträdd. Leka ville den inte heller, knappt ens med egen leksak.

Och justja, rasklubben rekommenderar HD & ED-röntgen, de ger inte valphänvisning utan det. Den här tiken är inte röntgad. I kullen den kommer från är en enda hund röntgad, den hade D-höfter (och den är använd i avel).

Tokigt bra avelstik va? Det är uppfödaren som behållit tiken ur tidigare kull och nu tagit valpar på den :grin:
Undrar hur någon kan rättfärdiga en sådan kull, ens för sig själv? Eller hunden kanske bara hade en dålig dag när det var BPH och veterinären som röntgade var helt tappad... :angel::angel:

Tänk om alla uppfödare var lika noggranna som våra fina buke-uppfödare :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 217
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
308
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 260
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp