Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men du skulle väl inte köpa en fralla som andas dåligt bara för att den är fawn? En dobbisvalp efter skotträdda föräldrar för att den är black and tan?

.
Nä det skulle jag inte,men heller inte en brun/röd och toppenbra.
Nej på frallorna går andningen först,även om jag undviker brindel så långt det går,den måste vara jäkligt bra för att få följa med mig.
 
Men du skulle väl inte köpa en fralla som andas dåligt bara för att den är fawn? En dobbisvalp efter skotträdda föräldrar för att den är black and tan?

Det är sånt jag ställer mig emot. När folk tummar på mycket viktigare saker för att få tag i en viss färg.

Jag menar, jag har också färger jag föredrar. En riktigt mörk kakaobrun med lite vitt, har den tan ska den vara ren och stark i färgen men inte för mörk, blå ögon. Om den är merle ska det vara stora färgade fält, inga dilute-fläckar.

Så, här sitter jag med en blue merle med ljus, ojämn tan, running copper, bruna ögon och dilutefläckar :p För det är så mycket annat som är viktigare.

Det ska till ett smärre mirakel för att jag ska köpa/ta in en brun/merle/röd/blå/vit BC. Dels för att det ställer till det rent praktiskt när jag jobbar med oinvallade djur, dels för att det med stor säkerhet har gjorts kompromisser med vallningen i linjerna bakom, dels för att det begränsar valet av avelspartners och dels för att det gör det mycket svårare att hitta seriösa köpare/valpköpare. Och för att den måste vara så sjukt mycket bättre än sina neutralt färgade kollegor för att jag inte ska gå in med starkt negativ bias.
 
Det ska till ett smärre mirakel för att jag ska köpa/ta in en brun/merle/röd/blå/vit BC. Dels för att det ställer till det rent praktiskt när jag jobbar med oinvallade djur, dels för att det med stor säkerhet har gjorts kompromisser med vallningen i linjerna bakom, dels för att det begränsar valet av avelspartners och dels för att det gör det mycket svårare att hitta seriösa köpare/valpköpare. Och för att den måste vara så sjukt mycket bättre än sina neutralt färgade kollegor för att jag inte ska gå in med starkt negativ bias.
Lite skillnad på någon som väljer färg utefter hur det fungerar i arbetet och vilka arbetsegenskaper som är kopplade till färgen och folk som vill ha en 'ovanlig' färg för den är fin. :p

Skulle jag till exempel köpa en labrador för jakt skulle jag aldrig köpa en brun. Det finns inga bruna jaktlabradorer - det är alltid andra linjer längre bak. Jag har hittills aldrig sett en enda brun labrador som faktiskt är rena jaktlinjer.
 

"Med en tår i ögat måste jag hitta ett nytt hem till min underbara valp på 9 veckor. Han heter Milo och är en blandning mellan Schäfer och Alaskan Husky.
Jag insåg inte vilken livsförändring det innebar när man skaffar en liten valp. Jag har inte tiden som krävs för att ta hand om en valp då jag bor själv och jobbar mycket nätter.
Milo är en underbar valp med bra temperament. Han är busig som en valp ska vara och väldigt nyfiken. Han förtjänar komma till ett hem där han får den kärleken, tiden och uppfostran han är värd och behöver. Han är absolut ingen problemhund utan går bra ihop med både människor och andra djur. Enda anledningen är alltså tidsbristen för mig.

Mitt krav är att han ska få komma till ett hem med minst 2 vuxna. Helst en familj med barn men även par går bra. Jag kommer vara extremt noga med att hitta ett nytt hem till Milo.
Om ni är intresserade vill jag att ni kontaktar mig för en träff där jag får ställa frågor och försäkra mig om att ni är seriösa. Därefter kommer jag att besluta om ni är rätt för min fina Milo.

Han är chipmärkt, besiktad av veterinär, och vaccinerad.

Priset är diskuterbart, det är viktigast att han får komma till ett hem där han får stanna för gott och få ett tryggt liv."
 
"Med en tår i ögat måste jag hitta ett nytt hem till min underbara valp på 9 veckor. Han heter Milo och är en blandning mellan Schäfer och Alaskan Husky.
Jag insåg inte vilken livsförändring det innebar när man skaffar en liten valp. Jag har inte tiden som krävs för att ta hand om en valp då jag bor själv och jobbar mycket nätter.
Milo är en underbar valp med bra temperament. Han är busig som en valp ska vara och väldigt nyfiken. Han förtjänar komma till ett hem där han får den kärleken, tiden och uppfostran han är värd och behöver. Han är absolut ingen problemhund utan går bra ihop med både människor och andra djur. Enda anledningen är alltså tidsbristen för mig.

Mitt krav är att han ska få komma till ett hem med minst 2 vuxna. Helst en familj med barn men även par går bra. Jag kommer vara extremt noga med att hitta ett nytt hem till Milo.
Om ni är intresserade vill jag att ni kontaktar mig för en träff där jag får ställa frågor och försäkra mig om att ni är seriösa. Därefter kommer jag att besluta om ni är rätt för min fina Milo.

Han är chipmärkt, besiktad av veterinär, och vaccinerad.

Priset är diskuterbart, det är viktigast att han får komma till ett hem där han får stanna för gott och få ett tryggt liv."
Öh, hur skulle en stackars liten valp på 9 veckor ens hinna utvecklas till en problemhund? Oj, vilken seriös och ansvarstagande valpköpare säljaren själv är. :banghead:
 
"Med en tår i ögat måste jag hitta ett nytt hem till min underbara valp på 9 veckor. Han heter Milo och är en blandning mellan Schäfer och Alaskan Husky.
Jag insåg inte vilken livsförändring det innebar när man skaffar en liten valp. Jag har inte tiden som krävs för att ta hand om en valp då jag bor själv och jobbar mycket nätter.
Milo är en underbar valp med bra temperament. Han är busig som en valp ska vara och väldigt nyfiken. Han förtjänar komma till ett hem där han får den kärleken, tiden och uppfostran han är värd och behöver. Han är absolut ingen problemhund utan går bra ihop med både människor och andra djur. Enda anledningen är alltså tidsbristen för mig.

Mitt krav är att han ska få komma till ett hem med minst 2 vuxna. Helst en familj med barn men även par går bra. Jag kommer vara extremt noga med att hitta ett nytt hem till Milo.
Om ni är intresserade vill jag att ni kontaktar mig för en träff där jag får ställa frågor och försäkra mig om att ni är seriösa. Därefter kommer jag att besluta om ni är rätt för min fina Milo.

Han är chipmärkt, besiktad av veterinär, och vaccinerad.

Priset är diskuterbart, det är viktigast att han får komma till ett hem där han får stanna för gott och få ett tryggt liv."

Tur det klargjordes att det var en veterinär som gjort besiktningen. Det låter ju seriösare än om det var bilprovningen :angel:
 
Om jag fick rita upp mitt förslag på sämsta möjliga MH så hade jag nog ritat nått i stil med detta.
"Ras" är Wolfdog, alltså inte godkänd ännu och därav saknas rasmedelvärde.
Denna käcka tik går det nu att boka valp efter :crazy:
vNmI0Z5.jpg
 
Om jag fick rita upp mitt förslag på sämsta möjliga MH så hade jag nog ritat nått i stil med detta.
"Ras" är Wolfdog, alltså inte godkänd ännu och därav saknas rasmedelvärde.
Denna käcka tik går det nu att boka valp efter :crazy:
vNmI0Z5.jpg
Svimmade hunden efter kontaktmomenten i början? :confused:
Kul att ha noll reaktioner, utom på rädsla... Men ändå ligga så högt i aktivitet på passiviteten?
Känns stabilt..
 
Om jag fick rita upp mitt förslag på sämsta möjliga MH så hade jag nog ritat nått i stil med detta.
"Ras" är Wolfdog, alltså inte godkänd ännu och därav saknas rasmedelvärde.
Denna käcka tik går det nu att boka valp efter :crazy:
vNmI0Z5.jpg
Tolkar jag det rätt om jag ser en hund som inte är intresserad av människor, inte intresserad eller rädd för allt annat men åtminstone inte reagerar på skott?
 
Svimmade hunden efter kontaktmomenten i början? :confused:
Kul att ha noll reaktioner, utom på rädsla... Men ändå ligga så högt i aktivitet på passiviteten?
Känns stabilt..

Här är en tidigare avkomma efter denna fantastiska avelstik (har haft 3 kullar)
LOkeaYV.png

jbjlsCR.png
 
Tolkar jag det rätt om jag ser en hund som inte är intresserad av människor, inte intresserad eller rädd för allt annat men åtminstone inte reagerar på skott?

Den är säkert ointresserad av folk också (med tanke på "rasen") men den verkar ju även ha en del kvarstående rädslor, både på ljud och överraskning
 
Om jag fick rita upp mitt förslag på sämsta möjliga MH så hade jag nog ritat nått i stil med detta.
"Ras" är Wolfdog, alltså inte godkänd ännu och därav saknas rasmedelvärde.
Denna käcka tik går det nu att boka valp efter :crazy:
vNmI0Z5.jpg
Såg det MH:t på FB, hemskt! Och ännu värre att man vill ta valpar på tiken! Stackars valpar :cry:. Chansen att den tiken eller valpar efter den tiken kan fungera ”OK” i vårt samhälle är typ minimal :crazy::cry:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 217
Senast: Sryoqwe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
302
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 259
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp