Oseriös avel, fortsättning.

Ja. Det är ju tyvärr det. Jobbigt för dom. Men e-folket försöker få det att låta som att det är ngt normalt. Det är så långt. Fattar inte hur de menar att en människa ska klara det och inte ramla ihop av utmattning om en brukshund blir så trött :banghead: :wtf:

Klassikern på bortförklaring är att de ser ut så i bakkärran för de drar i kopplet :banghead:

Så ser då INTE mina ut när de drar:laugh:
 
Klassikern på bortförklaring är att de ser ut så i bakkärran för de drar i kopplet :banghead:

Så ser då INTE mina ut när de drar:laugh:

Konstigt nog inte min heller :cautious:

Ännu konstigare är det att påstå att hundarna skulle dra som idioter. Är det därför ägarna springer upprätt utan problem och ofta har handen typ i brösthöjd?

Är det något speciellt med e-folk med schäfer? För de flesta jag känner hade absolut inte klarat hålla en hund på 30-40 kg på det sättet i flera varv om hunden drar så jäkla mycket att benvinkeln ändras drastiskt :angel:

Eller, flera kanske hade klarat det. Men jäklar vad svårt det hade varit..
 
Konstigt nog inte min heller :cautious:

Ännu konstigare är det att påstå att hundarna skulle dra som idioter. Är det därför ägarna springer upprätt utan problem och ofta har handen typ i brösthöjd?

Är det något speciellt med e-folk med schäfer? För de flesta jag känner hade absolut inte klarat hålla en hund på 30-40 kg på det sättet i flera varv om hunden drar så jäkla mycket att benvinkeln ändras drastiskt :angel:

Eller, flera kanske hade klarat det. Men jäklar vad svårt det hade varit..
Nu har jag inte varit nära en ring på minst tio femton år. Men på den tiden var det världens cirkus runt schäfrarna med rop, godisdkrammel och pipleksaker.
Undrade man vad som stod på så var förklaringen att schäfrar minsann var brukshundar och skulle springa i ringen...

Den dagen min hund inte kan springa några varv i en ring utan att behöva lockas fram är det dags för ett akut veterinärbesök ;)
 
Nu har jag inte varit nära en ring på minst tio femton år. Men på den tiden var det världens cirkus runt schäfrarna med rop, godisdkrammel och pipleksaker.
Undrade man vad som stod på så var förklaringen att schäfrar minsann var brukshundar och skulle springa i ringen...

Den dagen min hund inte kan springa några varv i en ring utan att behöva lockas fram är det dags för ett akut veterinärbesök ;)

Det är verkligen oroväckande. Också varit med om det.. En normal schäfer bör ju tända till mer än vad som är lämpligt för en utställning om en massa står och skriker, viftar med leksaker och har pipleksaker :crazy:
 
Nu har jag inte varit nära en ring på minst tio femton år. Men på den tiden var det världens cirkus runt schäfrarna med rop, godisdkrammel och pipleksaker.
Undrade man vad som stod på så var förklaringen att schäfrar minsann var brukshundar och skulle springa i ringen...

Den dagen min hund inte kan springa några varv i en ring utan att behöva lockas fram är det dags för ett akut veterinärbesök ;)
Det som är bra med det är att man kan ställa sin egen hund mot ljud/springet o väsa,var är busen,sen är topplinen kanon :D och hunden står som en stenstod o glor.
 
Ett argument mot MH som presenteras i min ras är att vi för allt i världen inte vill att det ska användas som en avelsmerit som folk ser till och använder trots mediokra arbetsprestationer. Tyvärr är vi redan där där folk parar med hanar som är helt oanvändbara i verkligheten men som "har såååå fin leeeeek" på sitt MH....

Fast vettiga uppfödare ser inte själva MH:t i sig som en merit. Att skriva ”har gjort mh” är ju inte nödvändigtvis något bra i sig om MH:t är skit eller helt enkelt inte önskvärt för rasen.

Däremot är det väl intressant att utvärdera rasen, sett till exempelvis avreaktioner och rädslor, på exakt samma sätt som med andra arbetande raser?

BPH är väl framtaget för att passa samtliga hundar oavsett ras. Jag har lite svårt att se nackdelen i att göra det.
 
Fast vettiga uppfödare ser inte själva MH:t i sig som en merit. Att skriva ”har gjort mh” är ju inte nödvändigtvis något bra i sig om MH:t är skit eller helt enkelt inte önskvärt för rasen.

Däremot är det väl intressant att utvärdera rasen, sett till exempelvis avreaktioner och rädslor, på exakt samma sätt som med andra arbetande raser?

BPH är väl framtaget för att passa samtliga hundar oavsett ras. Jag har lite svårt att se nackdelen i att göra det.

Fast vallhundar, specifikt BC, skiljer sig ju en hel del mot andra "arbetande" raser. Jag ser nog @Migo s poäng där, vad ska ett BPH berätta som hen skulle ha användning för i vallningen?
 
Fast BPH är en personlighetsbeskrivning, inte arbetsbeskrivning, så tvärtom förstår jag faktiskt inte varför den inte skulle kunna användas.

Var skrev jag att det var en "arbetsbeskrivning"? :confused: Fortfarande, jag ser liksom inte riktigt vad i beskrivningen som Migo har användning av.
 
Var skrev jag att det var en "arbetsbeskrivning"? :confused: Fortfarande, jag ser liksom inte riktigt vad i beskrivningen som Migo har användning av.

Fast så kan man ju diskutera om flera sporter/arbetsområden. Alltså att BPH inte säger något om hundens lyckograd för just det arbetsområdet. Det betyder väl inte per automatik att BPH inte skulle kunna tillföra något? Det testar ju som sagt helt andra saker än arbetsförmågor...
 
Fast så kan man ju diskutera om flera sporter/arbetsområden. Alltså att BPH inte säger något om hundens lyckograd för just det arbetsområdet. Det betyder väl inte per automatik att BPH inte skulle kunna tillföra något? Det testar ju som sagt helt andra saker än arbetsförmågor...
Nej det är INTE samma sak som inom andra "sporter"!
 
Fast så kan man ju diskutera om flera sporter/arbetsområden. Alltså att BPH inte säger något om hundens lyckograd för just det arbetsområdet. Det betyder väl inte per automatik att BPH inte skulle kunna tillföra något? Det testar ju som sagt helt andra saker än arbetsförmågor...

Men vad i Migos fall tänker du att BPH ska tillföra?
Jag ser nog inte alls att det skulle finnas fler sporter som man kan diskutera på samma sätt som vallning. Det skiljer sig så extremt från andra saker och andra arbetande hundar.
 
Nej, vallhundarna går ytterst sällan MH/BPH. Det finns inget värde i det sett till våra avelsmål. Det som tittas på är helt enkelt inte viktigt och säger inget om de egenskaper vi lägger vikt vid.

+1 på den, för så är det med de flesta drivande/skällande, ställande jakthundsraser också. Dvs det som testas säger noll och ingenting för vad hunden är skapt för, hur den ska jobba, hur den ska bete sig under arbete, vilket är det viktigaste, helt oavsett att många anser det vara ett förträffligt verktyg för alla raser oavsett vad för funktion de har.
 
Men vad i Migos fall tänker du att BPH ska tillföra?
Jag ser nog inte alls att det skulle finnas fler sporter som man kan diskutera på samma sätt som vallning. Det skiljer sig så extremt från andra saker och andra arbetande hundar.
Du menar att just BC skulle vara den enda rasen man inte skulle få ut något på att göra en mentalbeskrivning?
Det är väl positivit att veta hur hunden reagerar när den blir rädd, om den avreagera etc - även om den funkar i arbete?
Hunden har väl antagligen ett vardagsliv med som den ska må bra i?

Det är ju inte tanken att enbart avla på ett BPH resultat - men det ger ju ett hum om vad som finns i linjerna.
 
Fast vettiga uppfödare ser inte själva MH:t i sig som en merit. Att skriva ”har gjort mh” är ju inte nödvändigtvis något bra i sig om MH:t är skit eller helt enkelt inte önskvärt för rasen.

Däremot är det väl intressant att utvärdera rasen, sett till exempelvis avreaktioner och rädslor, på exakt samma sätt som med andra arbetande raser?

BPH är väl framtaget för att passa samtliga hundar oavsett ras. Jag har lite svårt att se nackdelen i att göra det.

Men alltså, en arbetshund (jakt/vallhund) som Inte kan avreagera, som blir rädd etc sanerar ut sig själv eftersom de inte fungerar som de ska. Skotträdda jakthundar som inte kan avreagera från skott/om de fått en smäll/skada av det djur de jagar etc. duger ju ingenting till..= kasseras från jobb och avlas inte vidare på.

Det ger liksom ingenting för en del raser, ett sånt test. Det finns ingen poäng med det för de egenskaper som är viktiga och ska testas inom just rasen/raserna testas på de prov som finns för just de hundarna.
 
Du menar att just BC skulle vara den enda rasen man inte skulle få ut något på att göra en mentalbeskrivning?
Det är väl positivit att veta hur hunden reagerar när den blir rädd, om den avreagera etc - även om den funkar i arbete?
Hunden har väl antagligen ett vardagsliv med som den ska må bra i?

Det är ju inte tanken att enbart avla på ett BPH resultat - men det ger ju ett hum om vad som finns i linjerna.

Nej, inte som ras, utan som arbetande vallhund. Alltså de individer som används till arbete, som i @Migo s fall. Vardagslivet blir ju arbetet och mig veterligen sätts de väl på får ganska tidigt. När hunden väl har uppnått åldern för BPH/MH finns det ju egentligen inte mycket kvar att "avslöja", troligen vet man redan huruvida den fungerar i arbete ( = vardagslivet) eller ej.
 
Senast ändrad av en moderator:
Men alltså, en arbetshund (jakt/vallhund) som Inte kan avreagera, som blir rädd etc sanerar ut sig själv eftersom de inte fungerar som de ska. Skotträdda jakthundar som inte kan avreagera från skott/om de fått en smäll/skada av det djur de jagar etc. duger ju ingenting till..= kasseras från jobb och avlas inte vidare på.

Det ger liksom ingenting för en del raser, ett sånt test. Det finns ingen poäng med det för de egenskaper som är viktiga och ska testas inom just rasen/raserna testas på de prov som finns för just de hundarna.
Och ändå hör man om ett flertal skotträdda jakthundar som mår skit varenda nyår? Som enligt uppgift fungerar sååååå bra i skogen?


Så uppenbarligen funkar inte det inte helt som tänkt.
De jagar ju inte eller vallar dygnet runt liksom.
 
Nej, inte som ras, utan som arbetande vallhund. Alltså de individer som används till arbete, som i @Migo s fall. Vardagslivet blir ju arbetet och mig veterligen sätts de väl på får ganska tidigt. När hunden väl har uppnått åldern för BPH/MH finns det ju egentligen inte mycket kvar att "avslöja", troligen vet man redan huruvida den fungerar i arbete eller ej.

Precis. Och eftersom rasens avelsmål är just arbetet som vallhund, så tycker jag man kan generalisera det till att gälla rasen.

Om man tror att en arbetshund (gäller ju som @Gnist säger även många jakthundsraser) måste gå MH för att man ska se avreaktioner och sånt, så har man inte fattat vad arbetet är.
 
Och ändå hör man om ett flertal skotträdda jakthundar som mår skit varenda nyår? Som enligt uppgift fungerar sååååå bra i skogen?


Så uppenbarligen funkar inte det inte helt som tänkt.
De jagar ju inte eller vallar dygnet runt liksom.

Fast det kan vara stor skillnad på hur hunden reagerar på skott eller raketer. En hund kan vara rädd för skott och raketer, eller skott men inte raketer, eller raketer men inte skott. Att hunden är rädd på nyår betyder inte att den per automatik kommer få en femma på MH:t. För jakthundar är skott betingat med något positivt. Raketer, not so much (om de nu reagerar på det).
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 565
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 111
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp