Oseriös avel, fortsättning.

:banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:
Person står och pratar om hur otrevlig och aggressiv hunden är, vid flera tillfällen. Hund som dessutom har syskon med problem som absolut diskvalificerar dem för avel och där ärftligheten är osäker. Sedan bestämmer sig person för att ta en valpkull på denna otrevliga hund OCH skriver på olika ställen på nätet om att hunden är trevlig och "aldrig skulle göra något dumt", samtidigt som det presenteras en del mycket fina tävlingsresultat.

För folk som inte träffat hund + ägare i samma situationer som mig utan bara läst vad som står på nätet, sett tävlingsresultat osv så låter ju allt jättebra, så det blir säkert lättsålda valpar. Jättekul.
 
:banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:
Person står och pratar om hur otrevlig och aggressiv hunden är, vid flera tillfällen. Hund som dessutom har syskon med problem som absolut diskvalificerar dem för avel och där ärftligheten är osäker. Sedan bestämmer sig person för att ta en valpkull på denna otrevliga hund OCH skriver på olika ställen på nätet om att hunden är trevlig och "aldrig skulle göra något dumt", samtidigt som det presenteras en del mycket fina tävlingsresultat.

För folk som inte träffat hund + ägare i samma situationer som mig utan bara läst vad som står på nätet, sett tävlingsresultat osv så låter ju allt jättebra, så det blir säkert lättsålda valpar. Jättekul.

Vet en hund som gjorde ett MT på 590p!!! Och ett lysande L-test. Dock VÄGRADE den ta direktiv från förare och efter att ha bitit de flesta hos polisen bokades tid för avlivning. En person i anknytning till träningen ville dock fortsätta arbetet. Den hunden bet fullständigt sönder en vän till nya ägaren för två år sen då den slet sig, sökte upp vännen och attakerade i ryggen!!
Ägaren har lagt ut den till avelsförfogande med alla meriter. Nu är den så ökänd att ingen nappat.
 
Vet en hund som gjorde ett MT på 590p!!! Och ett lysande L-test. Dock VÄGRADE den ta direktiv från förare och efter att ha bitit de flesta hos polisen bokades tid för avlivning. En person i anknytning till träningen ville dock fortsätta arbetet. Den hunden bet fullständigt sönder en vän till nya ägaren för två år sen då den slet sig, sökte upp vännen och attakerade i ryggen!!
Ägaren har lagt ut den till avelsförfogande med alla meriter. Nu är den så ökänd att ingen nappat.
Fyfan... tur att ingen nappat iaf :crazy: (Fast vem vet, det kanske kan bli "renrasiga utan stamtavla" av det där..?)
 
Vet en hund som gjorde ett MT på 590p!!! Och ett lysande L-test. Dock VÄGRADE den ta direktiv från förare och efter att ha bitit de flesta hos polisen bokades tid för avlivning. En person i anknytning till träningen ville dock fortsätta arbetet. Den hunden bet fullständigt sönder en vän till nya ägaren för två år sen då den slet sig, sökte upp vännen och attakerade i ryggen!!
Ägaren har lagt ut den till avelsförfogande med alla meriter. Nu är den så ökänd att ingen nappat.
:eek::eek::eek:
 
Sådant stör mig otroligt mycket. Samma med Eurasier. En kennel börjar sin uppfödarkarriär med att avla på en ED-belastad tik, trots att ca 90 % är friröntgade. Men ja, givetvis går tiken bra på utställning så varför bry sig :cool:
Har hänt hos lagotto med. En tik med ED1, med motiveringen "det förekommer så sällan ED i rasen att det inte är nån fara" :banghead:.
Nä, precis, så ta inte in det i rasen då. Gah! :rage:
 
Hos shiban i generella europa och övriga världen tycker man också mest att röntgen är överflödig eftersom "Det ändå inte märks på en sådan lätt ras om de har höftproblem.." :idea:
Jag hade annars gärna köpt en shiba från östeuropa, de är störfina där! Men som det ser ut nu blir nästa nog en genomröntgad skandinav igen.
 
Jag höll på att sälla mig till denna tråden fast i andra änden, oseriös köpare,:nailbiting::banghead: mina nya E tjejer ska i Sverige ha ett DNA test eller om dom är äldre en ögonlysning, tur att jag köpte från en fralla uppfödare som jag köpt fralla av förut och hon hälsotestar mer än nöden kräver, så även på min nya ras,så jag slapp våndas över att dna test svar på dom.
Så även den mest erfarne kan misslyckas ibland.
 
Intressant att inte veta om man kommer hem med en Papillon, Karelsk Björnhund, Afghanhund eller Kinesisk nakenhund :down:

Det kanske är en sån där cool mix och man har inte kommit på ett fräckt namn ännu :up:

En cool mix av De raserna kanske?

Det är ju så fiffigt om man nu inte kan välja ras själv så kan man ju ta en med alla raser i så man får lite av varje rasegenskaper.

Papillonöron och naken afghankropp med björnhundspäls på huvud, öronen, svans och sockar :up:
 
Igår på hundkursen träffade jag en BC/labbe/golden/rottis/pudel/spansk vattenhund :crazy: Jag tror inte att den hade alla tassarna i marken en enda gång, undrar vad de tänkte när de skaffade den :cautious:
Den kanske var ung och ovan vi situationen, seriöst.. sådär är många hundar oavsett blandras/renras..
 
Igår på hundkursen träffade jag en BC/labbe/golden/rottis/pudel/spansk vattenhund :crazy: Jag tror inte att den hade alla tassarna i marken en enda gång, undrar vad de tänkte när de skaffade den :cautious:

Fast sådär gör vår hund också, på valpkursen 12 timmar så stod jag och höll i halsbandet i 6 timmar. Han är inte så ouppfostrad och ostimulerad som han ibland ger sken av :meh:

Men till din huvudfråga så kan man undra om de är beredda att jobba med sin hund. Våran unghund på 8 mån blir rent utsagt odräglig om vi hoppar över en dag med träning eller långpromenad, det finns så mycket energi i denna kropp som behöver ut varje dag på något sätt.
 
Fast sådär gör vår hund också, på valpkursen 12 timmar så stod jag och höll i halsbandet i 6 timmar. Han är inte så ouppfostrad och ostimulerad som han ibland ger sken av :meh:

Men till din huvudfråga så kan man undra om de är beredda att jobba med sin hund. Våran unghund på 8 mån blir rent utsagt odräglig om vi hoppar över en dag med träning eller långpromenad, det finns så mycket energi i denna kropp som behöver ut varje dag på något sätt.

Bör tilläggas att det inkluderar även miljöträning, passivitetsträning och hjärngympa :)
 
Fast sådär gör vår hund också, på valpkursen 12 timmar så stod jag och höll i halsbandet i 6 timmar. Han är inte så ouppfostrad och ostimulerad som han ibland ger sken av :meh:

Men till din huvudfråga så kan man undra om de är beredda att jobba med sin hund. Våran unghund på 8 mån blir rent utsagt odräglig om vi hoppar över en dag med träning eller långpromenad, det finns så mycket energi i denna kropp som behöver ut varje dag på något sätt.
Det kändes inte som att de hade tänkt igenom köpet alls, min havanais på 10 månader är ju inte så kul alla gånger men jag jobbar ju med det hela tiden, vilket denna ägaren inte verkade förstå att man kanske måste göra
Den kanske var ung och ovan vi situationen, seriöst.. sådär är många hundar oavsett blandras/renras..
3 år gammal, och absolut det förstår jag men jag kan tycka att ägaren skulle gjort något mer än att bara hålla emot i kopplet när den studsade runt som värsta studsbollen, det fanns ju två instruktörer som försökte hjälpa men ägaren bara viftade bort dem med att hunden var så där och att det inte gick att göra något åt
 
Det kändes inte som att de hade tänkt igenom köpet alls, min havanais på 10 månader är ju inte så kul alla gånger men jag jobbar ju med det hela tiden, vilket denna ägaren inte verkade förstå att man kanske måste göra

3 år gammal, och absolut det förstår jag men jag kan tycka att ägaren skulle gjort något mer än att bara hålla emot i kopplet när den studsade runt som värsta studsbollen, det fanns ju två instruktörer som försökte hjälpa men ägaren bara viftade bort dem med att hunden var så där och att det inte gick att göra något åt
Tycker dock inte det har med avel eller ras /blandras att göra utan okunniga ägare ,kunde likaväl varit en renras med överskottenergi :)
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 806
Senast: Wingates
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 122
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp