Oseriös avel, fortsättning.

Tycker dock inte det har med avel eller ras /blandras att göra utan okunniga ägare ,kunde likaväl varit en renras med överskottenergi :)

Jag tycker den blandningen är sjukt oseriös och har full förståelse och det blir kaos i kropp och knopp på den stackars hunden. Om ägarna sen inte är speciellt engagerade i att ge en sån mix vad den behöver så tycker jag att det är ännu mer oseriöst att öht sälja till sånna människor.
 
Det kändes inte som att de hade tänkt igenom köpet alls, min havanais på 10 månader är ju inte så kul alla gånger men jag jobbar ju med det hela tiden, vilket denna ägaren inte verkade förstå att man kanske måste göra

3 år gammal, och absolut det förstår jag men jag kan tycka att ägaren skulle gjort något mer än att bara hålla emot i kopplet när den studsade runt som värsta studsbollen, det fanns ju två instruktörer som försökte hjälpa men ägaren bara viftade bort dem med att hunden var så där och att det inte gick att göra något åt

Är inne på Voffs linje, har de köpt hunden från uppfödaren så kan man undra hur seriös den personen är. Jag är inte för blandrasavel ,trots att jag har en blandras själv, men vi blev utfrågade om hundkunskap, hur vi bor samt planer för hunden. Vi fick heller inte tinga valp förrän vid fysisk träff, om hon tyckte att magkänslan kändes rätt. Givetvis är det ingen garanti som vi alla vet men det finns ändå en omtanke om att valparna skulle få det bra.

Sen undrar jag om folk placerar in renrasiga och blandraser i olika fack. Veterinären idag frågade vad vi hade hunden till varav jag svarar gårdshund. Men när jag berättade att vi går hundkurser, är iväg och miljötränar osv så fick jag en förvånad veterinär. Det finns även de människor som ifrågasätter varför vår hund aktiveras och tränas så mycket eftersom det är en blandras :banghead:
 
Är inne på Voffs linje, har de köpt hunden från uppfödaren så kan man undra hur seriös den personen är. Jag är inte för blandrasavel ,trots att jag har en blandras själv, men vi blev utfrågade om hundkunskap, hur vi bor samt planer för hunden. Vi fick heller inte tinga valp förrän vid fysisk träff, om hon tyckte att magkänslan kändes rätt. Givetvis är det ingen garanti som vi alla vet men det finns ändå en omtanke om att valparna skulle få det bra.

Sen undrar jag om folk placerar in renrasiga och blandraser i olika fack. Veterinären idag frågade vad vi hade hunden till varav jag svarar gårdshund. Men när jag berättade att vi går hundkurser, är iväg och miljötränar osv så fick jag en förvånad veterinär. Det finns även de människor som ifrågasätter varför vår hund aktiveras och tränas så mycket eftersom det är en blandras :banghead:

Jag får erkänna att jag var väldigt ensam på kurser med mina blandraser trots att det föds måååånga varje år så jag tror tyvärr att förr så var nog inte blandrasägare lika aktiva som de som köpte rasrena. Fick då intrycket att ville man träna och vara aktiv så köpte man en "fin" rasren hund, annars var det inte så noga.
Dock upplever jag folk vara mer upplysta om vikten av aktivering för alla hundar idag.
 
Jag får erkänna att jag var väldigt ensam på kurser med mina blandraser trots att det föds måååånga varje år så jag tror tyvärr att förr så var nog inte blandrasägare lika aktiva som de som köpte rasrena. Fick då intrycket att ville man träna och vara aktiv så köpte man en "fin" rasren hund, annars var det inte så noga.
Dock upplever jag folk vara mer upplysta om vikten av aktivering för alla hundar idag.

Jag undrar om det inte även kan bero på okunskap om de olika raserna. Återgår man till den hund som nämns med 5 olika raser , det är kaos att den ens finns men ännu värre att ägarna tillåter beteendet. Jag själv äger ett yrväder men varje dag är träning på att lyssna, fokusera och hålla tassarna på marken. Och då är han "bara" 8 månader vilket i sig är en spännande ålder :angel:
 
Jag undrar om det inte även kan bero på okunskap om de olika raserna. Återgår man till den hund som nämns med 5 olika raser , det är kaos att den ens finns men ännu värre att ägarna tillåter beteendet. Jag själv äger ett yrväder men varje dag är träning på att lyssna, fokusera och hålla tassarna på marken. Och då är han "bara" 8 månader vilket i sig är en spännande ålder :angel:

Behöver inte enbart bero på okunskap även om det säkert är en stoor bit i det här fallet.
För många år sen hade jag en vansinnig mix av 4 raser...jakt, bruks, vakt...den hunden var praktiskt taget omöjlig att mätta.
 
Silver-labradorer :cautious: (eller snarare uppfödarna av dessa)

Jag hade nog en tråd om det för ett tag sedan (så vi behöver inte diskutera det här igen) och efter det jag läste runt omkring ämnet då är väl ganska klockrent att det är korsningar från början... men uppfödarna skriker ju värre än värst över att det alltid funnits i labrador-rasen.
 
Sidan med healingstorys är rena guldgruvan!

Jag tycker att hela förstasidan är helt fantastisk! Healer, häxa, parallell värld, numerolog, hög frekvens... Man kan liksom ropa BINGO i mumbo-jumbo-spelet innan man ens hunnit halvvägs.

Angående hundens MH så var kontakt och hantering helt ok. Sen hände typ ingenting förrän den fick 5 på rädsla och 1 på nyfikenhet vid dumpe, avreagerade med 2 på kvarstående rädsla men vid 5-1 igen på skramlet så bröt beskrivaren. Vad "svårt spökmoment" betyder har jag ingen aning om.
BPH bröts av ägaren, fördjupad genomgång pga rädsla.
 
Jag tycker att hela förstasidan är helt fantastisk! Healer, häxa, parallell värld, numerolog, hög frekvens... Man kan liksom ropa BINGO i mumbo-jumbo-spelet innan man ens hunnit halvvägs.

Angående hundens MH så var kontakt och hantering helt ok. Sen hände typ ingenting förrän den fick 5 på rädsla och 1 på nyfikenhet vid dumpe, avreagerade med 2 på kvarstående rädsla men vid 5-1 igen på skramlet så bröt beskrivaren. Vad "svårt spökmoment" betyder har jag ingen aning om.
BPH bröts av ägaren, fördjupad genomgång pga rädsla.
Måste ju vara avståndsleken då? Om de inte kom längre än till skramlet? Underligt hela grejen.
Ffa förklaringen till rädslan, och på hemsidan skriver hon fint om uppfödaren - men skyller på att de separerat hundarna i annonsen?
 
Måste ju vara avståndsleken då? Om de inte kom längre än till skramlet? Underligt hela grejen.
Ffa förklaringen till rädslan, och på hemsidan skriver hon fint om uppfödaren - men skyller på att de separerat hundarna i annonsen?

Eller så menar hon dumpe? På avståndsleken gjorde hunden inte ett jota utöver 2 på intresse, så det är inte direkt någon merit.

Jag tror att man måste vara på en helt annan frekvens än din och min om man ska förstå det där.
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 934
Senast: Wingates
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 124
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp