Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, fortsättning.

Att den oprövade meriterade hanhundens linjer är studerade, och att hunden ska ha uppnått mogen ålder (3 år +), är självklart.
Nej det är ju inte det - det var därför vi diskuterade unga oprövade hanar i den här tråden :confused: och därav mitt inlägg om att det inte nödvändigtvis är positivt. Det är liksom en egen fråga och innebär inte att jag tycker att matadoravel är positivt osv. Trodde, felaktigt uppenbarligen, att det var utifrån givna ramar som presenterades i @Miao inlägg som jag svarade och att det var tydligt att det var just det jag avsåg.
 
Där tycker vi inte lika. Tycker man att det är negativt (eller "inte nödvändigtvis positivt") med oprövade hannar i aveln blir det ju slut på avelshannar efter ett tiotal år, antar att det går att fortsätta med fryssperma ett femtiotal år till, men sedan är det definitivt slut. Att den oprövade meriterade hanhundens linjer är studerade, och att hunden ska ha uppnått mogen ålder (3 år +), är självklart.

I varje ras är det en fördel att ha stor genetisk variation, vilket jag säker på att du redan vet. Ingen hund bör ha fler än fem kullar, och då bara i undantagsfall hur många hundar som än föds i rasen. Håller hunden måttet som avelshund bör den ju ha en ännu bättre son att para med efter fem kullar, eller en bror som bär på liknande men ej identisk, arvsmassa, eller hur? Det är alltså fördelaktigt med fler tillräckligt bra hundar i avel, än få välprövade hundar med många avkommor.

Hur ställer du dig till oprövade tikar? Är du mer positiv till matadoravel än till avel på friska, meriterade, oprövade hundar?

Men du missar ju hela poängen i diskussionen? :confused: Det är ingen som ens antytt att matadoravel eller mindre genetisk variation skulle vara fördelaktigt, du har läst in diskussionen helt fel. Det handlade om hetsen att använda väldigt unga hanar i avel, dvs knappt två år fyllda.
 
Annons om valpar av mastiffblandning, beskrivs som blyga och försiktiga. Ser framför mig hur de växer upp till ångestbitare på 80+ kilo... :nailbiting:

Det ser ut att vara samma uppfödare (läs valpfabrik) som jag skrivit om förut dessutom. Vet dock inte om det finns grund för anmälan till LS annat än att jag ser suspekt många annonser om valpar från personerna. Får dåliga vibbar, helt enkelt. :(
 
Annons om valpar av mastiffblandning, beskrivs som blyga och försiktiga. Ser framför mig hur de växer upp till ångestbitare på 80+ kilo... :nailbiting:

Det ser ut att vara samma uppfödare (läs valpfabrik) som jag skrivit om förut dessutom. Vet dock inte om det finns grund för anmälan till LS annat än att jag ser suspekt många annonser om valpar från personerna. Får dåliga vibbar, helt enkelt. :(
Man kan tipsa skatteverket.
 
Nej det är ju inte det - det var därför vi diskuterade unga oprövade hanar i den här tråden :confused: och därav mitt inlägg om att det inte nödvändigtvis är positivt. Det är liksom en egen fråga och innebär inte att jag tycker att matadoravel är positivt osv. Trodde, felaktigt uppenbarligen, att det var utifrån givna ramar som presenterades i @Miao inlägg som jag svarade och att det var tydligt att det var just det jag avsåg.
Varför käftade du emot det jag skrev i mitt första inlägg då: "För min del skulle jag vilja ha fler oprövade hanar i aveln, men naturligtvis meriterade, hälsotestade sådana med några år på nacken." *Massor med frågetecken-smileys*

Anledningen till att jag skrev det inlägget var att du förde fram adjektivet "oprövad" som om det var något negativt, som om "ung och välprövad" vore bättre.
 
Sån avel jag skrev om tycker jag är extremt förkastlig i alla raser, men jag har oftast aussies i tankarna eftersom det är där intresset ligger främst hos mig.



Jag tror tyvärr att det är många som har inställningen "avla fort innan det dyker upp skit i stamtavlan" :( . Jag kan nästan inte se någon annan anledning till all denna hets att använda unga, outvärderade hanar ur outvärderade kullar.

Dessa avlare kan ju verkligen inte anse att de verkar för avelns bästa eller att de tillför/stärker rasen :confused:
Antingen är man totalt hemmablid och korkad eller fullständigt hänsynslös.
 
Dessa avlare kan ju verkligen inte anse att de verkar för avelns bästa eller att de tillför/stärker rasen :confused:
Antingen är man totalt hemmablid och korkad eller fullständigt hänsynslös.

Det två senaste, framförallt. Skulle jag säga i alla fall. Vet en kvinna som föder upp flera raser och mer eller mindre spottar ut kullar. Hon får ju medhåll av några valpköpare på facebook också som såklart är nöjda med sina hundar. Men majoriteten har någon sjukdom, dålig mentalitet eller HD-fel. De tollare hon föder upp duger sällan för jakt eller jaktprov. Förra året hade hon 5(!) kullar på sin hane under en 6 månadersperiod. Han hade aldrig haft avkommor innan detta. Hur kan man försvara sådant?

Dessutom har hennes tollare (vet inte om de andra raserna) hög andel HD-fel. ”Men röntgen är bara siffror på ett papper”. :wtf:
 
Vi kommer ALDRIG att använda en ung hane igen. Det gjordes till vår första kull. Hanen är bra, inget snack om saken. Den kullen är vår bästa både mentalt och leder. 11 friska valpar.
Men han har sen vi använde honom (vi var nr 2) parat mycket och inte alltid det bästa varpå vi nu står med ett för lågt HD-index på vår kull för att vi ska vilja gå vidare på linjen.
 
Vi kommer ALDRIG att använda en ung hane igen. Det gjordes till vår första kull. Hanen är bra, inget snack om saken. Den kullen är vår bästa både mentalt och leder. 11 friska valpar.
Men han har sen vi använde honom (vi var nr 2) parat mycket och inte alltid det bästa varpå vi nu står med ett för lågt HD-index på vår kull för att vi ska vilja gå vidare på linjen.

Usch så surt :(
 
Första tanken: vilket monster! O_O

Äsch! Värre har vi sett. Denna är ju en piece of cake. Vad sägs istället om ”husky/schäfer/tollare” som just nu finns ute på blocket till det härliga priset om 9000kr!

Om inte det lockar kanske ni föredrar en ”Norrbottens spets, tollare, polsk owzarek nizinny, tibetansk terrier- blandning”. Denna kan ni få till ett sent mellandagsreapris. 7000 kr och en av valparna är din! :D
 
Äsch! Värre har vi sett. Denna är ju en piece of cake. Vad sägs istället om ”husky/schäfer/tollare” som just nu finns ute på blocket till det härliga priset om 9000kr!

Om inte det lockar kanske ni föredrar en ”Norrbottens spets, tollare, polsk owzarek nizinny, tibetansk terrier- blandning”. Denna kan ni få till ett sent mellandagsreapris. 7000 kr och en av valparna är din! :D

Fast jag ser framför mig en allmänt mordisk (terrier) hälbitande (heeler) tokskällande (lapphund) trasselsudd (alla fyra kombinerade) som växer över knähöjd och släpps lös som sällskapshund bland grannskapets katter, kaniner och småbarn! XD Det känns nästan lika illa som dina två exempel.

Sedan undrar jag verkligen om inte en del människor hittar på! Alltså med tanke på hur få norrbottenspetsar och nizinny det borde finnas i sverige....
 
Fast jag ser framför mig en allmänt mordisk (terrier) hälbitande (heeler) tokskällande (lapphund) trasselsudd (alla fyra kombinerade) som växer över knähöjd och släpps lös som sällskapshund bland grannskapets katter, kaniner och småbarn! XD Det känns nästan lika illa som dina två exempel.

Sedan undrar jag verkligen om inte en del människor hittar på! Alltså med tanke på hur få norrbottenspetsar och nizinny det borde finnas i sverige....
Är de så ovanliga? Har två pons och en norrbottenspets i grannskapet. :D

Har börjat träffa rätt mycket nytt folk med unga ”bichon apsos” och ”lhasa tzus” igen. Det måste vara nån här i närheten som spottar ur sig golvmoppar till höger och vänster. :meh: Lhasa apso är alltid en del av blandningen och sen är det någon shih tzu, havanais och/eller frisé inblandad.
 
Är de så ovanliga? Har två pons och en norrbottenspets i grannskapet. :D

Har börjat träffa rätt mycket nytt folk med unga ”bichon apsos” och ”lhasa tzus” igen. Det måste vara nån här i närheten som spottar ur sig golvmoppar till höger och vänster. :meh: Lhasa apso är alltid en del av blandningen och sen är det någon shih tzu, havanais och/eller frisé inblandad.

Norrbottningarna var ju hotade ett tag och är det säkert fortfarande jag jag tänka mig. Enda siffran jag kan hitta med riktigt snabb googling är 152 registrerade 2009.
Har inte varit in på hunddata.
 
Såg flertalet schäfrar i schäferringen på Mydog som rörde sig både vingligt och kohasigt.. Såg verkligen riktigt tråkigt ut :(
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
637
· Visningar
58 128
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 166
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
210
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp