Oseriös avel, fortsättning.

Och svaren! Folk som "Ja, jag har en kompis som vallar med sin sheltie, det går jättebra!" :banghead::banghead::banghead:
Hör och häpna här då, enligt en uppfödare (ej svensk) så är vinthundar otroligt bra vallhundar med lite träning. :banghead:
Såg ett klipp när en av hundarna "vallade" och till och med jag som har noll vallkunskaper såg att det var allt ifrån vallning, blev förvånad att fåren inte fick hjärtinfarkt eller något. :cautious:
 
Hör och häpna här då, enligt en uppfödare (ej svensk) så är vinthundar otroligt bra vallhundar med lite träning. :banghead:
Såg ett klipp när en av hundarna "vallade" och till och med jag som har noll vallkunskaper såg att det var allt ifrån vallning, blev förvånad att fåren inte fick hjärtinfarkt eller något. :cautious:

Lite som denna bulldog-uppfödaren som blev sur när jag sa att bulldogs inte är några vallhundar och inte godtog exemplaren i några videoklipp där en bulldog sprang efter några djur i cirklar och flämtade och flåsade efter lite kort springande.
 
Jag blir så less och ledsen på att det finns uppfödare i min ras och dessutom av brukstypen som skiter totalt i index och leder men som kan marknadsföra sig så de låter superseriösa :turd:
De är en av landets största med trogen fanklubb och får sålt plättlätt även till de som förväntar sig kvalitė.

Nu påannonseras en kommande kull.
Tiken har inga meriter mer än MH och har HD-index 97 och ED: 101.
Man skryter med att hon lämnat två kullar där samtliga individer är friröntgade.
Att det handlar om endast 4 avkommor totalt så det är inte mycket att utvärdera, det utelämnar man bekvämt nog.
Hanen skryter man om att han har minsan används av flera uppfödare utomlands med "gott resultat" vad det nu innebär :confused:
Han är dock Svensk och här har han nedärvt ett uselt resultat på leder. HD-index 98 och ED: 81 :eek:
Det innebär att man får ett kullindex på HD: 98 och ED: 91. :mad:
 
Ska inte bulldoggar bita tag i mularna och hänga fast tills tjuren kvävts? Det var väl så "bullbaiting" fungerade.

Dagens bulldoggar hade kvävts före tjuren.:devil:

Jag läste ett exempel ur en gammal hundbok från början av 1900-talet, och där beskrevs det att få ut "bull-baiting" ur hunden så började man avla just på en väldigt kort nos, konstiga ben, osv, som en sorts form av att garantera att hunden INTE kan brukas i bull-baiting.

Just det, fick nu också höra att mopsen är en antik ras som har funnits (och inklusive som den ser ut idag) sen 600 år f.kr. Ingen källa på påståendet, men det måste ju vara sant för det stod så på en bild på internet.
 
Efter att ha suttit på Facebook och kollat igenom kommande och födda kullar i min ras så kan jag konstatera att inte ens hälften följer indexrekommendationen :(

När jag såg ett inlägg där någon letade kennel så kunde jag inte låta bli att ge tipset att ha koll på hundarnas provparningsindex.

Det tipset föll inte i god jord hos vissa uppfödare. Tyvärr är INTE bruksuppfödare så värst mycket bättre.
 
Jag läste ett exempel ur en gammal hundbok från början av 1900-talet, och där beskrevs det att få ut "bull-baiting" ur hunden så började man avla just på en väldigt kort nos, konstiga ben, osv, som en sorts form av att garantera att hunden INTE kan brukas i bull-baiting.

Just det, fick nu också höra att mopsen är en antik ras som har funnits (och inklusive som den ser ut idag) sen 600 år f.kr. Ingen källa på påståendet, men det måste ju vara sant för det stod så på en bild på internet.

Jag har sett bilder från förra sekelskiftet på mopsar med nos, visserligen kort men ändå nos. Men det var i Hindsport, inte på nätet....:p
 
Mysiga uppfödare det finns.
Inläggen fortsätter komma från två stycken i det facebookinlägg där jag tipsade en valpköpare om att kolla indexet på intressanta kullar (eftersom så många slarvar)
En av de som nu skriver sura inlägg till mig är en av dem som planerar en parning med HD-index 92 :meh:.

Enligt dessa så "lurar jag mig själv och andra med mitt tokiga inlägg", jag "sätter griller i huvudet" på valpköpare och jag har "ingen aning omröntgenresultat och hur index fungerar och ändras" och en massa smörja.

Allt för att jag gav ett tips. Känns som sympatiska människor bakom dessa kennlar. De hade ju bara kunnat scrolla förbi tipset men troligtvis träffade jag en öm tå.
 
Mysiga uppfödare det finns.
Inläggen fortsätter komma från två stycken i det facebookinlägg där jag tipsade en valpköpare om att kolla indexet på intressanta kullar (eftersom så många slarvar)
En av de som nu skriver sura inlägg till mig är en av dem som planerar en parning med HD-index 92 :meh:.

Enligt dessa så "lurar jag mig själv och andra med mitt tokiga inlägg", jag "sätter griller i huvudet" på valpköpare och jag har "ingen aning omröntgenresultat och hur index fungerar och ändras" och en massa smörja.

Allt för att jag gav ett tips. Känns som sympatiska människor bakom dessa kennlar. De hade ju bara kunnat scrolla förbi tipset men troligtvis träffade jag en öm tå.

Helt absurt! Ibland undrar man ju varför vissa har valt att bli uppfödare :meh:. Vad jag så inte gillar sådana personer/uppfödare! De sprider ju om ngt felaktig info och jobbar ju inte direkt på att främja rasen.
Vilken FB grupp är det? Har helt missat denna diskussion.
 
Helt absurt! Ibland undrar man ju varför vissa har valt att bli uppfödare :meh:. Vad jag så inte gillar sådana personer/uppfödare! De sprider ju om ngt felaktig info och jobbar ju inte direkt på att främja rasen.
Vilken FB grupp är det? Har gör missat denna diskussion.

Annonsgrupp för Schäfervalpar. Så det är inte ens en diskussionsgrupp vilket jag försökte hänvisa till flera ggr för att få slut på inläggen.
 
På ett annonsforum nära dig. Fransk bulldogvalpar födda i november respektive december. :
"Alla papper i ordning och div hälsotester gjorda.
Försäkrade i svedea och registrerade i jbv.
De säljes endast till sällskap.
......
Endast seriösa valpköpare hör av sig tack.
Pris: 16.000"
(min kursivering)
 
På ett annonsforum nära dig. Fransk bulldogvalpar födda i november respektive december. :
"Alla papper i ordning och div hälsotester gjorda.
Försäkrade i svedea och registrerade i jbv.
De säljes endast till sällskap.
......
Endast seriösa valpköpare hör av sig tack.
Pris: 16.000"
(min kursivering)
Dom valparna finns här på bukes annonser och blev även nergjorda o utdömda här i en tråd ägaren la in häromnatten.
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 836
Senast: Wingates
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 122
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp