Oseriös avel, fortsättning.

Vi var några som roade oss kungligt en stund (tack vare @Wingates ) innan vi ledsnade på dumhet o okunskap.
Men under sker,idag såg jag en annons på fb om dom valparna och hon hade tagit till sig vad jag sa och inte mörkat att valparna är importer mm ,så hon var ju tydligen inte obildbar
 
Tik som fyller 2 i augusti är parad igår. Hanen har lämnat 2 epi avkommor. Tiken har hundar i sin stamtavla som lämnat epi. Man vet för lite hur epi nedärvs men det finns ju hanar som inte lämnat epi avkommor. Måste man 1. ha så bråttom att para henne innan hon ens fyllt 2? 2. välja en hane som lämnat epi? :(
 
Tik som fyller 2 i augusti är parad igår. Hanen har lämnat 2 epi avkommor. Tiken har hundar i sin stamtavla som lämnat epi. Man vet för lite hur epi nedärvs men det finns ju hanar som inte lämnat epi avkommor. Måste man 1. ha så bråttom att para henne innan hon ens fyllt 2? 2. välja en hane som lämnat epi? :(

Fy så trist. Har för mig att jag läst någon stanns att det förekommer i Eurasier. Det finns ju även i Schäfer så jag har nog sett det när jag läst på om sjukdomen.

Det är ännu rätt ovanligt i Schäfer och därför är det skittråkigt när det avlas på linjer med det för vi har absolut råd att sålla bort dem. Hur är det hos Eurasiern?
 
Fy så trist. Har för mig att jag läst någon stanns att det förekommer i Eurasier. Det finns ju även i Schäfer så jag har nog sett det när jag läst på om sjukdomen.

Det är ännu rätt ovanligt i Schäfer och därför är det skittråkigt när det avlas på linjer med det för vi har absolut råd att sålla bort dem. Hur är det hos Eurasiern?
Vi har fått rådet när avelskommitten varit i kontakt med forskarna att vi har för liten avelsbas för att utesluta alla linjer där det förekommit, men att vi ska undvika att dubbla där man vet att sjuka hundar finns samt undvika hundar som lämnat epi.
Det har varit lugnt nu ett tag med nya sjuka hundar tycker jag, men jag är inte med i styrelsen eller någon av fb-grupperna för rasen längre så jag har sämre koll nu. Men uppfödarna brukar säga att det inte är ett stort problem än så länge. Men tänker att om folk skiter i de råd vi fått så är väl risken att det blir ett stort problem tillslut..
 
Vi har fått rådet när avelskommitten varit i kontakt med forskarna att vi har för liten avelsbas för att utesluta alla linjer där det förekommit, men att vi ska undvika att dubbla där man vet att sjuka hundar finns samt undvika hundar som lämnat epi.
Det har varit lugnt nu ett tag med nya sjuka hundar tycker jag, men jag är inte med i styrelsen eller någon av fb-grupperna för rasen längre så jag har sämre koll nu. Men uppfödarna brukar säga att det inte är ett stort problem än så länge. Men tänker att om folk skiter i de råd vi fått så är väl risken att det blir ett stort problem tillslut..

Förstår din oro över att det kan få fäste. EPI och Pannus är orsaken till att vi inte avlar på något under 4 år. Båda är ovanliga ännu men förekommer och vi vill inte trilla dit på dem pga avlat på för unga djur.
 
Träffade en person som glatt berättade att hens föräldrar födde upp JRT (samt JRT/bishon h.) samt schäfer av gammal typ. Hittar efter lite snokade hemsidan. Schäfer av gammal typ = långhåriga, raka ryggar, fyrkantiga tassar & nos samt i bland annat färgen vit och ljusbeige (tänk typ golden).

Näää de reggade inte i skk. Och vi pratade inte vidare om hens föräldrars uppfödning :grin::angel:
 
Träffade en person som glatt berättade att hens föräldrar födde upp JRT (samt JRT/bishon h.) samt schäfer av gammal typ. Hittar efter lite snokade hemsidan. Schäfer av gammal typ = långhåriga, raka ryggar, fyrkantiga tassar & nos samt i bland annat färgen vit och ljusbeige (tänk typ golden).

Näää de reggade inte i skk. Och vi pratade inte vidare om hens föräldrars uppfödning :grin::angel:

Motalatrakten? Vet att det ska finnas nån pajas där som säljer oreggat med slogan rakryggade, äkta Schäfrar :meh:
 
Tik som fyller 2 i augusti är parad igår. Hanen har lämnat 2 epi avkommor. Tiken har hundar i sin stamtavla som lämnat epi. Man vet för lite hur epi nedärvs men det finns ju hanar som inte lämnat epi avkommor. Måste man 1. ha så bråttom att para henne innan hon ens fyllt 2? 2. välja en hane som lämnat epi? :(

Skriv i chatten vem detta är!
 
Vi har fått rådet när avelskommitten varit i kontakt med forskarna att vi har för liten avelsbas för att utesluta alla linjer där det förekommit, men att vi ska undvika att dubbla där man vet att sjuka hundar finns samt undvika hundar som lämnat epi.
Det har varit lugnt nu ett tag med nya sjuka hundar tycker jag, men jag är inte med i styrelsen eller någon av fb-grupperna för rasen längre så jag har sämre koll nu. Men uppfödarna brukar säga att det inte är ett stort problem än så länge. Men tänker att om folk skiter i de råd vi fått så är väl risken att det blir ett stort problem tillslut..

Jag tycker också att det verkar som att det har lugnat ner sig, eller så tystar folk det. Men så onödigt att dubbla anlagen hos valparna. Det är ju inte så att det är en ras som har massor av andra hälsoproblem att ta i beaktning. :meh:
 
Jusst nu har flera Facebookgrupper en annons ute från en person som parat med hanen vi hade till C-kullen.
I annonserna står det att han har en IPO3.

Det är ljug!

Han har inte ens ett BH-prov för att få börja tävla IPO. Han är helt meritlös.
Att vi ändå valde honom var för att syskonen presterat mycket bra, men de fanns alla utomlands.

Hur sjutton tänker man när man ljuger om en sådan merit i annonser :confused:
Det är ju liksom tomt på avelsdata, workingdog och tom på ägarens hemsida.
 
Och nu har @linnsan frågat säljaren var man hittar resultaten och säljaren pratar bort det och säger att han är tävlad utomlands (han är import).
Säljaren hänvisade @linnsan att leta utomlands (sa ej ens vilket land)

Detta vet jag inte är sant. Han var 4 år vid importen och då stod han i hundgård sen länge och hade förstört nödvändiga tänder för IPO. Han kan inte hunnit upp till en IPO3 innan detta med tänderna hände. Enligt nuvarande ägaren som även köpte in honom så var hunden inte tävlad i hemlandet.

Pajasfasoner :mad:
 
Och nu har @linnsan frågat säljaren var man hittar resultaten och säljaren pratar bort det och säger att han är tävlad utomlands (han är import).
Säljaren hänvisade @linnsan att leta utomlands (sa ej ens vilket land)

Detta vet jag inte är sant. Han var 4 år vid importen och då stod han i hundgård sen länge och hade förstört nödvändiga tänder för IPO. Han kan inte hunnit upp till en IPO3 innan detta med tänderna hände. Enligt nuvarande ägaren som även köpte in honom så var hunden inte tävlad i hemlandet.

Pajasfasoner :mad:

Pinsamt! Som ägare till hanhunden hade jag verkligen inte uppskattat om någon som lånat till avel ljugit om meriter eftersom det kan antas att infon kommit från mig..
 
Pinsamt! Som ägare till hanhunden hade jag verkligen inte uppskattat om någon som lånat till avel ljugit om meriter eftersom det kan antas att infon kommit från mig..
Hen taggade hanhundsägaren i går. Men i dag var taggningen borta. Hen har inte svarat på @linnsan s kommentar om att hon inte hittade något på Workingdog heller om meriter...dit uppfödaren la en länk. Hur pinsamt är det iinte att länka till en sida och säga att meriter står där och så är det tomt?! :angel:

Han har 8 kullar efter sig och ingen annan kennel har skrivit ut IPO-merit på sina kullar efter honom. Och när inte heller ägaren har det på infon om honom (men på sina andra hanar) och avelsdata och Workingdog är tomt är det ju extremt pinsamt att skriva ut det.

Uppfödaren har även skrivit att tiken ska ta sin IPO1 efter kullen.
Sen när började man skriva ut planerade meriter innan man tagit dem? :banghead:
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
619
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 860
Senast: Wingates
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 122
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp