Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, hästversionen

Jag undrar alltid när jag ser sånt där - är det verkligen så jäkla stor skillnad i pris i det stora hela? Jag förstår ju att det är stor skillnad mellan naturlig och inseminering men annars? Stoets kostnader under dräktigheten, alla vaccinationer, id/chip-märkning osv osv är ju detsamma oavsett.

Nä, det behöver inte vara detsamma. Jag vet "uppfödare" (saknar ett bättre ord här för billig produktion av föl) som inte vaccinerar varken ston eller föl samt definitivt inte ger något extra foder vid högdräktighet eller digivning. Oavsett hull på stoet. Likaså brukar det vara lite si och så med hovvården, stoet går barfota = "behöver" inte verkas mer än var fjärde månad.

Givetvis påverkar det hur mycket det kostar att få fram ett föl, speciellt om en dessutom kan låna hem grannens hingst över en helg helt gratis. ;)
 
Precis som alla de som ALDRIG har haft en halt häst men heller aldrig vetcheckat någon av dem...
De tycker att man är löjlig som kollar upp sin häst regelbundet.
Jag tycker inte det är löjligt och kolla upp sin häst regelbundet, men jag kollar inte min häst om jag inte misstänker något är fel.Tycker man känner ganska snabbt om nått är galet och kollar då
 
Jag undrar alltid när jag ser sånt där - är det verkligen så jäkla stor skillnad i pris i det stora hela? Jag förstår ju att det är stor skillnad mellan naturlig och inseminering men annars? Stoets kostnader under dräktigheten, alla vaccinationer, id/chip-märkning osv osv är ju detsamma oavsett.
Folk tänker inte så. De tittar bara på prislappen på hingsten.
För ett antal år sedan hade jag en diskussion med en person om avel. Personen tänkte betäcka ett sto (minns inte om det var det egna elller om h*n skulle låna) för då fick h*n en nästan gratis häst. Jag kontrade med att min häst som då var 3 och precis insutten hade kostat mycket mer att föda upp än vad motsvarande häst kostat att köpa in som 3-åring. Jag fick en radda helt oförstånde meningar till svar och la ner diskussionen.
 
Såg på fb igår om någon som sökte vad det verkade som vilken hingst som helst bara den betäckte naturligt. Fick svar från allt från morganhingst till nordsvensk och nu vet jag inte men jag tolkade det som om detta inte var godkända hingstar. Är det detta som kallas buskavel? Att korsa vad som helst utan godkända hingstar?

Det är fullt av såna annonser på fejjan. Det finns även annonser på icke godkända hingstar som kostar i stort sett lika mkt som sina godkända pappor. Eller varianten, välj själv - naturligt, TAI eller FAI - så när jag frågade om hingsten ska vara på TAI i början av säsongen och när går den över på naturligt så blir hingstägaren sur och ber mig skicka PM för hen tänker inte svara på sånt i tråden- själv undrar jag om hen har koll på hur regelverket ser ut.
 
Folk tänker inte så. De tittar bara på prislappen på hingsten.
För ett antal år sedan hade jag en diskussion med en person om avel. Personen tänkte betäcka ett sto (minns inte om det var det egna elller om h*n skulle låna) för då fick h*n en nästan gratis häst. Jag kontrade med att min häst som då var 3 och precis insutten hade kostat mycket mer att föda upp än vad motsvarande häst kostat att köpa in som 3-åring. Jag fick en radda helt oförstånde meningar till svar och la ner diskussionen.
Ja det där resonemanget är ju bara så galet så det finns inte. Det är ALLTID billigare att köpa en färdig inriden häst än att ta fram den själv. Fattar folk inte att hästar äter, skiter, förstör, gör illa sig osv osv och i jämn ström med kostnader? :banghead::banghead::banghead:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 445
Övr. Hund Nygammal användare som skriver här - enda stället jag vet jag får raka och kloka svar. Vill inte outa för mycket. Kort sammanfattning...
Svar
16
· Visningar
1 803
Senast: huahua
·
G
Hundhälsa Jag har tänkt på det här rätt länge, och nu igen när jag läser tråden om vad en "bra" hund egentligen är. Det finns många åsikter om...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
15 758
Senast: Disen
·
Avel Jag har senaste tiden plöjt igenom hästannonser ganska frekvent, och eftersom jag sitter hemma med krossad fot i högläge ft, gör jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 867
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp