Bukefalos 28 år!

Oseriös avel, hästversionen

@Fritidsryttare: Tyvärr har jag ju varit med några gånger när vi inte klarat kalven och det är riktigt hemskt. Att jobba med djur så som man gör på ett jordbruk ger en enorm respekt för livet och insikt om hur skört det är.

Jag har också varit med om att få igång en kalv som inte andades när vi väl fick ut honom (stor tjur) och det var helt fantastiskt. Jag var inte gammal (jag mådde så dåligt i skolan att jag gick inte vårterminen i 7:an utan pluggade hemma och var med en avbytare och mjölkade istället :D) och det är något jag alltid kommer att bära med mig.
 
@Fritidsryttare: Tyvärr har jag ju varit med några gånger när vi inte klarat kalven och det är riktigt hemskt. Att jobba med djur så som man gör på ett jordbruk ger en enorm respekt för livet och insikt om hur skört det är.

Jag har också varit med om att få igång en kalv som inte andades när vi väl fick ut honom (stor tjur) och det var helt fantastiskt. Jag var inte gammal (jag mådde så dåligt i skolan att jag gick inte vårterminen i 7:an utan pluggade hemma och var med en avbytare och mjölkade istället :D) och det är något jag alltid kommer att bära med mig.
Jo, det går åt skogen hos oss också ibland, det hör livet till men det är likväl jobbigt, speciellt när det kommer till så unga djur som precis påbörjat livet.
Jag har också några såna favoritminnen, som kanske inte var så roliga just då men så här i efterhand är de fantastiska. Bland annat den gången då jag hittade en nedkyld blöt lammunge som tackan lämnat efter att ha lammat utanför värmelampan (vi har dem i små lamningsboxar), hon tyckte väl inte den var nåt att spara och satsade på syskonet istället.
Jag vet inte hur många timmar jag kämpade med den där ungen, jag fick hjälp att slanga, ge den kortison och låg och masserade den torr och varm, i början låg den som en död sill bara och var nog egentligen död när jag hittade den (noll sugreflex och helt iskall även i munnen). Det tog några veckor med nappning, magproblem osv, men den överlevde mot alla odds, helt otroligt egentligen. :love: När man låg där bland kroppsvätskor och annat i kylan så undrade jag fler än en gång vad fasen jag höll på med, men nu är jag glad att jag var så pass envis. :p
 
Det här inlägget var just snyggt.... Ts frågar hur man löser övervakning av dräktigt sto när man saknar Wifi, körkort/bil och bor långt från stallet. Goda råd ges, då kryper det fram att h*n tycker det är obekvämt att vaka manuellt för h*n har faktiskt ett jobb. Pengar på dyr övervakning vill h*n inte heller lägga för det används bara en gång.

Må vara hänt att jag är extra grinig idag när jag fortfarande knappt kan gå (känns som att det är jag som har klämt ut en fölunge) och får gå på maxdos Alvedon på grund av ligamenten men varför i hela fridens namn betäcker man om man inte har för avsikt att lösa vaket ordentligt?

Inom fjordhäst finns det tyvärr en del personer som inte vakar. De hävdar att "stoet klarar sig själv" och eftersom de (hittills) inte haft något felläge så har de fått vatten på sin kvarn. :(
 
Inom fjordhäst finns det tyvärr en del personer som inte vakar. De hävdar att "stoet klarar sig själv" och eftersom de (hittills) inte haft något felläge så har de fått vatten på sin kvarn. :(

Inte bara inom fjordhäst.... Tyvärr verkar det vara en rätt vanlig uppfattning, har inte tal på hur många personer jag "sagt åt" att de MÅSTE vaka över stoet när det närmar sig fölningsdags.
Och varje vår på div facebook-gruppar kommer inlägg med "Kolla vad vi hittade i hagen/boxen imorse! *bild på fölunge*".... :banghead: :arghh: :banghead:
 
Inte bara inom fjordhäst.... Tyvärr verkar det vara en rätt vanlig uppfattning, har inte tal på hur många personer jag "sagt åt" att de MÅSTE vaka över stoet när det närmar sig fölningsdags.
Och varje vår på div facebook-gruppar kommer inlägg med "Kolla vad vi hittade i hagen/boxen imorse! *bild på fölunge*".... :banghead: :arghh: :banghead:

Jag hade någon tanke om att det var för att fjordhästen är urras, men det kanske mer hänger ihop med att många inte har kunskap om att det kan gå fel och att en enligt lag måste vaka.

Värst är de där fölet kvävts i fostersäcken. :cry: Jag är rätt övertygad om att jag skulle ha förlorat Ricky om jag inte vakat, eventuellt hade jag även förlorat Ariel, Ricky var så sjukt stor och hon var trött, så om jag inte hjälpt till att dra kanske hon också dött? Han andades ju inte heller, så kanske hade det slutat med att jag hittat bägge döda i hagen. :cry: Då hade jag aldrig förlåtit mig själv. :crazy:
 
Inte bara inom fjordhäst.... Tyvärr verkar det vara en rätt vanlig uppfattning, har inte tal på hur många personer jag "sagt åt" att de MÅSTE vaka över stoet när det närmar sig fölningsdags.
Och varje vår på div facebook-gruppar kommer inlägg med "Kolla vad vi hittade i hagen/boxen imorse! *bild på fölunge*".... :banghead: :arghh: :banghead:

Jag blir alltid lika förvånad över att folk inte skäms över att de inte har vakat utan går ut med det offentligt.
 
En av veterinärerna som brukade hjälpa till där mina är födda, hade ett år fått såga ut en fölunge för att inte förlora stoet. Fy 17 vilket vidrigt uppdrag! :eek: :arghh: :crazy: :cry: :cry: :cry:
 
Jag hade någon tanke om att det var för att fjordhästen är urras, men det kanske mer hänger ihop med att många inte har kunskap om att det kan gå fel och att en enligt lag måste vaka.

Värst är de där fölet kvävts i fostersäcken. :cry: Jag är rätt övertygad om att jag skulle ha förlorat Ricky om jag inte vakat, eventuellt hade jag även förlorat Ariel, Ricky var så sjukt stor och hon var trött, så om jag inte hjälpt till att dra kanske hon också dött? Han andades ju inte heller, så kanske hade det slutat med att jag hittat bägge döda i hagen. :cry: Då hade jag aldrig förlåtit mig själv. :crazy:

Avbytaren jag åkte runt med hade hästar också (hon var min hästmentor). Första fölet hon födde upp hade dött om hon inte hade vakat för han kom ut i hel fostersäck plus att stoet var mycket medtaget.
 
En av veterinärerna som brukade hjälpa till där mina är födda, hade ett år fått såga ut en fölunge för att inte förlora stoet. Fy 17 vilket vidrigt uppdrag! :eek: :arghh: :crazy: :cry: :cry: :cry:

Det har jag tack och lov aldrig varit med om på kosidan. De var dock tvungna att göra det en helg när jag inte jobbade och jag är själaglad att jag slapp vara med :cry:
 
En av veterinärerna som brukade hjälpa till där mina är födda, hade ett år fått såga ut en fölunge för att inte förlora stoet. Fy 17 vilket vidrigt uppdrag! :eek: :arghh: :crazy: :cry: :cry: :cry:

Det har jag varit med om att göra med en kalv. En jättestor, döfödd tjurkalv. Veterinären sågade av huvudet och jag fick dra ut kalv utan huvud. Mamma ko förstod inte utan stod och slickade och slickade på sin huvudlösa kalv. Mycket, mycket, mycket hjärtskärande.. :cry::cry:

Jag har själv aldrig varit med vid fölning men väl stannat bilen när vi åkte förbi en hage med ett nyfött föl som inte kom ur fostersäcken. Gubben som ägde hästen blev jätteglad för vår hjälp men.. Jag förstår verkligen inte hur man vågar att inte vaka ordentligt! Det finns så mycket som kan gå fel!
 
Det har jag varit med om att göra med en kalv. En jättestor, döfödd tjurkalv. Veterinären sågade av huvudet och jag fick dra ut kalv utan huvud. Mamma ko förstod inte utan stod och slickade och slickade på sin huvudlösa kalv. Mycket, mycket, mycket hjärtskärande.. :cry::cry:

Jag har själv aldrig varit med vid fölning men väl stannat bilen när vi åkte förbi en hage med ett nyfött föl som inte kom ur fostersäcken. Gubben som ägde hästen blev jätteglad för vår hjälp men.. Jag förstår verkligen inte hur man vågar att inte vaka ordentligt! Det finns så mycket som kan gå fel!

:cry: Sådana dagar ångrar man att man jobbar med djur :(
 
Å andra sidan kan jag ibland uppleva att det är precis den typen av människor som också har en fantastisk tur många gånger, som inte är med om fler olyckor. Som du skriver, man kan se hästar i fallfärdiga hagar, där alla skaderisker man själv ser fyller ett helt A4-ark, men likt förbaskat klarar sig ägarna utan större bekymmer och tvingas aldrig omvärdera sitt sätt att hålla häst, för det funkar ju. Sen kommer en annan och försöker förebygga så gott det går och det går ändå åt skogen liksom.:crazy:
Men i övrigt håller jag helt med dig.

Det där är så himla jobbigt när det kommer upp i diskussioner om seriös vs inte seriös. Vissa gör precis allt rätt och ändå går det åt pipan. Ibland flera gånger. Och andra skiter fullständigt i hur man gör göra och det går perfekt varenda gång. Blir väldigt svårt att argumentera då :crazy:
 
Det där är så himla jobbigt när det kommer upp i diskussioner om seriös vs inte seriös. Vissa gör precis allt rätt och ändå går det åt pipan. Ibland flera gånger. Och andra skiter fullständigt i hur man gör göra och det går perfekt varenda gång. Blir väldigt svårt att argumentera då :crazy:
Jag tror ingen skulle erkänna att de förlorade djuren för att de själva var för slöa för att vaka. :meh:
 
Det där är så himla jobbigt när det kommer upp i diskussioner om seriös vs inte seriös. Vissa gör precis allt rätt och ändå går det åt pipan. Ibland flera gånger. Och andra skiter fullständigt i hur man gör göra och det går perfekt varenda gång. Blir väldigt svårt att argumentera då :crazy:

Fast det är ju det som gör skillnaden! Den som är seriös är den som gör alla rätt - oavsett hur utgången blir. Den oseriöse blir ju inte seriös bara för att det går bra varenda gång
 
Det här inlägget var just snyggt.... Ts frågar hur man löser övervakning av dräktigt sto när man saknar Wifi, körkort/bil och bor långt från stallet. Goda råd ges, då kryper det fram att h*n tycker det är obekvämt att vaka manuellt för h*n har faktiskt ett jobb. Pengar på dyr övervakning vill h*n inte heller lägga för det används bara en gång.

Må vara hänt att jag är extra grinig idag när jag fortfarande knappt kan gå (känns som att det är jag som har klämt ut en fölunge) och får gå på maxdos Alvedon på grund av ligamenten men varför i hela fridens namn betäcker man om man inte har för avsikt att lösa vaket ordentligt?

Jag läste också det och blev onyanserat förbannad. Så människan riskerar hellre fölungen än fixar ordentlig övervakning. Dessutom så gick hon ju på A-kassa enligt någon av kommentarerna - hur fan skulle det då kunna vara ett problem att vaka på natten - hon hade ju inget jobb ens.
 
Det har jag varit med om att göra med en kalv. En jättestor, döfödd tjurkalv. Veterinären sågade av huvudet och jag fick dra ut kalv utan huvud. Mamma ko förstod inte utan stod och slickade och slickade på sin huvudlösa kalv. Mycket, mycket, mycket hjärtskärande.. :cry::cry:

Jag har själv aldrig varit med vid fölning men väl stannat bilen när vi åkte förbi en hage med ett nyfött föl som inte kom ur fostersäcken. Gubben som ägde hästen blev jätteglad för vår hjälp men.. Jag förstår verkligen inte hur man vågar att inte vaka ordentligt! Det finns så mycket som kan gå fel!

Det var jag med om också, men kon klarade sig inte heller :( En kviga med en jättestor kalv..

Har en uppfödare som vi red in lite unghästar åt innan.. Dåligt foder i form av hösilagebalar som möglat, med mest ogräs i. Hästarna gick i hage med ett skjul som lösdrift och får/taggtråd/el till staket med massa skräp i form av gamla jordbruksmaskiner i hagen.... Hingstar blandat med ston.. Fölvakning existerade inte, utöver den dagliga tillsynen (som faktiskt sköttes, personen i fråga var väldigt förtjust i sina hästar och umgicks gärna med dom) Konstigt nog klarade sig oftast dom fölen.. Nu fick hen till slut djurförbud, men det var många år senare.
 
Jag läste också det och blev onyanserat förbannad. Så människan riskerar hellre fölungen än fixar ordentlig övervakning. Dessutom så gick hon ju på A-kassa enligt någon av kommentarerna - hur fan skulle det då kunna vara ett problem att vaka på natten - hon hade ju inget jobb ens.

Dessutom är stoet en shettis, en ras som ju är känd för svåra förlossningar så hon riskerar stoet med :( Såg att ts inte längre svarat, men hoppas hon fått sig en tankeställare...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 457
Övr. Hund Nygammal användare som skriver här - enda stället jag vet jag får raka och kloka svar. Vill inte outa för mycket. Kort sammanfattning...
Svar
16
· Visningar
1 821
Senast: huahua
·
G
Hundhälsa Jag har tänkt på det här rätt länge, och nu igen när jag läser tråden om vad en "bra" hund egentligen är. Det finns många åsikter om...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
15 908
Senast: Disen
·
Avel Jag har senaste tiden plöjt igenom hästannonser ganska frekvent, och eftersom jag sitter hemma med krossad fot i högläge ft, gör jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 894
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp