Bukefalos 28 år!

Oseriös avel nr 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, det såg väldigt konstigt ut :( I annonsen stod det ju "X kommer med koppel" så de ville väl visa upp kopplet :laugh::crazy::(
Ja precis. Och sedan lät det ju som att hunden inte får någon sysselsättning. De kunde bara beskriva att den gillar att busa och att sitta med familjen.

Vad kostar en reggad goldenvalp, vet du?
 
Ja precis. Och sedan lät det ju som att hunden inte får någon sysselsättning. De kunde bara beskriva att den gillar att busa och att sitta med familjen.

Vad kostar en reggad goldenvalp, vet du?
12k-13k beroende på linjer och uppfödare, vissa säljer för 10k och 15k men vanligtvis 12k-13k.
 
12k-13k beroende på linjer och uppfödare, vissa säljer för 10k och 15k men vanligtvis 12k-13k.
Ok, då är väl den här inte reggad. Då är det nog liten chans att en seriös köpare skulle vara intresserad. Synd, för hunden verkar helt klart i behov av ett nytt hem. :(
 
Alltså, det här med att "Hanhundsägaren har upplysningsplikt". Vad innebär det i realiteten? Om det framkommer att information aktivt undanhållits, vad får det för konsekvenser?
 
"Pris om han hamnar i halland: 10 000kr + 3 parningar efter honom.
Pris utav bibehållen avelsrätt: 12 000kr"

Värt att säga så är valpen CHOKLAD färgad, blandras mellan 3 olika raser... Ett kap...
Jag ska genast in och tjåppa!

Själv såg jag idag ett vuxet resultat av blandningen Basset/Labbe. Den såg, eh, photoshoppad ut!

Och för er som vill ha något utöver det vanliga, skynda fynda - nu finns fina valpar av den ovanliga blandningen Weimaraner och Greyhound. Undrar varför det är en ovanlig blandning..? :grin:
 
Skämt åsido.. rätt tragiskt att läsa annonser.

Min tiks kullbror blev avlivad pga lynnesfel inte ens ett halvår gammal, och tro mig, jag är inte förvånad. Blandar man så olika typer av hund mentalt så blir det lätt pannkaka.
 
Nu såg jag också en sexmånaders golden som på samtliga bilder hade kopplet på - inomhus :(

Hoppas att någon förbarmar sig över den. Men det ska man väl inte tro, de ville trots allt ha 10 000 för den.

Verkar vara såld nu? Jag hittade ingen annons som stämde in på det där (ja, jag blev nyfiken på bilderna :p )
 
Jag fick annonsen länkad till mig i ett PM, och ja... Verkligen en märklig annons. Hoppas att hunden hittar ett bra hem!
Det hoppas jag med!

Alltså rent generellt så hatar jag Blockets katt- och hundannonser. Det är så många sorgliga annonser eller annonser där en nästan kan räkna med en tragisk utgång. Jag fixar det verkligen inte och avskyr när djur blir en handelsvara utan ett individuellt värde :( :down:
 
Det hoppas jag med!

Alltså rent generellt så hatar jag Blockets katt- och hundannonser. Det är så många sorgliga annonser eller annonser där en nästan kan räkna med en tragisk utgång. Jag fixar det verkligen inte och avskyr när djur blir en handelsvara utan ett individuellt värde :( :down:

Verkligen. Ibland blir det dock bra! Min Aysu hittade jag på blocket. Eftersom det är extremt ovanligt att salukis hamnar på blocket tog jag kontakt med ägaren för att fråga varför hunden skulle omplaceras och om uppfödaren hade koll på det hela. och ja, det gick ju som det gick, trots att ägaren beskrev Aysu på ett minst sagt ocharmigt sätt. Älskade lilla knashund...
 
Verkligen. Ibland blir det dock bra! Min Aysu hittade jag på blocket. Eftersom det är extremt ovanligt att salukis hamnar på blocket tog jag kontakt med ägaren för att fråga varför hunden skulle omplaceras och om uppfödaren hade koll på det hela. och ja, det gick ju som det gick, trots att ägaren beskrev Aysu på ett minst sagt ocharmigt sätt. Älskade lilla knashund...
Hur beskrevs hon? :o
 
Verkligen. Ibland blir det dock bra! Min Aysu hittade jag på blocket. Eftersom det är extremt ovanligt att salukis hamnar på blocket tog jag kontakt med ägaren för att fråga varför hunden skulle omplaceras och om uppfödaren hade koll på det hela. och ja, det gick ju som det gick, trots att ägaren beskrev Aysu på ett minst sagt ocharmigt sätt. Älskade lilla knashund...
Jag tror att det är enklare och rimligare att renrasiga hundar hittar ett vettigt hem genom blocket.
Därmed inte sagt att alla blandraser har dåliga hem, men jag inbillar mig att de flesta som köper renrasiga iaf har ett hum om vilken typ av hund de får. Samt att de som letar efter vuxna omplaceringar inom en särskild ras troligtvis erbjuder ett rimligare hem än många andra.

Så ja, det är toppen när det fungerar och jag blir glad när jag hör om det positiva - men det är ändå med en klump i magen jag läser om alla staffe-blandningar på blocket som omplaceras vid 9 månaders ålder oga allergi :down:
 
Jag tror att det är enklare och rimligare att renrasiga hundar hittar ett vettigt hem genom blocket.
Därmed inte sagt att alla blandraser har dåliga hem, men jag inbillar mig att de flesta som köper renrasiga iaf har ett hum om vilken typ av hund de får. Samt att de som letar efter vuxna omplaceringar inom en särskild ras troligtvis erbjuder ett rimligare hem än många andra.

Så ja, det är toppen när det fungerar och jag blir glad när jag hör om det positiva - men det är ändå med en klump i magen jag läser om alla staffe-blandningar på blocket som omplaceras vid 9 månaders ålder oga allergi :down:
Ja, jag tror samma som dig. Och som med Aysu var det bara tur att jag råkade se annonsen. Med tanke på förra ägarens beteende vet jag inte hur många andra seriösa som skulle orkat jobba för att få hem hunden. Undrar verkligen vad som händer med alla hundarna på blocket...
 
Hur beskrevs hon? :o

Jadu... Hur var det nu... I annonsen var det standardgrejerna "snäll hund omplaceras pga tidsbrist, behöver komma till någon som kan rasen". När jag sedan pratade med matte lät det mer såhär:
Omöjlig att få rumsren, omöjlig att lära något alls egentligen, kunde inte vara lös och inte gå i koppel, rädd för det mesta, fungerade inte med andra hundar, måndagsexemplar, rev hela inredningen, tuggade sönder allt, ganska söt ändå.

Hon bodde hos mig en sommar, tvingades åka tillbaka till ägaren, sedan tog det ett år och några månader innan jag lyckades köpa henne. Då hade hon dessutom hunnit bli fet och anledningen till att matte sist och slutligen valde att omplacera var att hon blev rädd att Aysu skulle bita hennes lilla barn. (Aysu sov med barnet och började morra när matte kom in, dock inte när husse kom in i rummet, aysu litade inte på sin knäppa matte).

När hon kom till mig vågade hon inte ens komma ur bilen, för det var andra hundar på gatan (som hon kände sedan sommaren innan). Jag fick bära/dra ut henne och då skakade hela hon och morrade högt åt mig. Tog väl en dag eller två så var hon nästan avslappad igen, dock plötsligt rädd i flera märkliga situationer och det tog lite tid innan hon litade på oss tillräckligt för att släppa det.

---
Kan tillägga att hade jag fått samma beskrivning av någon annan hund så hade jag aldrig tagit den. Med Aysu så ägde jag en halvsyster, hade haft hennes mor hos mig, bott hemma hos hennes far och många nära släktingar, lärt känna många andra nära släktingar på andra håll osv. Samtliga har varit superstabila och bra mentalt, så jag var från första stund övertygad om att det bara var matte som var knäpp här. Det var alltså inte frågan om att jag "ville leka hjälte och rädda den stackars hunden" utan jag ville ha en hund som jag trodde att skulle passa mig och som behövde ett nytt hem. Att hunden sedan visade sig vara långt mycket bättre än alla tänkbara förhoppningar, det var bara ren tur, men det var inte tur eller ens speciellt mycket skicklighet som gjorde att hon blev bra. Hon var redan bra, men i helt fel hem.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 402
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 526
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 014
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp