Bukefalos 28 år!

*Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag läser just nu hippologen där vi har väldigt mycket foderlära. Vi har lärt oss att en mager häst gärna ska få fri tillgång till hö, men att många hästar inte orkar äta mer än drygt 10 kg hö (motsvarande c:a 15 på ett hösilage), och att man ska räkna ut mängden kraftfoder efter den mängd hö som hästen verkligen äter upp. Ge hästen fri tillgång och se hur mycket den äter upp, helt enkelt. En häst som inte är extremt lättfödd mår aldrig dåligt av för mycket hö, såvida man inte ökar mängden för snabbt.

Om du vill kan jag räkna ut en foderstat åt dig, förutsatt att jag får reda på alla uppgifter om hästen och värdena på höet.

Hur många hästar orkar inte äta mer än 10 kg hö /dygn :confused: typ shettisar och små ponnyer kanske... Tror nog de flesta hästar på 400 kg och uppåt lätt får i sig 10 kg hö...
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Om man gav ngt mindre grovfodergiva förr så berodde det med all säkerhet på att det förr faktiskt existerade gräshagar av större format där, hör och häpna, hästar faktiskt kunde beta hela dagarna:eek:

Hör och häpna så stod de flesta hästar inne dyngnet runt förr, förutom den tid de arbetade förståss. :cool:
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

kvoten 6 är en idealkvot. dvs att en kvot på 6,5 kan vara lika fel som en på 5,5.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

en högre kvot kräver energi för att bränna proteinet. vilket kan göra att hästen går ned i vikt. toppen för en tjock sak men kanske inte för en smal.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Tag Valacken Oskar 7 år. Han är en bensinsnål islänning och har som många naturraser fått en extra lång grovtarm av naturen. Där kan han utvinna mkt energi ur fibrerna i fodret. Kanske har han också fått gener som gör att han tillgodogör sig intagna kolhydrater bättre. Det gör att han föder sig utmärkt på mindre än 40 MJ per dag.

Hans stallkompis Ajax är en fullblodsvalack med samma vikt. Ajax behöver 50-55 MJ för att hålla hullet, han har inte Oskars långa grovtarm och har inte ärvt någon bensinsnål gen.

Proteintillförseln ska tillgodose behovet av byggstenar för vävnader och ersätta begagnade kvävemolekyler. Behovet är relaterat till kroppsstorlek och klass. De båda väger alltså lika mkt och rör sig ungefär lika mkt. 300 gram smältbart protein kan vara en hyfsad uppskattning ev behovet (som man egentligen vet väldigt litet om). Oskars ”kvot” blir då 300/40 = 7,5 och Ajax 300/55 = 5,4.

Varför skulle vi ge Oskar för litet protein bara för han är bättre på att tillgodogöra sig energin i fodret? Och vad skulle Ajax ha för glädje av att få onödigt mkt protein för att man ska nå kvoten 6? HH
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Men varför grov 125 ? för proteinet ??
[/QUOTE]
För att det är det kraftfoder som passar bäst in i foderstaten.
Både med tanke på energi, protein och fibrer.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Bara av ren nyfikenhet: Hur räknar du ut proteinbehovet hos resp. häst? På ditt exempel verkar det som om du enbart gör en uppskattning. Det kanske funkar det med. Har inte gjort så själv. Men vad utgår du ifrån när du gör uppskattningen? Hur skulle du tex uppskatta proteinbehovet hos dessa 2? (står i mitt stall så jag känner till deras behov)

Häst 1- kallblodskorsning väger drygt 600 kg. otroligt lättfödd. Lätt träning.

Häst 2- arab väger ca 450 kg. Tränas lätt-medelhårt. Tävlar lätta klasser i hoppning. har ett "normalt" energibehov. (varken svår eller lättfödd)

Det skulle vara intressant att se om uppskattning stämmer överens med vad de behöver i verkligheten.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag går efter tabeller i de böcker och program jag har. De är från Holland, Frankrike, Island, USA och England. Där finns rätt samstämmiga bedömningar av behoven.

Proteinbehovet hos häst är ganska ofullständigt utforskat. Därav mitt uttryck ”uppskatta”.

Ett kallblod på 600 kg som skrittar 30 min behöver knappt 400 gram smältbart råprotein, en 450 kg arab som arbetar moderat 1 timme om dagen behöver drygt 400 gram. HH
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Läs inlägget 56 i tråden, där rekomenderar jag ts att prata med medryttaren.

Om ditt svar inte var riktat emot mig så får du gärna ta svars knappen till den du tänkte skriva till nästa gång . Blir så lätt misförstånd annars :)
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

intressant läsning.

Jag har på senare sänkt kvoten hos mitt fullblod, hon står nu på ca 6 (pga kvoten i höet). Innan har jag haft henne uppåt 7-7,5.
Jag upplever henne som både piggare och fräschare i kroppen när jag tillsätter mer energi utan att bomba på med protein.

proteinet gjorde henne fläskig och slö.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Fodra med ögat.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag går efter tabeller i de böcker och program jag har. De är från Holland, Frankrike, Island, USA och England. Där finns rätt samstämmiga bedömningar av behoven.

Proteinbehovet hos häst är ganska ofullständigt utforskat. Därav mitt uttryck ”uppskatta”.

Ett kallblod på 600 kg som skrittar 30 min behöver knappt 400 gram smältbart råprotein, en 450 kg arab som arbetar moderat 1 timme om dagen behöver drygt 400 gram. HH

Kan man få tag på de tabellerna någonstans? På Svenska helst. Det låter som om det finns intressant läsning där.

När det gäller hästarna i exemplet så häst 1, kallblodskorsningen, så är hon i lätt träning. (vad som klassas som lätt träning enligt tabeller) Tränas mycket dressyr, rids i skogen och gymnastikhoppas samt marktränas. (Så skritt en halvtimme om dagen stämmer inte speciellt bra.) Ridpassen är förstås av olika intensitet och varierar oftast mellan 30 min och drygt en timme.
De foderstater som gör att hästarna är i gott hull och välmusklade består av på häst 1 drygt 400 g protein/ dag och på häst 2 ca 650 g protein/dag.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Du kanske ska ta å prata med henne, lungt trevligt och sansat.

Förklara lite och berätta om varför du vill ha foderstaten som du har lagt den. Kanske beror på okunskap från hennes sida och att hon då tar råd från andra och tror att de vet hur allt ska vara.

Vi har pratat lugnt och sansat, men hon vill gå på vad den sistnämnda rådgivaren sagt. De andras åsikter verkar inte betyda något.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Läste följande i en bok. Vet inte om det stämmer då boken inte är ny och senare forskning kanske visat annorlunda, men det är något i stil med vad jag funderade på. I kombination med att hästen sedan höransonen ökat har ökat gödselmängden otroligt mycket. (mer än det dubbla)
I boken står följande:
"Fodermassans storlek inverkar på smältbarheten så tillvida att denna sjunker, om givan överskrider en viss gräns. Fodersmältningsvätskorna räcker inte till att smälta allt fodret. Tarmrörelserna ökar också och fodret blir inte kvar tillräckligt länge i tarmen för att smältas ordentligt. Hos häst fås detta tillstånd om fodrets torrsubstansmängd överskrider 2 kg per 100 kg levande vikt."

Är detta relevant?
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Okej, bestämd dam kanske?

Be henne räkna på siffrorna som skulle bli och be henne argumentera för och emot båda? Lärarmannamässig jag känner mig idag :eek:
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Hon (ryttaren) är inte alls kunnig när det gäller foder. Hon vet inte hur man räknar foderstater. Det är väl anledningen till att hon frågar så många antar jag. Varför hon väljer att lyssna på den siste är kanske för att denne sa vad hon själv ville höra? Detta är alltså bara en gissning från min sida. Inget jag vet säkert, men det är så det verkar för mig.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Det låter så på det du beskriver oxå.

Å då blir det att hon lyssnar på den som säger det hon vill höra.

Därför jag tänkte att det kunnde vara en bra ide om hon får försöka räkna lite och komma med för och mot argument. Det gör så att hon måste tänka till istället för att gå på det hon vill höra.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Men jag förstår inte varför du skulle vilja argumentera mot att vilja ge en häst i underhull så mkt mat den vill ha? Skulle förstå om det gällde galet stora mängder proteinkoncentrat eller något den skulle kunna må dåligt av, men att lägga till ett par kg hö har jag så svårt att tänka mig kan skada hästen. Eller har jag missförstått?

Ni kommer säkert behöva justera när hästen är i bra hull, men nu vet jag inte varför man skulle vilja snåla.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Kan man få tag på de tabellerna någonstans? På Svenska helst. Det låter som om det finns intressant läsning där.

.

Nej jag har inte sett ngt på svenska. Finns danska dock, Men det absolut bästa europeiska foderprogrammet finns på företaget Cavalors hemsida.på engelska, Franska, tyska och hollänska. Det är gjort av en väldigt uppdaterad nutritionist Peter Bollen och kan laddas ner gratis. Det kräver viss vana med mjukvaror och viss grundkunskap om termer så man vet vad man vill ta reda på. Man kan välja bort de variabler man inte vill veta i options.
”Prot dig horse” motsvarar vårt smältbara råprotein. Men eftersom Sverige räknar energi på ett annat sätt får man dra bort ca 10 % på ”DE(MJ)” som listas i programmet.
http://www.cavalor.com/frasc.php
HH
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Därför att hästen är i någon liten aning underhull. I stort sett normalhull - kan man säga. Den behöver inte en foderstat som ger mera hull nu utan en som gör att den bibehåller hullet och framförallt som hjälper till att bygga muskler. Hästen börjar bli bukig. Det är tydligt på hästen att det är mer energi än vad han orkar med för sista veckan har han blivit sjövild. Mycket överskott.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 683
Senast: Habina
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 103
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp