Bukefalos 28 år!

*Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

bigganl

Trådstartare
Jag behöver råd från er som har stor kunskap när det gäller foder.
Bakgrund:
I somras fick jag en ny inackordering som var mycket mager och omusklad. Detta förvärrades ytterligare under bete. När hästarna togs hem igen gjorde jag en foderstat som jag tyckte passade. Hästen är strax under 160 cm, lätt i typen. Borde väga drygt 500 kg.
Han har stått på MJ 122 SmRP 881 vilket ger en kvot på 7,2. (11 kg hö, 2 kg Lusern och 1,5 kg krafft groov 125) Jag har medvetet gjort foderstaten med den högre kvotet eftersom han verkligen behöver hjälp med att sätta muskler och inte bara hull. I början gick det trögt, men hästen blev skadad och tappade matlusten. När skadan var läkt kom matlusten och han har blivit som förvandlad bara de senaste veckorna. Nu kan man knappt ana revbenen så han är i något underhull bara. Muskulaturen däremot har inte kommit igång, men hästen har vilat hela hösten pga både skada och sitt magra skick. Nu har han skrittats i två veckor.
Allt ser egentligen bra ut, men en av hästens ryttare har pratat med veterinär och ett par foderrådgivare som tycker hästen får alldeles för lite hö. Minst 15 kg vill de att han ska ha. Dessa vet inte vilka värden vi har i vårt hö och alltså inte hur det påverkar foderstaten i stort. Jag tycker det är oseriöst att gå ut och säga så när de inte vet hur det passar in totalt.
Med 15 kg hö i foderstaten istället för 11 får hästen:
MJ 155 SmRP 1057 och kvoten blir 6,8. Det är väldigt mycket för en häst som enbart skrittas.
Kan han ta skada på något sätt av att få så otroligt mycket? Eller är det helt ok?
Jag tycker det känns fel att ändra i en foderstat som fungerar så bra, men mitt ord väger lätt mot veterinärer och foderrådgivare. Och ska de verkligen ge råd utan att ta reda på aktuell foderstats innehåll och grovfodrets värden?
Vad tycker ni? Låter det vettigt att lägga på ännu mer hö eller bättre att fortsätta med foderstaten som den ser ut?
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag har lärt mej att man räknar på 1,5 kilo ts/ 100 kg häst när man räknar foderstat.
Sedan om hästen vill ha/äter mer hö spelar mindre roll.

Den foderstat du har räknat ut blir alltså inte fel om du lägger till ytterligare några kilo hö om hästen fortfarande äter upp lucernet och kraften.

En häst som den här som behöver gå upp i vikt får man ju hålla extra koll på så att den verkligen får i sig "måste" kilona, sedan är övrigt den får i sig ses som en bonus.

Om hästen kan äta mer så hade jag gett den mer, risken är väl snarare att den inte får i sig mer, foderstaten verkar ju fungera och om man lägger på för mycket kan det ha motsatt effekt.

Vår krångelarab, som blir snabbt tjock på sommarbetet faller gärna ur hejdlöst på vintern, jag har provat att ge honom massor av hö, dvs 10 kilo på kvällen, med resultatet att han åt två-tre kilo.
När han istället fick fem kilo så åt han upp allt.

I ditt fall hade jag provat om hästen åt mer, men bara ökat lite i taget så att han inte slutar äta.

Eller så strunta i deras åsikter och kör på det som hitills har fungerat.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag har lärt mej att man räknar på 1,5 kilo ts/ 100 kg häst när man räknar foderstat.
Sedan om hästen vill ha/äter mer hö spelar mindre roll.

Kanske ska förtydliga att detta gäller hästar som behöver gå upp i vikt.

En lättfödd häst får man givetvis räkna på varje kg hö till.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Den kommer absolut inte ta skada av mer hö, snarare tror jag att ni kanske kommer till en gräns när hästen är mätt och lämnar i boxen. Vissa fullblod är inte så glada i att äta så stora mängder.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag tycker nog de kan ge sådana råd baserat på erfarenhet. Jag menar att hans normala behov är täckta är ju det viktigaste och det är de ju med din grundläggande foderstat, kvoter är mindre viktigt så länge behoven är täckta, får man i honom mer så är det bara bra! Viktigare att fodra med ögat än med tabellvärden har jag ofta fått höra. Höga värden är inte farligt, det enda som händer kan väl vara att de lägger på sig - vilket du vill. Men som ngn sa, att öka lite i taget är väl bra så att man håller koll på hur mkt han får i sig. När de går på "fri tillgång" t ex så ger man ju säkert ofta mer än vad "man räknat ut".
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jo hästen behöver fortfarande gå upp lite till i hull, men nu är han bara lite tunn. Förut var han skrämmande mager. Han har gått upp jättefint av den nuvarande foderstaten och det som behövs nu är muskler. Därför känns det dumt att sätta honom på ännu mera energi och gå ner i proteinkvot. Proteinet är ju vad han behöver för att sätta muskler.
Jag har sagt att jag ska prova öka hans hö så får vi se om han äter upp. Du ser inga risker med foderstaten alltså? (det är mycket för kroppen att ta hand om)
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag har inget bra svar på dina frågor, men jag irriterar mej nåt så in i bänken på "professionellt" folk som ger råd utan att veta nåt innehåll på höet! :mad: Nu var det väl inget fruktansvärt råd de hade fått men man har ju hört och läst om massor som fått helknäppa råd!
Det funkar ju inte!
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Erfarenhet är bra, men så länge de inte vet vad vårt hö innehåller är den erfarenheten inte värt ett dugg. Det kunde tex varit hö med 20 g protein i och då hade foderstaten givit ett rejält proteinunderskott. Jag ger aldrig råd utan att ta reda på vad grovfodret innehåller. Det är ju det som foderstaten baseras på. Dessutom tycker jag det är ett konstigt uttalande att 13 kg grovfoder skulle vara lite till en häst av den storleken. Att han dessutom ökar väldigt bra i vikt av den gör att jag skulle råda vem som helst att fortsätta med en väl fungerande foderstat.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jo hästen behöver fortfarande gå upp lite till i hull, men nu är han bara lite tunn. Förut var han skrämmande mager. Han har gått upp jättefint av den nuvarande foderstaten och det som behövs nu är muskler. Därför känns det dumt att sätta honom på ännu mera energi och gå ner i proteinkvot. Proteinet är ju vad han behöver för att sätta muskler.
Jag har sagt att jag ska prova öka hans hö så får vi se om han äter upp. Du ser inga risker med foderstaten alltså? (det är mycket för kroppen att ta hand om)

Nu är jag inte foderexpert. Men om hästen behöver öka i hull och dessutom bygga muskler så behövar han både energi och proteiner dvs det kan säkert inte skada med en lägre kvot. Höga kvoter är bra för lättfödda lite fetare, långsamma typer som min egen häst.
Om han ska ta hand om proteinerna så behöver han energi. Jag hade gett honom mer hö.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag har inget bra svar på dina frågor, men jag irriterar mej nåt så in i bänken på "professionellt" folk som ger råd utan att veta nåt innehåll på höet! :mad:
Det funkar ju inte!

:bow: håller med till fullo. Det är oproffsigt tycker jag.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Nu är jag inte foderexpert. Men om hästen behöver öka i hull och dessutom bygga muskler så behövar han både energi och proteiner dvs det kan säkert inte skada med en lägre kvot. Höga kvoter är bra för låttfödda lite fetare typer som min egen häst.
Om han ska ta hand om proteinerna så behöver han energi.

Nu förstår jag inte hur du menar. Lättfödda hästar behöver inte högre kvoter utan brukar klara sig bra med en kvot runt 6. Svårfödda brukar behöva högre. Har en arab i stallet som behöver en kvot runt 7 för att hålla sig i bra form. Min förra häst var likadan.
Denna häst har gått upp mycket i hull på nuvarande foderstat och behöver i första hand hjälp med muskulaturen nu. Därför känns det väldigt avigt att i det skedet gå ner i proteinkvot. Han ökar ju väldigt i vikt/hull av att få 122 MJ/dag. Över 150 blir väldigt mycket.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Nu förstår jag inte hur du menar. Lättfödda hästar behöver inte högre kvoter utan brukar klara sig bra med en kvot runt 6. Svårfödda brukar behöva högre. Har en arab i stallet som behöver en kvot runt 7 för att hålla sig i bra form. Min förra häst var likadan.
Denna häst har gått upp mycket i hull på nuvarande foderstat och behöver i första hand hjälp med muskulaturen nu. Därför känns det väldigt avigt att i det skedet gå ner i proteinkvot. Han ökar ju väldigt i vikt/hull av att få 122 MJ/dag. Över 150 blir väldigt mycket.

Jag ser det som att en lättfödd häst har ett lågt energibehov. Det är en häst som lever på att se maten. En svårfödd häst som vårt varmblod är en som behöver massor av energi för att inte tappa i hull.
Det är energibehovet som varierar hos olika hästar beroende på ämnesomsättning, temperament osv. Proteinbehovet är mer samma för lika stora hästar oberoende av typ.
Detta medförr ent matematiskt att en häst med lägre energibehov kommer att landa på en hög kvot i proteinmängd/energimängd jämfört med en svårfödd häst som kommer att behöva mer energi dvs lägre kvot.
Jag har tyvärr inte ngn erfarenhet av araber (hade gärna haft en sådan) men vad jag har förstått är de lättfödda? Men är ej säker.
Jag är inte med på din oro. Vad skulle kunna hända om han får för mkt energi annat än att han går upp i hull? Det är väl meningen. ÄN en gång - en lite tunn häst som ska bygga muskler och därmed få extra proteiner behöver säkert även energin.

Det finns en annan tråd om detta med ett trådsvar från HH. Hon kan naturligtvis detta mkt bättre än vad jag kan. Läs hennes förklaring i inlägg 56. Även om inte din häst är mager så mäste principen vara densamma.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=11517065#post11517065
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jo hästen behöver fortfarande gå upp lite till i hull, men nu är han bara lite tunn. Förut var han skrämmande mager. Han har gått upp jättefint av den nuvarande foderstaten och det som behövs nu är muskler. Därför känns det dumt att sätta honom på ännu mera energi och gå ner i proteinkvot. Proteinet är ju vad han behöver för att sätta muskler.
Jag har sagt att jag ska prova öka hans hö så får vi se om han äter upp. Du ser inga risker med foderstaten alltså? (det är mycket för kroppen att ta hand om)

Nej jag ser inga risker med den foderstaten, jag tror att om hästen äter mer så är det bara bra.
Men börjar hästen lämna så skulle jag genast sänka givan för att inte riskera hans aptit.

Ha koll på så att hästen får tillräcklig med E-vitamin, utan det kan hästen inte bygga muskler oavsett hur mycket proteiner den får.

Jag antar att det är den här foderstaten som hästen gått på även innan den började skrittas?
Jag skulle i såfall höja en aning dels för att förhindra att den faller ur igen av kylan och dels för att den har börjat röra på sig mer, jag tänker som så till vår arab att eftersom jag vet att han lätt faller ur på vintern så möter jag behovet tidigt när han fortfarande är i sommarhull, jag räknar ut foderstaten på en normal hull häst (fast han är i överhull då) och ger direkt när de inte går på betet längre.
På så vis hoppas jag att han inte kommer falla ur alls i år.

(förra året var hopplöst, min häst dog ju och då slutade han äta, han åt bara något kilo hö och magrade ju såklart en del den månaden innan han fick en ny kompis som han verkligen tyckte om, han hade ju annat sällskap men det "dög" inte enligt honom, trots fri tillgång höll han sig precis på gränsen till att vara i för dåligt hull ända tills gräset kom.)
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Vi har väl olika erfarenhet helt enkelt. De väldigt lättfödda hästar jag haft har haft lika lätt att sätta muskler som hull och klarat sig bra på en kvot runt 6. De mera svårfödda jag haft har även haft svårare för att sätta muskler och behövt högre kvot. Detta är naturligtvis individuellt, men i och med att hästen jag pratar om här har stått på en foderstat med kvot på drygt 7 och ändå inte satt muskler alls så hjälper det ju inte muskeluppbyggnaden alls att gå ner på en lägre kvot. Över 120 MJ om dagen för en häst som bara skrittas är ändå rätt mycket. Han har ju gått upp mycket av den foderstaten bara de senast veckorna så jag förstår inte riktigt varför man vill ändra någonting som fungerar bra.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag förstår inte heller varför man ska ändra ngt som fungerar. Men jag förstår inte vad det är som fungerar. Om han inte sätter muskler så är det ngt som fattas.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

MJ 155 SmRP 1057 och kvoten blir 6,8. Det är väldigt mycket för en häst som enbart skrittas.
Kan han ta skada på något sätt av att få så otroligt mycket? Eller är det helt ok?

Det är ju individuellt vad de behöver. Mitt fullblodssto står på 120 mj i VILA. När hon rids (hobbyrids) ca 130 mj. Periodvis har hon stått på 150-170 mj, i vila/lätt ridning, och hon har mått ypperligt (hon blir liksom aldrig tjock!). Under dräktighet på ca 180-190 mj.

Jag har genom åren lärt mig att hon behöver 120-130 mj och en kvot på 7som grund.Dvs ca 900 g smrp (om hon inte är dräktig eller ger di förstås). Då har hon sina behov uppfyllda. Vill jag fläska på henne och hon har uppfyllt dom behoven så struntar jag faktiskt helt i kvoten.

Det gäller ju bara att hitta vad hästen har för behov i grunden, vilket inte alltid är alltför lätt. Men var inte rädd att ösa på mat till en som behöver det;)
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Det finns en annan aspekt på höga grovfodergivor också. Om man ger en häst mkt mat och den ändå inte föder sig kan det bero på att foderprocessfabriken i grovtarmen går på sparlåga. Dvs att det finns för få av de mikroorganismer som omvandlar maten till energi.

Ju mer fibrer som kommer ner i grovtarmen desto bättre etableras och trivs dessa snälla bakterier och desto effektivare blir energiutvinningen. Det kan vara det som dina rådgivare är ute efter. HH
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Därför känns det dumt att sätta honom på ännu mera energi och gå ner i proteinkvot. Proteinet är ju vad han behöver för att sätta muskler.
Jag har sagt att jag ska prova öka hans hö så får vi se om han äter upp. Du ser inga risker med foderstaten alltså? (det är mycket för kroppen att ta hand om)

Blanda inte ihop "proteinkvot" och protein-mängd. Bara för att du går ner i kvoten så betyder det ju inte att han får i sig mindre protein, bara mindre relativt energin. Och i det här fallet är det kanske bra eller inte har ngn betydelse. Totalt sett har mängden ökat och det är (vad jag läst) bara bra om man vill sätta muskler och ge hull - så länge hästen äter upp.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Visst är det fel av någon att rekommendera utan att veta inehållet (iaf utan en bra förklaring.) men nog kan jag till viss del förstå dem. En häst som är under igångsättning & som behöver gå upp i hull och bygga muskler kräver mat. 11 kg är inte mkt mängdmässigt.

Än så länge kanske den inte behöver det, men när ni såsmåningom ska börja höja träningen så kanske det kommer behövas för att hästen ska kunna bygga upp dessa muskler och behålla hullet.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Hästen har gått från skrämmande mager till i något underhull på 3 veckor. En fantastisk skillnad. Det är naturligt att hullet kommer först och musklerna sen. Dessutom har ju hästen stått ända tills de började skritta den för 2 veckor sedan. Muskeluppbyggnaden gynnas av en högre proteinkvot. Alltså känns det väldigt dumt att ge den en lägre kvot.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 683
Senast: Habina
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 104
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Försäkring
  • Bilsätesskydd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp