Bukefalos 28 år!

*Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag tycker att kraftfoderdelen är för låg för en häst på 1,60 som dessutom har svårt att sätta hull. Tänk att folk är så himla rädda för att ge en ordentlig kraftfodergiva, ALLT går inte att lösa med enorma mängder hö eller lucern är min personliga erfarenhet.

Tja man börjar med enorma mängder hö och/eller lucern. Räcker sedan inte det till ser man sig om efter ett kraftfoder.

Kraftfoder är inget som man skall eftersträva då hästen igentligen är en grovfoderomvandlare och magen klarar sig oftast bäst utan kraftfoder.

Som jag förstod det så har hästen lagt på sig fort och på ett bra sätt. Finns ingen anledning att lägga på kraftfoder då. Nu har vi ju inte sett hästen och kan inte avgöra om det TS säger stämmer eller inte men man får ju utgå från det.

Mvh

Tora
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Det senaste i frågan.

Fick höra idag av den som pratat med foderrådgivaren att denne sagt att eftersom hästen får så mycket Lusern så måste kraftfodret bytas ut mot en annan sort. :eek:
Detta förstår jag verkligen inte. Hästen får 2 kg Lusern om dagen och det borde inte räknas som mycket. Kraftfodret den får är Krafft Groov 125. Detta tycker jag passar bra ihop och jag kan inte förstå alls vad denne rådgivare menar. Någon som förstår?

Det kan inte vara Ca/P kvoten som blir fel?

Mvh

Tora
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Sådant blir ju till att kolla när den börjar komma upp i hull och muskler.

Men satt och funderade på en sak här. Du skrev väll att hästens ena ryttare hade bett om foderrådgivning och velat ändra foderstaten eller minns jag fel? Ryttare får gärna komma med förslag om kvotten ska sänkas eller höjas, endå dom som rider som ofta märker om det behövs ändras på någonting. Men vad säger ägaren om det hela? Tycker endå att det är ägaren som har först å främst kan bestäma ändringar i foderstaten. Efter det blir det stallägaren iochmed att det är stallägaren som blir ansvarig för att hästen får i sig det den behöver och håller vikten. Ialla fall efter det jag har läst här på buke.

Du verkar ha fått fria händer med fodret med full förståelse du verkar mycket kunnig om foder :bow:
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag ser inget fel i detta alls. Jag undrar verkligen vad denne rådgivaren menade.



Vad svårt det måste vara att stå i andra hand och få info. Om ryttaren/ägaren (hur nu konstellationen ser ut runt hästen) tycker det är relevant med en foderändring så hade det väl vart enklast om vederbörande fixat foderbiten själv. Tråkigt att ditt jobb inte räknas, trots att det faktiskt gett utdelning.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag tycker att det börjar gå till överdrift det här med att hästägare ser kraftfoder som ngn form av tillskott, kraftfoder h ar man gett till arbetande hästar i alla tider. Mängden anpassad efter arbete. Numera stirrar man sig blind på siffror trots att man i vissa fall uppenbart kan se att hästen inte varken håller hull eller har energi tillräckligt.

Börja använd ögonen och förnuftet säger jag.

Har en inhyrd i stallet som vräker in mängder av hö till sin häst, som han endast trampar ner i boxen. Hästen är inte undernärd men väl underhull i mina ögon. Det är ett stort varmblod som går i medelhårt arbete i stort sett dagligen. Hästen får som enda kraftfoder havrefri müsli, 1 liter per dag...
Jag försöker påtala att han behöver inte mer grovfoder att trampa ner i boxen, hästen behöver mer KRAFTFODER. Det är som att tala för döva öron eftersom vederbörande ju VET att hästar ska ha fri tillgång till grovfoder. Men SER man inte när detta ej räcker och hästen tappar både muskler o hull. Det är så man tar sig för pannan.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Tja man börjar med enorma mängder hö och/eller lucern. Räcker sedan inte det till ser man sig om efter ett kraftfoder.

Kraftfoder är inget som man skall eftersträva då hästen igentligen är en grovfoderomvandlare och magen klarar sig oftast bäst utan kraftfoder.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Ja lite jobbigt kanske det är. Varken ägaren eller medryttaren har kunskaper om foder. Därför har jag gjort foderstaten. Det är ju helt ok för mig, men de är väl oroliga av någon anledning att det inte är riktigt bra ändå. (Vet inte om de tror hästen blir i kanonskick på nolltid?) Det tar ju trots allt en tid för hästen att både sätta hull och muskler. Nu har den tagit sig helt fantastiskt i hull på kort tid ändå. Men oron gör att de frågar runt, både olika veterinärer, foderrådgivare och agronomer. Agronomen som varit här tyckte det var en bra foderstat för hästen. Hon kommer dessutom hit igen på fredag. Ska bli intressant att höra vad hon säger då.
Hade hästen varit min hade jag lagt ut bilder, men nu är han inte det och jag vill inte lägga ut bilder av någon annans häst så här i ett forum.
(Hästen har till och med börjat bli bukig sedan vi lade till extra hö.)
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Ägaren är den som har minst koll på foder öht. Han har inga åsikter alls. Jag har fått relativt fria händer, men medryttaren är orolig ändå. Hon kanske inte litar på mig, vad vet jag?
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Vad grundar du det på? Jag undrar mest. jag kan tänka mig att det finns hästar som har ett stort energibehov.

Sedan har jag nog redan skrivit detta i tråden. Men om hästen ska gå ner i vikt så är det väl energi dvs fettet som ska minska? Muskler skadar nog inte ngn häst. Det betyder att du ska ge mindre energimängd vilket medför att kvoten automatiskt ökar. Men med det du skriver verkar det som att du menar att en tjock häst ska ha en låg kvot. Då blir det lätt tokigt.

Sorry, det blev fel i tankebanan där! Du har alldeles rätt! Dock grundas hästens proteinbehov på dess energibehov, detta hänger på något sätt ihop i hästens kropp. Hur mycket energi hästen behöver får man ju räkna ut för den specifika hästen, och sedan ge den så mycket som den behöver. När man räknar ut en hästs behov använder man på en vuxen, icke dräktig/digivande häst alltid kvoten 6 mellan proteinet och energin. Proteinet kan överskridas med det tredubbla utan att det är något fara för hästen, men minimibehovet måste absolut uppfyllas! Därav är en högre kvot "bättre" än en låg, i så fall även för den tjocka hästen. Fel av mig!
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Ägaren är den som har minst koll på foder öht. Han har inga åsikter alls. Jag har fått relativt fria händer, men medryttaren är orolig ändå. Hon kanske inte litar på mig, vad vet jag?

Kan jag inte få alla siffror på höet? Skulle va intressant att räkna ut en foderstat ordentligt och se resultatet... :)
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Jag tycker att det börjar gå till överdrift det här med att hästägare ser kraftfoder som ngn form av tillskott, kraftfoder h ar man gett till arbetande hästar i alla tider. Mängden anpassad efter arbete. Numera stirrar man sig blind på siffror trots att man i vissa fall uppenbart kan se att hästen inte varken håller hull eller har energi tillräckligt.

Börja använd ögonen och förnuftet säger jag.

Har en inhyrd i stallet som vräker in mängder av hö till sin häst, som han endast trampar ner i boxen. Hästen är inte undernärd men väl underhull i mina ögon. Det är ett stort varmblod som går i medelhårt arbete i stort sett dagligen. Hästen får som enda kraftfoder havrefri müsli, 1 liter per dag...
Jag försöker påtala att han behöver inte mer grovfoder att trampa ner i boxen, hästen behöver mer KRAFTFODER. Det är som att tala för döva öron eftersom vederbörande ju VET att hästar ska ha fri tillgång till grovfoder. Men SER man inte när detta ej räcker och hästen tappar både muskler o hull. Det är så man tar sig för pannan.

Men nu blandar du ihop två helt olika saker. Förutsättningen är ju alltid att grunden skall vara grovfoder och så lite kraftfoder som möjligt (all forskning har ju kommit fram till att kraftoder är mer eller mindre skadligt för hästen och att det skall ges (om det nu absolut måste ges) i så liten skala som möjligt).

Så om du har en häst som är dålig i hull så börjar du med att skaffa ett grovfoder som du vet har bra värden (detta förutsätter att hästen är frisk och inga problem med tänderna). Märker man att det inte räcker så tillsätter man tex lucern.

Men ibland så äter hästar inte så mycket grovfoder som de borde och då hjälper det så klart inte att vräka på med mer grovfoder. I första hand ökar man på lucernet och hjälper inte det så börjar man se sig om efter ett kraftfoder. Men hästar är grovfoderomvandlare (väldigt bra sådana dessutom) och det är vad de skall ha i första hand.

Folk glömmer så lätt att de flesta hästar fungerar trots allt och inte därför att.

Jag kommer ihåg när vi gav våra travhästar 6 kg havre och 3-4 kg hö. Trots detta så sprang hästarna in pengar och såg fina och friska ut. Nu i efterhand så förstår jag hur dåligt psykiskt och även fysiskt de igentligen måste ha mått. Men trots denna foderstat så fungerade det. Det var dock inte därför att vi hade denna foderstat som de fungerade.

Vi har en massa tur i att hästar är så förlåtande som de igentligen är. Annars hade vi inte haft den nytta utav hästen som vi har haft och har.

Mvh

Tora
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Men det är ju på gränsen till löjligt; hästarna såg ut att må bra, presterade på tävling, hade gott hull - men du tror att de mådde psykiskt och fysiskt dåligt ändå:confused: P g a att ni inte utfodrade enligt dagens "forskning"?

En häst som är vid gott hull, presterar fullt samt har en fin hårrem och inga övriga störningar den skulle jag säga mår bra och har sina behov tillgodosedda. Det är väl mer de sifferrabblande hästägarna som mår psykiskt dåligt i såna fall...

Om man gav ngt mindre grovfodergiva förr så berodde det med all säkerhet på att det förr faktiskt existerade gräshagar av större format där, hör och häpna, hästar faktiskt kunde beta hela dagarna:eek:
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Om man gav ngt mindre grovfodergiva förr så berodde det med all säkerhet på att det förr faktiskt existerade gräshagar av större format där, hör och häpna, hästar faktiskt kunde beta hela dagarna:eek:

Kanske det... Och därmed fick i sig mer grovfoder den vägen än dagens hästar i frimärkshagar. Och det är kanske därför vi blivit mer måna om stor grovfoderandel i foderstaten?
 
Senast ändrad:
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Men det är ju på gränsen till löjligt; hästarna såg ut att må bra, presterade på tävling, hade gott hull - men du tror att de mådde psykiskt och fysiskt dåligt ändå:confused: P g a att ni inte utfodrade enligt dagens "forskning"?

En häst som är vid gott hull, presterar fullt samt har en fin hårrem och inga övriga störningar den skulle jag säga mår bra och har sina behov tillgodosedda. Det är väl mer de sifferrabblande hästägarna som mår psykiskt dåligt i såna fall...

Om man gav ngt mindre grovfodergiva förr så berodde det med all säkerhet på att det förr faktiskt existerade gräshagar av större format där, hör och häpna, hästar faktiskt kunde beta hela dagarna:eek:

Med tanke på hur hög procent av hästarna som har magsår så behöver det inte krävas mycket fantasi för att förstå att våra med stor sannolikhet hade problem med magen med tanke på vilken katastrofal foderstat de hade (nej det stod inte på halm och nej de gick inte i några stora gräshagar). Magsår tex är inte ovanligt att det ger inga/väldigt lite symptom. De fick sitt grovfodret vid 15.00-17.00 (ca 3-4 kg) och det var allt. Man visste inte bättre då.

Som jag skrev tidigare så fungerar hästarna trots allt och inte därför att. De kan se hur fina ut som helst och fungera bra men ändå inte må bra av den enkla anledningen att de är mycket duktiga på att dölja detta (eller vi som inte vill se). Tyvärr är det så att många har fruktansvärt svårt att förstå att många hästar funkar trots allt och inte därför att. Man förstår inte/vet inte hur pass duktig hästen är på att dölja hur dåligt den igentligen mår. Men samtidigt är det som sagt en himla tur för oss. Hade de protesterat så mycket som de igentligen borde så hade vi inte haft den nytta av hästen som vi hade idag.

Så frågan är om hästarna hade fått en bättre foderstat hade det då blivit ännu bättre resultat? Eller spelar det ingen roll hur hästen igentligen mår så länge det ser ut som om den mår bra?

Mvh

Tora
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Du kanske ska ta å prata med henne, lungt trevligt och sansat.

Förklara lite och berätta om varför du vill ha foderstaten som du har lagt den. Kanske beror på okunskap från hennes sida och att hon då tar råd från andra och tror att de vet hur allt ska vara.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Visst: Per kg foder:
MJ=8,2
SmRP=44
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Kanske det... Och därmed fick i sig mer grovfoder den vägen än dagens hästar i frimärkshagar. Och det är kanske därför vi blivit mer måna om stor grovfoderandel i foderstaten?

Detta måste jag buga för! :bow:
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Om jag känner mig okunnig, vill jag gärna fråga runt allt och alla för att få en vid bild och till slut hitta de "gemensamma nämnarna", som brukar vara rätt. Medryttaren vill säkert bara få synpunkter från fler håll och lära sig mer.
 
Sv: *Oseriösa foderrådgivare *ev risk med för mycket foder?

Ser inget problem att ge mer hö till en undernärd häst, de behöver ju tugga så mkt som möjligt. Men visst kan hålla med att det kan kännas lite oseriöst att rekommendera mer hö om man inte vet värderna... Men varför grov 125 ? för proteinet ??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 668
Senast: Habina
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 037
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 820
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp