Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det som menas är att man får bara para merle med "platta" färger som inte kan dölja något. Som helsvart, svart-vit, svart trefärgad, helbrun, brun-vit, brun trefärgad..

Det gäller alla merle-parningar, oavsett ras eller blandras.

Så färger så som röd och sable ska inte paras med merle.

Okej, då förstår jag! :)
 
Blir helt bestört över vad som händer inom welsh corgi cardigan-aveln just nu. Inte bara blandraskullar men även helt sjuka kullar inom renrasuppfödare. Avelsdjur med felaktigt hårlag, brindle x blue merle-parning, SYSKONPARNING som dessutom är blue merle x blue merle?! Helt jävla otroligt. Jag trodde det var solklart registreringsförbud på en sådan kull? Icke. Ser sakta hur rasens framtid hamnar i rännan... :arghh:

Jag känner mig helt handfallen när det gäller corgi-aveln. Jag vill inte att rasen ska bli populärare för att sedan förstöras.:( Till och med jag, som bara är en vanlig simpel hundägare, vet att man inte får göra sådana kombinationer. Det är bara att googla så får man fram alla anledningar till varför man ska undvika brindle x merle eller gud förbjude: merle x merle! :nailbiting::down:
 
:eek::eek:

Satte morgonkaffet i halsen?
Vad är de svart-vita corgis jag ser på massa bilder på uppfödarsidor?
Väldigt mörk brindle eller?? Jag har inte klickat och läst om vad färgen kallas dock men nog ser de svart vita ut på bilderna.

Man lär sig nåt nytt varje dag :up:

Troligtvis har de några bruna hårstrån under svansen eller något sånt och anses då vara trefärgade. Men ni får rätta mig om jag har fel men det är så jag har fått förklarat för mig.
 
OT men är det någon som vet vilka raser brindle points förekommer hos? Det torde vara ganska ovanligt, jag kan bara komma på corgi (cardigan), border collie och borzoi...

Edit:
kom på en till, bullterrier!
 
Senast ändrad:
Aussie kan tydligen ha brindle points :p
Det finns tan points, red points, väääldigt ljusa tan points a lá Tinja, det finns running copper, smutty tan...

Själv gillar jag riktigt klara, rena tan points med stark tanfärg som ger riktigt fin kontrast mot resten av hunden.
Så såklart köpte jag en valp med en skiftande, blond tan med running copper :angel:
 
På tal om oseriös avel, blandraser och blocket. Ser att det är någon som säljer Havvasheltie-valpar på blocket. Varför skriver man inte bara blandras i stället för att hitta på lustiga namn?:meh: Undrar vad valparna kommer få för "underbar" päls när de blir stora.:cautious:
 
På tal om oseriös avel, blandraser och blocket. Ser att det är någon som säljer Havvasheltie-valpar på blocket. Varför skriver man inte bara blandras i stället för att hitta på lustiga namn?:meh: Undrar vad valparna kommer få för "underbar" päls när de blir stora.:cautious:
pia snellmans valpar läste jag nånstans , på buke eller facebook.
 
Nja, hade svårt att luska ut något namn men på blocket stod det iallafall något annat förnamn men inget efternamn. Jag tänker iallafall inte hänga ut folk på ett öppet forum vare sig de håller på med buskavel eller inte. Känns bara fel.
det lär ju komma fram iaf, hon heter ju inte samma namn många år.
 
Aussie kan tydligen ha brindle points :p
Det finns tan points, red points, väääldigt ljusa tan points a lá Tinja, det finns running copper, smutty tan...

Själv gillar jag riktigt klara, rena tan points med stark tanfärg som ger riktigt fin kontrast mot resten av hunden.
Så såklart köpte jag en valp med en skiftande, blond tan med running copper :angel:
Svart med tan är snyggast :D:love::love:
20258178_10154484577646707_2165484706240923599_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 074
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 117
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
483
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 465
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp