Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fullkomligt bullshit. Hon har hört från åtminstone två att kombinationen inte är okej.
Enligt henne så står både skk och svensk swck bakom parningen.

"
Det är många som har undrat om denna parning eftersom man inte brukar para brindle med bluemerle. XX har inga merle anlag och valparna kommer testas för merleanlag innan de säljs och köparna kommer upplysas om detta.
Både tiken och hanen är pra testade och ögonlysta och har fått flera excellent på utställningar. Valparna är helt underbara, snuttar för fullt o växer"
 
Enligt henne så står både skk och svensk swck bakom parningen.

"
Det är många som har undrat om denna parning eftersom man inte brukar para brindle med bluemerle. XX har inga merle anlag och valparna kommer testas för merleanlag innan de säljs och köparna kommer upplysas om detta.
Både tiken och hanen är pra testade och ögonlysta och har fått flera excellent på utställningar. Valparna är helt underbara, snuttar för fullt o växer"

SWCK står INTE bakom sådana här kombinationer. Aldrig gjort, kommer aldrig göra. Tvärtom funderas det nu på vad som kan göras åt det här, eftersom vi nog bara har fler liknande kombinationer att vänta då corgirasernas popularitet går spikrakt uppåt, och okunskapen med den.

Att valparna får registreras betyder knappast att SKK står bakom.
 
Jag har noll koll men har denna hanen något speciellt?? Jag menar varför börja sin uppfödarkarriär med stt göra en sån här gigant tabbe??

Nej, det är inget särskilt med den hanen alls. Hon grävde sin egen grav som "uppfödare" med den här kullen. Tyvärr lär hon förstås inte ha några problem med att sälja valpar, eftersom okunskapen kring färg och avel är stor, speciellt bland vanliga valpköpare, och corgisarna börjar som sagt bli mycket poppis.
 
Nej, det är inget särskilt med den hanen alls. Hon grävde sin egen grav som "uppfödare" med den här kullen. Tyvärr lär hon förstås inte ha några problem med att sälja valpar, eftersom okunskapen kring färg och avel är stor, speciellt bland vanliga valpköpare, och corgisarna börjar som sagt bli mycket poppis.

Är ett otyg det där. Vi har ju uppfödare som avlat mkt merle även inom vår ras, och de får ju sålt valparna på mördande reklam och okunnighet.. sedan att de blir persona non grata hos seriösa uppfödare gör dem ju ingenting. Dessvärre.
 
Det här med udda, fräcka färger och dess negativa effekt i avel kom på tapeten i en schäfergrupp nyligen. Någon hade lagt upp en bild på en trefärgad schäfer samt en leverfärgad långhårig (såg ut som goldenpäls) och kommentarerna var antingen "Åh så vackra" eller "skitfula. Det där är ingen schäfer"
Många tyckte det var synd att dessa vackra hundar inte ansågs godkända. Jag kommenterade istället att jag var glad att de inte var godkända eftersom cräcka färger har visat sig vara ett otyg i många andra raser där man prioriterar färg för viktigare saker.
Jag fick genast mothugg av vår ofta omtalade exteriöravlare som menade på att bara formen på hunden var rätt så var det väl ok.
Jag ansåg att tyvärr så är det mer än färg och form som spelar roll, att hälsa och mentalitet är viktigare men att tyvärr får det ofta fel prioriteringar när vissa utseenden eftersträvas. Hon höll inte alls med vilket jag inte blir förvådad över med tanke på hennes ledstatiatik och snudd på obefintliga arbetsmeriter :angel:

I den bästa av världar hade inte färg spelat nån roll på en bra hund men tyvärr så blir det lätt oseriös färgavel där pengar styr :(
 
Det här med udda, fräcka färger och dess negativa effekt i avel kom på tapeten i en schäfergrupp nyligen. Någon hade lagt upp en bild på en trefärgad schäfer samt en leverfärgad långhårig (såg ut som goldenpäls) och kommentarerna var antingen "Åh så vackra" eller "skitfula. Det där är ingen schäfer"
Många tyckte det var synd att dessa vackra hundar inte ansågs godkända. Jag kommenterade istället att jag var glad att de inte var godkända eftersom cräcka färger har visat sig vara ett otyg i många andra raser där man prioriterar färg för viktigare saker.
Jag fick genast mothugg av vår ofta omtalade exteriöravlare som menade på att bara formen på hunden var rätt så var det väl ok.
Jag ansåg att tyvärr så är det mer än färg och form som spelar roll, att hälsa och mentalitet är viktigare men att tyvärr får det ofta fel prioriteringar när vissa utseenden eftersträvas. Hon höll inte alls med vilket jag inte blir förvådad över med tanke på hennes ledstatiatik och snudd på obefintliga arbetsmeriter :angel:

I den bästa av världar hade inte färg spelat nån roll på en bra hund men tyvärr så blir det lätt oseriös färgavel där pengar styr :(


Jag är lite ledsen i ögat av att hon blockat mig. Man missar ju så mycket rolig idioti :angel::D
 
Det här med udda, fräcka färger och dess negativa effekt i avel kom på tapeten i en schäfergrupp nyligen. Någon hade lagt upp en bild på en trefärgad schäfer samt en leverfärgad långhårig (såg ut som goldenpäls) och kommentarerna var antingen "Åh så vackra" eller "skitfula. Det där är ingen schäfer"
Många tyckte det var synd att dessa vackra hundar inte ansågs godkända. Jag kommenterade istället att jag var glad att de inte var godkända eftersom cräcka färger har visat sig vara ett otyg i många andra raser där man prioriterar färg för viktigare saker.
Jag fick genast mothugg av vår ofta omtalade exteriöravlare som menade på att bara formen på hunden var rätt så var det väl ok.
Jag ansåg att tyvärr så är det mer än färg och form som spelar roll, att hälsa och mentalitet är viktigare men att tyvärr får det ofta fel prioriteringar när vissa utseenden eftersträvas. Hon höll inte alls med vilket jag inte blir förvådad över med tanke på hennes ledstatiatik och snudd på obefintliga arbetsmeriter :angel:

I den bästa av världar hade inte färg spelat nån roll på en bra hund men tyvärr så blir det lätt oseriös färgavel där pengar styr :(

Jag håller med. Om man i teorin har två exakt lika bra hundar i allt från exteriör till sundhet till mentalitet och det bara är färgen som skiljer, fine om man då väljer efter färg. Så långt kan jag hålla med dem. MEN- hur ofta sker det? Mitt främsta argument mot det är att de som avlar efter färg ofta siktar in sig på en hyfsat ovanlig färg vilket till mycket stor del minskar deras selekterade "avelsbas". Min personliga uppfattning är att de som avlats efter färg ofta uppvisar över lag en klart sämre typ än övriga. (Givetvis finns undantag.)
 
Ramlade precis över en annons om labrador/cavalier mix. "Cavrador". Uppfödaren har avlat denna kombinationen i 5 år nu. Annonsen är en A4 lång om hur hennes barn leker och pussas med valparna..
Står dock tydligt att dom fäller mycket hår :up:

$2700/st. (Någonstans mellan 17000-18000kr) Inkluderar vaccination och avmaskning :D
 
Jag håller med. Om man i teorin har två exakt lika bra hundar i allt från exteriör till sundhet till mentalitet och det bara är färgen som skiljer, fine om man då väljer efter färg. Så långt kan jag hålla med dem. MEN- hur ofta sker det? Mitt främsta argument mot det är att de som avlar efter färg ofta siktar in sig på en hyfsat ovanlig färg vilket till mycket stor del minskar deras selekterade "avelsbas". Min personliga uppfattning är att de som avlats efter färg ofta uppvisar över lag en klart sämre typ än övriga. (Givetvis finns undantag.)

Håller med.

Inom min ras finns det en eller ett par uppfödare som riktat in sig på svartvita hundar (utan tantecken), för att försöka "rädda" färgen. Jag tror att det är lätt hänt att man blir hemmablind i sin avel om man väldigt gärna vill avla på en viss färg, med risk för att man använder hundar man aldrig skulle ha gjort om de hade en vanlig färg. Och om avelsmaterialet med den ovanliga färgen är sämre än genomsnittet förstår jag ärligt talat inte varför det är så viktigt att ha kvar färgen inom rasen överhuvudtaget :cautious:
 
Det ligger just nu en kull med vit herdehund på blocket. Pappan till kullen är visserligen korad (i övrigt utställningsmeriterad), medan tikens enda meriter består av ett VG på utställning och ett MH med 1 på samtliga lek- och jaktmoment, plus en 5:a på skott.

Nog för att det är positivt att man väljer en korad hane, men man kan ju undra varför man väljer att använda tiken i avel överhuvudtaget (för det handlar ju inte ens om utställningsmeriter i det här fallet :confused:). Även om hanen i bästa fall kompenserar litegrann för tikens extremt "platta" MH känns det inte direkt som att valparna lär bli några superbruksämnen... :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler På nyhetsmorgon i morse var det ett inslag om vett och etikett i gruppchattar. Nu var det rätt humoristiskt, men det fick mig att tänka...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 119
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 149
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
498
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 476
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp